İmanın devamlı kalmasının sebepleri
27/11/2023 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir Müslümanda, imanın
devamlı kalmasının ve bu imanın devam etmesinin, sebepleri, şartları var mıdır,
varsa nelerdir?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Miftâh-ul-Cennet kitabında deniyor ki:
“İmanın, bizde baki, devamlı kalıp çıkmamasının şartı ve sebebi
altıdır:
1-Biz gayba iman eyledik. Bizim imanımız gaybadır, zahire,
görünüşe değildir. Zira biz, Allahü teâlâyı, gözümüzle göremedik. Lakin görmüş
gibi inandık, iman ettik. Bundan asla şüphemiz yoktur.
2-Yerde ve gökte, insanda, cinde, meleklerde ve Peygamberlerde,
gaybı bilen yoktur. Gaybı ancak Allahü tâlâ bilir ve dilediklerini
dilediklerine bildirir. Gayb demek, duygu organları veya hesap, tecrübe ile
anlaşılmayan demektir.
3-Haramı haram bilip, itikat etmek, inanmak.
4-Helali helal bilip, böyle itikat etmek, inanmak.
5-Allahü teâlânın azabından emin olmayıp, daimâ korkmak.
6-Her ne kadar günahkâr olsa da, Allahü teâlânın rahmetinden
ümit kesmemek.
Bu altı şeyden birisi, bir kimsede bulunmasa da, beşi bulunsa,
yahut birisi bulunsa da, beşi bulunmasa, o kimsenin imanı ve İslamı sahih
değildir.”
Sual:
Bir Müslümanın, nefsinin İslamiyetin dışına çıkmaması, azgınlık yapmaması için
ne yapması gerekir?
Cevap: Nefsin
İslamiyetin dışına, çıkmasını, taşmasını önlemek için, onunla iki cihat vardır:
Birincisi, ona uymamak, onun arzularını yapmamaktır. Buna, riyâzet
çekmek denir. Riyâzet, vera ve takva ile olur. Takva,
haramlardan sakınmaktır. Vera, haramlardan ve
mubahları ihtiyaçtan fazla kullanmaktan da sakınmaktır.
Cihadın ikincisi, nefsin istemediği şeyleri yapmaktır. Buna mücâhede denir.
Bütün ibadetler mücahededir. Bu iki cihat, nefsi terbiye eder. İnsanı
olgunlaştırır, ruhları kuvvetlendirir. Sıddıkların, şehitlerin ve salihlerin
yoluna kavuşturur. Allahü teâlâ kullarının ibadetlerine muhtaç değildir.
Kullarının günah işlemesi Ona hiç zarar vermez. Kullarının nefislerini terbiye
etmek, nefisle cihat etmek için bunları emretmiştir.
Sual:
Bir Müslümanın yemede ve içmede uyacağı ölçü ne olmalıdır?
Cevap: Namazı
ayakta kılacak ve oruç tutacak kadar gıda almak farzdır. Doyuncaya kadar yiyip
içmek mubahtır. Doyduktan sonra yemek, içmek ise haramdır. Yalnız sahurda ve
misafiri utandırmamak için yemek haram olmaz.