Dinimizde boşanmak hakkında geniş bilgi verir misiniz?
Boşanmak ve nikahı bozan şeyler
1- Boşamak için kullanılan kelimeleri erkeğin hanımına karşı söylemesi
ile talak yani boşama hasıl olur. Boşamak için kullanılan sözler iki
çeşittir: Açık sözler ve Kinayeli sözler.
"Sen benden boş ol", "Ben seni boşadım" gibi sözler açık
sözdür. Bu sözleri, şaka olarak veya şaşırarak da söylediği anda, manasını
bilmese bile, boşamış olur.
"Seni bıraktım, seni terk ettim" kelimeleri açık söz kabul edilir.
Bir veya iki defa böyle açık sözle boşamaya, yani geri dönüşü mümkün olan
boşamaya talak-ı rici denir. Ama yine de üç haktan biri gitmiş
olur. Bu sözlerden herhangi biri bir defa söylendiğinde, pişman olunmuşsa, eski
nikaha dönmek niyetiyle hanımının elini tutar veya öperse, tekrar nikah
yapmadan iki bağ ile evliliğe devam eder.
2- Evlilikte üç bağ vardır. Yani, boşama sözleri üç defa
tekrarlanırsa, "Seni boşadım, boşadım, boşadım" derse, veya
"Seni üç defa boşadım" derse üç bağı birden koparmış, geri dönüşü
olmayacak şekilde boşamış olur. Böyle üç kere boşayınca talak-ı rici, talak-ı baine
dönmüş olur.
3- "Babanın evine git!", "Defol git!",
"Cehenneme git!", "Senin kocan değilim artık" gibi, başka
manalarda da kullanılan sözler kinayeli, kapalı sözlerdir. Bu
sözler, boşamak niyeti ile söyleyince boşamış olur. Buna bain talak,
yani iddet müddeti içinde geri dönüşü olmayan kesin boşama denir.
Bu şekilde boşamada, iddet müddeti geçip yeniden nikah yapılmadıkça bir araya
gelinemez.
4- Kayınpederine "Ben senin kızını istemem, kime ister ise
varsın" demek ve hanımı gezmek için izin istediğinde, "Ben seni ip
ile bağlamadım git", "İstediğin yere gidersin. Bana hanım
olmazsın" veya "Artık ben seni istemem”, "Seni boşamak
istiyorum" gibi şeyler söylese, boşamak niyet etmedikçe, boşamış olmaz.
5- "Şart olsun", "Dilediğini yap!" sözleri,
boşamak manasına kullanılan yerlerde, hanımına böyle söyleyince, niyet etmese
bile, bir bain talak olur.
6- Hanımına, anam, kızım, kardeşim demekle boşama olmaz. Fakat
(Şimdiden sonra anam, kızım veya kardeşim ol) derse boşama olur. Bu bir talak-ı
bain olur.
7- Kinayeli sözle boşamada, bain talak iddetinde, hanımının odasına
giremez. Kadın süslenemez, koku sürünemez, yabancı kadın gibi talak veren
kocasından uzak durur. İddet sonunda yeniden nikah lazımdır.
8- Boşamada, sayı bildirilmezse bir boşama olur. Üç veya fazla sayı
söylerse, üç talak ile boşamış olur. "Bedenimdeki kıllar adedince"
veya "Denizdeki balıklar adedince" yahut "Gökteki yıldızlar
kadar" veya "Üçten dokuza" deyince, yine üç boşama olur.
9- Hanımını boşayan erkeğin akıllı ve uyanık olması gerekir.
Sarhoşun, hastanın ve tehdit edilenin sözü ile veya mektubu ile, e-maili ile,
faksı ile boşama geçerli olur. Bunlar kadının eline vardığı anda, boş olur.
Yani kadın bu boşamayı öğrenince, haberdar olunca boşama gerçekleşmiş olur.
10- Delinin, bunağın, baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak
dalgın olanın söylemesi ile boşama olmaz. Kızarak dalgın olmak, söylediğini
bilmemek demektir. Bu da iki türlü olur:
a) Manasını bilmeden, kast ve arzu etmeden söyleyince, boşama
olmaz. Bu kinaye sözler içindir. Yoksa açık kelime ile yani seni boşadım dese,
kast ve arzusu olmasa bile yine talak vaki olur.
b) Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip, sonra söylediğini
bilmemek, hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip, sonra söylerlerse,
boşama olur. Yani seni boşadım der, fakat sonra bunu hiç hatırlamaz, sen böyle
demiştin denilince hayır ben hiç hatırlamıyorum, böyle bir şey söylemedim
derse, eğer iki şahit, evet biz duyduk bu hanımını boşadı derse, o zaman boşama
vuku bulur. Demezlerse, adam inkâr ettiği için boşama vaki olmaz.
11- Hiç ilişki olmamış veya bir odada veya tenha bir yerde hiç
beraber kalınmamış ise, bir kere boşayınca, kadın iddet beklemeden aynı gün
bile, başkası ile evlenebilir.
12- Kocasına veya başkalarına dili ile, hareketleri ile sıkıntı
veren, herhangi bir farzı yapmayan, mesela farz namazları kılmayan, fuhuş şüphe
olunan kadını boşamak şart değildir müstehaptır, boşamak iyi olur.
13- Farzı yapmayan mesela namazın farz olduğuna inandığı halde
kılmayan kadını boşamamak günah değildir. Kocasının ona güzellikle namaz
kıldırmaya çalışması gerekir, çalışmazsa günaha girer.
Evlilik vazifesini yapamayan, mesela büyü yapılmış, ilişkiden aciz olan erkeğin
hanımı ayrılmak isterse, bunu boşaması vacip olur.
14- Hanımını başka başka üç zamanda birer kere boşarsa, üç defa
(Boş ol) veya (Boşadım) derse yahut bir defa (Üç kere boşadım) derse, geri
dönüşü olmayacak şekilde nikâh bozulmuş olur.
Bu kadını tekrar alabilmek için, hulle lazım olur. Hulle demek, iddet zamanı
geçtikten sonra kadın başka erkekle nikâhlanıp, düğün olup, ilişki olup, o
erkek de boşayıp ve bundan sonra, tekrar iddet zamanı geçmek demektir. Ancak
bundan sonra, birinci kocası yeni bir nikâhla tekrar alabilir. Bu konuda bir
hadis-i şerif meali şöyledir:
(Âdetli değilken boşanan kadın, başka bir erkekle evlenmedikçe ve o erkek de
onu boşamadıkça, eski kocasıyla evlenmesi helâl olmaz.) [Taberanî]
Bir âyet-i kerime meali de şöyledir:
(Eğer erkek kadını, üçüncü defa boşarsa, ondan sonra kadın bir başka erkekle
evlenmedikçe onunla evlenmesi kendisine helal olmaz. Eğer bu kişi de o kadını
boşarsa, [her iki tarafın da] Allah’ın sınırlarını muhafaza
edeceklerine inandıkları takdirde, yeniden evlenmelerinde beis yoktur. Bunlar
Allah’ın koyduğu sınırlarıdır.)[Bekara 230]
Hulle ise, bir erkek için zillettir, aşağılıktır. Allahü teâlâ, erkeklere
boşamak hakkını verdiyse de, bu hakkı gelişi güzel kullanmamaları ve kadınlar,
erkeklerin elinde oyuncak olmamaları için, erkeklere bu hulle zilletini
yüklemiştir. Hulle korkusundan Müslüman bir erkek, boşama lafını ağzına bile
alamaz. Aile arasında boşanmak lafı, şakası olamaz.
Üç talakla boşanan kadın, iddet zamanı geçtikten sonra başka bir erkekle
evlenip, o erkek de, zifaftan sonra bunu boşamadıkça ve tekrar iddet zamanı
geçmedikçe eski kocasıyla evlenemez.
Böyle bir durumda, ilk nikâhları Şâfiî’ye uygun yapılmamışsa, başka biriyle
evlenmeye gerek kalmadan, Şâfiî mezhebi taklit edilerek, Şâfiî’ye uygun nikâh
yapmaları caiz olur. (Redd-ül-muhtar)
15- Korkutmak için şaka için de olsa boşama sözlerini hiç
kullanmamalı. Hatta ayrılmaya karar verilse bile yine boş ol, boşadım
kelimelerini hemen kullanmamalı. Daha sonra ayrılmaktan vazgeçilebilir.
Yakınlarıyla dostlarıyla istişare edip ayrılmaya kesin karar verildikten sonra
bir talak vermeli. Hiçbir zaman üç talak birden vermemeli. Zaten üç talak
birden vermek bid’at ve haramdır.
16- İddet, boşanmadan sonra, kadının yeniden evlenmesi haram olan
zamandır. İlk temizlik başından, üçüncü hayzın sonuna kadar olan zamandır. Hayz
görmüyorsa, talak için üç ay, ölüm için dört ay on gündür.
17- Hanıma karşı iyi huylu, güler yüzlü olmalı. Onun yanlış
hareketlerine, akla uymayan sözlerine ve işlerine sabretmelidir. Onunla tatlı
konuşmalı. Onun seviyesine ve aklına uymalıdır. Onunla şakalaşmalı,
oynamalıdır. Yemede, giyinmede, gücü yettiği kadar eli açık olmalıdır.
Dinimizde, kadınların bilmesi farz olan şeyleri, elbette öğretmelidir.
Hanımının giyinmesinde, evden dışarı çıkmasında, çok sıkı davranmamalı ve başı
boş da bırakmamalıdır. Kendini ve hanımını şüpheye, iftiraya düşürecek
hallerden sakınmaya çok önem vermelidir. Hanımını, yabancı erkeklerin bulunduğu
yerlere göndermemeli, yabancıları görmesine mani olmalıdır.
Ev işleri ile vakit geçirmesi, onun zevki olmalı. Ona sert davranmamalı. Şaka
olarak da, kızgın olunca da, hiçbir zaman boşamak lafını ağza almamalı, bir
defa daha evlenmek lafı etmemelidir.
Sual: Nikahı bozan şeyler nelerdir?
CEVAP
Boşadım demek, boşamak niyetiyle kinaye sözler söylemek, mesela hanımına çık
git demek. Bir de küfre düşürücü söz söylemek.
Sual: Hanıma çık git (defol git) dedi isek nikah bozulur mu?
CEVAP
Def ol git demekle nikah bozulmaz. Eğer niyeti boşamak ise, yani artık senden
ayrıldım, boş ol anlamında ise, o zaman bir talak-ı bain olur. İddet müddeti
geçtikten sonra nikah etmek gerekir.
Sual: İnsan hanımı ile tartışma esnasında ben seni bıraktım derse
nikah bozulur mu yoksa boşadım demediği müddetçe nikah bozulmaz mı?
CEVAP
Bıraktım = boşadım demektir. Bir talakla boşamış olur.
Sual: İnsan elfaz-ı küfür söyleyince imanı ve nikahı gidiyor mu?
CEVAP
Evet imanı da nikahı da gidiyor. Boşamak ayrı, küfre düşmek ayrı. Bu talak
sayılmıyor. Yani bağın biri kopmuyor. Bin kere küfre düşse bin kere nikah
tazelemek gerekir, fakat bu talak sayılmaz.
Sual: Bir talak-ı bain olunca, bir boşama olduğunda, iddet müddeti
boyunca bu karı koca ayrı mı olurlar? Aynı evde kalabilirler mi? Konuşmaları,
görüşmeleri, uygun olur mu?
CEVAP
Aynen yabancı gibi olur. Adam fâsıksa aynı evde beraber kalmamalıdır. Salih ise
haramdan korkacağı için aynı evde kalabilir. Ancak yabancı gibi durur.
Zaruretsiz konuşamazlar. Oturup beraberce yemek bile yemeleri caiz olmaz.
Sual: Üçten dokuza şart etmek nedir? Dinimizce sakıncası nedir?
Böyle şart edenin ne yapması gerekir?
CEVAP
Üçten dokuza demek galattır, abartmalıdır. Hepsi üçtür fazlası fazladır. Üç
talakla hanım boşanınca bir daha o erkekle evlenemez.
Sual: Erkek talak verse, hanım duymadığı müddetçe, boş olur mu?
CEVAP
Hayır.
Sual: Biri, hanımını herkesin yanında boşasa, hanımı bunu 20 yıl
sonra duysa, 20 yıl sonra mı boş olur?
CEVAP
Evet.
Sual: Kinayeli sözle hanımını boşayan, sonra bunu kasten inkâr
etse, yine boşamış olur mu?
CEVAP
Evet boşamış olur.
Sual: Talak-ı rici ile boşayan, boşadığını hatırlatmak niyetiyle,
birkaç defa (Artık işin bitmiştir) dese, talak-ı selase olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Hanıma (Senden ayrılmak istiyorum) demekle talak olur mu?
CEVAP
İstiyorum demekle talak olmaz.
Sual: İki talak-ı bainden sonra bir talak-ı rici verilse, üç talak
olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Kayınpedere boşamak niyetiyle (Kızını götür) dedim. Hanım
duymazsa talak vaki olur mu?
CEVAP
Olmaz.
Sual: Hanıma (İzmir’e varınca seni boşayacağım) dedim. Böyle
söylemekle talak vaki oldu mu?
CEVAP
Hayır. Boşayacağım demekle talak vaki olmaz. Boşadım denirse talak vaki olur.
Sual: Hanıma (Annen bize gelirse, şart olsun seni boşarım) dedim.
Annesi bize geldi. Talak-ı rici mi oldu?
CEVAP
Evet.
Sual: Oğluma, (Evime girersen, hanımım boş olsun) dedim. Kavga
esnasında istemeyerek girmiş. Talak-ı rici oldu mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Talakta kullanıldığını bilmeyenin şart sözü ile talak olur
mu?
CEVAP
Hayır.
Sual: Hamile kadının da boşanması sahih midir?
CEVAP
Evet sahihtir.
Sual: Hanımdan ayrılmak günah mıdır?
CEVAP
Hanımdan ayrılmak günah değildir, helaldir. Ancak Allahü teâlâ, helal da olsa,
talakı sevmez. Peygamber efendimiz buyuruyor ki:
(Allahü teâlânın hiç sevmediği helal şey, talaktır.) [Hakim]
Sual: Sitedeki yazı şöyle: Bir kimse, hanımına “Seni boşadım” dese,
sonra, şakadan boşamaktan vazgeçtiğini bildirse, boşamaktan vazgeçmiş olur.
Hadis-i şerifte, (Üç şeyin şakası da, ciddisi gibi sahihtir. Nikah,
boşamak, boşamaktan vazgeçmek) buyuruldu.
Boşamaktan vazgeçince, yine üç talak baki mi, yoksa biri gitmiş olur mu?
CEVAP
Şakadan boşayınca da bir talak vermiş oluyor, iki talak kalıyor. Rici talakta
erkek, iddet zamanı içinde, söz ile veya fiilen, eski nikaha dönebilir. Yani
hanımı istemese de, nikah yapmadan evliliğe devam eder. Tekrar almak için,
Hanefi ve Maliki’de şahide lüzum olmadan, (Önceki nikaha döndüm) demesi
yetişir. Yahut, önceki nikaha dönmek niyeti ile öpmesi veya şehvetle elinden
tutması da yetişir. Nikah tazelenmiş olur. Şafii ve Hanbeli’de ise, iki şahit
yanında, (Önceki nikaha döndüm) demesi lazımdır. Fakat,
velinin bulunması ve izin vermesi gerekmez.
Sual: Beyime büyü yapılmış, evlilik vazifesini yapamıyor, ayrılmak
istiyorum. Beyimin beni boşamaması günah değil mi?
CEVAP
Evlilik vazifesini yapmaktan aciz olan erkeğin hanımı ayrılmak isterse,
kocasının bunu boşaması vacip olur. Yani boşamaması günahtır.
Sual: Uzun zaman ayrı kalmakla nikah bozulmuş olur mu?
CEVAP
Uzun zaman ayrılmakla nikah bozulmuş olmaz. Boşanmadıkça boşanılmış olmaz.
Sual: Deliren kimsenin nikahları devam eder mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Düğünde oynamak nikahı giderir mi?
CEVAP
Halk arasında bu çok yaygın, düğünde karı koca oynarsa nikah gider diyorlar. Bu
bazı din cahillerinin uydurmasıdır. Çırılçıplak soyunsalar da nikaha zarar
vermez.
Haram ayrı, günah ayrı, nikah ayrıdır. Orada haram işlenir ve bu harama önem
verilmezse, (Herkes yapıyor biz de yapsak ne çıkar) diyerek günaha önem
vermezse o zaman küfre düşer, küfre düşenin nikahı da gider. Açık gezenin
durumu da böyle. Açık gezmenin günah olduğunu bilir, ama (Mecburen açık
geziyoruz) derse küfür olmaz. (Açık gezmek günah değil, bu kadar günahın ne
önemi var) gibi diyerek, günah küçümsenirse küfür olur. İçki içmek de böyledir.
Sual: Boş ol demekle kadın boş mu olur? Boşamak öyle kolay mı?
Erkeğin bunu söylemeye üç kere hakkı varmış, üçüncüsünde o kadınla bir daha
evlenemezmiş. Bunlar Kur'anda var mı?
CEVAP
Dinde delil sadece Kur'an değildir. Öyle olsaydı, Allahü teâlâ Kur'anı
gönderirdi, alın bununla amel edin derdi, Peygamber göndermezdi. Allahü teâlâ,
Peygamber efendimize, (Kur’anı insanlara açıkla) buyuruyor.
Her şey Kur’an-ı kerimde açıkça yazmaz. Onun için hadis-i şerifler ve âlimlerin
açıklaması da delil olur.
Konu ile ilgili üç âyet-i kerime meali:
(Boşanmış kadınlar, üç ay iddet müddeti beklerler.) [Bekara 228)
(Boşama iki defadır. Bundan sonrası ya iyilikle tutmak ya da güzellikle
salıvermektir. Kadınlara verdiklerinizden [boşanma esnasında] bir
şey almanız size helâl olmaz. Ancak erkek ve kadın Allah’ın sınırlarında kalıp
evlilik haklarını tam tatbik edememekten korkarlarsa bu durum müstesna. [Ey
müminler!] Siz de karı ile kocanın, Allah‘ın sınırlarını, hakkıyla
muhafaza etmelerinden kuşkuya düşerseniz, kadının [erkeğe] fidye
vermesinde her iki taraf için de sakınca yoktur. Bu söylenenler Allah’ın
koyduğu sınırlardır. Sakın onları aşmayın. Kim Allah‘ın sınırlarını aşarsa işte
onlar zalimlerdir.) [Bekara, 229]
(Eğer erkek kadını, üçüncü defa boşarsa, ondan sonra kadın bir başka erkekle
evlenmedikçe onunla evlenmesi kendisine helal olmaz. Eğer bu kişi de o kadını
boşarsa, [her iki taraf da] Allah’ın sınırlarını muhafaza
edeceklerine inandıkları takdirde, yeniden evlenmelerinde beis yoktur. Bunlar
Allah’ın koyduğu sınırlarıdır.)[Bekara 230]
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
Âişe validemiz anlatır: Bir kimsenin üç talakla boşadığı kadınla, bir başkası
evlendi; ancak bu kimse, zifafa girmeden o kadını boşadı. Kadın tekrar önceki
kocasına dönmek istemişti. Durum Resulullaha sorulunca buyurdu ki:
(Hayır, ikinci evliliğinde cinsi ilişki olmamışsa, önceki kocasıyla
evlenemez.) [Buhari, Müslim, Ebu Davud Tirmizi, Nesai, Muvatta]
Sual: Bir ateist ile talak üzerine konuşuyorduk. “Bir söz ile talak
olur mu?” dedi. Ne cevap vermeliyiz?
CEVAP
Bu hüküm, Müslümanlar içindir, ateistler için değildir demeniz yetişir. Din
öyle diyorsa öyledir.
Müslüman için durum şöyledir:
Bir söz ile [boşadım demekle] insanın hanımı yabancı olduğu gibi, bir söz
[nikah] ile de elin kızı, bizim hanımımız olur.
Bir söz ile [kelime-i şehadet ile] müslüman olur. Bir söz ile [Mesela Allah yok
demekle] insan kâfir olur.
Kanunlar bir Evet ile çıkar, bir Hayır ile
reddedilir.
Bütün hayatımız bir evet ve hayır ile cereyan eder. Günlük işlerde bunu ateist
de bilir ve yapar, ancak söz konusu din olunca, ateistliğini gösterir.
Unutmamalı ki, Allahü teâlâ, Cenneti boşuna yaratmadığı gibi, Cehennemi de boşuna
yaratmadı.
Tehditle talak
Sual: Hanımına zulmeden, döven, dine uymasını yasaklayan, kocalık
vazifesini yapmayan, eve barka girmeyip nafakasını bile vermeyen, buna rağmen
onu boşamayan sadist bir erkeğe, kadının yakınları, (Karını boşa yoksa seni
öldürürüz) diye tehdit etseler, o da korkup hanımını boşasa, bu boşama dinen
sahih olur mu?
CEVAP
Evet sahih olur. O kadın iddet bittikten sonra başkasıyla evlenebilir.
Evlendikten sonra da artık o kadını geri alamaz. Din kitaplarındaki ifade
şöyledir:
Tehdit edilen kimsenin sözü, mektubu, telefonu, mesajı ile talak yani boşama
Hanefi mezhebinde sahih olur. Diğer üç mezhepte sahih olmaz. Tehdit bittikten
sonra, tehdit edilerek karısını boşayan kimsenin, kadın başkasıyla evlenmemişse
ve eski kocasıyla da evlenmek istiyorsa, boşadığı kadını, iki talak hakkı daha
olduğu için tekrar nikâh ederek alması sahih olur.
Talak-ı bain ve talak-ı rici
Sual: Talak-ı bain ile talak-ı rici arasındaki fark nedir?
CEVAP
Talak, boşamak demektir. Talak-ı bain kesin boşama demektir. Talak-ı rici, açık
boşamadır. Mesela seni boşadım denirse, talak-ı rici olur. Ama istediği zaman,
eski nikahına dönebilir. İddet bitene kadar dönmezse, talak-ı rici, talak-ı
bain halini alır. Üç talak hakkından birini kaybetmiş olur.
Talak-ı bainde ise, kinayeli sözlerle kadın boşanır. Mesela boşamak niyetiyle,
(babanın evine git) demesi gibi. İddet bitmeden artık o kadınla evlenilemez.
Boşama niyeti olmadan söylerse talak olmaz.
Talak-ı ricinin, talak-ı bainden farklı yönleri şunlardır:
1- Nikahı yenilemek gerekmez. Eski nikaha döndüm diyerek hanımının
elini tutması yeter. Bainde ise, iddet bitmeden nikah yapılamaz. İddet bitince
de, kadın razı olursa ancak nikah yapılabilir.
2- Mehri çoğaltmaya gerek kalmaz. Bainde ise, yeni nikah olacağı
için arzu ettiği mehri isteyebilir.
3- Şahitsiz evlenebilir. Bainde ise, iddet bitince iki şahit
şarttır. Çünkü bu yeni bir evliliktir.
4- Kadın razı olmasa da erkek ben eski nikahıma döndüm demesi
yeterlidir. Bainde ise, kadın razı olmadan evlenilemez.
5- İddet müddeti içinde, karı kocadan biri ölürse, biri diğerine
mirasçı olur. Bainde mirasçı olamaz.
6- İddet müddeti içinde erkek ölürse, kadının iddeti, ölüm iddeti
olur, yani dört ay on gün bekler. Bainde ise, normal iddeti bitince, başkası
ile evlenebilir.
7- Kadın, riciden sonra süslenebilir. Ama bainde, iddet müddeti
içinde süslenemez.
8- Kadın, kocası ile aynı evde kalabilir. Bainde ise kalamaz. Ancak
ayrı odada kalabilir. Yani ona yabancı durumdadır.
9- Talak-ı rici, nikahı kökten söküp atmaz, ona bir gevşeklik
meydana getirir. Rici, yaralamaya, bain ise öldürmeye benzer.
10- Îlâ, Zıhar geçerli olur, kazf ederse li’an gerekir.
Îlâ: Hanımına, dört ay veya daha çok zaman veya zaman söylemeyerek,
(Sana yaklaşmayacağım) diye yemin etmektir. Dört ay içinde yaklaşmazsa, bir
talak-ı bain olur. Dört ay içinde, yemini bozarsa, hanımı boş olmaz. Yemin
kefareti verir.
Zıhar: Erkeğin, hanımını veya yüz, baş, ferç gibi bir organını,
mahreminin bakması haram olan yerine benzetmesidir. (Senin başın anamın sırtı
gibidir) demek gibi. Kefaretsiz hanımına sarılması, öpmesi, beraber yatması
haram olur. Zıhar kefareti, oruç kefareti gibidir.
Li’ân: Hanımına, zaniyesin veya bu çocuk benden değildir dese,
karısı hakimden li’an isterse, hakim, li’an yapılmasını emreder. Li’an yapmak
için, önce erkek, (Sözüm doğrudur) diye yemin eder. Dört kere tekrar eder.
Beşincisinde, (Yalan söylüyorsam, Allah’ın laneti benim üzerime olsun) der.
Sonra kadın, dört defa (Allah şahit olsun ki, bu adam bana zaniye demekle,
yalan söyledi) diye yemin eder. Beşincisinde, (Doğru söyledi ise, Allah’ın
gazabı benim üzerime olsun) der. Sonra hakim, bunları bir talak-ı bain ile
ayırır.
Kazf: Namuslu bir kadına zina etti diye iftira etmektir.
Sarhoşun sözlerinin hükmü
Sual: Sarhoşun talakı ve küfrü geçerli midir?
CEVAP
Delinin, çocuğun, bunağın, baygının, uyuyanın ve hastalıkla ve kızarak dalgın
olanın söylemesi ile talak olmaz. Kızarak dalgın olmak, söylediğini bilmemek
demektir. Bu da iki türlü olur: Manasını bilmeden, kast ve arzu etmeden
söyleyince, talak vaki olmaz. Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip, sonra
söylediğini bilmemek, hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip, sonra
söylerlerse, talak vaki olur.
Bayılanın, delirenin, ilaçla veya içki içerek sarhoş olanın abdesti bozulur.
Talak veren erkeğin uyanık olması lazımdır. Sarhoşun sözü ile veya mektubu ile
talak vaki olur. Şafii mezhebinde, sarhoşun sözü ile, talak vaki olmaz. (Mecmuai
Zühdiyye)
Sarhoş iken, bilmeyerek küfre sebep olan bir şey söyleyenin imanı gitmez.
Mürted olmaz. Ancak sarhoş iken, zevcesini boşaması, alışverişi sahih
olur. (Emali kasidesi)
Sarhoş iken, ne söylediğini bilerek kıldığı namazları sahih olur, borçtan
kurtulur ancak namaz kılmakla hasıl olacak büyük sevaba kavuşamaz.
Boşanmadan evlenilmez
Sual: Bir olay yüzünden hapse düştüm. Karım, uzun yıllar hapiste
kalacağımı sanarak, hemen gidip başka biri ile evleniyor. Bu olaydan hiç
haberim olmadı. Çok geçmeden hapisten çıktım. Karım, yeni kocasından ayrılıp
tekrar benimle evlendi. Ama boşanınca iddet bekleme diye bir şey varmış, biz
iddet beklemedik. Günah oldu mu?
CEVAP
O sizin zaten nikahlı eşiniz idi. Siz onu boşamamıştınız. Onun başkası ile
evlenmesi caiz değil idi. Tekrar sizinle beraber olması için iddet beklemesi
gerekmez, hatta nikah da gerekmez. Ama her zaman nikah tazelemek iyi olur. Siz
boşamadan hanımınız başkası ile asla evlenemez. Başkası da eşini boşamadan
sizinle evlenemez.
Boşamak niyetiyle
Sual: Bir kimse, hanımını boşamak niyetiyle (Babanın evine git!) gibi
kinayeli bir söz söylese, hanımı da, (Boşamak niyetiyle mi söyledin?) dese, o
da, inkâr edip, (Hayır, gezmek için git demek istedim) dese hanımını boşamış
olur mu?
CEVAP
Evet, boşamış olur; çünkü burada niyet geçerlidir.
Boşanma dilekçesi
Sual: Hanımla avukata gidip, boşanmaya karar verdik diye bir dilekçe
yazdırdık. Dilekçeye, ayrılmaya karar verdik diye imza atınca,
dinen bir talak mı vaki oldu?
CEVAP
Evet.
Tehditle boşatmak
Sual: Şâfiî mezhebinde işkenceyle zorlananın sözüyle talak vaki
olmadığını bilen Hanefî bir erkek, talak vermesi için tehdit edilince,
boşamanın sahih olmaması için, Şâfiî mezhebini taklit edebilir mi?
CEVAP
Evet, edebilir.
Talak olmaz
Sual: Beyim, (Şart olsun seni yalnız olarak hiç bir yere göndermem)
dedi. Ondan habersiz teyzeme gidip gelsem talak vaki olur mu?
CEVAP
Beyiniz göndermediği için talak vaki olmaz. Beyiniz duysa da, yine talak vaki
olmaz.
Talak-ı bain
Sual: Boşamak niyetiyle hanımına, (Seni eşim olarak tutarsam Allah
benim canımı alsın) demekle, bir talak-ı bain olur mu?
CEVAP
Evet.
İddet müddeti içinde talak
Sual: S. Ebediyye’nin talak bahsinin başında, (Ric’i olsun, bain
olsun, üçten az olarak boşanmış kadına, iddet zamanındayken tekrar talak
verilebilir) deniyor. Bir talak vermekle kadın zaten boş oluyor. İkinci talak
vermesi geçersiz değil mi?
CEVAP
(İddet zamanındayken tekrar bir talak verilebilir) deniyor; çünkü o kadın hâlâ
o adamın hanımı sayılıyor. Erkek, nafaka vermek mecburiyetinde oluyor. Kadın da
bu iddet müddeti bitmeden başkasıyla evlenemiyor. Ölüm iddetinde de kadın,
iddet bitmeden başkasıyla evlenemiyor, ölen adamın hanımı sayılıyor. Ölüsüne
bakabiliyor.
Talak-ı selase
Sual: S. Ebediyye’de, başka başka üç zamanda birer kere
boşamanın talak-ı selase [üç boşama] olacağı bildiriliyor. Bir kimse, hanımına
peş peşe (Seni boşadım, seni boşadım, seni boşadım) dese veya birer saat arayla
üç ayrı yerde (Seni boşadım) dese, yine talak-ı selase olur mu?
CEVAP
Evet, üç bağ da kopmuş olur.
Sen bana haramsın
Sual: S. Ebediyye’de, (Erkek zevcesine (Sen bana
haramsın) deyince, niyet etmese bile, bir talak-ı bain vaki olur)
deniyor. Bu söz kinayeliyse niye niyet gerekmiyor? Sarih yani açık bir sözse
niye talak-ı ric’i olmuyor?
CEVAP
Bu, istisna bir sözdür. (Sen bana haramsın) sözü, kinaye
olmasına rağmen, bunda, sarih söz gibi niyete gerek kalmıyor. Kinaye söz olduğu
için de talak-ı bain oluyor.
Sen haramsın
Sual: Nikâh kıyılırken, boşama yetkisi verilmiş olan kadın, kocasına
(Sen haramsın) dese boşama vaki olur mu?
CEVAP
Boşama olmaz. Eğer, (Sen bana haramsın) derse
o zaman bir talak-i bain olur. (Hindiyye)
Çünkü bir erkek, nikâhı olmayan bütün kadınlara haramdır. Sen bana haramsın
denince, kime haram olduğu bildiriliyor. O zaman da, talak vaki oluyor.
Birinci talakı tasdik
Sual: Avukata gidip, (Karımı boşamaya karar verdim) diye bir dilekçe
yazdırdım. Avukat bana (Ciddi olarak hanımından ayrılmayı kabul ediyor musun?)
diye sorunca da, evet dedim. Sonra pişman oldum. Dilekçeye (Boşamaya karar
verdim) diye imza atınca, bir talak mı vaki oldu? Avukat sorunca evet demem
ikinci bir talak mı?
CEVAP
Boşamaya karar verdim denince, yani geçmiş zaman şeklinde söylenince, bir talak
vaki olur. Avukata evet denince, birinci söz tasdik edilmiş olur. İkinci bir
talak yani boşama olmaz.
Hanımına kızım demek
Sual: Hanımıyla telefonda konuşana, (Kiminle konuştun?) dense, o da,
(Kızımla konuştum) dese veya hanımını gösterip (Bu benim kızım) dese nikâha
zararı olur mu?
CEVAP
Hayır, zararı olmaz. Yalan söylemiş olur. Bunun gibi, bizzat hanımına, (kızım),
(anam) veya (kız kardeşim) demekle de talak olmaz, ama böyle söylemek doğru
değildir. (Artık, bundan sonra, anam, bacım ol!) denirse, bir talak-ı bain
olur.
Mubahla sarhoş olmak
Sual: Gıda, ilaç gibi, mubah bir şey yiyip içmekle sarhoş olanın,
sarhoşken söylediği sözle boşama geçerli olur mu?
CEVAP
Geçerli ve geçersiz olduğunu bildiren muteber fıkıh kitapları vardır. (Redd-ül
muhtar, Hindiyye)
Böyle durumlarda ihtiyata riayet etmelidir.
Şarta bağlı boşama
Sual: Bir kimse, hanımına, (Falan yere gidersen, üç talakla boş
ol!) dese, hanımının da, o yere gitmesi mutlaka gerekiyorsa, bunun kurtuluş
çaresi var mıdır?
CEVAP
Evet, çaresi vardır. Hanımını bir talakla boşar. İddet zamanı bittikten sonra,
hanımı boş olduğu için, artık gidilmesi gereken yere gider. Daha sonra, hanımla
tekrar nikâh kıyarlar. Hanımı artık oraya gitse de, üç talakla boşanmış olmaz.
Bağın biri koptuğu için, kalan iki bağ ile evliliğe devam ederler. (Nimet-i
İslam)
Nikâh ve talak
Sual: (Erkek cünüpken, kadın da hayzlıyken, nikâh yapılmaz ve
boşama da geçerli olmaz) deniyor. Dinde böyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Hayır, nikâh da, talak da geçerlidir. Hayzlıyken boşamak bid’attır, haramdır,
fakat boşama yine geçerli olur. (Redd-ül-muhtar)
Nikâh kıyarken
Sual: Günümüzde, çok kimse, boşamakla ilgili hükümleri bilmiyor. Üç
talakla boşamalar çok oluyor. O zaman da, pişman olunca geri dönüş imkânı
olmuyor. Şâfiî’ye göre bir çıkış yolu bırakılması için, ilk nikâh Şâfiî’ye
uygun yapılmasa, mesela dînî nikâh kıyılırken kızın babası veya velisi orada
bulunmasa uygun olur mu?
CEVAP
Evet, iyi olur. O zaman, ileride üç talakla boşama gibi bir durum olursa,
Şâfiî’ye göre nikâh kıyma imkânı olur.
Öfkeliyken boşamak
Sual: S. Ebediyye’de, (Kinaye söyleyince, boşamaya niyet
ettiyse veya öfkeliyse bir bain talakla boşamış olur) deniyor. Bu
ifadeden, öfkeli olunca, kinaye söz söylese, mesela (babanın evine git) dese,
fakat boşamaya niyet etmese de yine boş olduğu mu anlaşılıyor?
CEVAP
Seâdet-i Ebediyye’de; “Zevcesinin babasına, (Ben senin kızını istemem,
kime ister ise varsın) dese ve zevcesi gezmek için izin istedikte, (Ben seni ip
ile bağlamadım. Boşsun, git) dese veya (Aramızda nikah yoktur) veya (Senden
geçtim) veya (İstediğin yere gidersin. Bana avret olmazsın) veya (Sana dört yol
açıktır. Hangi yolu ister isen onu tut) veya (Var yıkıl git) veya (Artık ben
seni istemem. Babanın evine git!), yahut (Seni boşamak istiyorum) gibi şeyler
söylese, boşamak niyet etmedikçe, talak olmaz.” denmektedir.
Boşama çeşitleri
Sual: Sünnete uygun boşama nasıl olur?
CEVAP
Boşama, sünnete uygun ahsen ve hasen talak
ile bid’at talak olmak üzere üçe ayrılır:
1- Ahsen talak:
Zifafa girilmemiş bir kadını, iddeti tamam oluncaya kadar, bir daha boşamamak
üzere, cinsel ilişki vâki olmayan bir temizlik halinde, yalnız bir talak-ı
ric’i ile boşamak, hem sünnete uygun, hem de hasenkısmına
göre ahsen yani daha güzeldir.
2- Hasen talak:
Zifafa girmiş hanımını, içinde cinsel ilişki vâki olmayan bir temizlik halinde
bir kere boşadıktan sonra, iddet tamam oluncaya kadar üç ayrı temizlik
zamanında, hayz görmeyen kadınlardan olduğu takdirde de, cima etmeksizin ayrı
ayrı üç ayda, üç defa boşamaktır. Bu da sünnete uygundur.
3- Bid’at talak:
Birinci ve ikinci kısma aykırı olan talak şeklidir. Böyle boşama geçerli
olmakla beraber, haramdır. Bir temizlik müddeti içinde bir defada üç kere
boşamak veya üç ayrı temizlik zamanında boşayacak şekilde ara vermeden, ayrı
ayrı üç defada boşamak, iki talakı bir defada veya ayrı ayrı zamanlarda vermek,
cinsel ilişkide bulunduğu temizlik müddeti içinde ve bir de, kadın hayzlıyken yapılan
boşamadır. Nifas da hayz gibidir. Yani lohusalık hâlinde de boşamak
bid’attir. (Mecmua-i Zühdiye)
Zifafa girmeden önce
Sual: Zifafa girmeden önce verilen talak geçerli olur mu?
CEVAP
Evet, geçerli olur. Talak, zifafa girmeden önce verilirse, kadın iddet
beklemeksizin ayrılmış olur.
Zifafa girilmiş kadında ise, boşamaların hepsi vaki olur. Bu sebeple kocanın,
zifafa girdiği hanımı hakkında yaptığı üç boşama için, (Yalnız birinci boşamayı
kastetmiştim) demesi geçerli olmaz, yani üç boşama da vaki olur.
(Bir kere boşsun) veya (iki kere boşsun) yahut (üç kere boşsun) denilse, kadın
zifafa girilmiş olsun veya olmasın, boşama, ancak söylenilen sayıya göre
gerçekleşir.
Şaka ve yanılma
Sual: Hanımına şaka olarak (Boşadım) demekle, bunu yanılarak, dil sürçmesiyle
söylemenin hükmü aynı mıdır?
CEVAP
Aynı değildir. Şakayla söylemek, bilerek, şuurlu söylemektir. Dil sürçmesi ise,
insanın elinde olmayan bir durumdur.
Delinin ve uyuyanın boşaması
Sual: Delinin, bunağın, baygın olanın ve uyuyanın boşaması geçerli
olur mu?
CEVAP
Gerek hiç iyileşmesin, gerekse bazı vakitlerde iyi olsun, delinin, hastalığı
halinde boşaması geçerli olmaz. Aklı başındayken söylerse boşaması vâki olur.
Bunağın, bayılmışın ve uyuyanın boşaması da geçerli olmaz. (Mecmua-i
Zühdiye)
Zifaf olmamışsa
Sual: Zifafa girilmemiş olan kadını sünnete uygun boşamak için,
hayzdan temizlenmesini beklemek gerekir mi?
CEVAP
Hayır. (Mecmua-i Zühdiye)
Hayızlı kadını boşamak
Sual: Kadına, hayız halindeyken (Boşsun) dense, boşama geçerli olur
mu?
CEVAP
Hayızdan temizlenene kadar boş olmaz. Hayızdan temizlenince boşama gerçekleşmiş
olur. (Mecmua-i Zühdiye)
Boşama vaki olur demek
Sual: Erkek, (Evden çıkarsan, boşama vâki olur) derse, yani açıkça
(Sen boşsun) ifadesini kullanmazsa, hanımını boşamış olur mu?
CEVAP
Hayır. Burada boşamanın kime veya hangi kadına yönelik olduğu belirtilmediği
için, yani (Boşama vâki olur) sözünün, kim için söylendiği belli olmadığı ve
açıkça (Sen boşsun) denmediği için, boşama vâki olmaz. (Evden çıkarsan sen
boşsun) denirse, o zaman boşama gerçekleşir. (Mecmua-i Zühdiye)
Boşadın mı?
Sual: Birine, (Hanımını boşadın mı?) dense, o de (Evet) dese, hanımını
boşamış olur mu?
CEVAP
Evet, bir talak-ı ric’i olur. Niyeti bain de olsa, üç talak da olsa, yine bir
talak-ı ric’i olur. (Mecmua-i Zühdiye)
Boşsun demek
Sual: Erkek hanımına, iple bağlı değilsin anlamında, yani “boş”
kelimesinin talakla hiç ilgisi olmayan bir anlamını kastederek (Boşsun) dese,
yine talak vâki olur mu?
CEVAP
Dinen boşama olmaz. (Mecmua-i Zühdiye)
Bana haramsın
Sual: Hanımına, (Bana haramsın) demekle, boşama gerçekleşir mi?
CEVAP
Evet, boşama niyeti olmasa da, böyle demekle boşama gerçekleşmiş olur. (Mecmua-i
Zühdiye)
Sen boşandın
Sual: Bir kimse, evlendiği dul hanımına, (Sen boşandın) dese, hanımını
boşamış olur mu?
CEVAP
Eski kocasından talakla değil de, ölerek boşanmışsa, talak vâki olur. (Mecmua-i
Zühdiye)
Senden boşum
Sual: Erkek hanımına, (Ben senden boşum) dese, boşama gerçekleşir mi?
CEVAP
Hayır. Bu sözle erkek boşamayı kastetse bile boşama vâki olmaz, çünkü erkek
boşanmaz, kadın boşanır. Kadın, (Ben kendimi boşadım) der de, kocası tasdik
ederse, o zaman niyete bakılmaksızın kadın boş olur. (Mecmua-i Zühdiye)
Nikâhını bağışladım
Sual: (Sana nikâhını bağışladım) demekle talak olur mu?
CEVAP
Evet, olur. (Mecmua-i Zühdiye)
Beni boşa!
Sual: Bir erkek, (Beni boşa) diyen karısına, (Seni boşamazsam iki elim
kurusun) dese, boşama vâki olur mu?
CEVAP
Evet, hanımını boşamış olur. (Mecmua-i Zühdiye)
Zevcelikten uzaklaştırdım
Sual: Hanımına, (Seni hanımlıktan uzaklaştırdım) demekle, boşama
gerçekleşir mi?
CEVAP
Evet, boşamaya niyet etmese de boşama vaki olur. (Mecmua-i Zühdiye)
Hanımın var mı?
Sual: (Senin hanımın var mı?) diye sorulduğunda, (Yok) cevabını
verilirse, talak vâki olur mu?
CEVAP
Hayır. Boşamaya niyet etse bile, nikâhı inkâr, talak olmayacağı için, talak
vâki olmaz. (Mecmua-i Zühdiye)
Şartlı boşama
Sual: (Falancayla konuşursan boşsun) veya (Şu eve girersen boşsun)
denildikten sonra, falanca dediği kimse ölse ve o ev bahçe olsa, ne olur?
CEVAP
Yapılan şartlı boşama, hükümden düşer. (Mecmua-i Zühdiye)
Bir boşama için üç imza
Sual: Eşimle anlaşmalı olarak boşanmaya karar verdik. Üç nüsha boşanma
metni hazırlayıp imzaladık. Böyle üç nüshaya üç imza atmakla bir talak mı oldu?
Yemin etmek de böyle midir?
CEVAP
Boşanma anlaşmasına bin tane de imza atılsa, bir talak olur. Bir kimse,
hanımına, (Seni boşadım) dese, sonra hanımının duymadığını sanarak tekrar,
(Seni boşadım dedim, duymadın mı?) dese yine bir talak olur. Tekrar, (Anlamıyor
musun, seni boşadım diyorum) diye, ilk söylediğini hatırlatmak için söyleyince
bir talak olur. Boşadığını hatırlatmak maksadıyla bin kere söylese, ayrı bir
boşama olmaz, eskisini açıklamak olur. Ne niyetle söylediğini ancak erkek
bilebilir. Onun sözü geçerlidir. Yalan söylerse sorumlu kendisi olur. Hanımına
günah olmaz. Hatırlatmak için değil de, üç kere boşamak için, (Seni boşadım,
seni boşadım, seni boşadım) derse üç talak olur. Önceki söylediğini hatırlatmak
maksadıyla defalarca söylese, bir talak olur. Hanımına bir kere, (Seni boşadım)
dedikten sonra hanımı (Beni boşadın mı?) diye sorsa, o da (Evet, boşadım dedim
ya) dese yine bir talak olur. Yani ilk söylediğini bildirmiş olur, ikinci bir
talak olmaz. Başkaları, (Hanımını boşadın mı?) diye sorsa, o da önceki
boşadığını bildirmek için, (Evet, boşadım) dese ikinci bir talak olmaz. Böyle
kaç kişi sorarsa sorsun, bir talak olur.
Bu durum yeminde de aynıdır. Aynı şeyi kuvvetlendirmek amacıyla, peş peşe veya
başka zamanlarda defalarca, (Vallahi şunu yapmayacağım) diye yemin etse, bu
yeminini bozunca yine bir yemin kefareti gerekir, çünkü sonraki yeminler
birinci yemini hatırlatmak, vurgulamak için söylenmiştir. Ayrı bir yemin
değildir. Vurgulamak için değilse, hepsi ayrı yemin olur.
Yemin ve talak
Sual: (Şart olsun) veya (Üçten dokuza şart olsun…) denince,
dinen boşama gerçekleşir mi?
CEVAP
Bir kimse, o sözün boşamada kullanıldığı biliyorsa, öyle söyleyince, boşama
geçerli olur. Bilmiyorsa boşama olmaz. Yani şart olsun demenin, (Hanımımı
boşadım) anlamında olduğunu bilmiyorsa, boşama olmaz.
Şarta bağlı talak
Sual: Bir kimse, (Şu işi yaparsam veya şu kişiyle konuşursam hanımım
boş olsun) dese, bu şartından vazgeçebilir mi?
CEVAP
Hayır. Şarta bağlı talak veren, bundan vazgeçemez. (Nimet-i İslam)
Mektupla boşamak
Sual: S. Ebediyye’de, (Öldüğünü işitip veya boşadığını bildiren
mektubunu alıp, başkasıyla evlendikten sonra, birinci kocası gelirse, ikinci
nikâhı bâtıl olur) yazıyor. Birinci kocası, boşadığını mektupla bildiriyor.
Mektupla boşamak sahih olduğuna göre, niye nikâh bâtıl oluyor?
CEVAP
Birinci kocası, boşadığını mektupla bildirmiyor. Başkaları onun öldüğünü veya
boşadığını mektupla bildiriyorlar. Sonra kendisi gelip, (Öldüğümü veya
boşadığımı mektupla bildirmişler, ama ben ölmedim de, boşamadım da…) diyor.
Mektupta yazılanların yanlış olduğunu bildiriyor. Yani mektubu gönderen
başkalarıdır.
Tehditle boşamanın hükmü
Sual: (İmam-ı a’zama göre, tehditle yapılan boşamanın geçerli
olması gibi, sarhoşun boşamasının da geçerli olması, yanlıştır. Bu,
akla, mantığa aykırı bir zorbalık) gibi çirkin ifadeler kullanılıyor.
Sarhoşun ve tehdit edilenin boşaması geçerli değil mi?
CEVAP
İmam-ı a'zam hazretlerinin bildirdiği hükme kim itiraz edebilir ki? İtiraz
edenin sözüne itibar edilmez. Her önüne gelenin, din hakkında muteber
kitaplarda olmayan şeyleri söylemesi dikkate alınmaz. Bahsedilen konu bütün
fıkıh kitaplarında açıkça bildiriliyor. Birkaçı şöyledir:
Şakadan da söylese, sarhoş da olsa, boşama geçerlidir. (Dürr-ül muhtar,
Redd-ül muhtar)
İçki içerek sarhoş olan kimsenin sözüyle talak geçerli olur. Fakat bilmeden
yediği ot sarhoş etse, o hâliyle hanımını boşasa, boşaması geçerli olmaz.
Sarhoş ettiği bilinen benc otu veya benzeri ot ise talak geçerli olur. İmam-ı
a'zam Ebu Hanife ile İmam-ı Ebu Yusuf'a göre, hububat, bal, şeker gibi
şeylerden yapılan içkiyi içen kimse, sarhoş olup, karısını boşasa, talak vâki
olmaz. İmam-ı Muhammed'e göre ise bu gibi şeyleri içip, sarhoş olan kimsenin
de, talakı vâki olur. Fetva da böyledir. Bir kimse, tehdit edilerek karısını
boşarsa, talak geçerli olur. (Hindiyye)
Sarhoşun ve tehdit edilen kimsenin sözüyle veya mektubuyla talak vaki olur.
Mektup hanımının eline vardığı anda, boş olur. Delinin, çocuğun, bunağın,
baygının ve uyuyanın söylemesiyle talak olmaz. (S. Ebediyye)
Mecmua-i Zühdiyye’de, tehditle boşamanın sahih olduğu
bildirilirken, (Üç şeyin ciddisi de, şakası da ciddidir) hadis-i
şerifi nakledilmektedir. İki hadis-i şerif:
(Üç şeyin şakası da, ciddisi gibi sahihtir: Nikâh, boşamak, boşamaktan
vazgeçmek.) [Ebu Davud]
(Deli ve bunak hariç, herkesin boşaması geçerlidir.) [Tirmizî]
Demek ki, sarhoşun boşaması sahih olduğu gibi, tehditle boşamak da sahihtir.
Yabancı dille boşama
Sual: Bir erkek hanımına, (Ben seni boşadım) diye yabancı bir dilde
söylese, mesela İngilizce (I have divorced you), Fransızca (Je t'ai divorcé ma
femme), Arapça (Tallaktüki) veya (Enti tâlikun) dese, bunları ciddi veya şaka
olarak söylese, hanımı mânasını anlamasa, dinen boşama vâki olur mu?
CEVAP
Evet, boşama vâki olur.
Zaruretsiz boşanmak
Sual: (Erkek, hanımını boşayabildiğine göre, boşamanın günah
olmadığı anlaşılıyor. Kadının da boşanmayı istemesi günah olmaz) deniyor,
doğru mu bu? Kadının meşru bir sebep yokken boşanmayı istemesi günah değil mi?
CEVAP
Erkeğin de sebepsiz yere hanımını boşaması uygun değildir. Çünkü Peygamber
efendimiz “sallallahü aleyhi ve sellem”, (Allah'ın en çok buğzettiği
helâl şey talaktır) buyuruyor. Allahü teâlânın böyle buğzettiği şeyi
zaruretsiz yapmamalı. Allahü teâlâ, boşayan erkeğe buğzettiği gibi, zaruretsiz
kocasından boşanmak isteyen kadına da buğzeder. Bir hadis-i şerif:
(Zaruretsiz boşanmak isteyen kadına, Cennetin kokusu haramdır.) [İbni
Mace, Ebu Davud]
Zaruri bir sebep olmadan, kadın kocasından ayrılmayı isterse büyük günaha
girmiş olur.
Talakı lambaya benzetmek
Sual: Bir yerde okudum, (Talak, lambayı söndürmek gibidir.
Tekrar yanması için düğmeyi açmak [tekrar nikâh kıymak] lazımdır. Dinden
çıkanın nikâhının gitmesi ise, elektriğin kesilmesi gibidir. Elektrik gelince
[tekrar imana gelince] nikâh geri gelir, ama bununla üç boşama hakkından biri
gitmiş olmaz) deniyor. Bu doğru mudur?
CEVAP
Benzetme hoşsa da, bu hâliyle eksik ve yanlıştır. İki türlü talak [boşama]
vardır. Biri talak-ı ric’i, diğeri talak-ı bâindir. Talak-ı bâinde, boşanınca
hemen düğmeye basmakla lamba yanmaz, yani nikâh yenilense de geçerli olmaz.
İddet beklemesi lazımdır. Üç talakta ise, düğmeye bin kere basılsa yine yanmaz.
Talak-ı ric’inin hükmü de farklıdır. Talak bahsi öyle birkaç cümleyle
anlatılamaz.
Sükût ikrardan gelir
Sual: S. Ebediyye’de, (Bekâr bir kadını velisi izinsiz nikâh etse,
kız işitince susarsa veya gülerse yahut sessiz ağlarsa, kabul ettiği anlaşılır)
deniyor. Sükûtun ikrardan geldiği anlaşılıyor. Bir kadın, kocası boşamadığı
hâlde, her yerde, (Kocam beni boşadı) diye yalan söylüyor. Kocası duyunca, ses
çıkarmıyor veya gülüyor. Bu durumda bu kimse, karısını boşamış sayılır mı?
CEVAP
Hayır, boşamış sayılmaz. Dinde benzetme, kıyas her yerde olmaz. Kıyası da ancak
müctehid olan âlimler yapar.
Boşamada kullanılan kelimeler
Sual: S. Ebediyye’de, (Bir erkek, hanımına, “Seni boşadım” dese, bu
açık bir sözdür, şaka olarak veya şaşırarak da söylese, hattâ mânâsını bilmese
bile, boşama gerçekleşmiş olur. “Seni bıraktım, seni terk ettim” kelimeleri
açık söz kabul edilir) deniyor. Hanımın elini tutmuştum. (Bırak beni, mutfakta
işlerim var) dedi. Ben de, mutfağa gitmesi için (Bıraktım) dedim. Böyle demekle,
boşama oldu mu? Bazen de, hanıma (İşin yok) anlamında, (Öğleden sonra boşsun)
veya (Yapacak bir işin yok) anlamında, (Boşsun) diyorum. Böyle söylemekle
boşama gerçekleşiyor mu?
CEVAP
Öyle söylemekle boşama olmaz. Çünkü iki mânâya gelen kelimeler, hangi mânâda
söylenmişse o geçerli olur. Birincisinde el bırakılıyor, ikincisinde yapılacak
işin olmadığı bildiriliyor.
Boşanmamak için
Sual: Bir erkek hanımına, (Namaz kılmazsan seni boşadım. Çok Kur’an
okuyorsun, Kur’an okursan da boşsun) dese, kadın, namazda Kur’an okuyunca
boşanmış olur mu?
CEVAP
Elbette boşanmış olur. Kadın boşanmak istemezse, her namazı cemaatle kılmalı.
Kocasıyla, oğluyla, amcasıyla, dayısıyla veya diğer mahremleriyle namazı
cemaatle kılmalı. Hiçbiri yoksa camiye gidip imama uyarak kılmalı. Bu da mümkün
olmazsa, başka bir kadın imam olup, onunla beraber kılmalı. Bunlardan birini
yaparsa, hem namaz kılmış, hem de Kur'an okumamış olur, boşanmaktan da
kurtulur. Bunları yapamazsa, bir talakla boşanmış olur. Erkek isterse, evliliği
iki talakla devam ettirebilir. İstemezse, iddet sonunda, bain olarak boşanmış
olur.
Şu partiye oy verirsen
Sual: Fanatik bir erkek, eşine, (Şu partiye oy vermezsen
seni boşarım) dese, eşi de o partiye oy vermese, eşi boş olur mu?
CEVAP
Erkek durumu öğrenince, boşadım demedikçe kadın boş olmuş olmaz. Boşadım derse
boş olur. Ama istenirse, evliliğe, kalan iki bağla devam edilir. Ric’i talak
olacağı için, eski nikâha dönmek niyetiyle hanımının elini tutar veya öperse,
tekrar nikâh yapmadan iki bağ ile evliliğe devam eder. İddet sonuna kadar bunu
yapmazsa, bain olarak boşanmış olur. O zaman da, yeniden nikâh yapılır, kalan
iki bağ ile evliliğe devam edilir.
Mail yazmak, konuşmak mıdır?
Sual: Biriyle konuşmayacağına yemin eden, ona mail yazsa veya
telefonuna mesaj atsa, konuşmuş sayılır mı? Bu yolla yapılan boşama sahih olur
mu?
CEVAP
Hanefî mezhebinde, bunlar konuşmak hükmüne girmez. Yazmak, konuşmak demek
değildir. Bunun gibi ekmek yemeyeceğine yemin eden, simit yese Hanefî’de
yeminini bozmuş olmaz. Fakat mektup yazarak hanımını boşamak sahih olduğu gibi,
mail, mesaj veya telefonla da, hanımını boşamak sahihtir. Mektup veya mail
yazmak, sesli veya sessiz mesaj göndermek yahut telefonla konuşmak; birini
vekil edip, onunla haber göndermek gibidir. Vekile yaptırılan iş, bu yollarla
da yapılabilir. Ama bu yollarla ibadet edilmiş olmaz. Mesela, bir kimse,
kıldığı namazı ve okuduğu Kur’anı videoya alsa, her namaz vakti videoyu
çalıştırınca, namaz kılmış ve Kur’an okumuş olmaz. Ezan da böyledir. Çünkü
ibadet vekile yaptırılmaz, o ibadeti bizzat kendimizin yapması lazımdır.
Örgüte giriş yemini
Sual: Bir gizli örgüte girerken, (Bu örgütten ayrılırsam ve
buradaki gizli bilgileri başkalarına söylersem eşim benden boş olsun)dedirterek,
nikâh üzerine yemin ettirseler, örgütten çıkanın veya onların hainliklerini
söyleyenin eşi, boş olur mu?
CEVAP
Bir kimse, (Örgütten çıkarsam hanımım boş olsun) dese, örgütten çıkınca hanımı
bir talakla boş olur, kalan iki bağ ile, evliliğe devam ederler. Eski nikâha
döndüm diyerek, hanımının elini tutması yeter.
Diyelim örgütçüler, işi daha sıkı tutup, (Örgütten çıkarsam, hanımımın üç
talakla boş olması için yemin ediyorum) dedirtmişlerse, örgütten çıkmak
istiyorsa, hanımını bir talakla boşar. İddet bittikten sonra, örgütten çıkar.
Örgütten çıktığı zaman evli olmadığı için artık hanımı üç talakla boş olmuş
olmaz. Nikâh yapıp, kalan iki bağ ile evliliğe devam ederler.
Mâlikî'de talak üzerine yemin edenin hanımı boş olmuyor, yemin kefareti vermesi
gerekiyor.
Eğer böyle bir ihtiyaçtan dolayı Mâlikî mezhebini taklit ederse, Mâlikî'de
hanımı boş olmaz, yemin etmiş olur, yemin kefareti vermek yeterlidir. Yani bir
talakla boşamaya da gerek yoktur. Böyle bir zaruret olunca, Mâlikî mezhebini
taklit etmek gerekir.
Talak üzerine yemin
Sual: (Talakı şarta bağlamak caizdir, fakat Allah’tan başka bir şey
üzerine yemin etmek şirktir) diyorlar. Nasıl yemin etmek şirk oluyor?
CEVAP
Allah'tan başkasına yemin etmek veya ettirmek caiz değildir. Mesela, (Anamın,
babamın veya çocuğumun ölüsünü göreyim yahut hanımımın boş olması için yemin
ediyorum) demek gibi. (Babamın başı için, annemin canı için, Kâbe için, namus
için, hanımımın boş olması için yemin ediyorum) demek de, Allah'tan başkası
için yemin etmek olur. Üç hadis-i şerif:
(“Babam hakkı için” diyerek yemin etmeyin! Yemin, Allah ismiyle olur.) [İbdâ]
(Emanet, yani namus için yemin eden, bizden değildir.) [Ebu Davud]
(Allah'tan başka bir isimle yemin eden kâfir olur.) [Tirmizî]
Allah'tan başka şeyleri, Allah'tan kıymetli bilmek elbette küfür olur. Allah'ı,
ana babanın ölümünden ve hanımını boşamaktan daha üstün bilmeli, yemini bunlar
üzerine değil Allah üzerine yapmalıdır.
Allah'ın sevmediği şey
Sual: Erkek veya kadının, hiçbir sebep yokken, eşini bırakıp, sırf
hoşuna gittiği için, başka biriyle evlenmesi dinen mahzurlu mudur?
CEVAP
Eğer eşinin önemli bir suçu yoksa, boşamak için bir bahane aramak yanlış olur.
Bir âyet-i kerime meali:
(Eğer hanımlarınız size itaat ederlerse, artık onları üzecek bir yol
aramayın!) [Nisa 34]
Bu konudaki hadis-i şeriflerden birkaçı:
(Allahü teâlâ, zevki için boşanan erkekleri ve kadınları sevmez.)[Taberânî]
(Evlenin, boşamayın! Allah zevkine düşkün erkek ve kadınları sevmez.) [Taberânî]
(Allah'ın en çok buğzettiği helâl şey talaktır.) [Ebu Davud, İbni
Mâce, Taberânî, Hâkim, Beyhekî]
(Allahü teâlâ, zevki için evlenip boşanan erkeklere ve kadınlara lânet
eder.) [Taberânî, İ. Süyûtî]
(Evlenin, boşanmayın! Boşanınca Arş-ı a’lâ titrer.) [Ebu Nuaym,
İbni Adiy]
(Zaruretsiz, kocasından boşanmak isteyen kadına, Cennetin kokusu haramdır.) [Tirmizî,
Ebu Davud, İbni Mâce, Dârimî]
Bu hadis-i şerifler de gösteriyor ki, câiz olsa da, ciddi bir sebep olmadan
boşanmamalıdır.
Küfre düşenin nikâhı da gider
Sual: Karı kocadan biri küfre düşerse, nikâhı gider mi? Bu husus,
talak sayılır mı?
CEVAP
Karı kocadan biri küfre düşerse, imanı gittiği gibi, nikâhı da gider. Fakat
nikâhın gitmesi talak sayılmaz. Hem imanı, hem de nikâhı yenilemek lazımdır.
İmam-ı Muhammed'e göre, küfre düşünce, nikâhın bozulması talak olur. Eğer üç
kere küfre girilirse, üç talak vâki olur. Ama fetva İmam-ı a'zama göredir, buna
göre küfre düşen karı veya kocanın, imanı gider, iman gidince nikâh da gider.
Fakat bu husus, talak sayılmaz. Üçten çok küfre düşülse de, imanını her sefer
yenilediği gibi, nikâhını da yeniler. (R. Nâsıhîn)
Sual: Evlenmek, nikahlanmak helal olduğu gibi, ayrılmak,
boşanmak da helal, mubah değil midir?
Cevap: Konuyla alakalı olarak Kimyâ-i se'âdette buyuruluyor ki:
“Erkeğin vazifelerinden birisi de, zevcesini, hanımını boşamamaktır. Allahü
teâlâ, bütün mubahlar yani izin verdiği şeyler içinde yalnız, talak vermeyi
yani boşamayı sevmez. Zaruret olmadıkça, birini incitmek caiz değildir.”
Talak, nikâh bağını çözmektir
Sual: Halk arasında, zaman zaman "hanımına üç talak verdi" diye
ifadeler kullanılıyor. Talak vermek ne demektir, nerede ve niçin kullanılır?
Cevap: Talak kelimesi, lügatte yani sözlük anlamı itibarı ile, bağlı
bir şeyi çözmek demektir. Müslüman bir erkeğin hanımını, dinen boşamasında
kullanılır ki, nikâh bağını çözmek demektir. Boşanmak için konulmuş olan
kelimeleri erkeğin hanımına karşı söylemesi ile talak hasıl olur. Talak veren
erkeğin akıllı, baliğ, erginlik yaşına ulaşmış ve uyanık olması lazımdır.
Sarhoşun, hastanın ve tehdit edilen kimsenin sözü ile veya mektupla talak vaki
olur. Mektup hanımının eline ulaştığı anda, nikah bağı çözülmüş olur. Delinin,
çocuğun, bunağın, baygının, uyuyanın, hastalıkla ve kızarak dalgın olanın
söylemesi ile talak olmaz. Kızarak dalgın olmak, söylediğini bilmemek demektir.
Bu da iki türlü olur: Manasını bilmeden, kasıt ve arzu etmeden söyleyince,
talak vaki olmaz. Manasını bilerek ve isteyerek söyleyip, sonra söylediğini
bilmemek, hatırlamamaktır. Bu sözünü iki şahit işitip, sonra söylerlerse, talak
vaki olur.