Tepsi, şekerlik ve ibrik gibi gümüş eşyalarının toplamı, 1 kg tutan bir kimse, bunların zekâtını nasıl verir?
Gümüşün zekâtı
CEVAP
S. Ebediyye’de deniyor ki:
(200 dirhem ağırlığında olan bir gümüş ibrik, sanat, işçilik bakımından 300
dirhem kıymetinde olsa, bunun zekâtı 5 dirhem gümüş verilir. 5 dirhem gümüş
kıymetinde altın verilemez. 7.5 dirhem gümüş kıymetinde, altın vermek
lazımdır.)
Gümüşün nisabı 200 dirhemdir. Bu da 672 gram eder.
Eğer gümüş olarak verilecekse, 1 kg gümüş için, 25 gram gümüş verilir. Gümüş
verilmeyecekse, 25 gram gümüşün değeri verilmez, 1 kg gümüşün değeri ne kadar
tutuyorsa, bunun kırkta biri kadar altın verilir. Mesela bugün, 1 kg gümüş, 600
lira ediyorsa, kırkta biri 15 lira eder. Ama zekât olarak, 15 liralık altın
verilmez. Bir gümüş eşya; işçilik, sanat ve antika değeriyle birlikte, 6 bin
lira ediyorsa, bunun kırkta biri olan 150 lira değerinde altın vermek gerekir.
Gümüş olarak verilse idi, 25 gram gümüş vermek gerekirdi. Bu da 15 lira ederdi.
Demek ki, gümüş olarak verilince 15 lira eden 25 gram gümüş veriliyor, değeri
altın olarak verilince 150 liralık altın vermek gerekiyor.
Bir de şu husus var. Bir kimsenin sadece 500 gram gümüşü olsa zekât vermez.
Eğer, başka parası veya altını da varsa, hepsi birlikte nisaba katılır. Mesela,
3.000 lira ile 500 gram da gümüşü varsa, gümüşün değeri, hurda gümüş olarak 300
lira olsa da, işçilik ve sanat değeri yönünden 5.000 lira ediyorsa, bu kimsenin
3.000 + 5.000= 8.000 liranın zekâtını vermesi gerekir.
Altın ve gümüşün zekâtı
Sual: Zekât için gümüşün nisabı 200 dirhem, altınınki ise 20
miskaldir. Bunların yarısı mesela 100 dirhem gümüşle 10 miskal altını olanın
zekât vermesi lazım geliyor, fakat S. Ebediyye’de, (95 dirhem gümüşle 1
miskal altını olsa ve 1 miskal altın kıymeti, 5 dirhem gümüş ise, altın
nisabını doldurduğu için zekât verir) deniyor. Bu, ne 20 miskal altın,
ne de 200 dirhem gümüş ediyor. Burada bir yanlışlık yok mu?
CEVAP
Verdiğiniz örnek yanlıştır. 100 dirhem gümüşle 10 miskal altını olan zekât
vermeyebilir. Bu, altın ve gümüşün fiyatına göre değişir. Gümüşün fiyatı
düşükse nisabı bulmayabilir. Mesela bugün için nisabı bulmaz. Çünkü 100 dirhem
gümüş, 10 miskal altın etmez. Etseydi nisabı bulurdu. Gümüşün dirhemi bugün
için 2,3 liradır. 100 dirhem gümüş 230 lira eder. Bununla da ancak 5,4 gram
altın alınabilir. Bu da, 1 miskalden 0,6 gram fazla eder. Yani, bugün için 100
dirhem gümüş, yaklaşık 1 miskal altına tekabül etmiş olur. 10 miskal altını
vardı, gümüş de bir miskal olunca, 11 miskal eder. 11 miskal altının ise zekâtı
olmaz.
S. Ebediyye’de bildirilen ifadede yanlışlık yoktur. 1 miskal altının
kıymeti, 5 dirhem gümüş, 95 dirhem gümüş ise, 19 miskal altına tekabül eder, deniyor.
Yani 19 miskal altın değerinde gümüşle bir miskal altını olan 20 miskali
bulduğu için zekât verir.
Bunun gibi, (150 dirhem gümüşle, 40 dirhem kıymetinde, 5 miskal altını olan,
zekât verir) deniyor, çünkü gümüşün altına ilavesiyle nisap meydana
geliyor. 40 dirhem gümüş, 5 miskal altın ediyor. 20 miskali bulmak için, 15
miskal değerinde gümüşü varsa zekât verir. 15 miskal altın ise, 120 dirhem
gümüş eder. Elinde 150 dirhem gümüş olduğuna göre, zekât vermesi gerekir. Nisab
gümüşe göre değil, altına göre hesap edilir. Bir örnek daha verelim:
Bugünün rayicine göre, 150 dirhem gümüşle 18 miskal altını olanın, zekât
vermesi gerekir mi?
150 dirhem gümüşle, bugün 2 miskal altın alınamadığı için zekât vermek
gerekmez. 19 miskal altınla 150 dirhem gümüşü olsaydı zekât verirdi. Demek ki,
eldeki gümüşün değeri altının nisabını doldurursa zekât vermek gerekiyor.
Mesela, 15 miskal altını olanın elinde, 5 miskal değerinde gümüş varsa nisabı
buluyor demektir.