Teslis inancı İncillere ne zaman sokuldu?
Hristiyanlıkta Teslis inancı
CEVAP
İlk yazılan üç İncilin [Matta, Markos, Luka] hiçbirinde Teslise
dair tek bir harf bile yoktu. 4. olarak ortaya çıkan Yunanca Yuhanna incilinde,
Yunan filozofu Eflatunun teslis fikri görüldü. Barnabas İncilinde Allah’ın bir
olduğu bildiriliyor. Kostantin, Eflatun’un teslis [Trinite] fikrini yeni İncile
koydurunca, Papaz Aryüs, (Teslis yanlıştır, Allah birdir, İsa Onun oğlu değil,
kuludur) deyince, Hristiyanlar, onu aforoz ettiler. Aryüs Mısır’a kaçtı ise de,
yine kurtulamadı, orada öldürdüler.
Teslis, Hristiyan dininin esasıdır. Allah hem üç, hem bir derler. Bunlardan
bir kısmı, Baba, Oğul ve Ruhulkudüs olarak
kabul ederler. Bir kısmı da, Allah, Meryem, İsa derler.
Hazret-i İsa için (Oğul tanrı, beşer [insan] cesedine girerek Hazret-i
Meryem'den doğmuştur) diyorlar. Yani onun hem doğduğuna inanıyorlar, hem de
ilah olduğuna. Doğmuşsa mahluktur [yaratıktır], buna Halık [yaratıcı] denir mi
hiç?
Hristiyanlar, Ruhulkudüs'ün Baba tanrıdan çıkıp İsa'nın cesedi ile birleşmiş
bulunduğuna inanırlar. Müslümanlıkta Ruhülkudüs, dört büyük
melekten Hazret-i Cebrailin adıdır. Bütün insanlara ruh üflediği gibi
Peygamberlere de vahyi bildirir. Bütün ruhlar gibi Ruhülkudüs de
yaratılmıştır.
Hristiyanlar, Hazret-i İsa’nın çok ibadet ettiğine, daha sonra Yahudiler
tarafından öldürüldüğüne, öldürülmek istenildiği zaman kaçıp gizlenecek bir yer
aradığına, gizlendiği yerde tutularak asılırken şiddetli acılar çektiğine, (Ya
Rabbi, beni niçin terk ettin?) diye Allah’a, halinden şikayet
ettiğine, öldürüldükten sonra da Cehenneme gidip Hazret-i Âdem ile onun
neslinden olan bütün peygamberleri oradan çıkardığına, üç gün sonra ölülerin
arasından kalkıp göklere çıktığına ve Baba tanrının sağ tarafında oturduğuna
inanırlar. Yani Hazret-i İsa, sonradan yaratılmıştır. Hazret-i Meryem'den
doğmuş, süt emmiş, yiyip içmiş, insanlar arasında çocukluk ve gençlik çağını
geçirmiştir. Şu halde sonradan olmuştur. Sonradan olan ve yiyip içmeye muhtaç
olan biri tanrı olamaz. Bu nasıl tanrı ki, Yahudilerin elinde aciz kalıp
kurtulmak için bir sığınacak yer aramak gereğini duymakta, nihayet onların
elinde çarmıhta öldürülmektedir?
Hem tanrıdır hem de çok ibadet ederdi denmektedir. Tanrı kendisine ibadet eder
mi? Baba’nın sağına oturdu dendiğine göre, bu da kendisinin baba tanrıdan ayrı
bir varlık olduğunu kabul etmek ve ona bir mekan isnat etmek olur. Tanrının
ayrı bir tanrıya ve mekana ihtiyaç duyması acizliktir. Başka bir tanrıya veya
mekana yahut başka bir şeye ihtiyacı olan tanrı olamaz.
İncillerde oğul tabiri, herkes için geçmektedir. Mesela Matta’nın
yazdığı İncilde deniyor ki:
(Ne mübarektir barışçılar, çünkü onlar Allah’ın evladı diye
anılacaklardır.) [5/9]
(Göklerde olan babanın evladı olasınız.) [5/45]
Eğer baba ve oğul olmak Hazret-i İsa hakkında gerçek anlamda ise, insanlar
hakkında da, gerçek anlamda olur. Sadece Hazret-i İsa değil, bütün insanlar
Allah’ın oğlu olur. Eğer baba tabiri insanlar için mecaz ise, Hazret-i İsa için
de mecaz demektir.
Matta İncilinde Hazret-i İsa’ya peygamber deniyor:
(Orşelim'e girdiğinde, bu kim diye şehir galeyana geldi. Halk da bu Nasıralı
İsa peygamber, dediler.) [21/10-11]
(Haça gerildikten sonra o Peygamber, elbisemi aralarında taksim edip kaftanım
üzerine kur'a attılar demiştir.) [27/35]
(İsa, bir peygamber kendi vatanından başka yerde de itibarsız değildir,
dedi.) [13/ 53- 54]
Hristiyanlar, kendi yazdıkları kitaba da inanmıyor, İsa peygamber değil, ilah
diyorlar.