Namaz kılarken düşünmek
29/05/2021 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Namazda düşünmek, bir farzı veya vacibi geciktirince, secde-i sehiv lazım
olur.
Sual: Bir kimse, namazı kaç rekat kıldığında tereddüt ederek, biraz
düşünse, secde-i sehiv yapması gerekir mi?
Cevap: Namaz kılan bir kimsenin, kaç rekat kıldığını şaşırıp, namaz içinde
düşünmesi, sonraki rüknün veya vacibin, bir rükün zamanı kadar gecikmesine
sebep olursa, bu arada, âyet ve tesbih okusa bile, secde-i sehiv yapması lazım
olur. Namazın içindeki farzlara rükün denir. Bir âyet okumak, rüku ve iki secde,
son rekatte oturmak, birer rükündür. Namazda düşünmek, bir farzı veya vacibi
geciktirince, secde-i sehiv lazım oluyor. Mesela, son rekatte oturunca
düşünürse, selam vermesi gecikirse, secde-i sehiv lazım olur. Fazla okuduğu
salevat ve dua, sünnet olarak değil, düşünce, dalgınlık sebebi ile olduğu
vakit, vacibin gecikmesi suç oluyor. Başka bir namazı kılıp kılmadığını veya
dünya işlerinden herhangi birini düşünürse, bir rüknün gecikmesine
sebep olsa bile, secde-i sehiv lazım olmaz.
Sual: Namaz kıldıktan sonra, kaç rekat kıldığında şüphe eden bir kimse, bu
namazı tekrar mı kılar?
Cevap: Bir kimse, namazını bitirdikten sonra, kaç rekat kıldığında şüphe
ederse, buna vesvese denir. Buna ehemmiyet vermez. Ancak namazdan sonra, bir
adil Müslüman, yanlış kıldın derse, tekrar kılması iyi olur. İki adil kimse
söylerse, tekrar kılması vacib olur. Adil olmazsa, sözünü dinlemez.
Sual: Cemaatle namaz kılındıktan sonra, camaatten bazıları, namazı eksik
kıldık derlerse, ne yapılır?
Cevap: İmam doğru, cemaat ise, yanlış kıldık derse, imam kendine güveniyorsa
veya bir şahidi olursa, tekrar kılınmaz.
Sual: Secde-i sehiv için iki tarafa selam vermek gerekir mi?
Cevap: Secde-i sehiv yapmak için, bir tarafa selam verdikten sonra, iki
secde yapıp oturulur ve namaz tamamlar. İki tarafa selam verdikten sonra veya
hiç selam vermeden de, secde-i sehiv yapmak caizdir.
Sual: Dinin hükümlerinden birisi hakkında vacip veya bidat olduğunda
tereddüt eden kimse, bu hükmü yapar mı yoksa terk mi eder?
Cevap: Bir şeyin vacip veya bidat olmasında şüphe edilse, bu şeyi yapmak iyi
olur. Bidat ile sünnet arasında şüphe olsa, o şeyi yapmamak lazım olur.
Sual: Abdestsiz olduğunu bilerek namaz kılanın imanı gider mi?
Cevap: Abdestsiz olduğunu bilerek namaz kılmak, sünnet olan bir işi beğenmemek küfür olur.