Sünneti terk eden şefaate kavuşamaz mı?
29/09/2022 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Hadis-i şerifte buyuruldu ki: "Büyük günah
işleyenlere şefaat edeceğim."
Sual: Bazı kimseler, Peygamber efendimizin (Sünnetimi terk
edene şefaatim haram oldu) hadis-i şerifini ileri sürerek, sünnetleri terk
edenler şefaate kavuşamaz diyorlar. Gerçekten böyle midir, yoksa başka bir
manası var mıdır?
Cevap: Şeyh-ul-islâm Ahmed bin Süleymân bin
Kemal Paşa hazretleri, Şerh-ı hadîs-i erba'în kitabında, (Sünnetimi terk edene şefaatim haram
oldu) hadis-i şerifini şöyle açıklamaktadır:
“Bu
hadis-i şerifte sünnet demek, İslamiyet yolu demektir. Çünkü, mümin kimse,
büyük günah işlese de, şefaatten mahrum olmaz. Hadis-i şerifte; (Büyük günah işleyenlere şefaat
edeceğim) buyuruldu. Resulullahın (sallallahü aleyhi ve
sellem) Hak teâlâdan getirdiği dine tabi olmak lazımdır. Bunu terk eden,
şefaate kavuşamaz.” Şir'at-ül-islâm kitabında deniyor ki:
“Bu
hadis-i şerifteki sünnet, yapması vacip olan şeyler demektir. Bu da, Eshab-ı
kiramın ve Tabiin ve Tebei tabiinin (rahmetullahi teâlâ aleyhim ecmain) imanı
ve ibadetleridir. Bu sünnete yapışanlara, Ehl-i sünnet denir. O hâlde, hadis-i
şerifin manası, inanılacak şeylerde ve yapılacak ve sakınılacak işlerde Ehl-i
sünnetten ayrılanlar, şefaate kavuşamayacaklardır demektir.”
(Ümmetimin arasında fitne, fesat yayıldığı zaman, sünnetime
sarılana yüz şehit sevabı vardır) hadis-i şerifi de; “Selef-i
salihin zamanındaki iman ve ahkâm-ı islamiyye bilgilerine uyan kimseye yüz
şehit sevabı vardır” demektedir. Rıyâd-un-nâsıhînde deniyor ki:
“İmâm-ı
Nâsır-üddîn Seyyid Ebül-Kâsım Semerkandî diyor ki: Bu hadis-i şerif,
ümmetim arasında fesat çıktığı zaman, Ehl-i sünnet ve cemaat itikadında olup,
beş vakit namazı cemaat ile kılana yüz şehit sevabı verilir demektir.”
Bunun
için, önce Ehl-i sünnete uygun iman etmek, sonra haramlardan sakınmak, sonra
farzları yapmak, sonra mekruhlardan sakınmak, sonra müekket sünnetleri, daha sonra
da müstehapları yapmak lazımdır. Bu sırada, önce olanı yapmayanın, sonra olanı
yapmasının hiç faydası olmaz ve önce olanı yapabilmek için, sonra olanı terk
etmesi caiz, hatta vacip olur.
Sual: Farzı kılacak kadar zaman kalınca sünnet terk
edilebilir mi?
Cevap: Hadîkada deniyor ki:
“Namaz vakti daraldığı zaman, farzdan evvelki sünneti kılmak, farzın kazaya kalmasına sebep olursa, bu sünneti kılmak haram olur.”