Hanif diye bir din yoktur
Hanif diye bir din yoktur
Sual: Hanif, ayrı bir din değil ise, kuru kuruya
sadece "doğru" demek ise, neden Hazret-i İbrahim’e, (O
müşriklerden değildi) deniyor? Diğer Elçiler müşrik miydi? Hazret-i
Muhammede de, (Sakın müşriklerden olma) deniyor. Peki Allah
onda bir eğrilik mi gördü de öyle söylüyor?
CEVAP
Hanif kelimesini bir din olarak göstermek için ne numaralar yapılıyor öyle?
İbrahim aleyhisselama sadece müşriklerden değildi denmiyor. O
Hristiyan ve Yahudi de değildi deniyor. Sebebi ise, Hristiyanlar da,
Yahudiler de o bizdendi, dedikleri için öyle deniyor. O
müşriktidiyenlere de cevap veriliyor. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor
ki:
(İbrahim, ne Yahudi, ne de Hristiyan idi; fakat o, Allah’ı bir tanıyan doğru
bir Müslüman idi; müşriklerden de değildi.) [Al-i İmran 67]
(İbrahim, İsmail, İshak, Yakub ve torunlarının Yahudi veya Hristiyan olduğunu
söyleyenlere de ki: Siz mi iyi bilirsiniz, yoksa Allah mı? Allah’ın
bildirdiğini gizleyenden daha zâlim kim olabilir? Allah yaptıklarınızdan gâfil
değildir.) [Bekara 140] Bu âyet de gösteriyor ki, hiçbir Peygamber
Yahudi ve Hristiyan değildi, hepsi Müslüman idi. Hanif diye ayrı bir din sahibi
değillerdi. Hepsi Müslüman idi. Hazret-i Âdem’den beri gelen bütün Peygamberler
Müslüman idi.
(Kâfirler, Allah’ın emirleri ile Resullerinin emirlerini birbirinden ayırmak
istiyor. [Yahudiler] bir kısmına [Musa ve daha
öncekilere]inanırız. Bir kısmına [İsa ve Muhammed’e] inanmayız. [Hristiyanlar
ise, İsa Allah’ın oğlu diyor.] Bu inanışları ve dinleri kıymetsizdir.
Hepsi kâfirdir, hepsine çok acı azaplar hazırladık. Bütün Peygamberlere iman
edip, hiçbirini diğerinden ayırmayan [Müslümanlar] ise,
Allah’ın mükafatına kavuşacaktır.) [Nisa 150-152] Bu âyet de Allah’ın
emri ile Peygamberlerin emirlerinin ayrı olmadığı, aynı olduğu, biri hanif
[doğru] ötekilerin eğri olmadığı, hepsine iman gerektiği bildirilmektedir.
Resulullaha bildirilenlerin bir kısmı Onun şahsında ümmetine hitaptır. Birkaçı
şöyledir:
(Yüzünü tevhid dinine döndür, sakın müşriklerden olma.) [Yunus 105]
Hâşâ Peygamber efendimiz, müşriklerden mi olacaktı da böyle emredildi?
(Allah’ı bırakıp da sana fayda veya zarar vermeyecek şeylere tapma.) [Yunus
106] Hâşâ Peygamber efendimiz, putlara mı tapacaktı da böyle söylenmiştir?
(Eğer bunu yaparsan, o takdirde sen mutlaka zalimlerden olursun.) [Yunus
106]
(Eğer o [Peygamber] bize atfen, [Kur’ana] bazı
sözler katsaydı, biz onu kuvvetle yakalayıp şah damarını koparır, helak
ederdik, hiçbiriniz de buna engel olamazdınız.) [Hakka 44-47] Hâşâ
Peygamber efendimiz, Kur’anı mı değiştirecekti de böyle hitap ediliyor?
(Yeryüzünde savaşırken, düşmanı yere sermeden esir almak [alınan
esirleri mal karşılığı olarak salıvermek] hiçbir Peygambere yaraşmaz.
Siz geçici dünya malını istiyorsunuz, Allah ise, ahireti kazanmanızı istiyor.) [Enfal
67] Hâşâ Peygamber efendimiz, geçici dünya malı mı istiyordu?
Şu halde (İbrahim müşriklerden değildi) demek, o hanif diye
ayrı bir dinden idi demek değildir.
Eskiden ehl-i kitabın âlimleri de bu kadar cahil değildi, böyle cahilce şeyleri
gündeme bile getirmezlerdi, İslam âlimlerine cevap veremeyip, sadece biz böyle
inanıyoruz derlerdi. Şimdi böyle cahilce sözleri müslümanlar söylemeyeceğine
göre, bunları din cahili misyonerler uyduruyor.