'Allah aşkına' diyerek istemek
29/09/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Herhangi bir kimseden, Allah aşkına, Allah hakkı için şunu ver veya yap diye istekte bulunmanın, dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Hadîkada konu ile
alakalı olarak deniyor ki:
“And vererek, mesela Allah aşkına diyerek bir kimseden
dünyalık bir şey istemek caiz değildir. Hadis-i şerifte, bunların melun
oldukları bildirildi.”
Ayrıca bu konuda Dürer, Gurer, İbni Âbidîn ve Hadîka
kitaplarında deniyor ki:
“Bir Müslüman, Allah hakkı için şunu yap derse,
bunu yapmak lazım olmaz, yani yapmamak günah olmaz ise de, taat, hatta mubah
olan şeyleri yapmak iyi olur. Peygamber hakkı için yahut ölü veya diri bir
velî hakkı için dua etmek haramdır. Çünkü, kimsenin Allahü teâlâ üzerinde
hakkı yoktur. Âlimlerin bir kısmı böyle ictihat etti ise de, şu şekilde dua
etmek, 'Yâ Rabbi, onlara vermiş olduğun hak için' niyeti ile caiz olur. Çünkü,
Rum suresinin 47. âyetinin meal-i şerifi; (Üzerimize hak oldu ki,
müminlere yardım ederiz)dir. En'âm suresinin 12. âyetinin meal-i
şerifi; (Allahü teâlâ kullarına merhamet etmeyi kendisine lazım kıldı) olup,
merhamet ve ihsan ederek, sevdiklerine haklar verdiğini göstermektedir.
Bezzâziyye fetvasında, ölü veya diri, Peygamberlerin ve evliyanın hürmetleri
için dua etmenin caiz olduğu bildirilmektedir.”
Sual: Bir Müslümanın dünya ve ahıret saadetine
kavuşması için ne veya neler yapması gerekir?
Cevap: İslam âlimleri ve
tasavvuf büyükleri, bu konu hakkında buyurdular ki:
“İnsana vacip olan birinci vazife, iman, amel ve ihlas
sahibi olmaktır. Dünya ve ahıret saadetleri, mutlulukları, ancak bu üçüne
kavuşmakla elde edilir. Amel; kalb, dil yani söz ve beden ile yapılacak işler
demektir. Kalbin işleri, ahlaktır. İhlas, amelini yani bütün işlerini,
ibadetlerini, yalnız Allahü teâlânın rızasına, sevgisine kavuşmak için yapmak
demektir.”
Sual: Erkeklerin de kadınlar gibi, her renkte elbise,
gömlek, başlık giymelerinin, dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Erkeklerin de her renk elbise giymeleri caiz ise
de, kırmızı, sarı elbise giymeleri tenzihen mekruh denildi. Başlık ve takkenin
kırmızı ve sarı renklerde dahi olması mekruh olmadığı söz birliği ile
bildirildi. Resulullah efendimizin ayakkabısının siyah olduğu, Şir'at-ül-islâm
şerhinde yazılıdır.