(Kırkta bir zekât, cimri zekâtıdır. Zekâtta limiti kaldırmalı) deniyor. Bu limiti bildiren Resulullah'ı cimrilikle suçlamak caiz midir? Resulullah'ın koyduğu ölçüyü hangi reformcunun değiştirme yetkisi vardır ki?
Cimri zekâtı ne ki?
CEVAP
Kırkta bir zekâta cimri zekâtı demek, Resulullah'a yapılan
çok çirkin bir hakarettir. Kur'an-ı kerimde namazların nasıl kılınacağı,
zekâtın nisabı bildirilmemiştir. Bunlar, hadislerle açıklanmıştır. Çünkü
Kur'an-ı kerimde mealen (Resul neyi emrettiyse onu yapın, neyi yasak
ettiyse ondan sakının!) buyuruldu. (Haşr 7)
Buharî, Ebu Davud, Nesaî gibi muteber hadis
kitaplarında, (Hazret-i Ebu Bekir, Hazret-i Enes’i Bahreyn'e gönderdiği zaman,
Resulullah'ın mührüyle mühürlenmiş bir talimat verdi) buyuruluyor. Fıkıh
kitaplarındaki zekât oranları Resulullah'ın bu talimatına göre hazırlanmıştır.
Her fıkıh kitabında, (Sığırın nisabı otuzdur) diyor. (Tirmizî, Nesaî)
Her fıkıh kitabında, (Koyunun nisabı kırktır) diyor. (Buharî, Nesaî)
Her fıkıh kitabında, (Beş devenin nisabı, bir koyundur) diyor. (Buharî,
Nesaî)
Her fıkıh kitabında, (Mahsulün uşru onda birdir) diyor. Bir hadis-i şerif
meali:
(Yağmur, pınar veya ırmak suyu ile sulanan mahsulün uşru onda birdir.
Dolapla veya hayvanla sulanırsa yarısıdır.) [Buharî, Müslim]
Her fıkıh kitabında (Define zekâtı beşte birdir) diyor. Bir hadis-i
şerif meali:
(Define zekâtı beşte birdir.) [Buharî, Müslim]
Her fıkıh kitabında (Altın ve gümüşün zekâtı kırkta birdir) diyor. İki
hadis-i şerif meali:
(Gümüş paraların zekâtı kırkta birdir.) [Tirmizî, Ebu Davud, Nesaî]
(Altın ve gümüşün zekâtı kırkta birdir.) [Buharî, Ebu Davud, Nesaî]
Her fıkıh kitabında (Balın zekâtı onda birdir) diyor. Bir hadis-i
şerifte, (Balın zekâtı onda birdir) buyuruldu. (Tirmizî)
Görüldüğü gibi, Resulullah “sallallahü aleyhi ve sellem”, zekâtta ölçüyü
bildirmiştir. Bu ölçüleri kimsenin değiştirmeye hakkı yoktur. Mezhepler, farklı
hadisleri dikkate alarak farklı bazı ictihatlarda bulunmuşlarsa da, kırkta bir
ölçüsüne hiçbiri dokunmamıştır. Bu ölçüyü değiştirmek dinde reform olur. Dinde
reform ise dinsizliktir.