Berat Gecesi ne zamandır, önemi nedir?
Beraat gecesi
CEVAP
Berat Gecesi, Şaban ayının 15. gecesidir Tefsirlerde Kur’an-ı kerimin,
Levh-il-mahfuza bu gece indirildiği bildirilmektedir. Âyet-i kerimede mealen
buyuruluyor ki...
(Apaçık olan Kitab’a andolsun ki, biz onu [Kur’anı] mübarek
bir gecede indirdik. Elbette biz insanları uyarmaktayız.) [Duhan 2,3]
Her sene, Şaban ayının on beşinci Berat gecesinde, o senede olacak şeyler,
ameller, ömürler, ölüm sebepleri, yükselmeler, alçalmalar, yani her şey Levh-i
mahfuzda yazılır. Resulullah efendimiz, bu gece, çok ibadet, çok dua ederdi.
Şaban ayında niçin çok oruç tuttuğu sorulduğu zaman Resulullah efendimiz
buyurdu ki:
(Şaban öyle faziletli bir aydır ki, insanlar bundan gâfildir. Bu ayda
ameller, âlemlerin Rabbine arz edilir. Ben de amelimin oruçluyken arz
edilmesini isterim.) [Nesaî]
Bu konudaki hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:
(Berat gecesi göklerin kapıları açılır, melekler müminlere müjde verir ve
ibadete teşvik ederler.) [Nesai, Beyheki, A, Münziri]
(Ramazandan sonra en faziletli oruç, Şaban ayında tutulan oruçtur.) [Tirmizî]
(Şaban ayında üç gün oruç tutana, Hak teâlâ, Cennette bir yer
hazırlar.) [Ey Oğul İlmihâli]
(Şu beş gecede yapılan dua geri çevrilmez: Regaib Gecesi, Berat Gecesi, Cuma
gecesi, Ramazan ve Kurban Bayramı gecesi.) [İbni Asakir]
(Allahü teâlâ, Şaban ayının 15. gecesinde rahmetiyle tecelli ederek,
kendisine şirk koşan ve Müslüman kardeşine kin güdenler hariç, herkesi
affeder.) [İbni Mace]
(Şabanın 15. gecesini ibadetle, gündüzünü de oruçla geçirin! O gece Allahü
teâlâ buyurur ki: “Af isteyen yok mu, affedeyim. Rızık isteyen yok mu, rızık
vereyim. Dertli yok mu, sıhhat, afiyet vereyim. Ne isteyen varsa istesin,
vereyim.” Bu hâl, sabaha kadar devam eder.) [İbni Mace]
(Şaban ayının 15. gecesi, rahmet-i ilahi dünyayı kaplar, herkes affolur.
Ancak haksız yere müslümanlara düşmanlık besleyen ve Allahü teâlâya ortak koşan
mağfiret olunmaz.) [Beyheki]
(Cebrail aleyhisselam gelip, “Kalk, namaz kıl ve dua et! Bu gece
Şaban ayının 15. gecesidir” dedi. Bu geceyi ihya edenleri Allahü teâlâ
affeder. Yalnız, müşrik, büyücü, falcı, cimri, kinci, müşahin, içkici, faizci
ve zaniyi affetmez.) [Taberani] (Müşahin, bid’at ehli demektir.)
(Rahmet kapıları dört gece açılır. O gecelerde yapılan dua, reddolmaz.
Ramazan ve Kurban bayramının birinci gecesi, Berat ve Arefe gecesi.) [İsfehani]
(Allahü teâlâ Berat gecesinde, kâfirler hariç, müminleri mağfiret eder.
Kindarları da, bu huylarını bırakıncaya kadar mağfiret etmez.) [Taberani,
Beyheki]
(Allahü teâlâ, Şabanın 15. gecesinde müşrik ve müşahin hariç herkesi
affeder.) [İbni Mace]
(Allahü teâlâ, Şabanın yarısının [Berat] gecesinde, dünya
semasına tecelli eder. Benikelb kabîlesinin koyunlarının kıllarından daha çok
kimsenin günahlarını affeder.) [İbni Mace, Tirmizi]
(Dört gecenin gündüzü de gecesi gibi faziletlidir. Allahü teâlâ, o günlerde
dua edenin isteğini geri çevirmez, onları mağfiret eder ve onlar bu günlerde
bol ihsana nail olurlar. Bunlar: Kadir gecesi, Arefe gecesi, Berat gecesi, Cuma
gecesi ve günleri.) [Deylemi]
(Allahü teâlâ, Şaban ayının 15. gecesinde rahmetiyle tecelli ederek
kendisine şirk koşan ve Müslüman kardeşine kin güdenler hariç herkesi
affeder.) [İbni Mace]
(Allahü teâlâ şu dört geceyi hayırla süsler: Kurban Ramazan bayramı gecesi,
Arefe gecesi Şabanın yarısının [Berat] gecesi ki, onda
eceller, rızıklar yazılır.) [Deylemi]
(Salih akrabayı terk eden, ana babaya asi olan Berat gecesi affa kavuşamaz.) [Beyheki]
İçki içmek, cimrilik, kin gütmek gibi günahları işleyen kâfir olmaz. İmanı
düzgünse, günahlarının cezasını çektikten sonra Cennete girer. Sevabları
günahlarından daha çok gelirse, Cehenneme girmeden de Cennete gider.
Hazret-i Âişe validemiz buyuruyor ki: Resulullah’ın, hiçbir ayda, Şaban ayından
daha çok oruç tuttuğunu görmedim. Bazen Şaban ayının tamamını oruçla
geçirirdi. (Buhârî)
Bu geceyi ganimet bilmeli, tevbe istigfar etmeli, kaza namazı kılmalı, Kur’an-ı
kerim okumalı, bilhassa ilim öğrenmeli. En kıymetli ilim, doğru yazılan ilmihâl
bilgileridir. Peygamber efendimiz, “sallallahü aleyhi ve sellem” Berat
Gecesi'nde, (Allahümmerzuknâ kalben takıyyen mineşşirki beriyyen lâ
kâfiren ve la şakiyyâ) duasını çok okurdu. Büyük zatlar, Berat
gecesinde şöyle de dua ederlerdi:
(Ya Rabbî, Kur’an-ı keriminde, “Allah, dilediğini siler, dilediğini de
sabit bırakır, Levh-i mahfuz Onun katındadır” buyuruyorsun. Eğer benim
ismim saidler [cennetlikler] defterinde ise, orada sabit kıl! İsmim şakiler
[cehennemlikler] defterinde ise, ismimi oradan silip, saidler defterine yaz! Ey
büyük Allah’ım, kalbleri iyiden kötüye, kötüden iyiye çeviren, ancak sensin.
Kalbimi, dininde sabit kıl, dininden döndürme, ayırma!)
Hazret-i Âişe validemiz, (Ya Resulallah, Allahü teâlâ seni günah işlemekten
muhafaza buyurduğu hâlde, neden Berat Gecesi'nde çok ibadet ettin?) diye sordu.
Cevabında buyurdu ki:
(Şükreden kul olmayayım mı? Bu yıl içinde doğacak her çocuk, bu gece deftere
geçirilir. Bu yıl içinde öleceklerin isimleri, bu gece özel deftere yazılır. Bu
gece herkesin rızkı tertip olunur. Bu gece herkesin amelleri Allahü teâlâya arz
olunur.) [Gunye]
Nafile ibadetlerin sevabına kavuşabilmek için, ehl-i sünnet itikadında olmak,
haramlardan kaçıp günahlara tevbe etmek, farzları kusursuz yapmaya çalışmak, o
ameli ibadet olarak yapmaya niyet etmek şarttır.
Hasan-ı Basri hazretleri, Şabanın 15. günü, sanki mezardan çıkmış gibi, yüzü
çok solgun görülürdü. Bu üzüntünün sebebini sorduklarında buyurdu ki:
(İlm-i yakîn ile biliyorum ki, günahım vardır. Günahım affedilmezse, sevaplarım
da kabul edilmezse, hâlim nice olur diye korkumdan benzim sararıyor.)
Sual: Şabanın 14. mü, 15. günü mü oruç tutulur?
CEVAP
Onbeşinci günü tutulur.
Bünyesi zayıf olanın, Şabanın 15 inden sonra oruç tutmayıp, farz olan Ramazan-ı
şerif orucuna hazırlanması iyi olur. Sağlığı yerinde olan ise, Şaban ayının
çoğunu, hatta tamamını oruçlu geçirebilir.
Berat gecesinde
Sual: Berat gecesinde, kaderimiz tekrar mı yazılıyor?
CEVAP
Hayır. Kader, ezelde Levh-i mahfuzda yazılmıştır. Sonradan bir şey yazılmaz.
Yani, Levh-i mahfuzda olacak değişiklikler ve ömürlerin artması ve kısalması
da, ezelde yazılmıştır. Allahü teâlânın ezeldeki ilmi nasılsa, Levh-i
mahfuzdaki değişiklikler, ona uygun olur. (Tefsir-i Hazin)
Allahü teâlâ, ezelde, hiçbir şey yaratmadan önce her şeyi takdir etti, diledi.
Bunlardan, bir yıl içinde olacak her şeyi, Berat gecesinde meleklere
bildirir. (S. Ebediyye)
Sual: Berat gecesinde vefat edecekler, dünyaya gelecekler ve
amelleri yazılırmış. Bu gece insanın alın yazısı mı değişir? Yani bu gece
ettiğimiz dualar yüzünden alın yazımız değişebiliyor mu?
CEVAP
Alın yazısı iki türlüdür:
Biri dua ile, sadaka vermekle, iyilik etmekle değişir. Biri ise asla değişmez.
Mesela evlenmemiz, iş sahibi olmamız ya değişen kısımdandır veya değişmeyen.
Biz bilemeyiz. Onun için dua ederiz, iyilik ederiz, değişen kısımdan ise o
değişir. Mesela birine bir bela geleceği alın yazısında var ise, yine alın
yazısında bu kimse dua edecek o beladan kurtulacak diye yazılır. Biz de dua
ederiz o belayı önlemiş oluruz. Berat gecesinde yazılacak olanlar da yine
ezelde bildirilmiş olanlardır. Ömrün uzaması kısalması da böyledir. Şu iyiliği
yapacak ve ömrü uzayacak yahut şu kötülüğü yapacak ve ömrü kısalacak diye
yazılıdır. Demek ki hep iyilik yapmaya çalışmalıyız. Yaptığımız şeyler alın
yazımızdır.
Berat gecesi namazı
Sual: Berat gecesinde kılınan bir nâfile namaz var mıdır?
CEVAP
Sadece Berat gecesinde değil, her gece nâfile namaz kılınır. Ancak kaza namazı
borcu varsa iki rekât kaza namazı kılmanın sevabı, ömür boyu kılınacak nâfile
namazların sevabından fazladır. İmam-ı Rabbanî hazretleri, farzın yanında
nâfile namazların denizde damla bile olmadığını bildirmektedir.
Eğer farz namaz borcu yoksa, isteyen nâfile namaz kılabilir. Bazı kitaplarda,
(Berat gecesinde kılınacak namaza Salat-ül-hayr [Hayır Namazı] denir. Bu namaz
yüz rekâttır. Her rekâtta Fatiha sûresinden sonra on defa İhlâs sûresi okunarak
kılınır) deniyor.
Bir kimse, kazası olmasa da, kaza namazı kılınca, o kaza namazı zaten nâfile
olur. (Nâfile kılmadım) diye üzülmeye gerek kalmaz. Oruç da böyledir. Yani oruç
kazası olmayan Ramazan orucunu kaza etse nâfile olur. Zekât da böyledir. Zekât
borcu olmayan zekât diye para verse nâfile olur. Yani farz diye niyet edince, o
farz değilse nâfile olur, boşa gitmez. Berat gecesinde kaza namazı kılınırsa,
kazamız olmasa da, yine nâfile sevabı alınır. Eğer mekruh olarak kılınan
namazlarımız varsa, kaza kılınca onlar telafi edilmiş olur.
Berat kandilinde
Sual: Berat gecesinde neler yapmalı?
CEVAP
Büyüklerimiz, şunları yapmayı tavsiye ediyor:
1- Gece bir saat kadar ibadet etmekle, gece ihya edilmiş olur.
Fakat vakti müsait olan, gece daha az uyumalı.
2- Mümkünse din büyüklerimizin kabirlerini ziyaret edip feyizlerine
kavuşmalı. Büyüklerimiz için çok dua etmeli.
3- Kendimiz ve bütün müminler için, dua ve istigfar etmeli.
Namazdan sonra çok dua etmeli, özellikle hayırlı dua etmeli. Duada ısrar
etmeli, yani duayı çok tekrarlamalı. Peygamber efendimizin Berat gecesinde
okuduğu, (Allahümmerzuknâ kalben takıyyen min-eş-şirki beriyyen lâ
kâfiren ve şakiyyen) duasını çok okumalı.
4- Aile efradıyla merhametli konuşmalı, onlara iyi davranmalı.
5- Kur’an-ı kerim okumalı, özellikle Rabbenâ âtinâ ve
Âmenerresûlü’yü çok okumalı.
6- En önemlisi de, ilim öğrenmeli, bunun için de, Seadet-i
Ebediyyeilmihâlini okumalı.
7- Kazası olmasa da, çok kaza namazı kılmalı. Namaz dışında secde
ederek, secdede dua ve istigfar etmeli, mümkünse toprağa secde etmeli, secdeyi
çok yapmalı.
8- Güzel koku sürünmeli.
9- Allahü teâlâya hamd ve şükretmeli.
10- Ertesi gün de oruç tutmalı.
Berat gecesi ve fazileti
Sual: Berat gecesi ne zamandır, önemi, fazileti nedir ve böyle gecelerde ne
yapmalıdır?
Cevap: Berat gecesi, şaban ayının on beşinci gecesidir. Yani on
dördüncü günü ile on beşinci günü arasındaki gecedir. Allahü teâlâ, ezelde,
hiçbir şey yaratmadan önce, her şeyi takdir etti, diledi. Bunlardan, bir yıl
içinde olacak her şeyi, bu gece meleklere bildirir. Kur’ân-ı kerim,
Levhilmahfûza bu gece indi. Resûlullah Efendimiz bu gece, çok ibadet ve çok dua
ederdi.
Her sene, şaban ayının on beşinci Berat gecesinde o senede
olacak şeyler, ameller, ömürler, ölüm sebepleri, yükselmeler, alçalmalar, yani
her şey Levh-i mahfuzda yazılır. Hadîs-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Rahmet kapıları dört gece açılır. O gecelerde yapılan dua, tevbe, ret
olmaz. Fıtır Bayramı'nın ve Kurban Bayramı'nın birinci geceleri, şabanın on
beşinci Berat gecesi ve Arefe gecesi.)
(Cebrail aleyhisselam bana geldi. Kalk, namaz kıl ve dua
et! Bu gece, şabanın onbeşinci gecesidir dedi. Bu geceyi ihya edenleri, Allahü
teâlâ affeder. Yalnız, müşrikleri, büyücüleri, falcıları, hasisleri, alkollü
içki içenleri, faiz yiyenleri ve zina yapanları affetmez.)
(Berat gecesini ganimet, fırsat biliniz! Çünkü belli bir
gecedir. Şabanın onbeşinci gecesidir. Kadir gecesi, çok büyük ise de, hangi
gece olduğu belli değildir. Bu gece, çok ibadet yapınız. Yoksa, kıyamet günü
pişman olursunuz!)
Cuma, Arefe, Bayram, Kadir, Berat, Mirac, Aşure, Mevlid ve
Regaib gecelerinde ibadet etmek çok sevaptır. Muhammed Rebhâmî hazretleri
Rıyâd-un-nâsıhîn kitabında buyuruyor ki:
“Büyük İslâm âlimi, İmâm-ı Nevevî hazretleri, Ezkâr kitabında buyuruyor ki:
Gecenin on iki kısmından bir kısmını yani bir saat kadar ihya etmek, yani
okumak, namaz kılmak, dua etmek, bütün geceyi ihya etmek olur. Yaz ve kış
geceleri için hep böyledir. Fıkıh kitaplarında, saat demek, bir miktar zaman
demektir. Nevevî, Şafii mezhebinde müctehiddir. Hanefilerin de, geceleri, böyle
ihya etmeleri uygun olur.”
Berat ve Regaib geceleri, camilerde toplanarak cemaatle
nafile namaz kılmanın mekruh olduğu fıkıh kitaplarında yazılıdır. Mekruhu iyi
bilmek, büyük cinayetlerdendir. Çünkü haramı mubah bilmek küfür, mekruhu mubah
bilmek ise, ondan bir basamak aşağıdır. Bu işin çirkinliğini iyi anlamalıdır.
Berat; temize çıkmak demektir
Sual: Berat ne anlama gelmektedir ve insanın dünyada iken ahiretteki azaptan
kurtulma imkânı var mıdır?
Cevap: Berat veya Beraet kelimesinin
sözlük anlamı, temize çıkmak, kurtulmak demektir. Berat, kurtuluş vesikası
anlamına da gelmektedir. Peygamber Efendimiz buyurdu ki:
(Ahirette pek çok kimse, hesaba çekilmeden Cennete girerler. Onlar için
mizan, terazi kurulmaz. Onlara verilen sayfalar üzerine; "Lâ ilâhe
illallah, Muhammedün resûlullah. Bu filanın oğlu filanın Cennete girmesinin ve
Cehennemden kurtulmasının beraetidir" yazılır.)
Abdullah ibni Ömer hazretleri bir gün Resûlullah efendimizin
huzuruna gelince;
(Kıyamet günü herkesin beratı, yani kurtuluş vesikası, her işi ölçüldükten
sonra verilir. Abdullah’ın beratı ise, dünyada verilmiştir) buyururlar.
Sebebi soruldukta;
(Kendisi vera ve takva sahibi olduğu gibi, dua ederken “Ya Rabbi! Benim
vücudumu, kıyamet günü o kadar büyük eyle ki, Cehennemi yalnız ben doldurayım.
Cehennemi insanla dolduracağım diye verdiğin sözün böylece yerine gelmiş olsun
da, Muhammed aleyhisselamın ümmetinden hiç kimse Cehennemde yanmasın” diyerek
din kardeşlerini kendi canından daha çok sevdiğini göstermiştir) buyurdu.
Bir hac zamanında, Ebû Amr ez-Zücâcî hazretlerinin yanına
birisi gelerek;
-Haccımı yaptım, beratımı ver. Beratımı almam için beni sana gönderdiler
deyince, Ebû Amr ez-Zücâcî hazretleri, o kimseye şaka yapıldığını anlar ve ona,
Kâbe’yi işaret ederek;
-Git oraya ve ya Rabbi! Bana beratımı ver, de! buyurur. Daha sonra o kimse,
elinde bir kâğıtla geri döner. Kâğıdın üzerinde yeşil hat, yazı ile;
"Bismillâhirrahmânirrahîm. Bu, falan oğlu falanın Cehennemden berat
kâğıdıdır" yazılıdır.
Her sene, şaban ayının 15. Berat gecesinde o senede olacak
şeyler, ameller, ömürler, ölüm sebepleri, yükselmeler, alçalmalar, yani her şey
Levh-i mahfuzda yazılır. İmâm-ı Rabbânî hazretlerinin hanımı bir Berat
gecesinde;
-Efendim, bu gece ecellerin ve amellerin takdir edildiği gecedir. Kim bilir
Allahü teâlâ kimin defterine ölecek ve kimin defterine yaşayacak! diye kaydetti
deyince, İmâm-ı Rabbânî hazretleri;
-Niçin tereddüt ve şüphe ile söylüyorsun? Ya isminin, dünyada yaşayacaklar
sayfasından silindiğini görenin hâli nice olur buyurur ve o sene vefat eder.