Gayret, hasetten, kıskançlıktan, çekememekten farklıdır. Gayret, bir kimsede olan hakkına, onun başkasını ortak etmesini istememektir. Mesela, bir kimsenin, hanımıyla başkalarının beraber olmasını istememesi, gayrettir.
Gayret-i ilahiyye
CEVAP
Gayret, hasetten, kıskançlıktan, çekememekten farklıdır. Gayret, bir
kimsede olan hakkına, onun başkasını ortak etmesini istememektir. Mesela, bir
kimsenin, hanımıyla başkalarının beraber olmasını istememesi, gayrettir.
İlmini, mal, mevki ele geçirmek, günah işlemek için kullanan din adamından,
ilmin gitmesini istemek gayret olur. Malını haramda, zulümde, İslamiyet’i
yıkmakta, bid’atleri ve günahları yaymakta kullananın, malının yok olmasını
istemek de, haset olmaz, din gayreti olur. Birinde bulunan kötü, zararlı şeyin
gitmesini istemeye de gayret denir. Bir hadis-i şerif meali:
(Allahü teâlâ, mümin kullarına, mümin de, mümine gayret eder.)[Müslim]
Allahü teâlânın gayret etmesi, kulunun kötü, çirkin şey yapmasına razı olmaması
demektir. Kulun vazifesi, dilediğini yapmak değil, Rabbine kulluk etmektir.
Onun emirlerine ve yasaklarına uymaktır. Her dilediğini yapmak, Allahü teâlâya
mahsustur, yalnız Onun hakkıdır. Kendi dilediğini yapması, günah işlemesi, zina
etmesi Allahü teâlânın hakkına ortak olmak olur. İki hadis-i şerif meali:
(Kulunun zinasına gazaplanmakta Allah’tan gayretlisi yoktur.)[Buhari]
(Allahü teâlâ, gayretinin çokluğundan dolayı zinayı yasakladı.) [Buhari]
Namusu için gayret etmek kıskançlık değil, takdir edilecek bir hâldir.
Allahü teâlânın bazı kullarına gayret etmesi çok vaki olmuştur. Birkaç örnek
verelim:
1- Davud aleyhisselam, dua ederken, (Yâ Rabbi! Evlatlarımdan
birkaçının namaz kılmadığı hiçbir gece yoktur ve oruç tutmadığı hiçbir gün
geçmemiştir) demişti. Buna karşılık Allahü teâlâ, (Ben dilemeseydim,
kuvvet ve imkân vermeseydim, bunların hiçbiri yapılamazdı) buyurdu.
Davud aleyhisselamın bu sözü gayret-i ilahiyyeye dokundu, birçok sıkıntıların
başına gelmesine sebep oldu.
2- Yusuf aleyhisselamın, (Sultanın yanında benim ismimi
söyle!) demesi gayret-i ilahiyyeye dokunarak, senelerce zindanda
kalmasına sebep oldu.
3- İbrahim aleyhisselamın, oğlu İsmail aleyhisselamın dünyaya
gelmesine sevinmesi, gayret-i ilahiyyeye dokunarak, bunu kurban etmesi
emrolundu.
4- Bir hadis-i şerifte, (Önceki ümmetlerde, kibirli birinin
eteklerini yerde sürüyerek yürümesi gayret-i ilahiyyeye dokunarak yer bunu
yuttu) buyurulmuştur. (Berika)
5- İmam-ı Rabbani hazretlerinin büyüklüğüne inanmayanlardan biri,
onun bir talebesini yemeğe davet etti. Yemekte, İmam-ı Rabbani hazretlerini
kötüledi. Talebenin canı çok sıkılıp yemekten kalkacağı sırada, gayret-i
ilahiyyeden o kişinin azaları felç oldu. (M. Ahmediyye)