Eskiyen Mushaf'ı yakmak!..
29/11/2024 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Evlerde yıpranmış, sayfaları kopmuş, okunamaz durumda olan Kur’ânlar, Mushaflar yakılabilir mi veya ne yapmalıdır?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Berîkada deniyor ki:
“Tâtârhâniyyede,
yırtık, eski olup kullanılamayan Mushaf-ı şerif yakılmaz. Temiz beze sarıp
toprağa gömülür. Yahut toz gelmeyen temiz bir yere konur diyor. Sirâciyyede
ise, gömülür veya yakılır demektedir. Müctebâda ise, akan suya bırakmaktansa,
gömmek iyi olur deniyor. Minhâc-üd-dîn kitabında, yakmak yasak değildir, çünkü,
hazret-i Osman, mensûh âyetler bulunan Kur’ân-ı kerimi yaktı, Eshab-ı kiramdan
hiç kimse, buna karşı bir şey demedi deniyor. Yakmak, yıkayıp yazıları
gidermekten daha iyi olur. Çünkü, yıkamakta kullanılan sular ayak altında kalır
denildi. Bunlardan anladığımız, yakmayıp, yıkayıp yazılarını gidermek veya
gömmek iyi olur.”
Bütün
bunlardan anlaşılıyor ki, eskimiş, istifade edilemez hâle gelmiş olan
Mushafları, ayak altında bırakmak, bir şey sarmak, kaplamak, kese kâğıdı yapmak
gibi kullanmak, hakaret etmek olur, haram olur. Çürüyüp toprak oluncaya kadar
açılmayacağı emin olan yerdeki toprağa gömmek, bu yapılamazsa, yakıp külünü
gömmek veya külünü denize, nehre koymak lazımdır. Hakaretten kurtarmak için
yakmak caiz, hatta lâzım olur. Sirâciyye fetvâsı, Münyet-ül-müftî ve Halîmîden
de böyle anlaşılmaktadır.
Sual:
Kur’ân-ı kerim ve din kitaplarının bulunduğu tarafa doğru ayakları
uzatarak oturmanın bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Mushafa ve din
kitaplarına karşı ayak uzatmak mekruhtur. Yüksekte iseler, mekruh olmaz.
Sual:
Kur’ân-ı kerimi okunmadığı hâlde, evde bereket için bulundurmanın bir mahzuru
olur mu?
Cevap: Bu konuda Hindiyyede
deniyor ki: “Mushaf'ı hiç okumayıp, hayır ve bereket için evinde saklamak
caizdir ve sevaptır.”
Sual:
Camide namaz kılmayıp sadece tesbih çekenleri, Kur’ân okuyanları, namaz kılmak
için camiye gelenler, camiden çıkarabilirler mi?
Cevap: Namaz kılanlar
sıkışıyorsa, kılmayanları kaldırabilirler. Mahalle mescidi dar geliyor ise, o
mahalleden olmayanları dışarı çıkarabilirler.
Sual:
Cami içinde, alışveriş veya başka şeyler için sözleşme, akit yapmanın bir
mahzuru olur mu?
Cevap: Cami içinde, alışveriş olan her akit,
sözleşme mekruhtur. Ancak nikâh akdi yapmak ise müstehaptır.