Cami içinde yasak edilenler
28/07/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Cami içinde konuşmak, alışveriş yapmak, çocuklar için oyun yerleri yapmak, caminin içinden geçmek dinimizce uygun mudur?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
"Camiden bazen geçmek caizdir. Yol hâline
getirmek mekruhtur. Özür olursa, mekruh olmaz.
Camilere necaset sokmak mekruhtur. Üzerinde necaset
bulunan kimse, camiye giremez. Fetâvâ-i fıkhiyyede diyor ki:
'Mescidde necaset gören kimsenin, bunu hemen temizlemesi
lazımdır. Temizlemeyi özürsüz geciktirirse, günah olur. Namaz kılanın üzerinde,
secde yerinde necaset görenin, bunu ona bildirmesi lazımdır. Bunu haber vermek
ve namazı geçecek olanı uyandırmak vacip değil, sünnettir.'
Camide pazar kurmak, yüksek sesle konuşmak, nutuk
söylemek, kavga etmek, silah çekmek, ceza vermek tahrimen mekruhtur.
Müminin hicvi, aşk, ahlaksızlık gibi haram şeyler
bulunan şiiri okumak tahrimen mekruhtur. Camilerde ilahi ve mevlidleri namaz
kılanlara mâni olmamak şartı ile, ara sıra okumak caizdir. Her zaman okuyup,
âdet hâline getirmek caiz değildir.
Camide bir şey yemek, uyumak mekruhtur. Misafir olan
müstesnadır. Misafir, camiye girerken itikâfa niyet etmeli, önce
tehıyyet-ül-mescid olarak, namaz kılmalıdır. Sonra, yiyebilir ve dünya kelamı
konuşabilir. İtikâf eden de yiyebilir, yatabilir. İtikâf sünnet-i müekkededir.
İtikâfı terk etmek, beş vakit namazın sünnetlerini özürsüz kılmamak gibi olduğu
Berîka da yazılıdır.
Camide soğan, sarımsak gibi fena kokulu şeyleri
yiyene, sigara içene mâni olmalıdır. Kasapları, balıkçıları, ciğercileri,
yağcıları, üzerleri pis ise ve pis kokarsa ve üzeri pis kokanları ve cemaati
dili ile incitenleri, camiden çıkarmalıdır. İlaç olarak kokulu şey özür ile
veya unutarak yiyen, cemaate gelmez, mazur olur. Pis koku insanlara ve
meleklere eziyet verir.
Camide, alışveriş olan her akit, sözleşme mekruhtur.
Nikâh yapmak ise müstehaptır.
İbadet etmeyip, camide dünya kelamı
ile meşgul olmak tahrimen mekruhtur. Ateş odunu yiyip bitirdiği gibi, camide
dünya kelamı konuşmak da, insanın sevaplarını giderir. İbadetten sonra, mubah
olan şeyleri, hafîf sesle konuşmak caizdir. İslamiyetin beğenmediği şeyleri
konuşmak, her zaman caiz değildir.”