Kurbanlık hayvanı keserken
27/07/2020 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Kurbanlık hayvanı kesilecek yere sürükleyerek çekmek mekruhtur.
Sual: Kurbanlık hayvan kesilirken nelere dikkat etmelidir, dinimizin bu
husustaki emir ve tavsiyeleri nelerdir?
Cevap: Kurbanlık hayvanı kesilecek yere sürükleyerek çekmek, bıçakları
hayvanı yatırdıktan sonra bilemek ve birini ötekinin gözü önünde kesmek
mekruhtur. Eğer mümkünse önce diz boyu çukur kazılır. Kurbanın gözleri
tülbentle bağlanır. Kıbleye dönük olarak sol yanı üzerine yatırılır. Boğazı
çukurun kenarına getirilir. İki ön ve bir arka ayakları, uçlarından bir araya
bağlanır. Üç kerre bayram tekbiri okunur. Sonra, Bismillahi Allahü ekber
diyerek, deveden başka hayvanın boğazının herhangi bir yerinden kesilir.
Bismillahi derken, h harfini belli etmek lazımdır. Belli edince Allahü teâlânın
ismi olduğunu düşünmek lazım olmaz. Belli edilmezse, Allahü teâlânın ismini
söylediğini düşünmek lazımdır. Bunu da düşünmezse, hayvan, leş olur, yemesi
helal olmaz. Bunun için, her zaman Allah teâlâ değil, Allahü teâlâ demeye
alışmalıdır.
Hayvanın boğazında Meri denilen yemek borusu, Hulkum denilen
hava borusu ve Evdac denilen iki yanda birer kan damarı
vardır. Bu dört borudan üçü bir anda kesilmelidir. Kesenin de kıbleye karşı
dönmesi sünnettir.
Hayvan soğumaya başlamadan, yani çırpınması durmadan ensesini de kesmek
mekruhtur. Yalnız ensesinden kesmek ise haramdır. Hayvan tamamen ölüp
çırpınması durmadan, kafasını koparmak ve derisini yüzmeye başlamak da
mekruhtur.
Kesmesini bilenin kendi kesmesi müstehaptır. Kadının kesmesi de caizdir.
Bilmeyenin, vekline kestirmesi ve kesilirken yanında bulunup, En'âm suresinin
yüzaltmışikinci “İnne salâtî” ayetini “lâ şerîke leh” kadar okuması
müstehaptır.
Sual: Kurban için bir danaya ortak olarak girenler, hayvanı kestikten
sonra, bunun etini göz kararı ile bölüşebilirler mi?
Cevap: Faiz olmaması için, eti tartarak, müsavi, eşit ağırlıkta olarak
paylaşmaları lazımdır. Tartmadan bölüşüp helalleşmek caiz olmaz. Çünkü
helalleşmek, hediye vermekte olur. Taksimi mümkün olan bir şeyde ortak
olanların hisselerini ayırmadan önce hiç kimseye hediye etmeleri caiz değildir.
Altı kişiye et ile birlikte deri veya bacak da verilirse tartmadan paylaşmaları
caiz olur. Başının da, derisi gibi olduğu Hindiyye ve Mecmû'a-i Zühdîyyede
yazılıdır.