Teheccüd namazı kılıyorum. Fakat sabah namazına camiye gelemiyorum. Bir mahzuru var mıdır?
Cemaatle namaz 1
EVAP
Hazret-i Ömer, sabah namazında, camide Süleyman isimli bir genci göremeyince,
nerede olduğunu sordu. Dediler ki:
(O, gece pek uyumaz. Teheccüd ve benzeri nafile ibadetle meşgul olur, belki
şimdi uykuya dalmıştır.)
Hazret-i Ömer buyurdu ki:
(Eğer bütün gece uyuyup da sabah namazını cemaat ile kılsaydı daha iyi olurdu.)
[İmam-ı Malik]
Cemaatle namaz kılmak Sünnet-i hüda, yani İslam’ın şiarı
olan mühim sünnettir. Cemaatle kılınan namaz, yalnız kılınan namazdan 25 veya
27 derece daha faziletlidir. Cemaatle namaz kılmanın önemi hakkında bildirilen
hadis-i şerif meallerinden birkaçı şöyle:
(Beş vakit namazı cemaatle kılan, Sırat köprüsünü şimşek gibi geçer.) [Taberani]
(Bir kimse, kırk gün sabah namazının ilk tekbirine
yetişirse, kendisine iki berat yazılır: Cehennemden kurtuluş beratı ile
münafıklıktan eminlik beratı.) [Ebuşşeyh]
(İlk tekbire yetişecek şekilde, kırk gün cemaatle kılana
Cennet vacip olur.) [Ebu Ya’la]
(Cemaatle namaz kılmak için bekleyen, hep namazda gibi
sevap kazanır.) [Buhari]
(Evi mescide uzak olanın [her adımına sevap
verileceği için] sevabı daha fazladır.) [Buhari]
(Peygamberin sünnetini [önem vermeyip] terk
eden kâfir olur.) [Ebu Davud]
(Cemaatin bir kısmı dua eder, ötekiler de âmin derse, o dua
kabul olur.) [Hakim]
(İmam, namazı tamamlayıp cemaate yüzünü döndürünceye
kadar onunla bulunan, gece ibadet etmiş gibi sevaba kavuşurlar.) [Tirmizi]
(Namazlarını cemaatle kılanları Allahü teâlâ
sever.) [Taberani]
(En kıymetli yer mescitlerdir. Cami ehlinin en efdali,
ilk girip son çıkandır. Cemaate ilk gelen ilk müslüman olan gibi
kıymetlidir.) [İ. Râfi’i]
(Ezanı işitip de, cemaate gitmemek, münafıklık
alametidir.) [İmad-ül-islam]
Yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmamak münafıklık
alametidir. Nasıl ki, yalan söylemek münafıklık alameti ise, cemaate gelmemek
de münafıklık alametidir. Bu, cemaate gelmeyen münafık demek değildir.
Kendisinde münafıklık alametinden bir alamet var demektir. Verdiği sözde
durmamak da münafıklık alametidir. Sözünde durmayana münafık denmez. Fakat
münafıklık alametinden birini işlemiş olur. Bu konudaki hadis-i şeriflerin
mealleri de şöyle:
(Yatsı ile sabahı cemaatle kılmak, bizi münafıklardan ayıran alamettir.
Münafıklar, yatsı ve sabah namazına devam edemezler.) [Beyheki]
(Yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmak, münafıklara
çok ağır gelir. Eğer bundaki ecri bilselerdi, sürünerek de olsa, cemaate
gelirlerdi. Namaza gelmeyenlerin evlerini yakmak istedim.) [Buhari]
(Yatsıyı cemaatle kılan, gecenin yarısını, sabahı da
cemaatle kılan, gecenin tamamını ibadetle geçirmiş olur.) [Müslim]
(Yatsıyı cemaatle kılan Kadir gecesinden hisse almış
olur.) [Taberani]
Fıkıh kitaplarında cemaate gitmemeyi mubah kılan mazeretler
vardır. Böyle bir mazereti olmadan cemaate gitmemek caiz değildir. Bunlar
kendilerinde münafıklık alameti bulunan kimselerdir. Böyle kimselerden olmamaya
dikkat etmeliyiz!
Münafık, müslüman görünen kâfir demektir.
Bir mazereti olup da camiye gitmeyenlere de suizan
etmemelidir!
Cemaatle namazın önemi
Sual: Camide yalnız kılınan namazın sevabı, evde cemaatle kılınanın
sevabından daha fazla mıdır?
CEVAP
Hayır. Evde de cemaatle kılınsa camide yalnız kılanın sevabından çok fazladır.
Buhari'de bildirilen hadis-i şerifte, cemaatle
kılınan namazın sevabı, yalnız kılınandan 25 ve başka rivayette 27 kat fazla
olduğu bildirilmektedir. Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Cemaatle kılınan namaz, tek başına kılınan namazdan daha çok sevabdır. İki
kişiyle birlikte kılınan namaz da, bir kişiyle kılınandan daha çok sevabdır.
Cemaat ne kadar çok olursa, sevabı daha çok olur.) [Tirmizi]
Camide kılmanın ise, ayrı bir sevabı vardır. Yani camide
namaz kılmak, evde kılmaktan daha sevabdır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Evde kılınan namaza bir sevab, mahalle mescidinde yirmi beş sevab, Cuma
namazı kılınan büyük camide beş yüz sevab, Mescid-i Aksa'da beş bin sevab,
Medine'deki bu mescidimde elli bin sevab, Mescid-i haramda [Kâbe'de] yüz
bin sevab vardır.) [İbni Mace]
Evde de cemaatle kılınsa, yalnız kılmaktan 27 derece fazla
sevab alınır. Bir hadis-i şerif meali:
(Cemaatle kılınan namaz, yalnız kılınan namazdan 27 derece daha
faziletlidir.) [Buhari]
Cemaate gitmemek
Sual: Camiye yani cemaate gitmemek için neler özür olur?
CEVAP
Mazeretsiz cemaate gitmemek caiz olmaz. Çünkü bazı âlimler cemaate gitmeye
vacip demişlerdir.
Şunlar, cemaate gitmemek için özür olur:
1- Yağmur, çamur, şiddetli sıcak ve soğuk, gece şiddetli rüzgar,
havanın çok kararması gibi hava muhalefeti.
2- Felçli, yaşlı veya başka sebeple yürüyemeyen,
bir ayağı kesik olan veya kör. [Bunların yardımcıları veya arabaları olsa da,
gitmeleri gerekmez.]
3- Canına veya malına saldıracak düşman korkusu.
4- Abdesti sıkışık olan.
5- Hareket halindeki yolcu.
6- Hastalığının artmasından veya uzamasından
korkan hasta.
7- Yerine bırakacak kimse bulunmayan hasta
bakıcı.
8- Nadir bulunan fıkıh dersini kaçırmak.
9- Sofra hazır iken, sevdiği yemeği veya içeceği
kaçırmak istemeyen.
10- İmamın bid'at sahibi olduğunu veya abdestin,
guslün, namazın şartlarını gözetmediğini bilen.
Cemaat ile kılınan namazın sevabı, yalnız kılınan namaz
sevabından pek çoktur. Cemaatin bu kadar büyük fazileti, imamın namazının sahih
olduğu takdirdedir.
Eskiden İslamiyet kuvvetli olduğu zamanlarda, imamlara ve
her müslümana hüsn-i zan edilirdi. Fakat şimdi, müslümanım diyenlerin ve imam
olmak isteyenlerin bazısının, dinden, imandan haberi olmayan cahiller olduğu
söz, hâl ve hareketlerinden anlaşılıyor.
O halde, bugün Ehl-i sünnet itikadına karşı olduğu belli
olmayan ve guslünü, abdestini ve namazını doğru yapabilen ve haram işlemekten
sakınan imam bulup ona uymak lazımdır. Aksi takdirde cemaat sevabı değil,
namazımız da elden kaçar. Fâsık imamın arkasında kılınan namaz, Maliki’de sahih
değildir. (Halebi)
Sabahı cemaatle kılmak
Sual: Tam İlmihal’de Tahtavi’den naklen deniyor ki:
(Sabah namazının sünneti çok faziletlidir. Fakat, bunu bile kılmayan için,
hiç ceza bildirilmedi. Halbuki, sabah farzını cemaat ile kılmayıp, yalnız
kılanın Cehenneme gideceği bildirildi.)
Burada cemaatin önemi mi, yoksa sabah namazını cemaatle kılmanın önemi mi
anlatılmak isteniyor?
CEVAP
Burada hem cemaatin, hem de sabahı cemaatle kılmanın önemi bildiriliyor. O
cümlenin devamında cemaatin önemi vurgulanıyor. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor
ki:
(Cemaati terk edip evde namaz kılan sünneti terk etmiş, sapıtmış olur.) [Müslim]
(Mazeretsiz cemaate gitmemenin sapıklık olduğu bildiriliyor.)
(Ezanı duyup da cemaate gitmemek kişinin asi ve
bedbahtlığına kâfidir.) [Taberani]
(Buradaki bedbahtlık Cehennemlik anlamındadır.)
(Gece kaim, gündüz saim olan cemaate gelmezse Cehenneme
gider.) [Tirmizi]
(Geceleri ibadet edip gündüzleri de oruç tutan kimsenin bile, mazeretsiz
cemaate gitmezse Cehenneme gideceği bildiriliyor.)
(Beş vakit namazı cemaatle kılan, Sırat köprüsünü şimşek
gibi geçer.) [Taberani]
(Cemaatin önemi bildiriliyor.)
Yatsıyı cemaatle kılmak, öğle, ikindi ve akşamı cemaatle
kılmaktan önemlidir. Sabahı cemaatle kılmak ise hepsinden önemlidir. Hadis-i
şeriflerde buyuruluyor ki:
(Sabahı cemaatle kılmak, yatsıdan iki misli daha faziletlidir.) [İbni
Huzeyme]
(Emekleyerek de olsa, yatsı ve sabahı cemaatle kılmaya
gidin!)[Taberani]
(Sabah namazını cemaatle kılan Allahü teâlânın
himayesindedir.)[İbni Mace]
(Hastalar, çocuklar ve kadınlar olmasaydı, sabah namazı
için, mazeretsiz cemaate gelmeyenlerin evlerini yakardım.) [İ.Ahmed,
İbni Mace]
Son hadis-i şerif, sabah namazı için camiye gelmenin önemini
bildiriyor. Ev yakmak tabiri bir deyimdir, işin önemini
gösterir. Yoksa evin yakılması gerektiğini göstermez.
Bir mazereti olmayan, beş vakti de cemaatle kılmaya
çalışmalıdır.
Camide namaz kılmak
Sual: Evim camiye uzaktır. Namazları evde kılmamda mahzur var
mıdır?
CEVAP
Cemaatle namaz kılmak, yalnız başına kılmaktan 25 veya 27 derece daha sevaptır.
Ayrıca camiye gitmenin fazileti çok büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Camiye gidip gelen, Allah yolunda cihaddadır.) [Taberani]
(Allahü teâlânın en çok sevdiği yerler camilerdir.) [Müslim]
(Camiler Allah’ın evidir. Camiye devam edenin, huzura
kavuşmasına ve Sırattan geçip Cennete girmesine Allahü teâlâ kefildir.) [Beyheki]
(Güzel abdest alıp camiye giren Allah’ın misafiri olur.
Allahü teâlâ da misafirine mutlaka ikram eder.) [Beyheki]
(Hak teâlâ, bir cemaate rahmet edince [kötü
olan] birini affetmemekten haya eder.) [Ebuşşeyh]
(Camiye giren, o andan itibaren namazda sayılır.
Başkasına sıkıntı vermediği ve abdesti bozulmadığı müddetçe melekler ona, "Allah’ım,
buna rahmet et ve bunun tevbesini kabul et!" diye dua
ederler.) [İbni Ebi Şeybe]
(Topluluk, birlik beraberlik rahmet, ayrılık ise
azaptır.) [Hadika]
(Şehirde, köyde, bir yerde, üç kişi beraberken namazı
cemaatle kılmazlarsa, onlara şeytan hakim olur. O halde cemaat olun!) [Nesai]
(Cemaatten bir karış ayrılan İslam halkasını boynundan
çıkarmış olur.) [Ebu Davud]
(İki kişi, bir kişiden; üç kişi, iki kişiden hayırlıdır.
O halde birlik olun!) [İ. Asakir]
(Seferde üç kişi olunca birinizi reis seçin!) [Taberani]
(Bir topluluğu seven, onların arasında haşrolur.) [Hadika]
Cemaatle namaz kılmak "Sünnet-i hüdadır. Yani İslam’ın
şiarı olan sünnettir. Özürsüz terki caiz değildir. Hadis-i şerifte, (Cemaatle
namaz kılmak, sünnet-i hüdadır. Cemaate gelmeyen münafıktır) ve (Cemaati
terk eden, dört kitapta da lanetliktir) buyurulmuştur. (Hidaye,
İmad-ül-islam)
Evde kılınan namaz
Sual: Evi camiye yakın olanın bazı sünnetleri, evde kılması uygun
olur mu?
CEVAP
Yolda konuşulmazsa evde kılmak daha uygun olur. Çünkü hadis-i şerifte buyuruldu
ki:
(Evinizi kabre çevirmeyin, evde de namaz kılın!) [Buhari]
Evde cemaatle kılmak
Sual: Bir kimse, herhangi bir sebeple bazen camiye gidemese, evinde
cemaat yaparak namazı kılsa, cemaat sevabından mahrum kalır mı?
CEVAP
Herhangi bir sebeple camiye gidemeyen eğer, evinde cemaatle kılarsa cemaat
sevabından mahrum kalmaz. Özürsüz camiye gitmeyip evinde cemaatsiz, yani yalnız
kılarsa, cemaat sevabından, hatta namazının sevabından da mahrum kalır. İslam
Ahlakı kitabındaki bir hadis-i şerifin meali şöyle:
(Özürsüz, evinde [yalnız] namaz kılan kişinin borcu ödenir,
namazının sevabı noksan kalır.)
Ancak camideki imamın itikadı düzgün değilse, bid'at ehli
ise veya fâsık ise elbette evde kılmak gerekir. Cemaat sevabı alacağım derken
namazdan da olmamalıdır.
Sünnete başlamak
Sual: Cemaatle namaz kılınırken, sünnete başlamak mekruh mudur?
CEVAP
Evet tahrimen mekruhtur.
Sabah sünnetini kılmamış olan, sünneti kılarsa, cemaat ile
namazda oturmayı da kaçıracağını anlarsa, sünneti kılmaz, hemen imama uyar.
Cemaat ile 2. rekatta oturabileceğini anlarsa, sünneti câminin dışında, sofada
[holde] çabuk kılar. Hol yoksa, içerde direk arkasında kılar. Böyle yer yoksa
sünneti kılmaz. Çünkü, cemaat ile kılınırken, nafile kılmak mekruhtur. Mekruh
işlememek için sünnet terk edilir.
Vacib olmayan yerler
Sual: Cemaatin imama uyması vacip olmayan yerler var mıdır?
CEVAP
Mevkufat kitabında buyuruluyor ki:
Dört şeyi, imam yaparsa, cemaat yapmaz. Bunlar:
1- İmam, ikiden çok secde yaparsa, cemaat yapmaz.
2- İmam, bayram tekbirini, bir rekatta üçten çok yaparsa, cemaat
yapmaz.
3- İmam, cenaze namazında, dörtten çok tekbir yaparsa, cemaat
yapmaz.
4- İmam, beşinci rekata kalkarsa, cemaat kalkmaz. İmamla beraber
selam verirler.
Yine aynı fıkıh kitabında buyuruluyor ki:
On şeyi imam yapmazsa, cemaat yapar. Bunlar:
1- İmam, iftitah tekbirinde el kaldırmasa da, cemaat kaldırır.
2- İmam, Sübhaneke okumazsa cemaat okur.
"Okumaz" diyen âlimler de vardır.
3- İmam, rükuya eğilirken tekbir getirmezse, cemaat getirir.
4- İmam, rükuda tesbih okumasa da cemaat okur.
5- İmam, secdelere gidip gelirken tekbir söylemese, cemaat söyler.
6- İmam, secdelerde tesbih okumasa da cemaat okur.
7- İmam, "semiallahü..." demese de, cemaat
"Rabbena lekel hamd"der.
8- İmam, ettehıyyatüyü okumazsa, cemaat okur.
9- İmam, namazın sonunda selam vermeden çıkıp gitse, cemaat selam
vererek çıkar.
10- Kurban Bayramında, 23 farzdan sonra, imam selam verince tekbir
okumasa da, cemaat okur.
Bu hususlar diğer fıkıh kitaplarında da yazılıdır. (Halebi,
Hindiyye)
Beşinci rekat
Sual: İmam, dördüncü rekatta oturup, Ettehıyyatüyü okuduktan sonra
beşinci rekata kalkmışsa, cemaat ne yapar?
CEVAP
Cemaat oturarak imamı bekler. İmam, yanıldığını hatırlayıp otursa ve secde-i
sehv de yapmadan hemen selam verse, cemaat de selam verir. İmam, rüku ve
secdeye giderse, cemaat imamı beklemeden selam verir. Eğer imam, dördüncü
rekatta oturmadan kalkmışsa, yanıldığını hatırlamayıp secdeye gitse, namaz
fâsid olur, yani bozulur. Cemaatin oturması ve selam vermesi fayda vermez.
İmama tek kişi uyarsa
Sual: İmama tek kişi uysa, o da, ayaklarında kireçlenme olduğu için
dizlerini bükemese, imam ile yan yana durunca ayakları imamın ayaklarından
ileri olmuş oluyor. Böyle namaz sahih olur mu?
CEVAP
Ayakların imamın ayaklarından ileri olup namaza mani olması, sağlam insanlar
içindir. Hasta olup, dizlerini bükemeyen, bu yüzden secde edemeyerek ima ile
kılan kimsenin, imamın ayaklarından ileride olmasının mahzuru olmaz. Böyle
kimsenin başı, imamın başından ileri olmamalıdır.
Tekbirleri söylememek
Sual: Namaz içinde rükuya, secdeye giderken ve secdeden kıyama
kalkarken tekbirleri imamın sesli olarak söylemesi vacip midir, unutulunca
secde-i sehv gerekir mi?
CEVAP
İmamın intikal tekbirlerini sesli söylemesi vacip değil, sünnettir. Unutulursa
secde-i sehv gerekmez. İmam bu tekbirleri söylerken, cemaatin de Allahü ekber
demesi sünnettir. (Halebi)
Ön saftakilerin fazileti
Sual: Namazda ön safta bulunanın daha faziletli olduğu bildirildi.
Arka saftakiler faziletsiz midir?
CEVAP
Hadis-i şerifte de bildirildiği gibi, namazda ön safta bulunmak, fazileti daha
çok olana nasip olur. Başka bir hadis-i şerifte de, sevap bakımından daha
faziletli olana önce selam vermek nasip olacağı bildirilmiştir. Daha sonra
selam verenin veya son saftakilerin faziletsiz olduğu değil, daha az sevaba
kavuşacağı anlaşılmaktadır.
Bir kimse, hep ön safta bulunuyorsa, her zaman arkadaşından
önce selam veriyorsa, onun daha faziletli olduğu anlaşılır.
İmamın itikadından şüphe etmek
Sual: İmamın durumundan şüphe edenin, onunla kıldığı öğle namazını
iade etmeyip de, son sünneti kılarken (Kılması üzerime farz olan öğle namazını
kılmaya) diye niyet ederek dört rekat namaz kılması uygun mudur?
CEVAP
İmamın abdestinden veya itikadından şüphe eden veyahut namazın sıhhatinden
şüphe eden kimse, (Vaktine yetişip kılamadığım son öğle namazının
farzını kılmaya) diye niyet ederek dört rekatlık bir namaz kılmalıdır!
Eğer imam ile birlikte kıldığı namaz sahih ve kabul olmuş ise, bu kıldığı kaza
olur. İmamla kıldığı sahih değilse, bu kıldığı öğle namazının farzı olur. Fakat
niyet ederken, (Kılması üzerime farz olan) dememelidir! Çünkü
öğle namazı, öğle vaktinde kılınınca farz yerine gelirse de, hemen kılmak farz
olmaz. İkindiye dört rekat namaz kılacak kadar zaman kalınca edası farz olur.
Eğer (Kılması üzerime farz olan son öğle namazını kılmaya) diye niyet edilirse,
bir gün önceki öğlenin farzı kılınmış olur. Onu da, bir gün önce kılmış
olduğundan bu kıldığı nafile olur. Onun için (Vaktine yetişip
kılmadığım son ..... namazını kılmaya) diye niyet etmelidir!
Sırta secde etmek
Sual: Camide cemaatle namaz kılarken yer dar olduğu için öndeki
şahsın ayağının üstüne veya sırtına secde etmek sahih olur mu?
CEVAP
Evet.
Namaz kılanların önünden geçmek
Sual: Ön saftaki boş yere geçmek için namaz kılanların önünden
geçmek günah olur mu?
CEVAP
Birinci safta boş yer olup ikinci safta yoksa, ikinciyi yarıp birinciye
geçilir. Ön safa geçmek için, namaz kılanların önünden geçmek günah olmaz.
İmamın burnunun kanaması
Sual: İmamla namaz kılarken, onun burnu kanadı. Abdesti bozulduğu
için namazdan çıkıp gitti. Ben namazımı tamamladım. Namazım sahih oldu mu?
CEVAP
Evet. Cemaat birden fazla olsa idi, imamın, birini vekil bırakması
gerekirdi. (Redd-ül-muhtar)
Akşam namazını geciktirmek
Sual: Akşam namazını cemaatle kılabilmek için yarım saat
geciktirmekte mahzur var mıdır?
CEVAP
Akşam namazını vaktin evvelinde kılmak sünnettir. Özürsüz yıldızlar çoğalıncaya
kadar geciktirmek haramdır. Cemaatle kılmak sünnettir. Sünnet işlemek için
namazı haram vakte bırakmak caiz değildir. Hastalık, seferi olmak gibi
özürlerle yıldızlar çoğalıncaya kadar geciktirilebilir. Cemaat için
geciktirilemez. Cemaat için 15-20 dakikadan fazla geciktirmemelidir!
Yer değiştirmek
Sual: Farz namazdan sonra sünnet kılarken yer değiştirilir mi?
CEVAP
Cemaatle farz namazı kıldıktan sonra safları bozmak müstehaptır. Dışarıdan
gelen bir kimsenin, cemaatle kılınmadığını bilmesi için, safları bozmak iyidir.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Farz namaz kıldıktan sonra nafile namaz kılmak isteyen, biraz ileri veya
geri, biraz sağa veya sola gitsin!) [Ramuz]
İmamın son sünneti, farz kıldığı yerde kılması mekruhtur.
Biraz sağda veya biraz solda kılar. Küçük mescitlerde veya cemaat çok olup
safları bozma imkanı olmayan yerlerde, cemaat olduğu yerde durur. Olduğu yerde
azıcık kıpırdaması kâfidir. Yanındakini kendi yerine çekmesi, onun yerine
kendisinin gitmesi, böylece yanındaki müslümanı rahatsız etmesi doğru değildir.
Safları bozmak şart değildir. Bu bakımdan yanındaki müslümanları rahatsız etmek
asla caiz olmaz.
Ayağa kalkmak
Sual: İmama, ikinci veya üçüncü rekatta yetişen kimse, imam selam
vermeden mi ayağa kalkıp namazını tamamlar?
CEVAP
İmam, selam verdikten sonra ayağa kalkar.
Sübhaneke okumak
Sual: Cemaatle namaz kılarken Sübhanekeyi bitirmeden imam sesli
okumaya başlıyor. Okumayı kesip imamı dinlemem gerekir mi?
CEVAP
Sübhaneke okumak sünnet, imamı dinlemek vaciptir. İmam sesli okurken cemaate
yetişen, Sübhanekeyi okumaz. İmamın nefes almak için okumayı kestiği yerlerde,
Sübhanekenin kalan kısmı tamamlanabilir! (Halebi)
Önce selam vermek
Sual: Cemaatle namazda salli bariki okuyunca selam verdim, sonra
imam da selam verdi. Namazım sahih oldu mu?
CEVAP
Mekruh olarak sahih oldu. İmama uymak vaciptir.
Teyemmüm etmiş imam
Sual: Abdest almış olanın, teyemmüm etmiş olan imama uyması caiz
midir?
CEVAP
Caizdir. Sargı üzerine mesheden imama uyması da caizdir. (Redd-ül-muhtar)
Oturarak kılana uymak
Sual: Namazı ayakta kılan, oturarak kılana uyabilir mi?
CEVAP
Ayakta durarak namaz kılan kimsenin, oturduğu yerde secde edebilen kimseye
uyması caizdir. Ayakta namaz kılan kimse, imayla namaz kılan kimseye
uyamaz. (Hindiyye)
Mukim olarak namaz
Sual: Öğle vakti seferilerle uyuyakalmışız. İkindi vaktinde öğle
namazını cemaatle kaza ederken, ev sahibi olarak ben imam oldum. Seferi olan bu
kimselerin, mukim olduğum için bana uyarak kıldıkları namaz sahih oldu mu?
CEVAP
Sahih olmadı. Çünkü bu namazı, siz mukim olduğunuz için 4 rekat olarak,
seferiler ise 2 rekat olarak kaza edecektiniz. Seferilerin ilk oturuşu farz,
mukim olan imamın ilk oturuşu vaciptir. Farz kılan bir kimse, nafile veya vacip
kılan imama uyamadığı gibi, bir rüknü farz olarak eda edecek kimse de, onu
nafile veya vacip olarak eda eden imama uyamaz. (Redd-ül-muhtar)
Seferi imam
Sual: Öğle vakti seferi olan arkadaşımla uyuyakalmışız. İkindi
vaktinde öğle namazını cemaatle kaza ederken, seferi olan arkadaş imam olup
ikindiyi bize dört rekat olarak kıldırdı. Mukim olduğum için seferi olan bu
imama uyup kıldığım namaz sahih oldu mu?
CEVAP
Sahih olmadı. Çünkü seferinin kıldırdığı son iki rekat namaz nafiledir. Siz
farz kılıyorsunuz, farz kılan nafile kılana uyamaz. (Redd-ül-muhtar)
Seferi olan imam, üçüncüye kalkınca siz, ondan ayrılıp
kendiniz iki rekat daha kılsaydınız namazınız olurdu.
Elleri kaldırırken tekbir
Sual: Bazı imamlar, namaza başlarken, Allahü ekber diyerek ellerini
kulaklarına götürüyorlar. Böylece namaza başlamış oluyorlar. Sonra da namaza
başlamış olduğu için, ellerini namaz içinde göbeklerine bağlıyorlar. İki elin
bir hareketi namazı bozacağı için bunların namazı bozulmuyor mu? Bir de vitrin
üçüncü rekatında, elleri aşağı bırakmadan tekbir almak gerekmez mi?
CEVAP
Eller, kulaktan ayrılırken Allahü ekber demeye başlanıp, göbek
altına bağlarken bitirilir. Bahsettiğiniz şekilde yapmakla da namaz bozulmuş
olmaz. Yani ellerini kulaklarına götürürken veya ellerini kulaklara kaldırınca
da tekbir getirilirse yine namaz bozulmuş olmaz. Fakat uygun olanı bizim
bildirdiğimiz gibidir.
Vitirde de tekbir, ilk başlarken alınan tekbir gibidir.
Eller aşağıya salıverilmeden kaldırılır. Eller salınsa da, namaz bozulmuş
olmaz. Fakat aşağı salmadan kaldırılmalıdır.
İki rekât sünnet
Sual: Cemaate yetişebilmek için, bazen ikindinin sünnetini iki
rekat olarak kılmakta mahzur var mı?
CEVAP
Cemaat başlamışsa, iki rekat da kılınmaz. Cemaatle namaz kılmak sünneti, diğer
sünnetlerden 27 derece efdaldir. Bu bakımdan cemaate yetişmek için ikindinin
sünnetini iki rekat olarak kılmakta mahzur yoktur. Resulullah efendimizin,
ikindinin sünnetini iki rekat kıldığı da olmuştur. (Resulullah,
ikindinin farzından önce, bazen iki rekat namaz kılardı) diye rivayet
vardır. (Ebu Davud)
Rabbena’yı terk
Sual: Cemaate veya iftitah tekbirine yetişmek için Rabbena...yı
terk caiz midir?
CEVAP
Evet.
İftitah tekbirine yetişmek
Sual: İftitah tekbirine ne zaman yetişilmiş sayılır?
CEVAP
Fatiha bitene kadar imama uyan, yetişmiş sayılır.
Son teşehhüt
Sual: Camiye girdiğimde, cemaat son teşehhüdde oturuyordu. İftitah
tekbirini alıp otururken imam selam vermeye başladı. Cemaate yetişmiş oldum mu?
CEVAP
İmam selam vermeden önce, iftitah tekbirini aldığınız için, cemaate yetişmiş
oldunuz.
Bayılan biriyle ilgilenmek
Sual: Cemaatle namaz kılarken sara tutan veya bayılan biri ile
ilgilenmek için namazı bozmak caiz mi?
CEVAP
Evet.
Ön saftaki boş yer
Sual: Namaza duracağımız sırada, bazen ön safta bir kişilik boş yer
oluyor. Yanımızdaki, bir yaşlıya, boş olan yere geçmesini işaret etmek caiz
midir?
CEVAP
Caizdir. Kendisinin geçmesi iyidir. İsâr, muhtaç olduğu bir şeyi kendi
kullanmayıp, muhtaç olan din kardeşine vermektir. İnsana lazım olan şeylerde
isâr yapılır. Kurbet ve ibadetlerde isâr yapılmaz. Mesela, taharetlenecek kadar
suyu, setr-i avret edecek kadar örtüsü olan, bunları muhtaç olana vermez, kendi
kullanır. Namazda ön saftaki yerini başkasına vermez. Namaz vakti gelince
abdestsiz kimsenin abdest suyunu başkasına vermesi caiz değildir. (Eşbah)
Allahü teâlânın beğendiği şeylere taat denir. Allah rızası
için taat yapmaya ise, kurbet denir.
İmamın yüksek sesle okuması
Sual: Birkaç kişi, sabah namazına uyanamayıp, güneş doğduktan bir
saat sonra sabahın farzını cemaatle kaza etseler, imamın yüksek sesle okuması
gerekir mi?
CEVAP
Gerekir. (Hindiyye)
Mihrabda kıldırmak
Sual: Camide, mihraptan başka yerlerde, cemaatle namaz kılmak caiz
midir?
CEVAP
Tam İlmihal’de (Camilerde birinci cemaatin imamı mihrabda kıldırmazsa
mekruh olur) deniyor. Ancak sonraki cemaatler, mihraptan başka yerde
kılmalıdır. (Eğer sonraki cemaatin imamı mihrapta bulunur, ezan ve ikamet
okunmazsa, mekruh olmaz) diyen âlimler de vardır. İhtiyaten sonraki cemaatler
mihrapta kılmamalıdır!
Bu hükümler, belli cemaati ve belli bir imamı olan mahalle
camileri içindir. Yollarda, dinlenme tesislerinde ve iş yerlerinde birkaç vakit
namaz kılınan mescitler böyle değildir.
Yol kenarlarındaki belli bir imamı olmayan mescitlerde, ezan
ve ikamet okunarak, mihrapta veya mescidin başka yerinde cemaatler yapılabilir.(Halebi)
Camiye koşarak gitmek
Sual: Camiye koşarak gitmek uygun mu?
CEVAP
Cemaate yetişilemeyecek bile olsa, yine camiye koşarak gitmek mekruhtur.
Peygamber efendimiz, (Namaza koşarak gitmeyin)buyurdu. (Buhari)
Camide yer ayırmak
Sual: Camide kendine belli yer ayırmak uygun mu?
CEVAP
Camide kendine yer ayırmak mekruhtur. Fakat, dışarı çıkarken, kimse oturmasın
diye, yerine ceketini bırakırsa, gelince oraya tekrar oturabilir. Umumi
yerlerde, parkta, vapurda, otobüslerde de böyledir.
Bu yerin fazlasını, iki kişi isterse, hangisine verirse, o
oturur. İkisi de istemeden, bu fazla yere biri oturursa, bundan alıp ikincisine
veremez. Fakat, burayı, onun emri ile, onun için ayırdım, kendim için ayırmadım
diye yemin ederse, kaldırabilir. Umumi yerlerde, ilk oturan, herkese zararlı
olmuş ise, kaldırılabilir.
Eksik kılınırsa
Sual: 4 rekatlık bir namaz kılan bir kimse dalgınlıkla 3 rekat
kılsa ve 4 rekat kıldığını bilmese ve namazı bitirdikten sonra onu gören başka
biri onun 3 rekat kıldığını söylemesi gerekir mi?
CEVAP
Söyleyen salih biri ise o namazı iade etmesi gerekir.
Kalkmayı unutmak
Sual: 4 rekatlık bir namazda ikinci rekatta kalkmayı unutup, iki
tarafa da selam verdik. Ayağa kalkıp devam edip sehv secdesi yapmak kurtarıyor
mu?
CEVAP
Evet kurtarır.
İmamın namazı
Sual: İmamın namazı sahih olmazsa, bundan cemaat mesul mü?
CEVAP
Mesul değildir.
Yavaşça Kur’an okumak
Sual: Mescitte namaz kılanların yanında Kur’an okunabilir mi?
CEVAP
Yavaşça okunabilir.
Ettehıyyatü’yü yavaş okumak
Sual: Cemaate geç yetişen kimse, cemaat 4. rekata oturduğu zaman
ettehıyyatüyü okuduktan sonra selam verilene kadar bir şey okur mu?
CEVAP
Ettehıyyatüyü yavaş yavaş okur. Hızlıca okursa, o zaman, kelime-i şehadeti
tekrar eder.
Mekruh vakitte namaz
Sual: Akşam ezanına 10 dakika kala yani mekruh vakitte, birkaç kişi
ikindiyi cemaatle kılabilir mi? Kılarsa cemaat sevabına kavuşulur mu?
CEVAP
Evet kılabilir ve cemaat sevabına kavuşur.
Farzdan önce
Sual: Farzdan önce üç İhlas okumak bid’at midir?
CEVAP
Evet üç ihlas okumak bid’attir.
Salaten tüncina
Sual: Salâten tüncinayı, selamdan sonra okumak bid'at midir?
CEVAP
Evet bid'attir. Namazlardan sonra (âyet-el-kürsi) okunur. Sonra tesbihler
çekilir, ondan sonra dua edilir. Dua ederken Salâten tüncinayı okumakta mahzur
yoktur. Âyet-el kürsinin okunduğu yerde Salâten tüncinayı okumak sünneti
değiştirmek olur. Yani bid'attir.
Kerahet vakti
Sual: Kerahet vakitlerinde de namazı cemaat ile kılmak caiz midir?
CEVAP
Caizdir.
Sünneti evde kılmak
Sual: Farzı camide cemaatle kılmak için sabah namazının sünnetini
evde kılıp çıkıyoruz. Camiye gelince imam, Kuran-ı Kerim okumayı bitirince El
fatiha diyor. Fatihayı okumak gerekir mi?
CEVAP
Sünneti kılanlar okuyamaz. Sünneti kılmayanların okumasında mahzur yoktur.
Ettahıyyatü bitmeden kalkmak
Sual: Biz ettehıyyatüyü bitirmeden imam kalkarsa bizim de kalkmamız
gerek mi?
CEVAP
Ettehıyyatüyü bitirip kalkmamız gerekir.
Yanlış niyeti duymak
Sual: Öğleyi cemaatle kılarken imamın yanılarak yatsı namazına diye
niyet ettiğini duydum. Namazdan sonra sen yatsıya niyet ettin dedim, hayır ben
öğleye niyet ettim dedi. Namazımız sahih oldu mu?
CEVAP
Dil ile niyetin önemi yok. Kalben öğleye niyet etmişse, namaz sahih olur.
Namazdan sonra
Sual: Beş vakit namazdan sonra (Estağfirullah..) ifadesini müezzin
mi, imam mı yoksa cemaat mi okur?
CEVAP
Herkes kendisi okur.
Cemaate sonradan yetişmek
Sual: Cemaate sonradan yetişen, Sübhanekeyi okuması gerekir mi,
gerekirse ne zaman okumalıdır?
CEVAP
Sübhaneke okumak sünnettir. İmam içinden okuyorsa, başlar başlamaz okur. İmam
açıktan okuyorsa okumaz.
Yüksek sesle âmin
Sual: Yüksek sesle âmin demek uygun mu?
CEVAP
Fatihadan sonra, imam ve cemaat, sessiz olarak, âmin der. İmam Fatihayı
bitirince, cemaatin ve imamın yüksek sesle âmin demesi mekruhtur. Hafif
söylemelidir.
İmamla dua etmek
Sual: Cemaat imamla dua ederken, imamın duasına mı âmin diyecek,
kendi de dua edebilir mi?
CEVAP
Her ikisini de yapacaktır. İmamın duasına da âmin diyecek, kendisi de dua
edecek. Bazı kimseler hep kendisi dua okuyor, imamınkine âmin demiyor. Kimisi
de hep âmin diyor, kendisi hiç dua etmiyor. Her ikisini de yapmalıdır.
Başka cemaat
Sual: İkindiyi kılıp tesbih çekerken veya akşam namazının farzını
kılıp son sünnetini kılmak için ayağa kalkınca, mescitte başka bir cemaat
oluşuyor. Ben farzını kıldım, onlara tekrar uyup kılmam mı gerekiyor, yoksa
hemen dışarı çıkmam mı gerekiyor?
CEVAP
Farzı yalnız kılmışsanız, hemen çıkmanız gerekir, cemaatle kılmışsanız,
çıkmanız gerekmez.
Farz için beklerken
Sual: Sünneti kılıp farz için cemaati beklerken kelime-i tevhid
okumakta mahzur var mı?
CEVAP
Hiçbir şey okunmaz.
Sırta dokunmak
Sual: Namaza sonradan gelen kişinin sırtımıza dokunmasını beklemek
gerekir mi? Beklemeden onun cemaate uyacağını anlayıp kendiliğimizden geriye
gelebilir miyiz?
CEVAP
Evet uygun olanı onun vurmasını beklememektir. Onun sözü ile gidilirse namaz
bozulmuş olur. Kendi arzumuzla gidersek namaz bozulmuş olmaz.
Ara tekbirler
Sual: İmamla birlikte ara tekbirlerini bizim de söylememiz gerekir
mi?
CEVAP
Evet gerekir.
Tertip sahibinin kazası
Sual: Tertip sahibiyim. Sabah namazına uyanamadım. Kaza etmeyi de
unutmuşum. Aynı gün akşam namazında imam oldum. Yatsı namazını kıldıktan sonra
sabahı kaza etmediğimi hatırladım. Ne yapmam lazım? Akşam namazını benimle
kılan cemaatin namazı kabul oldu mu?
CEVAP
Cemaatin namazı sahih olmuştur. Onlara duyurmak gerekmez. Sizin sabah namazını
kaza etmeniz lazım, çünkü kılmadınız. Tertip sahibi olduğunuzu unutarak,
kıldığınız diğer namazları kaza etmeniz gerekmez, çünkü unutmak özürdür.
Üzeride yazı olan tişört
Sual: Üzerinde yazı, resim, fotoğraf olan tişörtle namaz kılınır
mı?
CEVAP
Mekruh olur.
Sırttaki yazı
Sual: Bazen de sırt kısmında yazı olan kıyafetler var, bunun
mahzuru olur mu?
CEVAP
Arkasındaki yazıyı cemaat okursa namaz mekruh olur. Çünkü bir yazıya, bakıp,
anlamak bozmaz ama anlayınca mekruh olur.
Telefon çalarsa
Sual: Cemaatle namaz kılarken devamlı çalan cep telefonunu namazı
bozup kapatmak caiz mi?
CEVAP
Namazı bozmak haram olur. Namazı bozmadan az hareketle kapatma imkanı varsa
kapatılır. [Namazdan önce tedbir almalı, ya kapatmalı veya sesini kısmalıdır.]
Namazda uyumak
Sual: İmama uyan, namazda ayakta veya otururken uyusa namazı veya
abdesti bozulmuş olur mu?
CEVAP
Namazda uyumak abdesti de namazı da bozmaz.
Çocukla cemaat
Sual: On yaşında bir çocuğum var. Onunla cemaat olup cemaatle namaz
kılabilir miyim?
CEVAP
Çocukla da cemaat olur ve cemaat sevabı alınır.
Farzı kaçırmak
Sual: Mescide gelen ikindi veya yatsı namazın sünnetine
başlandığını görse, o da eğer namaza duracak olsa, farzın ilk rekatını
kaçıracağını anlasa ne yapar?
CEVAP
O rekat kaçacaksa, yani biz sünnet kılarken farz kılınacağı için mekruh olur.
Onun için sünneti dört değil iki rekat olarak kılar. İki rekat kılınca da
yetişemeyeceğini anlarsa, bekler, namaza durmaz.
Cemaate başlanırsa
Sual: Öğlenin farzını yalnız kıldım. Ben bitince yanımda farzı
cemaatle kılmaya başladılar. Onlara uymam lazım mı, uymam lazımsa nasıl niyet
edeceğim?
CEVAP
Cemaat olunca cemaate uymalı. Allah rızası için namaz kılmaya, uydum imama
demeniz yeterlidir. Sadece öğle ve yatsı namazını böyle cemaatle
kılabilirsiniz. Diğerlerini kılamazsınız. Çünkü sabahın ve ikindinin farzından
sonra nafile kılınmaz. Akşamda ise üç rekat nafile olmaz. Sadece öğle ve yatsı
namazı kılınır.
Sessiz selam
Sual: Cemaatle namaz kılarken imam namazı bitirince sessiz selam
verse ne yapılmalıdır?
CEVAP
Diğerleri de selam verip namazdan çıkarlar.
Ayakkabıların yeri
Sual: Camide ayakkabıları arkaya mı öne mi koymak uygundur?
CEVAP
Çalınma endişesi ile namaz kılmak huşuya mani olacağı için ayakkabıları arkaya
koymak mekruhtur. Öne ve sağa koymak da sünnete aykırıdır. Sol tarafa koymak
sünnettir. Çalınma endişesi yoksa, yani huşuya mani değilse, arkaya koymanın da
mahzuru olmaz.
Namaz kılarken
Sual: Camide namaz kılarken yanımızdan geçen, çarpmasın diye yana
çekilsek namaz bozulur mu?
CEVAP
Kendi arzumuzla çekildiğimiz için namaz bozulmaz.
Takkesiz imam
Sual: Takkesiz namaz kıldıran imamın arkasında namaz kılınır mı?
CEVAP
Kılınmaz. Kılınırsa mekruh olur. Takkeye önem vermiyorsa daha kötüdür. İtikadı
bozuk olabilir. Kasten sünnete riayet etmeyen imamlara uymamalıdır.
İtikâfa niyet
Sual: Mescide girerken niçin "itikâfa niyet ettim"
deniyor?
CEVAP
İtikâfa niyet edince orada yatmak, yiyip içmek v.s caiz olur. İtikâfa niyet
etmezsek bunlar yapılmaz.
Cemaate uymak
Sual: Mescitte vaktin farzını tek başına veya cemaatle kılan bir
kimse, mescide gelen bir grup cemaat yapar ise, bu cemaate uymak
zorunda mıdır? Bu konu ile ilgili hüküm nedir?
CEVAP
Cemaatle namaz kılınırken tek başına namaz kılmak veya oturup dua etmek tesbih
çekmek mekruh olur, ya cemaate uyulur veya dışarı çıkılır. Ama itikâfa niyet
edilmişse orada durulabilir. İkindiyi, sabahı veya akşamı kıldıktan sonra
tekrar cemaate uyulmaz; ya dışarı çıkmalı veya itikâfa niyet etmelidir.
Müezzin yerleri
Sual: Bazı camilerde müezzinlerin yerleri yüksek oluyor. Buradan
imama uyulabilir mi?
CEVAP
Yüksekte durmanın mahzuru olmaz. Fakat tek başına dururlarsa tahrimen mekruh
olur. İki veya daha fazla kişi olursa kurtarır.
Camiye gitmenin önemi
Sual: Camiye gidemiyorum. Ne tavsiye edersiniz?
CEVAP
Camiye gitmeyi ihmal etmemelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Her namaz vakti camiye giden, ya Allah yolunda istifade edeceği bir ahiret
kardeşi bulur, ya güzel bir ilme, ya hidayetini artıracak veya onu sapıklığa
düşmekten muhafaza edecek bir kelimeye yahut rahmet-i İlahiyyeye mazhar olur.) [Taberani]
Euzü besmele
Sual: Cemaatle namaz kılarken, sübhanekeyi okuduktan sonra, euzü
besmele çekilir mi?
CEVAP
Çekilmez.
Okuduktan sonra
Sual: Cemaatle namaz kılarken, imam selam verir vermez kalkıp,
Allahümme entesselamü ayakta veya başka yerde okuyabilir miyiz?
CEVAP
Gerek cemaatle ve gerekse yalnız kılarken, okunduktan sonra ayağa kalkmalıdır.
3 secde
Sual: İmamdan önce başı secdeden kaldırıp koymak 3 secde sayılır
mı?
CEVAP
Hayır.
İmamın adını niyette söylemek
Sual: Cemaatle namaz kılarken uydum Ali’ye dedim. İmam Veli imiş.
Namaz sahih mi?
CEVAP
Sahih olmaz. Onun için imamın ismini söylememeli, sadece uydum imama demeli.
İkinci saf
Sual: İkinci safa da imamın arkasından mı başlanır?
CEVAP
Evet.
Ön saftaki boşluk
Sual: Ön safta boş yer varken, arkada yalnız imama uyulur mu?
CEVAP
Mekruh olur.
Tesbih çekmeden dua
Sual: İmam duaya başlayınca, tesbih çekmeyen de duaya katılır mı?
CEVAP
Tesbihi çektikten sonra duaya katılması daha iyidir. İşi varsa tesbih çekmeden
dua etmesi de caizdir. Hatta hiç tesbih çekmeden, dua etmeden gitmesi de
caizdir.
Yatsıyı kılmış olan
Sual: Yatsıyı ve vitri de kılmış olan yatsının farzını kılana uyar
mı?
CEVAP
Nafile olarak kılması iyi olur.
İmamın yanına durmak
Sual: İmamla bir kişi namaz kılarken, biri gelip imamın arkasına
veya soluna veya sağdakinin sağına dursa, mekruh olur mu?
CEVAP
Mekruh olmaz.
Mesbuka uymak
Sual: Mesbuka uymak caiz mi?
CEVAP
Hayır. Mesbuk imam olamaz.
Dışarıdan gelenin selamı
Sual: Camide sünneti kılıp, farzı beklerken, dışarıdan gelenin
selamını almak, sünnet ile farz arasında bir şey okumak gibi mi?
CEVAP
Evet. Vakit az ise, tefekkür veya kalben zikir etmeli. Vakit fazla ise, kaza
namazı kılmalı.
Bir kişilik boşluk
Sual: Cemaatle namazda en sağda duranın solundaki kişinin abdesti
bozulup gitse, bir kişilik boşluk kalıyor. Sağdaki de yana bir adım atarak
boşluğu doldursa namaz bozulur mu?
CEVAP
Bozulmaz.
Cemaate uymak
Sual: Yalnız başına farzı kılanın yanında, sabah veya akşamın farzı
cemaatle kılınmaya başlansa, o kişi namazı bozup imama uyabilir mi?
CEVAP
Evet hemen sağına selam verip cemaate uyar. Sadece akşam ve sabah namazında,
birinci rekâtta secde ettikten sonra da, namazı bozup cemaate uyar, fakat
ikinci rekâtın secdesini yaptıysa, cemaate uymayıp namazını tamamlar. Diğer
namazlarda böyle değildir.
Dört rekâtlı farzlarda, birinci rekâtın secdesini
yapmadıysa, yine hemen sağına selam verip cemaate uyar. Birinci rekâtın
secdesini yaptıysa, iki rekât kılıp selam verir. Üçüncü rekâtın secdesini
yapmadıysa, ayakta bir tarafa selam verip bozar ve cemaate katılır. Üçüncü rekâtın
secdesini yaptıysa, dört rekâtı tamamlar.
Sesli okumamak
Sual: Akşam namazını kılana uydum. Sesli okunacağını bilmediği için
gizli okudu. Benim namazım sahih oldu mu?
CEVAP
Evet, sizinki sahih olur. Onun da bilmemesi özür olur. Kasten yapsa idi vacibi
terk etmiş olurdu.
İmamın selamı
Sual: İmam, selam vermedi diye imama uydum. Bir arkadaş, beni
görmüş, selamdan sonra uyduğumu söyledi. Ona inanıp tekrar kılmam lazım mı?
CEVAP
Evet.
Cemaatin önüne geçmek
Sual: Odada imamın arkasına bir saf sığıyor. Sonradan gelenlerin,
cemaatin önünden geçip, imamın sağına, soluna durması caiz mi? Arka saf dolar
zannı ile imamın sağına soluna durmak caiz mi?
CEVAP
Her ikisi de caizdir.
İkamet okunurken
Sual: İkamet okunurken imam ayakta ise, cemaat de kalkar mı?
CEVAP
Kalkması lazım değildir. Kalkmaları caizdir.
İkamet okunurken
Sual: İkamet okunurken camiye girince oturmak gerekir mi?
CEVAP
İkamet okunurken camiye giren kimse, imam mihraba gitmek üzere ayağa
kalkmamışsa, oturur.
İmam otururken ayakta beklemek mekruh olur. (N.
İslam)
Sırta secde etmek
Sual: Sırta secde edenin sırtına, secde etmek caiz mi?
CEVAP
İkincisinin secdesi, sahih değildir.
El Fatiha denince
Sual: İmam el-fatiha deyince salevat da okumak efdal mi?
CEVAP
Evet.
İmamın hatası
Sual: İmam, ilk oturuşu unuttu. İkaz ettik. Namazı secde-i sehv
yapmadan tamamladı. Namazı iade etmesi vacip miydi?
CEVAP
Değildi. Çünkü imamın secde-i sehv etmeme yetkisi var.
Maliki’de selam vermek
Sual: İmam, secde-i sehv için selam verince, Maliki’yi taklit eden
secde-i sehv olduğunu bilmeden selam verse, namaz bozulur mu?
CEVAP
Hayır.
Selam vermeden kalkmak
Sual: İmam, son rekatta salli bariki okuduktan sonra, selamı
unutup, kalkıp gitse, cemaat, kendi kendine mi selam verir?
CEVAP
Evet.
Son teşehhüd
Sual: İmama son teşehhüdde uyan, namazı nasıl kılar?
CEVAP
Yalnız kılan gibi kılar.
Aşır okumak
Sual: Her namazdan sonra mihrabiye, aşır okumak caiz mi?
CEVAP
Evet.
Mihrabiye’den sonra
Sual: Mihrabiyeden sonra, uzun salevat-ı şerife okumak caiz mi?
CEVAP
Ara sıra okunması caizdir. Sünnetmiş intibaını vermemek için her zaman
okunmamalıdır.
İmamın gizli okuması
Sual: İmam, açık okunacak yerde, Fatihanın yarısını gizli okusa,
gizli okunacak yerde, açık okusa, secde-i sehv gerekir mi?
CEVAP
Evet. Fakat cemaatle secde-i sehv yapmamak caizdir.
Tesbihleri okumak
Sual: Cemaatten biri, işi varken, tesbihleri ve duayı beklemeden
dışarı çıkınca, dışarıda veya gittiği yerde okuması caiz olur mu?
CEVAP
Evet.
Dar pantolon
Sual: Dar pantolon olunca, cemaati terk etmek gerekir mi?
CEVAP
Cemaat terk edilmez.
İmamın getirdiği tekbir
Sual: İmam, cenaze namazında üç tekbir getirdi. Cemaatten dört
tekbir getirenler de oldu. Bunların namazı sahih oldu mu?
CEVAP
Evet.
Dolu mescit
Sual: Mescit dolu idi. İmamın son teşehhüdde oturduğunu anladım.
Birinin önüne oturdum. Günah mı?
CEVAP
Zaruret olduğu için caizdir.
Cemaatin kalkması
Sual: İmam 4. rekata kalkmayı unutup oturursa cemaat kalkar mı?
CEVAP
Ön saftaki cemaatten birinin "sübhanallah" diye ikazı iyi olur.
İki namazı cem
Sual: İki namazı cem ederken, yanımda, ikindi cemaatle kılınmaya
başlansa, öğleyi kıldıktan sonra onlara uymam caiz mi?
CEVAP
Evet.
İmamı duymamak
Sual: İmamın tekbirini duymadık. İmam, rükudan kalkarken biz rükuya
indik. Secdede imama yetiştik. Namazımız sahih oldu mu?
CEVAP
Evet.
Kerahet vaktinde ikindi
Sual: Kerahet vaktinde, ikindiyi yine cemaatle kılmak gerekir mi?
CEVAP
Evet.
Gece yarısı yatsı
Sual: Yatsı gece yarısına kalsa, cemaatle mi kılmak evladır?
CEVAP
Evet.