Rüyada kendini âlim olarak görmek
31/08/2023 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual:
Bazı kimseler, rüyada kendilerini büyük bir hükümdar veya yüksek mevki sahibi,
yahut büyük bir din âlimi olmuş olarak görmektedir. Böyle rüyalar doğru mudur,
yoksa aslı, esası yok mudur?
Cevap: Böyle
bir suali, İslam âlimlerinin büyüklerinden olan İmâm-ı Rabbânî hazretlerine
sorduklarında, cevabında buyuruyor ki:
“Böyle rüyalar boş ve esassız değildir. Bu rüyayı gören kimsede,
mevki sahibi olmak, âlim olmak hâli ve kabiliyeti var demektir. Fakat, kuvveti
az olup, âlem-i şehâdetde yani uyanıkken hasıl olacak kadar değildir. Eğer, bu
hâl, zamanla kuvvetlenirse, Allahü teâlânın lütfu ile, âlem-i şehâdette de
hasıl olur. Eğer âlem-i şehâdette hasıl olacak kadar kuvvetlenmezse âlem-i
misâlde yani rüyada görünmekle kalır. Kuvveti miktarınca, orada görünür.
Tasavvuf yolunun saliklerinin rüyaları da böyledir. Kendilerini yüksek
makamlarda, velilerin mertebelerinde görürler. Bu hâl, âlem-i şehâdette nasib
olursa, pek büyük nimettir. Yok eğer, âlem-i misâlde, rüyada görünmekle
kalırsa, hiç kıymeti yoktur. Çöpçüler, hamallar, rüyada, kendilerini hâkim,
paşa görür. Hâlbuki, uyanık iken, ellerine bir şey geçmez. Rüyaları üzülmekten,
pişmanlıktan başka bir şeye yaramaz. O hâlde, rüyalara güvenmemeli, uyanık iken
ele geçene sevinmelidir.
Bunun içindir ki, büyüklerimiz rüyalara ehemmiyet vermemiş,
talebenin rüyasını tabir etmeye lüzum görmemişlerdir. Uyanık iken ele geçene
kıymet vermişlerdir. Bundan dolayı, devamlı görünenlere ehemmiyet vermişler,
hiç kaybolmayan huzuru, kazanç bilmişlerdi. Allahü teâlâdan başka her şeyi
unutmak, hiçbir şeyi hatırlamamak, bunlar için daimî idi. Başlangıcında
nihayette ele geçecekler derc edilmiş olanlara, bu kemâller zor ve uzak
değildir.”
Sual: Zekât verirken, niyet
etmeyi unutan bir kimse, sonra hatırlasa ve niyet etse, verdiği zekât kabul
olur mu?
Cevap: Bir
kimse, zekâtı ayırırken ve fakire verirken niyet etmeyip, verdikten çok sonra
niyet ederse, mal, fakirde bulunduğu müddetçe, caiz olur. Vekiline verirken
niyet etmesi yetişir. Vekilinin fakire verirken, ayrıca niyet etmesi lazım
değildir. Zengin, zekâtının bedelini vekiline verirken sadaka, hediye dese,
vekili fakire bu niyetle vermeden önce, zengin zekât için niyet etse caiz olur.