Hristiyanlar, (Kur’anda da, İsa’ya Allah’tan ruh üflendiği, yani Ruhullah olduğu yazılıdır) diyerek, Hazret-i İsa’nın Kur’ana göre de tanrı veya oğlu olduğunu söylüyorlar. Hazret-i İsa’ya niye (Ruhullah) deniyor?
Hazret-i İsa’ya niçin Ruhullah deniyor
CEVAP
Hazret-i İsa gibi, Hazret-i Âdem’e, hattâ herkese ruh üflenmiştir. Bir âyet
meali:
(Yarattığı her şeyi güzel yaratan, insanı başlangıçta çamurdan, sonra onun
soyunu bir nutfeden yaratan, sonra onu şekillendirip ruhundan ona üfleyen
Allah’tır.) [Secde 7–9]
(Rabbin meleklere, “Ben, topraktan, şekillenmiş kuru bir balçıktan bir insan
yaratacağım. Ona ruhumdan üflediğimde, ona karşı secde edin” demişti.) [Hicr
28, 29]
(İsa, Allah’ın “Kün” [Ol] emriyle yarattığı mahlûkudur ki,
Onu Meryem’e ilka etti. O da, diğer ruhlar gibi, Allah’tan bir ruhtur.)[Nisa
171]
Hazret-i Cebrail’in Hazret-i Meryem’e üflemesinden dolayı, Hazret-i İsa’ya ruh
denildi. Hazret-i Meryem, bu ruh vahyiyle müjdelendi ve Hazret-i İsa’ya
da (Kün) yani (Ol) dendi. (H.L.O. İman)
Allah’tan bir ruh veya ruhullah demek, ona kıymet vermek içindir. Yoksa hâşâ
Allah’tan bir parça değildir. Hazret-i Cebrail’e de ruhdenir. Bir
âyet meali: (O gece, Rablerinin izniyle melekler ve Ruh[Cebrail], her
iş için iner durur.) [Kadr 4]
(Allah, “Ey Meryem oğlu İsa, sana ve anana olan nimetimi an” demişti. “Seni
Ruhul Kudüsle [Cebrail’le] desteklemiştim.”) [Maide
110]
Her ne kadar, bütün ruhlar Allah tarafından yaratılmışsa da, Hazret-i İsa’nın
kıymetini bildirmek için ona, Kelimetullah dendiği gibi, Ruhullah da
denmiştir. Kelimetullah, Allahü teâlânın kelimesi demektir. Kelime, burada ruh
anlamındadır. Bunun gibi, Allahü teâlâ, herkesin Rabbi olduğu hâlde, Peygamber
efendimize verdiği kıymeti bildirmek için, (Senin Rabbin) buyuruyor.
Buradan, başkalarının rabbi olmadığı manası çıkarılamaz. Kâbe için de, (Benim
evim) buyuruyor. Biz de onun için Kâbe’ye (Beytullah =
Allah’ın evi) diyoruz. Cami de, Allah’ın evidir. (Mesacidallah = Allah’ın
mescitleri) tâbiri, Kur’an’da da geçmektedir. (Bekara 114; Tevbe 17, 18; Cin
18)
Allah’ın mescitlerine, Allah’ın evleri de denir. İki hadis-i şerif meali
şöyledir:
(Mescitler [Camiler] Allah’ın evleridir ve müminler de
Allah’ın ziyaretçileridir. Ziyaretçisine ikram etmesi, ziyaret edilen üzerine
haktır.) [Taberani, Hâkim]
(Allah’ın mescitlerini ancak Allah’a ve ahirete inanan kimse imar eder.) [İ.
Mace]
Camiye, Allah’ın mescidi veya Allah’ın evi demek,
ona kıymet vermek içindir. Beytullah gibi, Arş’a da kıymet vermek için, Arşullahdenmiştir.
Bir âyet meali: (O gün, Rabbinin Arş’ını, bunların da üstünde sekiz
melek yüklenir.) [Hakka 17]
Bir hadis-i şerif: (Sa’d bin Muaz’ın ölümünde, Arşullah [Allah’ın
Arşı] sallandı.) [Buharî]
Ay, Güneş, yıldızlar, gezegenler de, Allah’ın olduğu hâlde, Arş’a, (Rabbinin
Arş’ı) yani Arşullah demek, ona kıymet vermek içindir. İmam-ı
Rabbani hazretleri buyuruyor ki: Arş, mahlûkların en şereflisi olduğu
için, Arşullah denir. Yoksa Allahü teâlâya göre, Arş da diğer
yaratılmışlar gibidir. (2/67)
Ruhumuzdan üfledik
Sual: Kur’anda, (Meryem’e ruhumuzdan üfledik) ifadeleri
geçiyor. Ruhumuzdan üfledik ne demektir?
CEVAP
Ruhumuzdan demek, yarattığımız ruhtan demektir. (H. L. O. İman)
Allahü teâlânın emriyle, Ruh-ül-kuds [Cebrail aleyhisselam],
Hazret-i Meryem’e üflemiş ve Meryem validemiz, o anda İsa aleyhisselama hamile
kalmıştır. (Tefsir-i Kurtubi)