Allah niye biz veya o diyor?
Allah niye biz veya o diyor?
CEVAP
Bu âyet-i kerimenin meali şöyledir:
(Sizi yarattık, sonra şekil verdik, sonra meleklere, “Âdem’e secde edin”
dedik; İblis’ten başka hepsi secde etti, o secde edenlerden olmadı.) [Araf
11]
Buradaki ve diğer âyetlerdeki, yarattık, şekil verdik gibi ifadeler için, başka
yaratıcılar da var sanmak yanlıştır. Büyüklüğünü, her şeye malik, hâkim
olduğunu bildirmek için, ben yerine biz diyor. Mesela Resulullaha
hitaben, (Biz sana Kevseri verdik) buyurdu. Verilen şey,
verenin büyüklüğüne göre kıymet ve büyüklük kazanır. Verenin ve verilen şeyin
kıymetinin büyüklüğünü bildirmek için, (Biz sana Kur’an-ı azimi verdik) buyuruyor.
(Hicr 87)
Türkçe’de bile, bir kişi, (Biz şöyle yaparız, adamın ağzını yırtarız)
diyebiliyor. Bunun çoğulla alakası yoktur.
Rablerin rabbi demek
Sual: Mektubat-ı Rabbanide, (Ellerimizi rablerin rabbi olan
yüce Allah’a açtık) deniyor. Rabler diye çoğul kullanmak uygun mu?
CEVAP
Bazı kelimelerin birkaç manası olur. Rab kelimesi de böyledir. Rab =
Besleyen, yetiştiren, terbiye eden demektir. O zaman yukarıdaki ifade, (Ellerimizi
terbiye edenlerin terbiye edeni olan yüce Allah’a açtık) anlamına
gelir.
O, rablerin Rabbidir
Sual: İmam-ı Rabbani’nin 260, 287 ve 294. mektuplarında, Allah için, (O,
rablerin Rabbidir) ifadesi geçiyor. Rablerin rabbi denince sanki başka
rabler olduğu da anlaşılıyor. Buradaki rab ne demektir?
CEVAP
Rab, ilah manasından başka, sahip, malik, hükümdar, efendi manasına geldiği
gibi, besleyen, yetiştiren, terbiye eden anlamına da gelir. Yusuf aleyhisselam
zindandan çıkan bir arkadaşına, rabbinin yani hükümdarın yanına gidince benim
suçsuz olduğumu ona söyle dediği Kur’anı kerimde bildiriliyor. O âyet-i
kerimenin meali şöyledir:
(Rabbinin [hükümdarın, efendinin] yanında beni an [ki
beni zindandan çıkarsın]!) [Yusuf 42]
Demek ki rab kelimesi sadece ilah anlamında değildir. Rablerin Rabbi demek de,
hükümdarların hükümdarı, terbiye edenlerin terbiye edeni gibi manalara gelir.
Bunun için terbiye eden, yetiştiren, ders veren erkeğe mürebbi, kadına da
mürebbiye denir. Burada rab kelimesi ilah anlamında değildir.