Akıllı kime denir yazılarınızdan öğrendik. Peki ahmak kime denir? Ahmaklığın çaresi var mıdır?
Ahmaklık nedir
CEVAP
Aklı hiç olmayana deli denir. Aklı olup da aklını kullanmayana veya
kullanamayana ahmak denir. Ahmak, aklı az, görüşü kısa, basiretsiz, kötü huylu
kimsedir. Kârını ve zararını iyi düşünemez. Hikmet, iyiyi kötüden, hakkı
bâtıldan ayıran kuvvettir. Hikmetin lüzumundan az olmasına ahmaklık denir.
Ahmak, hayrı, şerri birbirinden tam ayıramaz.
Âlimler buyuruyor ki:
Ahmakla arkadaşlıktan sakın. Çünkü, sana iyilik edeyim derken, zararı
dokunur. (Hazret-i Ömer)
Dişi ile tırnak uçlarını ısırmak ahmaklık alametidir. (Hazret-i Ali)
Ahmaklar arasında bulunan horlanır, âlimler arasında bulunan hürmet
görür. (İmam-ı Cafer-i Sadık)
Dünyayı ele geçirmek için Ahireti [dinini] vermek ahmaklıktır. Yaratıkların en
ahmağı nefstir. Çünkü her isteği kendi aleyhinedir. (İmam-ı Rabbani)
Kaza borcu varken, nafile kılmak ahmaklıktır. (Hazret-i Ebu Bekir,
Seyyid Abdülkadir-i Geylani)
Ahmaklığın alameti, kendi aybını bırakıp, başkasının aybıyla uğraşmaktır. (Sırri-yi
Sekati)
Ve ma cevab-ül ahmak-ı illes sükut=Ahmağa verilecek en güzel cevap ancak
sükuttur. (İbni Hibbân)
Nefsin arzuları peşinde koşan ahmaktır. (Muhammed Masum Faruki)
Hatasında ısrar eden ahmaktır. (Seyyid Abdülhakim Arvasi)
Hikmet ehli de buyuruyor ki:
Aklı olan karı koca, birbirini üzmez. Hayat arkadaşını üzmek, incitmek,
ahmaklık alametidir.
Akıllı ile istişare galibiyet, ahmakla istişare mağlubiyettir.
Ahmağın kalbi ağzında, akıllının dili kalbindedir. Yani ahmak sır saklayamaz,
akıllı sırrı ifşa etmez.
Ahmağın üç alameti vardır: Farzlarda tembellik, abesle iştigal ve yaratıklara
eziyet etmek.
Günah işlemeye devam eden kimse unutkan olur, ahmaklaşır, aklı da azalır.
Aklımız sınırlıdır. Aklın eremediği şeyleri akıl ile anlamaya kalkışmak
ahmaklık olur.
Ahmağa nasihat kâr etmez. Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:
(Akıllı, nefsine uymaz, ibadetlerini yapar, ahmak olan da nefsine uyar,
günah işler, sonra da Allah affeder diye ümit eder.) [Tirmizi]
(Akıllı, Allah’a ve Peygamberine inanıp ibadetini yapan kimsedir.)[İbni
Muhber]
(Günah işleyenin bir aklı gider, bir daha geri dönmez.) [İ. Gazali]
(Ahmak, ahmaklığından fâsıkın günahından daha büyük sıkıntıya düşer.) [Hakim]
(Ahmak olanla ilgini kes.) [Beyheki]
(Akşam üstü uyumak ahmaklıktır.) [İ. Maverdi]
(Sofradan düşen kırıntıyı yiyen fakirlik görmez, çocukları da ahmak olmaz.) [İ.
Neccâr]
(Mümin sert değildir. Yumuşaklığından dolayı ahmak zannedilir.)[Deylemi]
(Ahmaklığın en kötüsü, Müslümanlığı bırakıp, başka dine meyletmektir.) [Deylemi]
Müslümanlığı bırakmak, yani dinsiz olmak ahmaklığın en kötüsüdür. Kim
Müslümanlığı bırakırsa mürted olur, hangi dine girerse girsin fark etmez. Bu
bakımdan ateist, en ahmak kimsedir. Bir arpa tanesini, bir karıncayı
yaratmaktan aciz olanın, kâinatın tesadüfen meydana geldiğini, bir yaratıcının
bulunmadığını sanmasından daha büyük ahmaklık olur mu? Kur’an-ı kerimde mealen
buyuruluyor ki:
(Kâfirlere “Müslümanların inandığı gibi siz de inanın” denilince, “Biz o
sefihler, o ahmaklar gibi iman eder miyiz hiç?” derler; halbuki asıl ahmak
kendileridir.) [Bekara 13]
Ahmaklığın çaresi var mıdır?
Önce İslam âlimlerinin ahmaklık hakkındaki sözlerinden bazılarını bildirelim:
İnsanların en ahmağı zekasına en çok güvenendir. İnsanların en akıllısı da,
suçu kendinde arayan ve bilmediklerini âlimlere soran kimsedir.
Salih amel işlemeden yani Cehennem tohumu ekip, Cennet beklemek ahmaklıktır.
Fen bilgilerini iyi öğrenen, aklı başında bir kimse, yalnız düşünmekle,
Allah’ın var olduğunu anlar, bir yaratıcının varlığına inanır. Eseri görerek
müessirin, yani eseri yapanın varlığını anlamamak, ahmaklık olur.
İyiye ihanet edince, kötüye iyilik edince, akıllıyı sıkıntıya sokunca, ahmağa
acıyınca, şerlerinden sakın!
Soyu ile övünmek ve kibirlenmek, cahillik ve ahmaklıktır. Kabil, Âdem
aleyhisselamın, Kenan ise, Nuh aleyhisselamın oğlu idi, fakat kâfir idiler.
Babalarının Peygamber olması, bunları küfürden kurtarmadı. İnsanın övündüğü
soyu, bir avuç toprak oldu. Toprak ile övünmek akla uygun olur mu? Onların
salih olmaları ile övünmek yerine, onlar gibi salih olmaya, onların yolunda
bulunmaya çalışmalıdır.
Kadınların çoğu, güzellikleri ile kibirlenirler. Halbuki güzellik, insanda
kalıcı değildir, çabuk gider. İnsana mülk olmaz. Âriyet, emanet olan şeyle
kibirlenmek, ahmaklıktır.
Nefsine de ki: Ey nefsim, akıllı olduğunu iddia ediyor ve sana ahmak diyenlere
kızıyorsun. Halbuki, senden daha ahmak kim var ki, ömrünü boş şeylerle, gülüp
eğlenmekle geçiriyorsun. Senin halin, şu katile benzer ki, polislerin,
kendisini aradıklarını ve yakalayınca, cezalanacağını bildiği halde, tedbirsiz
dolaşıyor. Bu ahmaklık değil mi?
Üstünde akrep olan bir kimse, o akrebi üstünden atmaya, onu öldürmeye
çalışmayıp da, başkasının yüzüne konan sinekleri kovalamaya çalışması
ahmaklıktır.
Bir ahmaklık hikayesi şöyledir:
Ormanda bir ayının ayağı, kütük arasına sıkışmış, kurtaramıyormuş. Biri bunu
görüp, ayının ayağını kütüğün arasından çıkarmış. Ayı da kendisine iyilik eden
bu adama, ormandaki arıların yaptığı petekleri alıp getirmiş. Adam balı yiyince
orada uyumaya başlamış. Fakat sinekler, adamın yüzüne konarak rahatsız
ediyormuş. Ayı ise, adam rahat uyusun diye sinekleri kovuyormuş. Bakmış
kovmakla gitmiyor, sinekleri öldüreyim bari diye, kocaman bir taş alıp, adamın
yüzüne konan sineklere vurmuş. Sonucu tahmin ediyoruz. Ayı ahmak olduğu için,
sinekleri öldürmek için vurduğu taşın adama zarar vereceğini düşünememiş. Ahmak
olmamak lazım.
Kendisini ebedi tehlikeye atan akıllı olamaz, ahmaktır. Kur’an-ı kerimde
mealen, (Düşünmüyor musunuz) ikazı çok geçer. Hadis-i
şerifte, (Aklı olmayanın dini de yoktur) buyuruldu. (Tirmizi)
Ahmaklığın tek kelime ile tarifi, akılsızlıktır. Akılsızlık ise doğuştandır.
Kaza kader konusudur. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Her şey Allahü teâlânın takdiri iledir. Akıl ve ahmaklık bile.)[Buhari]
Hazret-i İsa, (Körleri iyileştirmek, ölüleri diriltmek zor gelmedi. Ama ahmağa,
doğru sözü anlatamadım) buyurdu. Ahmaklıkta cahillik de vardır. Cahilliğin
ilacı ise ilimdir. Ahmak, hak ile bâtılı ayıramaz ve daha başka zararlar yapar.
O halde hak ile bâtılı ayıran ve faydalı şeyleri bildiren Ehl-i sünnet
âlimlerine tâbi olan ahmaklığın zararından kurtulur. Ahmaklar, bir adada mahsur
kalmış insanlara benzer. Bunlar kendi imkanları ile sahile çıkamaz. Tecrübeli
bir kaptanın gemisine binerlerse sahile kavuşurlar. Binmeyen sahile çıkamaz.
Onun için âlimlere uyan kurtulur. Hadis-i şerifte de, (Âlimler
rehberdir, âlimlere uyun) buyuruldu.
Ahmaktan uzak durmak
Sual: Bir arkadaşım var, iyilik olarak yaptığı şeylerin bana zararı
dokunuyor. İyi niyetle yaptığı için, bana ahmak gibi geliyor. Ondan uzak durmam
gerekir mi?
CEVAP
Verdiği zararlarının nasıl bir şey olduğunu bilmeden bir şey söylenmez. Belki
zarar değil de siz zarar sanmış da olabilirsiniz.
Ahmaklık, kârını zararını bilmemek, iyiyi kötüyü ayıramamak, körü körüne bir
şeye saplanıp gitmektir. İyilik yapıyorum sanarak kötülük eder, fitneye sebep
olur. Susulacak yerde konuşur. Çeşitli zararlara sebep olur. Atalarımız, (Ürümesini
bilmeyen it, sürüye kurt getirir) demişlerdir.
Bir ayı, kendisine faydası dokunan kişiye iyilik etmek ister. O kişi uyurken,
yüzüne konan sinekler rahatsız etmesin diye, onlara taşla vurur. Tabii, o
kişinin yüzü de parçalanır. Bunun için, (Akıllı düşman, ahmak dosttan
iyidir) demişlerdir. Böyle dostlardan, iyilik yerine zarar gelir.
Onlardan uzak durmalıdır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ahmakla ilgini kes.) [Beyheki]
Ahmak insanı iknaya çalışmak da boşunadır. Ona ne söylense faydasızdır. Fayda
yerine zararı olur. Tartışmaya hiç gelmez. Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Ahmağa cevap verilmez.) [İslam Ahlakı]
Hadis imamlarından İbni Hibban hazretleri de, (Ahmağa verilecek en
güzel cevap susmaktır) buyurmuştur. Tartışmak sadece ahmakla değil,
herkesle de zararlıdır. (Tartışma, dostların dostluğunu azaltır,
düşmanın düşmanlığını artırır) demişlerdir.
Ahmakla görüşmek
Sual: (Ahmaklardan uzak durmak gerekir) deniyor. Ahmaklık,
bir kimsenin elinde midir? Bir de, herkes ondan uzak durursa, yalnızlığa
itilmiş olmaz mı?
CEVAP
Uzak durun demek, hiç görüşmeyin, yalnız bırakın, tamamen irtibatı kesin demek
değildir. Ahmak olan kimse, iyilik ettiğini sanarak kötülük eder, fitneye sebep
olur. Susulacak yerde konuşur. Çeşitli zararlara sebep olur. Bundan
dolayı, (Fazla samimi olmamalı, ona sır vermemeli ve onunla konuşurken
çok dikkatli olmalı) denmek isteniyor.
Sakalı çok uzatmak
Sual: S. Ebediyye’de, (Sakalı bir tutamdan fazla uzatmak,
aklın az olmasına alamet olur) deniyor. Uzun sakallı olup da ahmak
olmayan insan yok mudur?
CEVAP
Uzun sakal bırakmanın dindeki yeri nedir? Ahmaklık ve aklın az olması ne
demektir? Önce bunları bilmek gerekir.
Sakalı sünnete uygun olmayan, yani çenedeki ile birlikte bir tutam uzun olmayan
kimse, bid’at sahibi olur. Sakalın sünnete uygun olmasına ehemmiyet vermeyen,
kâfir olur. (S. Ebediyye)
Ahmaklık, kârını zararını bilmemek, iyiyi kötüyü ayıramamak demektir. Akıllı
olmak da bunun tam tersidir. Yani kârını, zararını bilmek, iyiyi kötüden, hakkı
bâtıldan ayırabilmektir. Aklı az olan bunu yapamaz, ahmak olur.
Sünnete uymayan sakal sahibi, bid’at yani günah işliyor demektir. Aklı az olan
günah işler. Akıllı günah işlemez. Günah işliyorsa aklı az, yani ahmaktır.
Ne kadar zeki görünse de, günah işlemekte ısrar eden kimse, ahmaktır. Bu konuda
bir menkıbe de var:
Uzun sakallı biri, kitaplardaki, (Sakalı bir tutamdan fazla uzatmak, ahmaklık
alametidir) yazısını okuyunca, eliyle bir tutam ölçüyor. (Fazlasını yakıp
ahmaklıktan kurtulayım) diyor. Sakalın fazla kısmını yakmaya çalışırken,
sakalın tamamı yanıyor, cascavlak çıkıyor. Sonra, yazdığı kitaba, (Sakalı
sünnetten fazla uzatmanın ahmaklık olduğu, kendi tecrübemle de sabittir) diye
yazıyor. Böylece ahmaklığını tecrübeyle belirlemiş oluyor.