Namaz amellerin en kıymetlisidir
28/08/2021 Cumartesi Köşe yazarı V.T
Allahü teâlâyı tanımak
için namazdan daha fâideli birşey yoktur.
Abdülvehhâb Dehlevî
hazretleri, büyük velî Şah Veliyyullah-ı Dehlevî hazretlerinin oğludur.
Hindistan’da Delhi’de doğdu. Babasının terbiyesinde yetişti. Yirmi yaşlarında
tahsilini tamamlayıp eser telif etmeye ve fetva vermeye başladı. Rahîmiyye
Medresesi’nde müderrislik yaptı. 1233 (m. 1818)’de Delhi’de vefat etti.
Bir sohbetinde şunları anlattı:
Yüksek pederim Şah
Veliyyullah hazretleri, Hüccetullah-il-Bâliğa adlı eserinde buyuruyor ki:
Allahü teâlâya tazim ifade eden işlerden bazısı şunlardır: Allahü teâlânın huzûrunda
yalvarıp yakarırcasına durmak. Bütün varlığı ile ona yönelmek. Bundan daha
üstün tazim şekli ise, Allahü teâlânın huzûrunda en aşağı ve muhtaç bu hâlde
durmak, başını öne eğmektir. Çünkü başı yukarıya kaldırmak, tekebbür,
kibirlenmek alametidir. Bu, insanların yaratılışında, tekebbürü ifâde eden bir
harekettir. Başı yukarıya kaldırmamak yani başını önüne eğmek ise hudû’ ve
itaat manasını ifade eder. Bundan da daha üstün tazim şekli, insanın en şerefli
azası olan yüzünü yere sürmesi yani Allahü teâlâya secde etmesidir.
Namaz şu üç şeyden
ibarettir, 1- Allahü teâlânın azametini ve büyüklüğünü düşünerek kalbin
hudû ve huşû hâlinde olması, 2- Dilin, Allahü teâlânın azamet ve
kibriyasını (büyüklüğünü) söylemesi. Kulun hudû ve huşû üzere olması,
Allahü teâlânın azamet ve kibriyâsını, celâlini, ifâde etmesi hâlinde en yüksek
şeklidir. 3- Azaları, bu huşû ve hudû hâline göre bulundurmak, ona
göre hareket etmek. En faziletli namaz bu üç tazim şekliyle kılınan namazdır.
Namaz, kulu Allahü teâlâya yaklaştıran amellerin en kıymetlisidir. Rükû ve
secde de, tazim ifade eden fiillerdendir. Bunlardan herbiri diğerini takviye
eder. Namaz müminin mirâcıdır. Mümini uhrevî tecellîlere hazırlar. Namaz,
Allahü teâlânın sevgisini, muhabbetini ve rahmetini kazanmaya büyük vesiledir.
Resûlullah efendimiz “sallallahü aleyhi ve sellem”; “Çok secde etmem lâzımdır”
buyurdu. Namaz kılmak lezzeti bir müminde yerleşince, artık o kimse Allahü
teâlânın nûruna dalar. Namaz o kimsenin hatâ ve günahlarına keffâret olur.
Çünkü iyilikler, kötülükleri yok eder. Allahü teâlâyı tanımak için namazdan
daha fâideli birşey yoktur. Bilhassa namaz, kalb huzûru ve ihlâsla kılınırsa
çok kıymetli olur. Nefsin akl-ı selime itaat etmesi husûsunda, namazdan daha
fâideli birşey yoktur.