Hanefi mezhebi ile diğer hak mezheplerdeki namazın hükümleri hakkında bilgi verir misiniz?
Dört hak mezhepte namazın hükümleri
CEVAP
Namaza başlarken ağız ile, dil ile niyet etmek, Hanefi’de
bid’at, Şafiive Hanbeli’de sünnet, Maliki’de
caizdir. Hanefi’de kalbi tatmin olmayanın dil ile de niyet etmesi caizdir.
Kıyamda iken, Şafii’de ayaklar bir karış kadar açılır. Diğer
üç mezhepte dört parmak kadar açılır.
Namazda intikal tekbirleri Hanbeli’de vacip, diğer üç
mezheptesünnettir.
Namazda Fatiha okumak, Hanefi’de vacip, diğer üç mezheptefarzdır.
İmamın arkasında Fatiha okumak, Hanefi’de tahrimen mekruh, Şafii’de
farzdır. Maliki ve Hanbeli’de, imam yüksek sesle
okurken, tahrimen mekruh, sessiz okurken müstehaptır.
Son teşehhüdde salevat okumak Şafii’de farz, diğer üç
mezheptesünnettir.
Vitir namazı İmam-ı a'zama göre vacip, imameyne ve diğer
üç mezhebe göre sünnettir.
Beş vakit namazın farzlarını cemaat ile kılmak, Hanefi, Şafii ve Maliki’de
sünnet, Hanbeli’de vaciptir.
Cuma namazına imamdan başka, Hanefi’de 3, Şafii ve Hanbeli’de
40, Maliki’de 12 erkek yetişir.
Hanefi âlimlerinin çoğuna göre, tadil-i erkan vacip, imam-ı
Ebu Yusufve diğer üç mezhebe göre farzdır.
Hanefi’de seferde iken namazları cem etmek caiz değildir. Maliki’de
seferde, hastalıkta, karanlıkla beraber yağmur ve çamur olunca, öğle ile
ikindiyi, akşam ile yatsıyı birleştirerek kılmak caizdir. Şafii’de
seferde, bu namazları, birleştirip, takdim veya tehir ederek kılmak caizdir.
Yağmur yağarken de sadece takdim ederek birleştirmek caizdir. Hanbeli’de
ise, seferde, hastalıkta, kadının müstehaza [özürlü] olmasında, idrar ve yel
kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde, canından, malından ve namusundan
korkanın, maişetine zarar gelecek olanın iki namazı cem edip kılmaları caizdir.
Kadının kadına imam olması Hanefi’de mekruh, Maliki'de
sahih deÄŸildir.
Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak üç mezhepte mekruh, Şafii'de
sahih deÄŸildir.
Bayram namazı, Hanbeli’de farz-ı kifaye, Hanefi 'de
vacip, Şafii ve Maliki'de sünnettir.
Bir namazı özürsüz terk eden Hanbeli, Şafii ve Maliki’de
öldürülür. Hanbeli’de kâfir olduğu için, diğer ikisinde büyük günah
işlediği için öldürülür. Hanefi’de namaza başlayıncaya kadar dövülüp
hapse atılır. Özürle bir veya birkaç namazı kılamayanın durumu ise
şöyledir: Şafii,Hanbeli ve Maliki’de, kazası
olanın, sünnet kılması haramdır.Hanbeli ve Maliki’de,
sabahın sünneti, vitir ve bayram namazı bundan müstesnadır. Hanefi’de
ise, sünnetleri ve kuşluk, evvabin, tesbih, tehıyyet-ül-mescid gibi
nafile namazları kılmak, kaza kılmaktan evladır. Çünkü bu kazalar bir özürle
kılınamamıştır, böyle kazaya kalmak günah olmadığı için, sünnetleri ve
nafileleri kılacak kadar ertelemek de Hanefi’de günah değildir. Ama
namazları kasten, özürsüz terk eden, sünnet veya nafile kılamaz.
Gaibin, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı Şafiive Hanbeli’de
kılınabilir, Hanefi ve Maliki’de kılınmaz. Şehidin
cenaze namazı Hanefi’de kılınır, diğer üç mezhepte kılınmaz.
İntihar edenin cenaze namazı dört mezhepte de kılınır. Maliki’de
ve Hanbeli’de ise, devlet başkanı intihar edenin cenaze namazını
kılmaz. (Mizan-ı kübra)
Seferi olmak için Hanefi’de 104 km, diğer üç mezhepte 80 km uzağa
gitmek gerekir. Giderken yolda da seferi olunur. Üç mezhepte, giriş
ve çıkış günleri hariç, 4 günden, Hanefi’de ise 15 günden az
kalmaya niyet eden seferi olur. Hanefi’de seferde 4 rekatlık
farzları, iki rekat kılmak vacip, Maliki’de, meşru yani günah
olmayan seferde 2 kılmak sünnet, Şafii ve Hanbeli’de,
2 veya 4 kılmak da caizdir.
Åžafii veya Maliki olan veya taklit eden, mukim iken, hacda seferi olan Hanefi
imama uyarak dört rekat farzları iki rekat olarak kılar ise, bu namazları sahih
olmadığı için kaza etmesi gerekir.