Çok sual soruyoruz. Her suali sormanın sakıncası var mıdır?
Gıybet etmek
CEVAP
Belli bir mümin veya zimmi kâfirin aybını, onu kötülemek için arkasından
söylemek, gıybet olur. Gıybet, haramdır. Dinleyen, o kimseyi tanımıyorsa,
gıybet olmaz.
Gıybet olunan kimse, bedeninde, nesebinde, ahlakında, işinde, sözünde, dininde,
dünyasında, hatta elbisesinde, evinde, hayvanında bulunan bir kusur, arkasından
söylendiği zaman, bunu işitince üzülürse, gıybet olur. Duyunca üzüleceği bir
sözü yüzüne karşı da söylemek günahtır.
Kapalı söylemek, işaret ile, hareket ile bildirmek, yazı ile bildirmek de, hep
söylemek gibi gıybettir.
Bir müslümanın günahı ve kusuru söylendiğinde, hâfızların, din adamlarının,
(Elhamdülillah, biz böyle değiliz) demeleri, gıybetin en kötüsü olur. Birinden
bahsedilirken, (Elhamdülillah, Allah bizi hayasız yapmadı) gibi, onu kötülemek,
çok çirkin gıybet olur. (Falanca kimse çok iyidir, ibadette şu kusuru olmasa,
daha iyi olurdu) demek de gıybet olur.
Kur'an-ı kerimde mealen buyuruldu ki:
(Birbirinizi gıybet etmeyiniz.) [Hucurat 12]
Gıybet, adam çekiştirmek demektir. Birini gıybet etmenin, ölmüş insanın etini
yemek gibi olduğu bildirildi. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Miraca çıkarıldığımda, bakırdan tırnaklarıyla yüzlerini ve göğüslerini
tırmalayan kimseler gördüm. "Bunlar kim" dedim.
Cebrail aleyhisselam, "Gıybet ederek insanların etini yiyen,
şahsiyetlerini zedeleyen kimselerdir" dedi.) [Ebu Davud]
(Kıyamette bir kimse, sevap defterinde, yapmadığı ibadetleri görür. "Bunlar
seni gıybet edenlerin sevaplarıdır" denir.) [Harâiti]
(Bir cemaat içinde bulunurken, bir kimse hakkında gıybet edildiğini
görürsen, o kimse için yardımcı ol. Ve cemaatı da ondan men etmeye çalış veya
oradan kalk git.) [İ.Ebiddünya]
(Din kardeşinin yüzüne söylemekten hoşlanmayacağın şey gıybettir.) [İbni
Asakir]
(Bir kimsenin yanında din kardeşi gıybet edilir de, yardıma muktedirken ona
yardım etmezse, Allahü teâlâ o kimseyi dünya ve ahirette rezil eder.) [İbni
Ebiddünya]
(Bir kimsenin malı az, çoluk çocuğu çok, namazı güzel olursa ve müslümanları
gıybet etmezse, kıyamette onunla yan yana oluruz.) [Hatib]
(Falancanın boyu kısadır) diyen birine, Peygamber efendimiz, (Bu sözün
denize atılsa, denizi kokutur) buyurdu. (Tirmizi)
Gıybet, insanın sevaplarının azalmasına, başkasının günahlarının kendine
verilmesine sebep olur. Bunları her zaman düşünmek, gıybet etmeye mani
olur. (İslam Ahlakı)
Gıybetin zararı
Sual: Gıybetten kurtulmak mümkün müdür?
CEVAP
Evet, gıybeti ve zararını bilen gıybetten kaçıp kurtulur. Mesela yılanı ve
zararını bilen, yılanla oynar mı? Yılanı koynuna alıp yatar mı? Gıybetten
kurtulmak için:
1- Gıybetin zararını düşünmeli! Gıybet sebebiyle, sevaplarının
gideceğini, hatta gıybet ettiği kimsenin günahlarını da yükleneceğini
bilmelidir! Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kıyamette, sevap defteri açılan bir kimse, "Dünyada iken, şu
ibadetleri yapmıştım, burada yazılı değil" der. "Onlar,
silinip gıybet ettiklerinin defterlerine yazıldı" denir.) [İsfehani]
2- Gıybet, dünyada da alında bir kara lekedir! Kendine dedikoducu
dedirtmemelidir. Çünkü Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Gıybet edeni dinleyen de günahta ortaktır.) [Taberani]
3- Bir kimse, başka birine kırgınsa, onu kötülemeye çalışır,
gıybetini eder. Başkasına kızıp da kendini Cehenneme atmanın ahmaklık olduğunu
bilen, gıybet etmez. Gıybet etmekle, ona zarar vermiş olmuyor, kendini felakete
atıyor. Üstelik sevmediği kişinin günahlarını alıp, yerine kendi sevaplarını
veriyor.
4- Bazen topluluktakileri memnun etmek, onları güldürmek için
gıybet edilir. İnsanları memnun etmek için, Allahü teâlânın gazabına maruz
kalmayı istemek ne kadar yanlıştır.
5- Gıybet eden, övülmeyi, herkesin kendisinden bahsetmesini ister.
Bu bakımdan kendini övmek için dolaylı yolları seçer. Mesela, (Falanca çok
geçimsizdir) der. Bu, (Ben geçim ehliyim) demektir. Cömert olduğunu bildirmek
için, (Falanca çok cimridir) der. Eğer böyle gıybet edeni dinleyen, akıllı biri
ise, kendini bu şekilde övene hiç değer vermez, onun değersiz olduğunu anlar.
Bunları dinleyen akıllı değil de, cahil, ahmak biri ise, gıybet ettiği için ona
değer verse, ne çıkar? Kazancı ne olur?
6- Başkalarını gıybet edip kusur araştıran kimse, kendi kusurlarını
göremez. Halbuki kendi kusurları ile meşgul olan başkalarının kusurlarını
göremez. Başkalarının kusurları ile uğraşan birinin, kendi kusurunu görmeyen
zavallı bir ahmak olduğu anlaşılır.
7- Kıskanç olan, mal sahiplerini kötüler. (Malı çok ama yemesini
bilmez, cimrinin biridir) der. Yahut mevki sahibi için, (Müdür oldu diye
kendini bir şey zannediyor) der. Böyle söylemekle, gıybet edilenin ne malı
azalır, ne de makamı elden gider. Buna rağmen kıskançlık ateşi, söyleyeni yakıp
kavurur. Üstelik, gıybet günahına girdiği için sevaplarını sevmediği kimseye
vermeye mahkum olur.
Sual: Dini bir meseleyi öğrenmek için, (Beyim şunu yapıyor, caiz
midir?) diye soruyorum. Beyimi gıybet etmiş oluyor muyum?
CEVAP
Hayır. Fakat beyinden bahsetmeyip, (Bir erkek hanımına şöyle yapsa caiz olur
mu?) diye sormak daha uygun olur.
Sual: İstişare edene, (O erkeğin veya kızın şu kusuru vardır)
demek, yahut, (O malı alma, şu kusuru var) demek gıybet olur mu?
CEVAP
Gıybet olmaz. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Facirin hâlini anlatmaktan çekinmeyin ki halk, onun zararından
korunsun.) [Taberani]
Sual: Meşhur lakabı ile bilinenden bahsederken, mesela (Kara
Bülent) demek gıybet olur mu?
CEVAP
Bu lakabı ile çağırılınca üzülmüyorsa gıybet olmaz.
Sual: Arkadaşımı, kötü arkadaşlardan korumak için, (Falan
kumarbazdır, diğeri de sarhoştur) demek gıybet olur mu?
CEVAP
Gıybet olmaz. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Hayasızdan bahsetmek gıybet olmaz.) [İ.Adiy]
Sual: Birini kasdederek kaş göz hareketi yapmak günah mıdır?
CEVAP
Eğer o, o hareketten dolayı üzülürse gıybet olur, günah olur. Üzülmezse
hoşlanırsa günah olmaz, caiz olur.
Sual: Hükümetteki insanlar hakkında konuşmak gıybet olur mu?
CEVAP
Açıkça yanlış yapıyorlarsa söylemek caizdir.
Sual: Savunanlara karşı, cahil şeyhlerin yanlışlıklarını söylemek,
kötülemek gerekmez mi? Müslümana bunu bildirmek gıybet olur mu?
CEVAP
Onların liderleri yanlarında kötülenirse, onlar da ehl-i sünnet âlimlerine
hücum eder. Buna sebep olmamak lazım. Kendi aranızda kötülükleri söylenir.
Zararlarından korunmaya çalışılır. Kötülerin zararından korunmak için
kötülüğünü söylemek gıybet olmaz.
Gıybet zinadan kötüdür
Sual: Gıybetin zinadan kötü olduğunu bildiren hadise uydurma diyorlar.
Bu hadis din kitaplarında yok mudur?
CEVAP
O hadis-i şerifin meali şöyledir:
(Gıybetten sakının; çünkü gıybet zinadan daha şiddetlidir. Kişi zina edip
tevbe eder de, [bir daha yapmazsa], Allahü teâlâ onun
tevbesini kabul eder. Gıybet edilen, gıybet edeni affetmedikçe, affolmaz.) [İbni
Ebid-Dünya, Deylemi, Taberani, Beyheki, Tergib ve Terhib, İ. Şarani, İ. Gazali]
İslam âlimlerinin kitaplarında bulunan hadis-i şeriflere itiraz edilmez, dil
uzatılamaz. Ancak acaba açıklaması nasıldır, âlimlerimiz ne bildirmişlerdir
diye sorulabilir.
Bir âyet-i kerime meali de şöyledir:
(Fitne, katillikten daha kötüdür.) [Bekara 191]
Âyet-i kerimede fitnenin adam öldürmekten daha büyük günah olduğu bildiriliyor.
Fitne nasıl olur da katillikten daha kötü denmediği gibi, gıybet nasıl olur da
zinadan daha kötüdür denmez. Adam öldürmek bir suç ise, fitne bir çok suçlara
sebep olabilir. Fitnenin, birçok anlamı vardır. Daha çok küfür, bozgunculuk,
bölücülük, bela, imtihan gibi anlamlara gelir. Fitne, bir çok müslüman kanı
dökülmesine veya bir müslüman ülkenin küffârın eline geçmesine sebep olabilir.
Bir kimse, nefsine, şeytana ve kötü arkadaşa uyup zina etmişse, sonra pişman
olup bir daha yapmamışsa, Allahü teâlâ onun tevbesini kabul eder. Ama gıybet,
söz taşımak, bir çok fitnelere sebep olabilir. Gıybete kolayca girildiği,
zararının sınırı olmadığı için bu şiddetli bir ikazdır.
Gıybet, Kur'an-ı kerimde, ölü kardeşinin etini yemeye benzetilmiştir. Bir âyet
meali:
(Birbirinizin kusurunu araştırmayın, arkasından çekiştirmeyin, gıybet
etmeyin. Kim ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır? Bu tiksindiricidir. O
halde Allah'tan korkun.) [Hucurat 12]
Gıybet, söz taşımak ve diğer günahlardan kaçınmak, nefs ile cihad olup, cihad-ı
ekber olarak bildirilmiştir. Gıybetin verdiği zararlar hakkında
hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Miracda göğüslerinden asılarak azap edilenleri gördüm. “Bunlar,
kaş göz işaretiyle alay ve gıybet edenlerdir” dendi. Nitekim
Kur’anda, [mealen] şöyle buyuruluyor: (İnsanları arkadan
çekiştirip, kaş göz ile alay edenlerin vay haline!) [Hümeze1]
(Beyheki)
(Miracda, Cehennemde kokmuş leş yiyenlerin kim olduğunu sordum. “Bunlar,
gıybet ederek insanların etlerini yiyenlerdir” dendi.)[I. Ahmed]
(Gıybet ve kovuculuk, kişinin imanını zayıflatarak yok eder.) [İsfehani]
(Cehennemden en son çıkan, gıybetten tevbe edendir. Cehenneme ilk giren,
gıybetten tevbe etmeden ölendir.) [R.Nasıhin]
(Gıybet, etmek leş yemekten daha kötüdür.) [İ.Hibban]
(Biri için söylenen kusur, onda varsa, gıybettir, yoksa iftira olur.) [Müslim]
(Gıybet edenin duası kabul olmaz.) [Şir’a]
(Gıybet eden Cehennemliktir.) [İsfehani]
(Dört kişinin, çektikleri şiddetli azaptan, Cehennemdekiler rahatsız olur.
Biri, ateşten bir tabut içindedir, ikincisi bağırsaklarını yerde sürür,
üçüncüsü kan ve irin kusar, dördüncüsü kendi etini yer. İlki borçlu olarak
öldü. İkincisi idrardan sakınmazdı. Üçüncüsü, müstehcen konuşurdu. Dördüncüsü,
gıybet ve kovuculuk ederdi.) [Taberani]
(Beş şey oruç ve abdestte hayır bırakmaz: Yalan, gıybet, söz taşıma,
şehvetle harama bakmak, yalan yere yemin etmek.) [Deylemi]
(Oruç, ateşe kalkandır. Gıybetle parçalanmadıkça korur.) [Buhari]
(Gıybet yapmayan Allahü teâlânın güvencesindedir.) [İbni Huzeyme]
(Leş yemek, gıybet ederek, arkadaşının etini yemekten daha hafiftir.) [Ebuşşeyh]
Yeni defnedilen iki ölü için Resulullah efendimiz buyurdu ki: (Şimdi
onların kabirleri ateşle dolduruldu, azap içindedir. Feryatlarını insan ve
cinden başka her mahluk işitti. Eğer gizleyebilseydiniz, benim işittiklerimi
siz de işitirdiniz. Bunlardan biri, idrardan sakınmazdı, öteki de, insan eti
yerdi [gıybet ederdi].) [İ.Ahmed, İbni Cerir]
Resulullah gıybet edene, (Tevbe et, kardeşinin etini yedin) buyurdu.
(Taberani, İ. Ebi Şeybe)
Suç işleyerek cezalandırılan birini gıybet edenlere, Resulullah
efendimiz, (Şu eşeğin leşinden yiyin. Gıybet etmek, şu eşek leşini
yemekten daha kötüdür) buyurdu. (İbni Hibban]
Netice: Resulullah efendimizin (Vârislerim) dediği,
Allahü teâlânın güvendiği zatlara yani İslam âlimlerine karşı
en azından edebi muhafaza etmeli, din düşmanlarına aldanıp suizan etmemeli.
Allahü teâlânın, dinini, soysuzlara karşı bu mübarek zatlar vasıtasıyla
muhafaza edip, yaydığını unutmamalı.
Gıybetin kefareti
Gıybet etmenin kefareti, üzülüp tevbe etmek ve helalleşmektir. Pişman olmadan
helalleşmek, riya olur, ayrı bir günah olur. Gıybet, üç türlüdür:
1- (Bu gıybet değil, onda olan şeyleri söyledim) demek. Böyle
söylemekle, harama helal demiş olur ki, çok tehlikelidir.
2- Gıybet olunan, bunu duymuşsa, tevbe etmekle affedilmez. Onunla
helalleşmek de gerekir. Bir hadis-i şerif meali: (Gıybetini yaptığı
kişi, gıybet edeni affetmedikçe, mağfiret olunmaz.) [Deylemi]
3- Gıybet olunanın bundan haberi yoksa, tevbe ve istigfar etmekle
ve ona hayır dua etmekle affolur. (Ya Rabbi beni de, gıybetini ettiğim
kişiyi de affet) diye dua etmelidir! İki hadis-i şerif meali :
(Gıybetin kefareti, gıybet edilenin mağfireti için dua etmektir.)[İbni
Lâl]
(Gıybet eden, gıybet edilen için mağfiret dilerse gıybet günahına kefaret
olur.) [Hatib]
İhtiyaç halinde gıybeti caiz olanlar
1- Bir haksızlığı, bir yolsuzluğu şikayet için, ilgili mercilere bildirmek.
2- Etkili ve yetkili birine, (Falanca, gayrimeşru iş yapıyor, buna
mani olun) demek.
3- Bid'at sahibi ile gezen birine, (Onunla gezme, o mezhepsizdir)
demek.
4- Şahitlikte, (Falanca şöyle yaptı) demek.
5- İnsanları, açıktan günah işleyenlerden korumak için, mesela (O
kumarbazdır) demek.
6- Müslümanları, bid’at ehlinin zararlarından korumak için,
bunların kitaplarının ve yazılarının bozukluğunu, sözle veya yazı ile
bildirmek. [Bunu yapmak, aynı zamanda dinin emridir.]
Sual: Helal edeceği bilinse, ana babanın gıybeti caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir, günahtır, helâlleşmek gerekir. Ana baba hakkını helâl etse de,
gıybet etmek günah olduğu için, ayrıca tevbe etmek de gerekir.
Sual: Kâfiri gıybet etmek de haram mıdır?
CEVAP
Zimmi kâfiri gıybet etmek haramdır, harbi kâfiri gıybet etmek caizdir. Şimdi
dünyada zimmi kâfir yoktur. Kim olursa olsun, ağzımızı gıybete
alıştırmamalıyız.
[Halifelik döneminde, İslam devletinde yaşayıp, cizye ve haraç veren kâfire
zimmi, kendi ülkesinde yaşayan, İslam devletine bağlı olmayan kâfire de harbi
denirdi.]
Gıybet edilince
Sual: Bir kimsenin gıybet ettiğini görünce ne yapmalıyız?
CEVAP
Söyleyince kabul edecek biriyse mani olmalı, böyle değilse konuyu değiştirmeye
çalışmalı veya orayı terk etmeli. Bunlar da mümkün olmazsa, kalben gıybete razı
olmamalıdır.
Gıybet, üç çeşittir
Sual: Helalleşmeden affa uğrayan gıybet var mıdır?
CEVAP
Gıybet üç türlüdür:
1- Küfür olan gıybet:
Gıybet edip, (Benimki gıybet değil, onda olanları söyledim) derse, haram olan
gıybete helal dediği için küfür olur. Zaten gıybet, onda olanı söylemektir.
Onda olmayanı söylemekse iftiradır, daha büyük günahtır. Küfürden tevbe eder
gibi, tevbe etmesi gerekir.
2- Duyulan gıybet:
Yaptığı gıybeti, gıybet edilene duyurmaktır. Büyük haram olur. Tevbe etmekle
affedilmez, onunla helalleşmek de lazım olur.
3- Duyulmayan gıybet:
Gıybet olunanın bundan haberi olmaz. Tevbe ve istigfar etmekle ve ona hayır dua
etmekle affolur. (Berika)
Gıybetle deşarj olmak
Sual: Deşarj olmak, rahatlamak gibi faydalı bir niyetle gıybet etmek
caiz olur mu?
CEVAP
Deşarj olmak için gıybet etmek caiz olmaz. Zaten herkes deşarj olmak için
gıybet eder. Bütün günahlar da buna benzer, deşarj olma isteğinden kaynaklanır.
Nefsin gıdası günahlar olduğu için, günah işleyince nefsimiz rahatlar. Hâlbuki
salihler günahtan rahatsız olurlar, çünkü günahlar, nefsin gıdası ve kalbin
zehridir.
Gıybet edilen kimse, bu konuşmalardan hoşlanmazsa, duyunca üzülecekse gıybet
olur. İhtiyaç halinde gıybet caiz olur. Birkaç örnek verelim:
1- Bir haksızlığı, bir yolsuzluğu şikâyet için, ilgili mercilere
bildirmek.
2- Etkili ve yetkili birine, kötülüğe mani olması için, (Falanca,
gayri meşru iş yapıyor) demek.
3- Bid'at sahibiyle gezen birine, (Onunla gezme, o mezhepsizdir)
demek.
4- Şahitlikte, (Falanca şöyle yaptı) demek.
5- İnsanları, açıktan günah işleyenlerden korumak için, mesela (O
kumarbazdır) demek.
6- Gıybet edileni bir zarardan önlemek için, bunu önlemeye gücü
yeten birine onun yanlış işlerini söylemek. Mesela, sigara veya bira içen
çocuğun babasına gidip durumu bildirmek, babası da, onu önleyecek güçte ise, bu
şikâyet çocuğun faydasına olacağı için caizdir.
7- Müslümanları, bid’at ehlinin zararlarından korumak için,
bunların kitaplarının ve yazılarının bozukluğunu, sözle veya yazıyla bildirmek.
[Bunu yapmak, aynı zamanda dinin emridir.]
Yukarıdakilere benzer bir fayda olmadan, sırf deşarj olmak için gıybet caiz
olmaz.
Ana babayı gıybet
Sual: Helal edeceği bilinse, ana babanın gıybeti caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir, günahtır, helâlleşmek gerekir. Ana baba hakkını helâl etse de,
gıybet etmek günah olduğu için, ayrıca tevbe etmek de gerekir.
Ölüyü kötülemek
Sual: (Ölüyü kötülemek gıybettir, günahtır) deniyor. Mesela bid’at
ehli veya kâfir bir yazar yanlış şeyler yazıp ölse, onun yanlışlarını söylemek
gıybet mi oluyor?
CEVAP
Hayır, günah olmaz. Ölüyü değil, ölülerimizi, yani Müslüman ölüleri kötülemek
bildiriliyor. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ölülerinizin iyiliklerini söyleyin, kötülüklerinden bahsetmeyin!)[Tirmizî]
Dirileri kötülemek de caiz değil, ama dirilerle helalleşme imkânı vardır, ölüye
göre biraz daha hafiftir.
Dine aykırı yazı yazan ölü veya diri Müslümanın da, bu hatasını bildirmek
gıybet olmaz. Gıybet nedir, ne değildir?
Gıybet, bir Müslümanın gizli bir kusurunu arkasından söylemektir.
Kâfirlerin ve açıkça günah işleyen Müslümanların bu günahlarını bildirmek,
Müslümanlara zulmedenlerin ve alışverişte onları aldatanların yaptıkları bu
kötülükleri duyurmak, Müslümanları bunların şerrinden sakındırmak, Müslümanlığı
yanlış anlatanların ve yazanların bu iftiralarını da söylemek gerektiğinden,
gıybet olmaz. (Redd-ül-muhtar)
Dinsizin gıybeti
Sual: Bir ateist için, (Şu dinsizdir) demek gıybet olur mu?
CEVAP
Dinsizin zararından korunmak için, (Falanca dinsizdir, şunları yapar) gibi
sözler söylemek gıybet olmaz. Yani dinsizliği açıksa, dinsize dinsiz demek
gıybet olmaz. Diğer açık işlenen günahların hepsi böyledir. Bir yazar, çıkıyor,
(Ben mezhebe uymam) diyorsa, ona mezhepsiz demek gıybet olmaz.
Gıybet edeni tanımamak
Sual: Bir arkadaşın aleyhinde birine bir şey anlatıyorum.
Anlattığım arkadaş, gıybetini yaptığım kişiyi hiç tanımıyor. Sadece ben
tanıyorum. Gıybet günahı yalnız bana mı olur?
CEVAP
Gıybet edileni tanımadığı için arkadaşınıza günah olmadığı gibi, size de günah
olmaz. Gıybet edileni o da tanısaydı, ikinize de günah olurdu.
Gıybet olmaz
Sual: Dini yanlış anlatan bir yazarın, dine aykırı yazıları hakkında,
(Yanlış yazıyor) diye konuşmak gıybet olur mu?
CEVAP
Müslümanlığı yanlış anlatanların ve yazanların bu iftiralarını söylemek
lâzımdır. Bunlar gıybet olmaz. (Redd-ül-muhtar)
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ortalık karışır, yalanlar yazılır, âdetler ibadetlere karıştırılır ve
Eshabıma dil uzatıldığı zaman, doğruyu bilenler herkese bildirsin! Allahü
teâlânın, meleklerin ve bütün insanların laneti, doğruyu bilip de, gücü yettiği
halde bildirmeyene olsun.) [Deylemi]
Gıybeti affettirmek için
Sual: Bir kimseye, yaptığımız gıybetimiz ulaşmazsa, tevbe etmek yeter
mi? Yine de helâlleşmek gerekir mi?
CEVAP
Gıybet edilen kişi, yaptığımız gıybeti duymamışsa, tevbe ve istigfarda
bulunmakla ve ona hayır dua etmekle bu günahımız affolur. (İslam
Ahlakı)
(Ya Rabbî beni de, gıybetini ettiğim kişiyi de affet!) diye dua etmelidir! İki
hadis-i şerif:
(Gıybetin kefareti, gıybet edilenin mağfireti için dua etmektir.)[İbni
Lâl]
(Gıybet eden, gıybet edilen için mağfiret dilerse gıybet günahına kefaret
olur.) [Hatib]
Gıybetimizi duymuşsa, bunun kefareti, üzülüp tevbe etmenin yanında gidip onunla
helâlleşmektir. Pişman olmadan helâlleşmek, riya olur, ayrı bir günah olur.
Tevbe edip gıybetini yaptığımız kimseyle helâlleşmekle, gıybet günahından
kurtuluruz. Gıybetini yaptığımız kimseyle helâlleşirken, üzgün ve pişman
olmalıyız. Çünkü riyakâr bir kimse, bazen pişmanlık duymadan gıybetini yaptığı
kimseden, takva ehli olduğunu göstermek için helâllik ister. Böylece ikinci bir
günah işlemiş olur!
Ölünün gıybeti
Sual: Peygamberimiz, (Ölülerinizi hayırla anın, iyiliklerini
söyleyin, kötülüklerini açıklamayın!) buyururken, İbni Sebe, Ahmet
Kadiyanî, Efganî, Reşat Halife, Mevdûdî gibi kimseler sapık da olsa, bunların
yanlışlarını söylemek gıybet olmaz mı?
CEVAP
Bu sicili bozukları anlatmak, gıybet olmaz, sevap olur yani dinin emrine
uyulmuş olur. Çünkü İbni Âbidîn hazretleri buyuruyor ki:
Ölmüş de olsa, bid’at ehlinin ve Müslümanlığı yanlış anlatanların bu
iftiralarını söylemek lazımdır, gıybet olmaz, emr-i maruf olur. (Redd-ül-muhtar)
İki hadis-i şerifte de buyuruldu ki:
(Dine bid’at karıştıranları gıybet etmek günah olmaz.) [İbni
Ebi-d-Dünya]
([Gıybet olur zannıyla] fâcirin hâlini anlatmaktan çekinmeyin ki
halk, onun zararından korunsun.) [Taberanî]
Demek ki böyle kimselerin bütün yanlışlarını açıklamak gerekiyor. Üç hadis-i
şerif:
(Bid’at yayılınca, hakkı bilen, bilgisini açıklasın! Hakkı yani doğruyu
bildiği hâlde gizleyene lânet olsun!) [Hatîb]
(Bid’atler yayılıp, sonrakiler, öncekilere lânet edince, doğruyu bilenler
herkese söylesin! Söylemeyip gizleyen, Allah’ın indirdiği Kur’anı gizlemiş
olur.) [İbni Asakir]
(Ortalık karıştığı, yalanlar yazıldığı, âdetler ibadetlere karıştırıldığı ve
Eshabıma dil uzatıldığı zaman, doğruyu bilenler herkese bildirsin! Allahü
teâlânın, meleklerin ve bütün insanların lâneti, doğruyu bilip de, gücü yettiği
hâlde bildirmeyene olsun.) [Ebu Nuaym, Deylemî]
Bu lânetlere müstahak olmamak için ölü veya diri bütün mezhepsizlerin dine
aykırı yanlışlarını çeşitli yollarla anlatıp, Müslümanları bu sapıklıklardan
korumak lazımdır.
Gıybet etmek dört çeşittir
Sual: Gıybet kaç çeşittir?
CEVAP
Gıybet dört çeşittir: Küfür, nifak, günah ve mübah olan gıybet.
1- Küfür olan gıybet: Bir kimse, bir Müslümanı gıybet edip
de, (Benimki gıybet değil, olanları söylüyorum) derse, harama helâl demiş olur,
harama helâl demek de küfürdür.
2- Nifak olan gıybet: Bilinen bir Müslümanı gıybet edip,
(Gıybet olmasın diye ismini söylemiyorum) diyerek takva ehli olduğunu göstermek
ister. Fakat dinleyenler, kimi gıybet ettiğini biliyorsa bu nifak, yani
münafıklık olan gıybet olup haramdır.
3- Günah olan gıybet: Bizi tanıyan bir Müslümanın ismini
söyleyerek yapılan gıybettir.
4- Mübah olan gıybet: Bizi tanımayanı gıybet etmek veya
tanısa da fâsık ise, zarar vermesin diye bu hâllerini anlatmak mübah olan
gıybettir. (Tenbih-ül-gâfilin)
Bid'at ehlinin bid’atlerini, alışverişte hile yapanların bu hilelerini
Müslümanlara duyurup, bunların şerrinden sakınmalarına sebep olmak ve
Müslümanlığı yanlış anlatanların bu iftiralarını söylemek gıybet olmaz, emr-i
maruf olur. (Redd-ül-Muhtar)
Gıybetin zinadan büyük olması
Sual: Gıybet, zinadan kötü olabilir mi? Bu konudaki
hadis sahihse, açıklaması nasıldır?
CEVAP
Sahih olan o hadis-i şerif şöyledir:
(Gıybetten sakının; çünkü gıybet zinadan daha şiddetlidir. Zina eden, tevbe
eder [bir daha yapmazsa], Allahü teâlâ onun tevbesini kabul
eder. Gıybet edilen, gıybet edeni affetmedikçe, affolmaz.)[İbni Ebid-Dünya,
Deylemî, Taberânî, Beyhekî, Tergib ve Terhib, İ. Şa’rânî, İ. Gazâlî]
İslam âlimlerinin kitaplarında bulunan hadis-i şerifler için uydurma demek çok
tehlikelidir. Çünkü Allahü teâlânın ve Resulullah'ın "sallallahü aleyhi ve
sellem" övdüğü âlimlere gölge düşürmek, itimadı sarsmaya yol açar. Bu da,
dinin yıkılmasına sebep olur. Bu yüzden hadis-i şeriflere inanmayan
zındıklar, (Yalnız Kur’an) diye ayrı bir yol
tutmuşlardır. Hepsi de (Kur’ana uyalım) diyor, ama hepsinin Kur’andan
anladıkları ve tuttukları yol farklıdır. Hangisinin söylediği Kur’an-ı kerime
uygun? Sonra niye Resulullah efendimizin açıklamasını beğenmeyip de kendileri
âyetlere yorum getiriyorlar?
(Uydurma hadis) demek, uydurulan bir söze, (Bunu Allah Resulü söyledi) diyerek
Peygamber efendimize iftira etmektir. Bunu, en günahkâr Müslüman bile yapmaz,
nerde kaldı ki hâşâ İslam âlimleri yapsın! Hadis uydurmanın cezasının çok büyük
olduğunu bilmeyen âlim olmaz. Bunun için hiçbir İslam âliminin kitabında
uydurma hadis olmaz. Şu meşhur ve mütevatir hadis-i şerifi hangi âlim bilmez
ki?
(Kasten hadis uyduran, Cehennemdeki yerine hazırlansın!)[Buhârî,
Müslim, İbni Mâce, Tirmizî, Beyhekî, Ebu Nuaym, Bezzar, Hâkim, Ukaylî]
Muhammed Hâdimî hazretleri, zina ile ilgili bu hadis-i şerifi şöyle açıklamaktadır:
Bu zina, kadın nikâhlı olmadığı ve hiçbir yakını tarafından ayıplanmadığı
zamandır. Böyle değilse, sadece tevbe kâfi gelmez. Çünkü o zaman, işin içine
kul hakkı da karışmış olur. Tevbeyle birlikte helâlleşmek de gerekir. Bu da
ancak İmam-ı Ebu Yusuf'un kavline göre genelleştirme yoluyla yani zina ettiğini
açıkça söylemeden helâlleşme olur. Fetva da böyledir. Helâlleşmek için, zina
edenin, zina ettiği kadının yakınlarına, (Âhirette davacı olmaman için, senden
bütün haklarını bana helâl etmeni talep ediyorum) demesi gerekir. Çünkü açıkça
zina ettiğini söylese, fitneye, fesada yol açabilir. (Berîka)
Gıybet etmemeli, edene mani olmalı
Sual: İnsanlarda var olan hata ve kusurları, onların ardından söylemenin,
başkalarına anlatmanın dinimizce bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Gıybet, bir Müslümanın veya gayr-i müslimin gizli bir
kusurunu, arkasından söylemektir. Gıybet etmek haramdır, büyük günahlardandır.
Bir kimseyi kötülemek gıybet olur. Gıybet ve iftira söylemek, büyük günah
olduğu gibi, bunları dinlemek de haramdır.
Gıybet, insanın sevaplarının azalmasına, başkasının
günahlarının kendisine verilmesine sebep olur. Bunları, her zaman düşünmek,
insanın gıybet etmesine mani olur. Gıybet, üç türlüdür:
Birincisinde, ben gıybet etmedim, onda bulunan şeyi söyledim, der. Böyle
söylemek, küfür olur. Çünkü, harama, helal demiş olur.
İkincisinde, gıybet olunana duyurmaktır. Büyük haram olur.
Tövbe etmekle affedilmez. Onunla helalleşmek de lazım olur.
Üçüncüsünde, gıybet olunanın bundan haberi olmaz. Tövbe ve
istiğfar etmekle ve ona hayır dua etmekle affolur.
Yanında gıybet yapıldığını işiten kimse, buna hemen mani
olmalıdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Din kardeşine, onun haberi olmadan yardım eden kimseye, Allahü teâlâ
dünyada ve ahirette yardım eder.)
(Yanında, din kardeşine gıybet edilince, gücü yettiği
hâlde ona yardım etmeyen kimsenin günahı, dünyada ve ahirette kendisine
yetişir.)
(Bir kimse, dünyada din kardeşinin ırzını korursa, Allahü
teâlâ, bir melek göndererek, onu Cehennem azabından korur.)
Gıybet yapılırken, orada bulunan kimse, korkmazsa, söz ile,
korkunca, kalbi ile reddetmezse, gıybet günahına ortak olur. Sözünü kesmesi
veyahut kalkıp gitmesi mümkün ise, bunları yapmalı. Eliyle, başıyla, gözüyle
menetmesi kâfi gelmez. Açıkça, sus, demesi lazımdır.
Gıybet etmenin kefareti, üzülmek, tövbe etmek ve onunla
helalleşmektir. Pişman olmadan helalleşmek, riya olur, ayrı bir günah olur.
Ölmüş olanı ve gayr-i müslimi gıybet etmenin de, haram olduğu İbni Âbidînde
yazılıdır.
Sual: Müslüman olmayanların dedikodusu yapılabilir mi,
onlara yalan söylenebilir mi?
Cevap: Yalan söylemek, dedikodu yapmak, gıybet etmek, iftira,
hırsızlık, hile, hıyanet, kalp kırmak, fitne çıkarmak, başkasının malını ondan
izinsiz kullanmak, işçinin, taşıyıcının ücretlerini vermemek, devlete isyan
etmek, kanunlara karşı gelmek günahtır. Bunları gayr-i müslimlere karşı da,
gayr-i müslim memleketlerinde de yapmak haramdır.
Gıybet, küfre en yakın günahlardandır
Sual: Gıybet etmek ne demektir, gıybet etmekle insanın imanının gitme tehlikesi
var mıdır?
Cevap: Gıybet, küfre en yakın günahlardan biridir. Gıybet, karşı
tarafın işitince üzüleceği bir kusurunu arkasından söylemektir. Mesela,
bedeninde, nesebinde, ahlakında, işinde, sözünde, dininde, dünyasında,
hatta elbisesinde, evinde bulunan bir kusur arkasından söylendiği zaman, bunu
işitince üzülürse, gıybet olur. Kapalı söylemek, işaretle, hareketle ve
yazı ile bildirmek de, hep söylemek gibi gıybettir.
Kim dikkat edip gıybetten, dedikodu yapmak, yani söz
taşımak günahlarından sakınmazsa, artık tabii bir hâl alır ve önem vermez
olur.
“Ben olanı söyledim, yalan söylemedim, bunun neresi
günah?” diyerek günahı hafife alırsa Allah korusun küfre girer. Zaten olanı
söylemek gıybettir, olmayanı söylemekse iftira olur. İ̇ftira etmek, nemmamlık
yapmak, yani söz taşıyarak ara açmak gıybet etmekten çok daha fenadır.
Gıybet, nemmamlık yani dedikodu yapmak, söz taşımak gibi
günahlara önem vermemek küfürdür. Küfür demek, sonsuz Cehennemde kalmak
demektir. Küfre tövbe edince iman geri gelir, fakat önceki bütün ibadetleri
ve sevapları yok olur. Bunun için küfre girmekten çok sakınmak lazımdır.
Gıybet kanser gibidir, girdiği yeri mahveder, girdiği vücut
iflah olmaz. Bugün gıybet, dedikodu maalesef hem erkekler hem de kadınlar
arasında salgın hâle gelmiştir. Allahü̈ teâlâ Kur’an-ı kerimin Hucürât sûresi,
12. âyet-i kerimesinde mealen;
(Sû-i zandan kaçınmayı emretmekte, birbirini çekiştirmeyi menetmekte,
gıybeti ölü kardeşinin etini yemeğe) benzetmektedir.
Dikkat edilirse, birçok ailelerin, toplumların,
milletlerin, hep bu yüzden bölünüp parçalandıkları görülür.
Hiçbir kimsenin dedikodu yaparak aleyhinde konuşmamalı,
gıybet etmemelidir. Kötü ve çok günahkâr bildiğimiz birini gıybet ederek,
onun günahlarını almamalıdır. Başkasının günahlarını yüklenmek akıl işi
midir? Bir kimsenin günahı ve kusuru söylenince;
“Elhamdülillah, Allah bizi böyle hayâsız yapmadı” gibi, onu kötülemek, çok
çirkin gıybet olur.
“Falanca kimse, çok iyidir, şu kusuru olmasa, daha iyi
olurdu” demek de gıybet olur.
Sual: İnsanları aldatanları, zulmedenleri, İslâmiyeti yanlış
anlatanları, başkalarına söylemek de gıybet olur mu?
Cevap: Bu konuda Redd-ül muhtâr kitabında deniyor ki:
“Gıybet haramdır. Gıybet, bir Müslümanın, din ve dünya işlerindeki gizli bir
kusurunu, arkasından söylemektir. Bidat sahiplerinin ve açıkça günah
işleyenlerin bu günahlarını ve Müslümanlara zulmedenlerin, alışverişte onları
aldatanların bu fenalıklarını Müslümanlara duyurarak, bunların şerrinden
sakınmalarına sebep olmak ve Müslümanlığı yanlış söyleyenlerin ve yazanların bu
iftiralarını söylemek lazımdır, gıybet olmaz.”
Sual: İnsanları aldatanları, zulmedenleri, İslâmiyeti
yanlış anlatanları, başkalarına söylemek de gıybet olur mu?
Cevap: Bu konuda Redd-ül muhtâr kitabında deniyor ki:
“Gıybet haramdır. Gıybet, bir Müslümanın, din ve dünya işlerindeki
gizli bir kusurunu, arkasından söylemektir. Bidat sahiplerinin ve açıkça günah
işleyenlerin bu günahlarını ve Müslümanlara zulmedenlerin, alışverişte onları
aldatanların bu fenalıklarını Müslümanlara duyurarak, bunların şerrinden
sakınmalarına sebep olmak ve Müslümanlığı yanlış söyleyenlerin ve yazanların bu
iftiralarını söylemek lazımdır, gıybet olmaz.”