Resimli eşya kullanmak
28/10/2022 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Üzerinde Kâbe, cami resmi veya
yazı bulunan seccadeleri yere sermek caiz değildir.
Sual:
Üzerinde canlı resmi bulunan mendil çanta gibi şeyleri kullanmanın dinen
mahzuru olur mu?
Cevap: Seyyid
Abdülhakîm Arvâsî hazretleri buyuruyor ki:
“Üzerinde canlı resmi bulunan mendil, para gibi şeyleri kullanmak caizdir. Zira
böyle şeyler mühândırlar, muhakkardırlar, muhterem değildirler.” El-fıkh-u
alel-mezâhi-bil-erbe'ada da böyle yazmaktadır. İbni Hacer-i Hiytemî Mekkî
hazretleri buyuruyor ki:
“Mendil gibi, para gibi şeyler üzerinde canlı resmi bulunmasının
zararı yoktur. Çünkü, canlı resmini, hürmet olunan yerlerde kullanmak caiz
değildir, hürmet edilmeyen şeyler üzerinde caizdir.”
O hâlde, yerde ve yere serilen eşyada, yastık, sergi, mendil,
para, mektup pulları üzerinde ve cep, çanta, dolap gibi kapalı yerlerde ve
elbisenin göbekten aşağı kısımlarında bulunması caiz olup, göbekten yukarıda
bulunması, asılması haramdır. Kadın resimlerini ve avret mahalli açık
resimleri, şehvetsiz de olsa, her yerde kullanmak ve bunlara şehvetle bakmak
haramdır. Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde yazı, hatta bir harf bulunan kağıdı, örtüyü, seccadeyi
yere koymak, yere sermek tahrimen mekruhtur. Bunları her ne için olursa olsun
kullanmak ve yere sermek, hakaret etmek olur. Hakaret etmek için sermek veya
kullanmak küfür olur, imanı giderir. Duvara yazmak, yazıyı asmak caiz olur
denildi.”
Buradan anlaşılıyor ki, üzerinde Kâbe, cami resmi veya yazı
bulunan seccadeleri namaz kılmak için yere sermek caiz değildir. Bunları zinet,
süs için duvara asmak caiz olur.
Sual:
Namaz kılarken, namazı bozan bir şey olmuş ise, bu namazı tekrar kılmak mı
gerekir?
Cevap: Fasid
olan, bozulan farz namazı iade etmek farzdır. Tahrimi mekruh bulunan her namazı
ve fasid olan, bozulan sünnet ve nafile namazları iade etmek vacibdir.
Sual:
Camide veya başka yerde cemaatle namaz kılarken, saflar dolmuş ise, o cemaate
yeni gelen kimse nasıl hareket etmelidir?
Cevap: Camide cemaatle namaz kılarken öndeki safta boş yer varken, arkasındaki safta durmak ve safta yer yok iken, saf arkasında yalnız durmak mekruhtur. Safta yer olmayınca, yalnız başına durmayıp, rükuya kadar, birini bekler. Kimse gelmezse, öndeki safa sıkışır. Öndeki safa sığmazsa, güvendiği birini arkaya, yanına çeker. Güvendiği kimse yoksa, yalnız durur.