Rızıklar, ezelde takdir edilmiştir
28/04/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Maddi ve manevi rızıklar, insan daha dünyaya gelmeden önce takdir edilmiş midir?
Cevap: Allahü teâlâ, her
insanın ve her hayvanın rızkını ezelde takdir etmiş, ayırmıştır. İnsanların ve
hayvanların ecelleri ve nefeslerinin sayısı belli olduğu gibi, her insanın
bedeninin ve ruhunun rızıkları da bellidir. Rızık hiç değişmez, azalmaz ve çoğalmaz.
Kimse kimsenin rızkını yiyemez. Kimse kendi rızkını yemeden, bitirmeden ölmez.
Bir kimse, Allahü teâlâ emrettiği için çalışır, rızkını helal yoldan ararsa,
ezelde belli olan rızkına kavuşur. Bu rızık, ona bereketli olur. Bu çalışmaları
için de sevap kazanır. Eğer, rızkını Allahü teâlânın yasak ettiği yerlerde
ararsa, yine ezelde ayrılmış olan o belli rızka kavuşur. Fakat, bu rızık ona
hayırsız, bereketsiz olur. Rızkına kavuşmak için kazandığı günahlar da, onu
felaketlere sürükler.
Zamanımızda, zamana, modaya uymadan olmuyor diyerek,
çocuklarını, para kazanmak için haram yerlere gönderenler çoğalmaktadır. Aç
kalmalarından korkarak, onlara dinlerini öğretmiyor, Kur’ân-ı kerim okutmuyor,
yavrularını cahillerin ellerine bırakıyorlar. Çocukları dinsiz, imansız
yetişiyor. İstikballerini, geleceklerini kazansınlar diyerek, namuslarının,
hayâlarının yok edilmesine hangi vicdan razı olur? Sıkıntılar çekerek, ezelde
ayrılmış olan rızıklarına kavuşuyorlar. “Namaz karın doyurmuyor, kızların ev
işlerini öğrenmesi, ekmek parası getirmiyor. Zamana uymazsak, dine bağlı
kalırsak sürünürüz” gibi çılgınca konuşanlar da oluyor. Hâlbuki, oğullarına,
küçük iken dinleri, imanları öğretilir, Kur’ân-ı kerim okutulur ve bundan sonra
da, Allahü teâlânın emirlerine uygun olarak para kazanmaya çalıştırılırsa, yine
aynı rızka, hem de kolayca, rahatça kavuşurlar. Anaları, babaları ve çocuklar
hem sevap kazanır, hem de kazançlarının hayrını görürler... Bu sebeple aklımızı
başımıza toplayıp, rızıklarımızı helal yoldan aramalıyız.
Sual: İki kişi arasında alışveriş yapılırken, şahit
bulundurmaları ve senet yapmaları gerekir mi?
Cevap: Alışveriş yaparken, şahit bulunması veya senet
yazılması lazım değildir. Fakat her ikisi de yani şahidin bulunması ve senet
yazılması caizdir ve iyi olur. Senet ücreti müşteriye aittir.