Beş vakit namazın kılınma zamanları
28/05/2021 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Evinde yalnız kılan, her namazı vakti girer girmez kılmalıdır.
Sual: Beş vakit namazı, yalnız veya cemaatle kılarken, hemen ilk
vakitlerinde mi veya biraz geciktirerek mi kılmalıdır?
Cevap: Sabah namazını her mevsimde İsfâr etmek, yani ortalık aydınlanınca
kılmak müstehaptır. Cemaat ile öğle namazını, yazın sıcakta geç, kış günleri
ise, erken kılmak müstehaptır. Akşam namazını her zaman erken kılmak
müstehaptır. Yatsıyı, şerî gecenin yani gurûbdan fecre kadar olan zamanın üçte
biri oluncaya kadar geç kılmak müstehaptır. Gecenin yarısından sonraya bırakmak
tahrimen mekruhtur. Bu geciktirmeler, hep cemaat ile kılanlar içindir. Evinde
yalnız kılan, her namazı vakti girer girmez kılmalıdır. Künûz-üd-dekâıkda
yazılı ve Hâkim'in ve Tirmüzî'nin bildirdikleri hadis-i şerifte; (İbadetlerin
en kıymetlisi, evvel vaktinde kılınan namazdır) buyuruldu. Müslim'deki
hadis-i şerifte; (Bir zaman gelecek, amirler, imamlar, namazı
öldürecekler, vaktinden sonraya bırakacaklardır. Sen, namazını vaktinde kıl!
Senden sonra, cemaat olurlarsa, onlarla da, tekrar kıl! İkinci kıldığın nafile
olur) buyuruldu.
İkindiyi ve yatsıyı, İmâm-ı a'zamın kavline göre kılmak ihtiyatlı olur.
Uyanamayan, vitir namazını yatsıdan hemen sonra kılmalıdır. Yatsıdan evvel
kılarsa, sonra tekrar kılar. Uyanabilen ise, gecenin sonunda kılmalıdır.
Sual: Sabah namazının farzını kılarken, selam vermeden önce güneş doğarsa,
bu namazı yeniden kaza mı etmek gerekir?
Cevap: Sabah namazının farzını kılarken, güneş doğmaya başlarsa, bu namaz
sahih olmaz. İkindinin farzını kılarken güneş batarsa, bu namaz sahih olur. Bir
kimse, akşam namazını kıldıktan sonra, tayyare ile, uçakla batıya gidince,
güneşi tekrar görse, güneş batınca akşamı tekrar kılar.
Sual: Namazda okunan surelerde, bir kelime unutulup atlanır, okunmazsa,
namaz bozulur mu?
Cevap: Namazda sureleri okurken, bir kelime unutulunca, mana değişmezse,
namaz bozulmaz. Mesela “ve cezâü seyyietin seyyietün mislühâ” derken, seyyietün
denmezse, namaz bozulmaz. Eğer mana değişirse, namaz bozulur. Mesel “lâ
yü'minûn” derken, lâ denmezse namaz bozulur çünkü mana değişmektedir.
Sual: Abdest alırken başın tamamını mesh etmek şart mıdır?
Cevap: Hanefi mezhebinde, başın her tarafını, bir kerre mesh etmek sünnettir. Maliki mezhebinde ise farzdır.