Elbette müminim
Elbette müminim
CEVAP
Tam İlmihal’de, İmam-ı Rabbani hazretlerinden şöyle naklediliyor:
Mümin misin diye sorulunca, İmam-ı a'zam Ebu Hanife, (Ben hak olarak,
yani elbette müminim demelidir) diyor. İmam-ı Şafii ise, (İnşallah
müminim demeli) diyor. Bu ikisi arasındaki fark, yalnız sözdedir.
Çünkü şimdiki iman söylenirken, elbette müminim, demeli, son nefesindeki iman
söylenirken, inşallah, o zaman da müminim demelidir. Fakat inşallah diyerek
şarta bağlamaktansa, her zaman, elbette demek, daha ihtiyatlı ve daha uygundur. (1/266,
2/67, 3/17)
Şafiiler son nefesi kast ederek, (İnşallah mümin olarak öleceğim)demek
istiyorlar. Elbette insan son nefesini bilemez. Çünkü imanlı yaşar kâfir olarak
ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir.
Biz Hanefiler de, (Bu imanımı muhafaza edebilirsem, elbette mümin
olarak ölürüm) diyoruz. (Elbette imanlı öleceğim)demiyoruz, (Bu
imanım devam ederse elbette imanlı ölürüm)diyoruz. Burada, son nefese kadar
imanımızdan şüphe etmiyoruz diyoruz, elbette imanlı öleceğiz demiyoruz.
Sual: Şafiiler, elbette müminim demiyorlar da, niçin inşallah
müminim diyorlar? İnşallah ne demektir?
CEVAP
İnşallah, Allah izin verirse, Allah nasip ederse manasına,
bütün işlerini Allahü teâlânın dilemesine havale etmek için söylenen
sözdür.
İmam-ı Gazali hazretleri, Şafiilerin niye inşallah dediklerini açıklarken
buyuruyor ki:
Şu dört husustan dolayı Şafiiler inşallah diyorlar:
1- Ben elbette müminim, ben elbette âlimim demek kendini övmek
sayılmasından korkarak inşallah demişlerdir. Çünkü hikmet ehli bir zata
sormuşlar, doğru olduğu halde, çirkin olan şey nedir diye, o da, (Doğru
olarak da, kişinin kendisini övmesi çirkindir) buyurmuştur.
Bir kimseye doktor musun, âlim misin diye sorulunca, doktorluğu kesin olduğu
halde, sırf övünmemek için, inşallah doktorum demesi yanlış olmaz.
Bir âyet-i kerime meali:
(Kendinizi tezkiye etmeyin, temize çıkarmayın, övünmeyin.)[Necm 32]
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Âlimim diyen cahildir.) [Taberani] (Âlim övünmez, övünen, gerçek
âlim olamaz.)
2- Her zaman Allah’ın adını anmak için inşallah denir. Bir âyet-i
kerime meali:
(Bir işi inşallah demeden yarın yapacağım deme.) [Kehf 23, 24]
Sadece şüpheli şeylerde değil, kesin olan şeylerde de inşallah denir. Bir
âyet-i kerime meali:
(İnşallah Mescid-i harama gireceksiniz.) [Fetih 27]
Bunu bizzat Allahü teâlâ bildiriyor. Siz Mekke’yi fethedeceksiniz buyuruyor.
İnşallah demeyi öğretmek için böyle bildiriyor. Peygamber efendimiz de, ölmek
kesin olduğu halde, inşallah öleceğiz diyor. Mezarlığa uğrayınca buyuruyor ki:
(Esselamü aleyküm, ey müminler diyarı, inşallah biz de sizlere ulaşacağız.) [Müslim]
3- Hakiki imana kavuşmuş, kâmil iman sahibine de, imanı zayıf olana da
mümin denir. Kâmil mümin anlamında inşallah müminim diyorlar. Burada inşallah
demeleri ben mümin değilim demek değildir. Kâmil mümin, gerçek mümin olurum
inşallah anlamındadır. Bir âyet-i kerime meali:
(İşte bunlar, gerçek müminlerdir.) [Enfal 4]
Bir kimse kendisinin kâmil mümin olup olmadığında şüphe etmesi yanlış değildir.
Bu anlamda (İnşallah müminim) demek caiz olur. Burada mümin olmaktan şüphe
edilmiyor, kâmil mümin olmaktan şüphe ediliyor. İman, ibadetle kâmil hâle
gelir. Ancak ibadetlerimizin kâmil olduğunu bilemeyiz. İnşallah kâmil iman
sahibiyim anlamında, (inşallah müminim) demek caiz olur.
4- Son nefeste imansız ölmekten korkulur. Hiç kimse garanti imanlı
öleceğini bilemez. Eğer imansız ölürse bütün iyi amelleri yok olur. Amellerin
kabul olması son nefeste imanlı ölmeye bağlıdır. Oruçlu kimseye kuşluk vakti
oruçlu musun diye sorulsa, (Elbette oruçluyum) der. Ancak akşamdan önce orucu
bozulursa, oruçluyum demesinin hükmü kalmaz ve yalancı sayılır. Orucun sahih
olması için akşam ezanına kadar orucun bozulmaması şarttır. İmanın sahih olması
için de son nefeste de imanlı olmak şarttır. Bir kimse, imanlı yaşar kâfir
olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir.
Artık kâfir olarak yaşamasının hiç kıymeti kalmadığı gibi, imansız ölenin de
mümin olarak yaşamasının hiç kıymeti olmaz. Ebüdderda hazretleri, (İmansız
ölmekten korkmayan imansız ölür) buyuruyor. Bir âyet-i kerime meali:
(İşlerin akıbeti, sonucu Allah'a aittir.) [Hac 41]
İman, sahibini Cennete koyar. Oruç, Allah’ın hakkını öder. Akşama kadar devam
etmeyip bozulan oruç, oruç sayılmayacağı, borcu ödeyemeyeceği gibi, son nefese
kadar, devam etmeyen iman da, sahibini Cennete koyamaz. Bu, artık iman
sayılmaz. İşte bu sebeplerden dolayı inşallah müminim demişlerdir. Son nefeste
de imanla ölürüm inşallah anlamındadır. (İhya)
[Yukarıda, İmam-ı Gazali hazretlerinin bildirdikleri Şafii mezhebine göredir.
Biz Hanefiler, (Elbette müminim) demeliyiz.]