Keffaret orucu bozulursa
30/05/2020 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Keffaret orucuna, ramazana ve bayramlara rastlamayacak şekilde
başlamalıdır.
Sual: Bir kimse, keffaret orucuna başlasa, altmış günü tamamlamadan
hastalansa ve ara verse, bir kadının da muayyen günü başlasa ve ara verse,
bunların keffaret orucuna baştan mı başlamaları gerekir?
Cevap: Keffaret orucu, hastalık, yolculuk gibi bir özür ile veya bayram
günlerine rastlamak sebebi ile bozulursa yahut ramazan ayına rastlarsa, yeniden
altmış gün tutmak lazım olur. Bayram günlerinde bozmazsa, yine yeniden
başlaması lazım olur. Kadın, hayız ve nifas sebebi ile bozunca, yeniden
başlamaz. Temizlenince geri kalan günleri tutarak, altmışı tamamlar. Fakat,
yemin keffareti olan üç gün art arda tutulacak orucu bu sebeple bozan
kadının da, üç günü, yeniden tutması lazım olur. Keffaret orucuna, ramazana ve
bayramlara rastlamayacak şekilde başlamalıdır. Recebin birinci günü keffaret
orucuna başlayıp, şabanın sonunda, altmış günü tamam olmasa, üç günlük yola
gitmeyi niyet ederek vatanından çıkar. Ramazanın birinci günü, keffaret orucuna
niyet eder. Çünkü misafire ramazan orucunun edası farz değildir, kaza etmesi
caizdir.
***
Sual: Teravih namazının dışındaki tesbih namazı gibi nafile namazları
cemaatle kılmanın dinimiz açısından mahzuru var mıdır?
Cevap: Sirâciyye fetva kitabında, teravih ve güneş tutulması namazlarından
başka olan nafileleri cemaat ile kılmanın mekruh olduğu bildirilmektedir.
Gıyâsiyye fetva kitabında, Şeyh-ul-imâm Serahsî hazretleri buyuruyor ki:
“Nafile namazı cemaat ile kılmak, Ramazandan başka zamanlarda, herkes
çağrılırsa, mekruh olur. Bir iki kişi imama uyarsa mekruh olmaz. Üç kişi olursa
şüphelidir. Dört kişi olursa, söz birliği ile mekruh olur.”
***
Sual: Adakta bulunan fakir bir kimse, adadığı bu hayvanı kesince, bunun
etinden kendisi, çoluğu, çocuğu yiyebilir mi?
Cevap: Fakir olsun, zengin olsun, adak eden, adak edilerek kesilen hayvanın etinden yiyemez ve zekât vermesi caiz olmayanlara yediremez. Anasına, babasına, evlatlarına, kocasına veya hanımına, fakir olsalar da yediremez. Yerse veya bunlara yedirirse, yenilen etin kıymetini, fakirlere sadaka verir. Akrabasından ve evinde bulunanlardan, zekâtını vermesi caiz olan büyük, küçük herkes yiyebilir. Bunlar içinde, zengin olanlar yiyemez. Yerlerse, adak sahibi, bunların kıymetini fakirlere verir.