Herkes Kur’ânı anlayabilir mi?
28/09/2021 Salı Köşe yazarı O.Ü
Ehl-i sünnet olmayan,
Arabiyi çok iyi bilse de, Kur’ân-ı kerimi doğru anlayamaz.
Sual: Herkesin Kur’ânı
anlayabileceği söyleniyor. Gerçekten Kur’ân-ı kerimi herkes anlayabilir mi?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Hâce Muhammed Pârisâ hazretleri, Tuhfet-üs-sâlikîn kitabında, İmam-ı
Gazâlî hazretlerinden alarak buyuruyor ki:
“Üç kimse, Kur’ân-ı
kerimin manasını anlayamaz: Birincisi, Arabiyi iyi bilmeyen ve tefsir okumamış
olan cahil. İkincisi, büyük bir günaha devam eden fasık. Üçüncüsü, itikat
bilgilerinden birini yanlış anlayıp, anladığına uymadığı için, hak sözü kabul
etmeyen bidat sahibi.”
Ehl-i sünnet
itikadından ayrılmak büyük günahtır. Bunun için bidat sahibi olan Kur’ân-ı
kerimin manasını anlayamaz. Çünkü bidatin zulmeti kalbi karartır. Görülüyor ki,
Ehl-i sünnet mezhebinde olmayan, Arabiyi çok iyi bilse de, Kur’ân-ı kerimi doğru
anlayamaz. Yanlış anladıklarını yazarak, herkesi felakete sürükler.
Sual: Bir sıkıntı,
ihtiyaç olduğu zaman, başlanmış oruç bozulabilir mi?
Cevap: İhtiyaç, sıkıntı
olunca, orucu bozmak caiz olur. Bahr-ür-râıkda deniyor ki:
“Bir ibadete
başlayınca, bunu özür olmadan bozmak haramdır. Farz olan orucu bozmak için
sekiz özür vardır: Hastalık, sefere çıkmak, ikrah yani zalimin zorlaması,
kadının hamile olması, çocuk emzirmek, açlık, susuzluk ve ihtiyarlık.”
Sual: Erkeklerin,
kadınlar gibi her renkte elbise giymelerinin, dinimiz açısından bir mahzuru var
mıdır?
Cevap: Erkeklerin de
her renk elbise giymeleri caiz ise de, kırmızı, sarı elbise giymeleri tenzihen
mekruh denildi. Başlık ve takkenin kırmızı ve sarı renklerde dahi mekruh
olmadığı söz birliği ile bildirildi. Resulullah efendimizin ayakkabısının siyah
olduğu, Şir'at-ül-islâm şerhinde yazılıdır.
Sual: Namaz kılarken
ceketi, gömleği giymeden omuza alarak bu şekilde namaz kılmanın mahzuru olur
mu?
Cevap: Elbiseyi
giymeyip, omuzlarına alarak namaz kılmak mekruhtur.
Sual: İmamlık yapmayı
ve din bilgisi öğretmeyi, ücret karşılığında yapmanın dinimizce mahzuru var
mıdır?
Cevap: Ezan okumak,
imamlık yapmak, Kur’ân-ı kerim ve mevlid okumak, din bilgisi öğretmek için
ücret almak caiz değil ise de, imamlık, müezzinlik ve ilim öğretmek için ücret
almaya izin verilmiştir.
Sual: Namazda kıraat
olarak Kur’ânın tercümesi okunabilir mi?
Cevap: Kıraatte, Kur’ân-ı kerimin tercümesini okumak caiz değildir.