Bazıları, "Tesettür imanın veya İslam’ın şartı değildir. Tesettür üzerinde bu kadar fazla durmamalı" diyorlar. Açık gezmek, diğer haramlardan farklı değil midir?
Kadınların kıyafet şekli
Yalnız Kur’an diyen yalancılar, “Kadının kapanması gerekmez”
diyor. “Kadına çarşaf farzdır” diyenler olduğu gibi, “Çarşaf Hristiyan rahibe
kıyafetidir, giyilmez. Nitekim Abdülhamid Han çarşafı yasaklamıştı” diyenler de
vardır. Dinimizdeki hükme bakalım:
Kadınların vücut hatlarının belli olmayacak herhangi bir elbise ile örtünmesi
farzdır. İslam dini, kapanmayı emretmiş, ama belli bir örtü şekli
bildirmemiştir. (Dürer-ül-mültekıte)
Ahzab suresinde bildirilen cilbab, erkeğin de, kadının da giydiği bir elbise,
bir gömlektir. Zevacir ve Berika’daki, (Haya cilbabını[örtüsünü] çıkaranın [aleyhinde] söz
etmek gıybet olmaz.) [Beyheki] ve (Cilbabı [gömleği] haram
olan erkeğin namazı kabul olmaz.) [Bezzar] mealindeki hadis-i
şeriflerde cilbabın bir örtü olduğu açıkça görülmektedir. Cilbabın dış elbise
olduğu tefsirlerde de yazılıdır:
Cilbab, hımarın [tülbentin] üstüne örtülen ve göğse kadar inerek gömleğin
ceybini [yakasını] boynu örten baş örtüsü. (Ebüssüud tefsiri)
Cilbab, tek parça örtü. (Celaleyn)
Cilbab, göğse kadar inen baş örtüsü. (Ruh-ul-beyan)
Cilbab, milhafedir. (Beydavi)
Cilbab, hımardan büyük örtü veya vücudunu örten dış elbise. (Kurtubi)
Cilbab, bedeni baştan aşağı örten çarşaf, ferace, çar gibi dış giysi. (Elmalılı)
Cilbab, dışa giyilen örtü. (Tibyan, A.Fikri Yavuz ve Hasan Basri
Çantay’ın meali)
Cilbab, milhafe, entari veya hımar. (El-Envar) [Milhafe =
dış örtü ki buna ferace de denir.]
Cilbab, feracedir. (Ö. Nasuhi Bilmen tefsiri)
Nur suresinde, (Kadınlar, hımarlarını [başörtülerini] yakalarına
örtsünler) buyuruluyor. Eğer cilbab çarşaf demek olsaydı, hımar
denmezdi.
Fıkıh kitapları cilbabın dış örtü olduğunu bildiriyor. Bir örnek: Hanıma
verilmesi vacip olan nafaka, yemek, kisve ve meskendir. Kisve, hımar ve
milhafedir. (Bahr-ür raık)
Tefsir, hadis ve fıkıhta cilbab dış örtüdür. Çarşafa bid’at denmez; çünkü
âdetteki değişiklik bid’at olmaz. Şalvar ve pantolon da böyledir.
Çarşaf kelimesi, Farsça çader-şepten [gece örtüsü] bozularak Türkçe’ye
girmiştir; tesettür için ev dışında giyilen üstlüktür. Tanzimatta hacca giden
İranlılardan alınan çarşaf, önceleri bid’at sayılıp pek tutulmamışsa da,
1870’ten sonra yaygınlaştı. Daha sonra II. Abdülhamid Han, 4 Ramazan 1309 (2
Nisan 1892) tarihli bir emirle çarşafı yasakladı. (Diyanet Vakfı İslam
Ansiklopedisi)
Yaşmak ile ferace giyilirken, 1872’de Subhi Paşanın Suriye valiliğinden
dönüşünde ailesi Suriye’den getirdikleri çarşafla görününce, İstanbul’da çarşaf
moda oldu. (Musahibzade Celal, Eski İstanbul Yaşayışı)
1889’dan sonra açık feraceli iki paşa kızına birkaç külhanbeyi laf atıp
feracelerini yırtınca, bu defa çarşafa rağbet arttı. Bid’at diyenler de
giydi. (Sermed Muhtar Alus, Aylık Ansiklopedisi sayı 36)
1913’te yüz binlerce Balkan muhacirleri İstanbul’a Ortodoks kadınlarının
giydiği siyah çarşafı ile gelmişti. Zamanla bu da İstanbul’a yayıldı. Hükümetin
zaten uğraşacak hâli yoktu, çarşafa mani olamadı. (M. Zeki Pakalın,
Osmanlı Tarih Deyimler sözlüğü)
3 Ekim 1883’te Şeyh-ül-islamın teklifi ve padişahın emriyle ferace dışında bir
şey giymek yasaklandı. Daha sonra çarşaf da giyildi. O zamanki çarşaflar farklı
idi. (Vakit. 4.10.1883)
Sual: (Çarşaf tam tesettürdür) diyorlar. Buna da delil olarak Âişe
validemizin giyiminden dem vuruyorlar. Bence çarşaf İslam’ın evrenselliğine
aykırı. Sizin bu konudaki fikriniz nedir?
CEVAP
Sence ile, Bence ile, Onca ile din olmaz. Kitaplar ne yazıyor bunu bilmek
gerekir. Bizim veya sizin bu konudaki fikirlerimiz dinde hiç ölçü olur mu?
Âişe validemiz bir defa çarşaf giymemiştir. Entari giydikleri, eteklik
giydikleri hadis-i şeriflerle sabit. Giymiş olsa bile, bu bir âdettir.
Peygamber efendimiz de entari giyerdi. Niye erkeklerimiz entari giymiyor?
Peygamber efendimiz deveye binerdi, onlar niye Mercedese biniyorlar.
Binmelerinde mahzur yoktur. Bunlar âdettir, giyim de bir âdettir. Dinimiz belli
bir şekil bildirmemiştir.
Arap ülkelerinde yaşayanların iklim şartlarına uygun olanı çarşaf olabilir.
Fakat kalkıp da kutuplarda yaşayan müslümanlara çarşaf giyeceksin diyemeyiz. Bu
iklime uygun olmaz çünkü. Dolayısıyla İslam’ın evrenselliği diye bir şey yoktur
bunda.
Sual: Bazıları, "Çarşaf hristiyan rahibelerinden geldiği için
giyilmesi caiz olmaz. Şalvar ve pantolon giymek de bid'attir" diyorlar. Bu
hususta dinimizin hükmü nedir?
CEVAP
Kadınların vücut hatlarının [kaba avret yerlerinin şekli ve rengi] belli
olmayacak herhangi bir elbise ile örtünmesi farzdır. İslam dini, kapanmayı
emretmiş, ama belli bir örtü şekli bildirmemiştir. (Dürer-ül-mültekite)
Peygamber efendimizin ve Eshab-ı kiramın mübarek hanımları, çarşafla
örtünmemiştir. Hiçbir kitapta çarşaf giydikleri bildirilmiyor. Milhafe,
ferace, fistan, entari giydikleri birçok kitapta bildiriliyor. İmam-ı
Rabbani hazretleri de, böyle değişik elbise giydiklerini 313. mektubunda
bildiriyor. Bu hususlar, Cami-ur-rumuz ve Hidayekitabında
da bildiriliyor.
Kapanması gereken yerleri örtmek ve yukarıda bildirilen vücut hatlarını belli
etmemek şartı ile kadınlar, bulunduğu şehrin âdetine uygun giyinir. Çünkü
elbise gibi mubahlarda, şehrin âdetine uymamak tahrimen mekruhtur. Zaruret
olmadıkça, haramlarda hiçbir yerin âdetine uyulmaz. (Hadika)
Peygamber efendimiz, ayaklarına kadar uzun gömlek, yani entari giymiştir.
Şalvar ve pantolon giymemiştir. Bunları giymek âdette bid'attir. Âdette bid'at
olan şeyi yapmak günah değildir. Taksiye, uçağa binmek de âdette bid'attir.
Bunları yapmak günah değil dinin emridir. Bunun için âdet olan yerlerde,
kâfirlerden gelmiş olsa bile, kadınların çarşaf ve erkeklerin bol pantolon veya
şalvar giymeleri caizdir, günah olmaz. Elbisenin şekli ibadet değil, âdettir.
Çünkü Peygamber efendimiz, papaz ayakkabısı, Rum elbisesi giymiştir. (Redd-ül
muhtar)
Peygamber efendimizin böyle âdet olarak yaptığı şeylere Sünnet-i zevaid denir.
Bunları terk etmek günah olmaz. (Hadika)
(Bir kavme benzeyen onlardandır) hadis-i şerifi, ibadetlerde
benzemenin tehlikesini bildirmektedir. Mesela papaz zünnarı ve haç takmak
böyledir.
Dikiş makinesi, daktilo, elbise gibi şeyler ise âdettir. Âdetlerde kâfirlere
benzemek günah olmaz. Peygamber efendimiz, her zaman belli bir elbise giymezdi.
Bazen Rum, bazen Arap elbisesi giyerdi. Kolları dar Rum cübbesi de
giymiştir. (Tirmizi)
Herkesin çarşaf giydiği bir yerde, birkaç kadının manto giymesi fitneye sebep
olacağından uygun olmadığı gibi, manto giyilmesi âdet olan yerlerde de çarşaf
giyilmesi uygun olmaz. Çünkü bir yerde âdet olan şeyler giyilmezse, gösteriş ve
şöhret olur, fitneye sebep olur. Hadis-i şerifte (Fitneyi uyandırana
lanet olsun) buyuruldu. (Hadika)
Eşarbı manto içine koymak
Sual: Bir âyette, (Başörtülerini yakalarına örtsünler) denildiğine
göre, eşarbı mantonun içine koymanın, bu âyete aykırı olduğu söyleniyor.
Başörtüsünün mutlaka göğsü ve omuzları kapatacak şekilde olması şart mı?
Mantonun içine konsa mahzuru olur mu?
CEVAP
Şart olan saçları örtmektir. O âyet-i kerimenin meali şöyledir:
([Kadınlar, yabancı erkeklere bakmaktan] sakınsınlar, ırzlarını
korusunlar, [el, yüz gibi] görünen kısmı hariç,
ziynetlerini [saç, kulak, boyun, gerdan gibi ziynet takılan yerlerini] göstermesinler,
başörtülerini yakalarına kadar [saç, kulak ve gerdanlarını]örtsünler!) [Nur
31]
Demek ki, başı örtmekten maksat, saçları, kulakları ve gerdanı örtmektir. Bu
örtünmenin şekli değil, önemli olan örtülmüş olmasıdır. Örtü, dikkati çekecek
renk ve şekillerden de, uzak olmalıdır.
Çene altını kapatmak
Sual: Kadınlar, namaz kılarken çene altlarını da kapatmaları gerekir
mi?
CEVAP
Evet, gerekir.
Çarşafın yasaklanması
Sual: II. Abdülhamid Han, kadınların çarşaf giymesini niçin
yasaklamıştır?
CEVAP
Bu husustaki emrin özeti şöyledir:
Büyük İslâm devletinin ayakta durması, kadın ve erkek bütün Müslümanların her
türlü hâl ve hareketlerinde dinin hükümlerine uymalarına bağlıdır. Aksi hâl,
Allah korusun, gerek fertler, gerek devlet için, maddî ve manevî sonsuz
zararlara sebep olacağından, İslam kadınlarının Allah’ın emirlerinden olan
örtünme usul ve kaidelerine, fevkalade dikkat ve itina etmeleri gerekir. Bu
çarşaflar, İslam kadınlarınca örtünmeye asla münasip ve müsait olmadığı gibi,
bazı münasebetsiz erkekler tarafından da, kötü maksatlarla giyilebilir. Dindarlık
ve maslahat bakımından meydanda olan zararlarından ötürü, gereği uygun
bir şekilde anlatılarak, kadınların çarşaf giymelerinin yasaklanması Padişah
emri iktizasındandır. (Yıldız Saray-ı Hümâyûnu Baş Kitabet Dairesi
5894; 2 Nisan 1892 Hükümdar Başkâtibi)
Halebi-i kebir’de, (Kadınlar dır denilen örtüyle
örtünür. Dır’ın yakası göğüsten ayağa kadar açıktır) buyuruluyor. Demek ki,
İslâm kadınlarının çarşafla örtünmeleri, sonradan âdet oldu. Şimdi, çarşaf âdet
olan yerlerde çarşafla, manto âdet olan yerde geniş manto ve kalın baş
örtüsüyle örtünmelidir. (S. Ebediyye)
Dinde tesettür şekli
Sual: S. Ebediyye’de, Dürer-ül-Mültekıte kitabından
naklen, (İslamiyet, kadınların örtünmesi için belli bir örtü emretmedi)deniyor.
Buradan, kadın ince giyinebilir, açık giyinebilir, allı güllü giyinebilir, uzun
kısa giyinebilir gibi bir anlam çıkmıyor mu?
CEVAP
Hayır, asla öyle bir anlam çıkarılamaz. Bu, dîni bilgilerimizdeki alt yapı
noksanlığından ileri gelen yanlış bir anlayıştır. Dinimizde şartsız söylenen
şeyler şartlı anlaşılır. Mesela, Peygamber efendimiz, (Cömert Cehenneme
girmez) buyuruyor. Buradan her cömerdin mutlaka Cennete gireceği
anlaşılmaz. Birçok şart var. İlk şartı iman sahibi olmaktır. İmansızsa ne kadar
cömert olursa olsun, Cennete girmez, Cehenneme gider.
(Belli bir örtü şekli yok) demek, kapanmak şartıyla, yaşadığı memleketin
âdetine uygun giyinmek demektir. Mesela yaşadığı memlekette şalvar giyiliyorsa
şalvar giymek, çarşaf giyiliyorsa çarşaf giymek, entari giyiliyorsa entari
giymek, manto giyiliyorsa manto giymek demektir. Ama dine aykırı bir şey,
mesela mini etek giyiliyorsa, mini etek giymek demek değildir. Tesettür demek,
vücudu baştan ayağa kadar, vücut hatları belli olmayacak şekilde kapatmak
demektir. İslamiyet belli bir şekil koymamıştır. Âyet-i kerime ve hadis-i
şeriflerde, örtünme şekli bildirilmemiştir. Belli bir şekil olsaydı, elbette
Kur'an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açıkça bildirilirdi. Bunun için, (Entari
veya ferace giymek şarttır) demek yanlış olduğu gibi, (Çarşaf giymek şarttır)
demek de yanlıştır. Dine uygun olmak şartıyla, o bölgede âdet olan kıyafet
hangisiyse, öyle kapanmak gerekir. Dinimiz kapanmayı emretmiş, (Kadın için, el
yüz hariç, vücudunun tamamını kapatması farzdır) buyurmuş, fakat örtünme
şeklini serbest bırakmıştır. El yüz hariç, her yerini herhangi bir kumaşla
örtebilir. Yine fıkıh kitaplarında kumaşın dikkati çekici renklerde olmaması da
bildirilmiştir. Dürer-ül-Mültekıte kitabında anlatılmak
istenen tesettür budur.
Örtülü çıplak kadın
Sual: Başı kapalı bir kadının, vücut hatlarını belli edecek kadar dar
ve ince elbise giymesi, kısa kollu bluz giymesi, mini etek giyene göre daha
uygun değil midir?
CEVAP
Peygamber efendimiz böyle kadına, (Örtülü çıplak kadın) diyor.
Yerine göre böyle giyinmek, belki de mini etek giymekten daha fazla günahtır.
Çünkü bu durum, kötü örnek olur. Sanki böyle giyinmekle de, dinin emrinin
yerine getirildiği sanılabilir. Mini etekli olan, ahlâkı bozar, böyle giyinen
ise dini bozar. İslam Ahlakı kitabındaki bir hadis-i şerif:
(Örtülü çıplak kadınlar Cennete girmez, kokusunu bile duymaz.)[Müslim]
Bu hadis-i şerif, kadınların ince, şeffaf veya cilde yapışık olan dar elbise ve
başörtüsüyle örtünmelerini yasak etmektedir. Böyle örtünmek, çıplak gezmek gibi
günah olur. (İslam Ahlakı)