Kumar ve Oyunlar
Kumar ve Oyunlar
Sual: (Kumarın haram kılınma sebebi, insanı
namazdan alıkoyması ve insanları birbirine düşman etmesidir. Bunun için de,
kumar sınıfına girse de, her çeşit piyango haram değil, mekruhtur) diyenler
oluyor. Namaza mâni olmazsa, kimseyi düşman etmezse kumar helâl mi oluyor?
CEVAP
Piyango kumardır. Kumar ise kesin olarak haramdır. İki âyet-i kerime meali:
(Ey inananlar, hamr [alkollü içki], kumar, putlar ve fal
okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saadete
eresiniz.) [Maide 90]
(Şeytan, hamr ile ve kumarla aranıza düşmanlık ve kin sokmak ister. Sizi,
Allah’ı zikirden ve namazdan alıkoymak ister. Siz[zararları
bilinirken] bunlardan hâlâ sakınmaz mısınız?) [Maide 91]
İkinci âyet-i kerimede, içki ve kumarın zararlarından sadece ikisi
bildiriliyor. (Şeytan, bunlarla aranıza düşmanlık ve kin sokmak,
Allah’ı zikirden ve namazdan alıkoymak ister) deniyor. Öyle diyenlerin
fasit kıyaslarına göre, namazdan alıkoymazsa, kimseyi birbirine düşman etmezse,
içki de helâl olur. Hâlbuki bir kimse evinde bir yudum şarap içse, yani içtiği
içki namaza mâni olmasa ve kimseye zararı dokunmasa da, yine haramdır, büyük
günahtır. İki hadis-i şerif:
(Çoğu sarhoş eden şeyin, azını da içmek haramdır.) [Nesaî, Tirmizî]
(Bir zaman gelecek, içkinin adı değiştirilecek ve helâl sayılacaktır.) [İ.
Ahmed]
Günümüzde çeşitli içkilere helâl diyenler olduğu gibi, kumar olan piyangoya da
helâl diyenler çıkabiliyor. Alkollü olan her içki ve piyangonun her çeşidi
haramdır.
Resulullah "sallallahü aleyhi ve sellem" içkiyi, kumarı ve çalgıyı
yasakladı. (Ebu Davud)
Peki, kumar nedir, ne yapılırsa kumar olur?
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki: Kumar sözü, kamr kelimesinden
gelmektedir. Kumarcılardan her birinin malının artmak ve azalmak ihtimali
vardır. Birinin malının yalnız artması, ötekinin yalnız azalması ihtimali
varsa, kumar olmaz. (S. Ebediyye)
Birkaç kimse, aralarında para, mal toplayarak piyango çekip, isabet
etmeyenlerin, isabet edenlere mal, para vermelerini sözleşmeleri kumardır. (Mecelle
2169)
Kumarın haram olması için namaza mâni olmak, düşmanlığa sebep olmak gibi bir
şart yoktur. Düşmanlığa sebep olsa da, olmasa da, piyango kumardır, her kumar
haramdır.
Sual: Dünyadaki müslümanlara gönderilen Kumar Oyunlarıhakkındaki
bildiriye cevap verir misiniz?
CEVAP
Dinimizde bir şeyin haram ve küfür olduğu dört delil ile bilinir. Bunlar Kitab,
Sünnet, İcma ve Kıyastır. Bundan başka delil yoktur. Gönderilen bildiride
çeşitli kumar oyunlarının kağıt sayısından dolayı haram veya küfür olduğu
bildiriliyor. Halbuki İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
(Oyun ile vakit geçirmek, tavla, 14 taş ve benzeri oyunlar tahrimen
mekruhtur. Bunlar, para ile, mal ile yapılırsa kumar olur, haram olur.) [Redd-ül
Muhtar c.5, s.253]
Demek ki, ne çeşit oyun olursa olsun, çayına bile olsa, oynanınca haram,
parasız oynanırsa tahrimen mekruhtur. Hiçbir kitapta, kumar oynayan dinden
çıkar diye yazmaz.
Bildiride, (Pişpirik oynarsan 54 farzla oynarsın, tavla oynarsan İslam’ın 32
şartı ile oynarsın) gibi indi görüşler vardır. Dinimizde rakamlar üzerinden
manalar çıkarmak doğru değildir. Amerika’da peygamber olduğunu söyleyen R.
Khalife isimli bir din düşmanı da, 19 rakamının kutsallığından bahsetmiştir. 19
rakamı üzerine başka numara döndürenler de olmuştur.
İslam’ın şartı 32 değil, beştir. Dominodaki sayılar farsçadır. Yahudilikle,
Hristiyanlıkla bir ilgisi yoktur. Abdestin farzı Hanefi’de dört ise de, diğer
mezheplerde farklıdır.
Böyle bildiriler, ya yabancıların bir oyunu veya cahil kimselerin bir
düzmesidir. Kumarın haram olduğu edille-i şeriyye ile de sabittir. Rakamlara
göre haram olduğunu söylemek çok yanlıştır. Kumar oyunları, bildiride açıklanan
rakamlarla değil de, başka rakamlarla oynansa haram olmaktan çıkacak mıdır?
Elbette çıkmaz. Hurafelerden uzak durmak gerekir.
Sual: Top yarışı yaptırmak, topu en ileri atana hediye vermek caiz
mi, kumar mı? Hangi şans oyunları, hangi yarışlar, kumardır, hangileri kumara
girmez? Kur’a çekmek, piyangoya girer mi?
CEVAP
Bir şeyin kumar olabilmesi için bahse giren iki veya daha fazla kişinin zarar
veya kâr etme ihtimalinin bulunması şarttır. Mesela (Sen kazanırsan ben sana
vereceğim, ben kazanırsam sen bana vereceksin) şeklinde bahse girmek kumar
olur. (Sen kazansan da, ben kazansam da ben vereceğim veya sen vereceksin)
şeklinde olursa kumar olmaz. Yahut, biri, iştirakçilerden para almadan
(Hanginiz kazanırsa ona para veya araba vereceğim) dese kumar olmaz. Kazanma
olmadan, (Kur’a çekeceğim. Kim kur’ada çıkarsa ona vereceğim) demek de kumar
olmaz.
Mubah olan herhangi bir şey ile yarışmak caizdir. Yarışan iki kimseden yalnız
birinin, (Beni geçersen, sana şunu vereceğim. Ben geçersem, senden bir şey
istemem) demesi veya yarışmaya karışmayan birinin, (İkinizden kazanana şunu vereceğim.
Kazanmayan bir şey vermeyecek) demesi caizdir. (Kazanamayan, kazanana şunu
verecek) denirse, kumar olur. Kumarcılardan herbirinin malının artmak ve
azalmak ihtimali vardır. Eğer, üçüncü bir kimse, ikisinin atlarını geçmesi
şüpheli olan bir at ile yarışa katılıp, (Sizi geçersem, ikinizden de alırım.
Siz beni geçerseniz, size bir şey vermem, hanginiz ötekini geçerse, ondan alır)
demesi de caiz olur. (Redd-ül Muhtar)
TV’deki çekilişler
Sual: TV’lerdeki programlarda, fazla puan alana, kapıyı önce açana,
mayını patlatmayana çeşitli hediyeler veriyorlar. İştirakçilerden hiç para
almıyorlar. Bu kumara giriyor mu?
CEVAP
Girmiyor. İştirak eden herkesten az da olsa para alsa, kumara girer. Bu
hususta, muteber eserlerden aldığımız yazı aşağıdadır:
Her şey ile yarış etmek ve bulmaca çözmek helaldir. Bunları kumar ile yapmak
haramdır. Koşarak veya at ile ve silah ile, ok ile hedefe atmak gibi harbde
kullanılan şeylerle yapılan yarışlarda, bir taraftan mal şart etmek de caiz
olur. Yani iki kişiden yalnız biri, (Sen kazanırsan, ben sana vereceğim. Ben
kazanırsam, sen bana vermeyeceksin) derse veya bir üçüncü kimse, yarışa
katılanlar arasından kazanana ben vereceğim) derse caiz olur. İki tarafın da
mal vermesi şart edilirse, kumar olur. Bir üçüncü kimse de yarışa katılıp,
ikisini de geçerse, ikisinden de alması, ikisini de geçemezse, ondan bir şey
alınmaması şartı ile, ikisinden geride kalanın, geçene mal vermesini şart etmek
caiz olur.
Kur’a çekmek caiz ve sünnettir. Mülk sahiplerinin haklarının miktarlarını değiştirmek
veya ortaklardan birinin hakkını yok etmek yahut hakkı olmayana pay vermek için
yapılan kur’a, piyango olur, haram olur.
Kumar, yarışlarda olduğu gibi, tavla ile, dama taşları ile, iskambil kağıtları
ile yapılan her oyunda, futbol oyunlarında da olur. Bunların hepsinde ve ilim
adamları arasındaki kumarda, sözleri, tahminleri yanlış çıkanlar, tahminleri
doğru çıkanlara mal, para vermektedir. Kumara katılanların herbirinde, hem
almak hem de vermek ihtimali vardır. Kumar oynatmak, yarışmak demek değil,
tahminde yanılıp yanılmamak demektir.
Kumarla sömürenler
Kumarda, sonu tahmin edilen işin oyun olması, kazançlı, başarılı olması veya
zararlı olması arasında fark yoktur. Canbazın düşüp düşmeyeceğini, geminin
batıp batmayacağını tahmin edenlerin, birbirlerine para vermek için
sözleşmeleri de kumar olur. Bunun içindir ki, oyun, yarış yapılmaksızın,
kumarcıların isimleri veya para ile aldıkları biletlerin numaraları arasında
piyango çekerek, çekilen numara sahiplerine biletlerden toplanan paraların
hepsini veya bir miktarını dağıtmak kumar olur. Çünkü, piyangoya katılanların
hepsi kendi numarasının çekileceğini ümit etmektedir. Bu tahminleri doğru
çıkanlar, yanlış çıkanların önceden vermiş oldukları paralardan almaktadır.
Aldıkları para ile, önceden bilete verdikleri paranın farkını, tahminleri
yanlış çıkanlardan almış olmaktadır. Tahminleri yanlış çıkacaklardan para
toplamak güç olacağı için ve bunlar önceden belli olmadıkları için, piyangoya
katılanların hepsinden, önceden bilet ücreti ismi altında para toplanmakta,
tahmini doğru çıkanların vermiş oldukları, sonra kendilerine iade edilmektedir.
Önceden toplanan paraların hepsini piyango sahibi almakta, bundan
"aslanpayı"nı kendine ayırıp, geri kalanını tahminleri doğru
çıkanlara vermektedir.
Piyango sahibi, kumara iştirak etmese bile, harama sebep olduğu için, büyük
günah işlemekte iştirak edenleri sömürmektedir. (Redd-ül Muhtar, S.
Ebediyye, İ. Ahlakı)
Sual: Gazetenin, çekiliş yaparak araba vermesiyle piyango arasında
fark var mıdır?
CEVAP
Piyango bileti alınınca verilen paraya karşılık bir mal alınmıyor. Kuponsuz
olarak Gazetenin vereceği çekilişe katılan kimse, verdiği para ile gazetenin
yanında ayrıca ansiklopedi ve kaset de alıyor. Okuyucuların gazeteden bir
alacakları kalmıyor. Gazete fazla olarak kur'a ile araba vs. veriyor. Gazete
bunu da sorulan sualleri bilene veriyor. Bunun piyango ile hiç alakası yoktur.
Üç çeşit kur'a, yani çekiliş vardır:
1- Haram olan kur'a. (İştirakçilerinden birkaçı hariç, hepsi zarar
eder. Her çeşit piyango çekilişleri böyledir.)
2- Caiz olan kur'a. (İştirakçilerden hiç birinin zarar etmediği
kur'a. Gazetenin verdiği arabalar, buzdolapları ve çamaşır makineleri
böyledir.)
3- Müstehap olan kur'a. Müşterek hakka sahip olanlar arasında
çekilen kur'a. (Kurban etini tarttıktan sonra ortakların kur'a ile hisselerini
almaları böyledir.) [Mecelle Şerhi]
Sual: Haram bir şeyi sevmek, "Kumar haram ama seviyorum"
demek küfür olur mu?
CEVAP
İnsanın nefsi haramlardan hoşlanır. Haramlardan hoşlanmak insanın elinde
olmadığı için küfür ve günah olmaz. Haram işlemek günah olur. "Haram ama
seviyorum" demek suretiyle günahı duyurmak, ilan etmek, teşvik etmek de
günahtır. (Hadika)
Sual: Bir kilo baklavayı yiyebilirsen fiyatını ben ödeyeceğim.
Yiyemezsen kendin ödersin diyerek bahse girmek kumar sayılır mı?
CEVAP
Karşılıklı zarar etme olduğundan kumar sayılır. Kendi getirdiği baklavayı
arkadaşına (Hepsini yiyebilirsen sana şu kadar para vereceğim. Yiyemezsen bir
şey yok) dese, kumar olmaz. İki taraftan birinin zarar etme ihtimali varsa,
karşılıklı bahisler kumar olur.
Sual: Büyük ikramiyeli yarışmalara katılıp oradan kazanılacak
parayı yemek caiz midir?
CEVAP
Para vermeden yarışmaya katılma imkanı varsa mahzuru yok. Az da olsa para
veriliyorsa kumar olur, haram olur.
Sual: Okey, kağıt vs. gibi oyunlar, çayına veya vakit geçmesi için
oynandığında günah olur mu?
CEVAP
Çayına oynamak da kumardır ve haramdır. Bu oyunları oynamak tahrimen mekruhtur.
Devamlı oynanırsa haram olur. Oyun oynamak malayanidir, boş iştir.
İnsan, dünyaya oyun ve eğlence için gelmemiştir. Dünya iş ve kazanç yeridir.
Dünya ahiretin tarlasıdır. Burada ne ekilirse, ahirette o biçilecektir. Boş
vakit fırsat ve ganimettir. Faydalı iş yapmadan vakit geçirmek vakti öldürmek
olur. Dünyada yapılan her işin, her nefesin hesabı kıyamette sorulacaktır.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kıyamet günü, herkes ömrünü ve gençliğini nerelerde geçirdiğinden, malını
nereden kazanıp nerelere harcadığından ve ilmi ile amel edip etmediğinden
sorguya çekilecektir.) [Tirmizi]
Ömür, ilim, mal ve beden, Allahü teâlânın kullarına verdiği bir sermayedir. Bu
sermayeyi Allahü teâlânın bildirdiği yerlerde harcamalıdır. Vakit geçtikten
sonra pişmanlığın faydası olmaz. Onun için gençliğin, malın, sağlığın kıymetini
bilmeli, dünyada ahireti kazanacak işler yapmalıdır. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki:
(Beş şeyden önce beş şeyin kıymetini bil! İhtiyarlıktan önce gençliğin,
hastalıktan önce sağlığın, meşguliyetten önce boş vaktin, fakirlikten önce
zenginliğin ve ölümden önce hayatın kıymetini bil!) [Ebu Nuaym]
Peygamber efendimiz, tavla oynayan bir grup insana buyurdu ki:
(Oyunla meşgul olan el ve kalblere, boş ve bâtıl sözlere yazıklar
olsun!) [Beyheki]
Böyle oyunları parasız, eğlence için oynamak da uygun değildir. Çünkü hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Satranç ve dama oynayan, ellerini domuz kanına bulaştırmış gibi
olur.) [Müslim]
(Tavla oynadıktan sonra kalkıp namaz kılan, irin ve domuz kanı ile abdest
alıp namaz kılana benzer.) [İ. Ahmed]
(Satranç, tavla ve benzeri haram olan oyunları oynayanlara rastladığınız zaman,
selam vermeyin! Selamlarını da almayın!) [Deylemi]
Yukarıdaki hadis-i şeriflerin açıklaması olan fıkhi hüküm ise şöyledir:
(Tavla, satranç, 14 taş gibi oyunları oynamak tahrimen mekruhtur. Devamlı
oynanırsa haram olur. Eğer bir farzı yapmaya mani olursa yahut para için
oynanırsa yine haram olur.) [Redd-ül Muhtar 5/253]
Görüldüğü gibi, parasız olarak ara sıra oynamak harama yakın mekruh, devamlı
oynanırsa haramdır. Çayına da oynamak kumar olduğu için yine haramdır.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Bir kimsenin boş şeylerle vakit geçirmesi, Allahü teâlânın onu sevmediğinin
alametidir.) [Mektubat-ı Rabbani]
İmam-ı Malik hazretleri buyurdu ki:
(Satranç ve dama oynayan Allah ve Resulüne asi olmuş sayılır.) [U.
Kübra]
İmam-ı Gazali hazretleri ile İmam-ı Şafii hazretleri,
ara sıra satranç oynamanın mubah, devamlı oynamanın ise tenzihi mekruh olduğunu
bildirdiler. Nitekim, İmam-ı Şafii hazretleri, (Satranç
oynamak, din ve mürüvvet sahiplerinin âdeti değildir) buyurdu.
Bu yazılardan anlaşıldığına göre, Hanefilerin satranç dahil bütün oyunları
oynamaları doğru değildir. Şafiilerin ise, ara sıra yalnız satranç oynamaları
caizdir.
Sual: İctihad kapısı kapalı deniyor. Mesela günümüzde ortaya
çıkan bazı oyunlar, at yarışı, loto ve diğer konular hakkında dinimizin bildirdikleri
söylenirken kıyas ya da icma mı yapılmış oluyor yoksa İslam âlimlerinin
bildirdikleri vasıtasıyla mı hüküm veriliyor?
CEVAP
Kumarı tarif etmişler, adına loto de, toto de, piyango de, at yarışı de, fark
etmez yani yeni bir şey yok. Kıyas falan yapılmıyor. İçki, kumar ve diğer
haramlar isim değiştirse de yine haramdır. Bunlar için yeni ictihada ihtiyaç
yoktur.
Şans oyunu
Sual: Bazı şans oyunları, tamamen rastlantıya dayanmıyor, bilgi ve
yetenek de, gerektiriyor. Kendi bilgimizi kullandığımız için, acaba bu tip şans
oyunları caiz olur mu?
CEVAP
Hayır, caiz olmaz. Ölçü, bilginin kullanılıp kullanılmaması değil, oyunda para
verilip verilmemesidir. Bilgi yarışması da yapılsa, katılmak için para
verilirse, yine kumar olur, caiz olmaz.
Sual: Bir şeyine lades tutuşmak caiz olur mu?
CEVAP
Hayır, caiz olmaz, kumar olur.
Sual: Futbol veya başka oyunları, spor gayesiyle oynamak günah
mıdır?
CEVAP
Avret yeri açık olursa veya namaza mani olursa, her oyun haram olur.
Oyunla vakit geçirmek, tavla, 14 taş ve benzeri oyunlar tahrimen mekruhtur.
Bunlar, parayla, malla yapılırsa kumar olur, haram olur.(Redd-ül-muhtar)
Demek ki, ne çeşit oyun olursa olsun, çayına bile olsa, parayla oynanınca
haram, parasız oynanırsa tahrimen mekruhtur. Spor olarak başka faydalı işler
yapmak, mesela, yürümek, koşmak, denizde yüzmek, evde çeşitli jimnastik
aletleriyle spor yapmak tercih edilebilir. Çeşitli oyunlara bağlanıp, kitap
okumaktan mahrum kalanlar, hattâ yemek yemeyi bile unutanlar oluyor. Okuldaki
derslerine bile çalışamıyorlar.
Piyango bileti bulmak
Sual: Yolda bir milli piyango bileti bulunsa, bu bilete bir miktar
para çıksa, bu parayı alıp harcamak caiz olur mu?
CEVAP
Kendi satın almadığı için, lukata yani, yerde bulunan para, mal hükmündedir.
Müslüman bir fakire verilebilir veya fakirse kendisi kullanabilir.
Piyangodan çıkan araba
Sual: Piyangodan çıkan bir arabayı satın almam caiz midir?
CEVAP
Kendisine piyangodan araba çıkan kimse, dinen araba onun mülkü olmadığı için
satamaz, bir fakire hediye eder. Fakir, teslim aldıktan sonra, kendi malı
olduğu için, size veya dilediğine satabilir.
Kumardan kazanılan para
Sual: Bir kimse kumardan kazandığı parayla çay ısmarlasa, içmem demek de
o anda mümkün olmasa, böyle emr-i vaki karşısında içmek caiz olur mu?
CEVAP
Emr-i vaki olunca, cebindeki paradan vermiş kabul ederek içilebileceğini merhum
Hocamız bildirmişti.
Bahse girmek
Sual: Bir arkadaşıma, (Satın aldığım şu bir kilo baklavayı
yiyebilirsen senden para istemem, yiyemezsen, sen bana yüz lira ver!) dedim.
Böyle bir şartla yapılan anlaşma kumar hükmüne girer mi, yani haram mıdır?
CEVAP
Kumardır, haramdır. Böyle bahislerde, iki taraftan birinin kâr veya zarar etme
ihtimali varsa kumar olur. Burada, arkadaşınız kazanırsa, yediği baklavanın
parasını vermeyecek, baklava ona kâr olarak kalacak, kaybederse, 100 lira
zarara girecektir. O yerse, siz satın aldığınız baklavayı kaybetmiş
olacaksınız, kazanırsanız 100 lirayı alacaksınız. Tam kumardır.
Toplantıya geç kalan
Sual: (Toplantıya kim geç kalırsa, on lira para verecek veya bir kilo
tatlı getirecektir) gibi bir anlaşma yapmak caiz midir?
CEVAP
Evet, caizdir, kumara girmez.
İkili opsiyon
Sual: İkili opsiyon isminde bir yatırım şekli var. Dövizlerin, hisse
senetlerinin, altın veya gümüşün fiyatının, önümüzdeki 5 dakika, 1 saat veya 1
gün sonra gibi zaman aralıklarında, yükseleceği veya düşeceği yönünde tahmin
yapılıyor. Mesela (Altının fiyatı, yarım saat sonra, şu anki fiyattan düşük
olacak) denilerek 100 lira yatırılıyor. Tahmin tutmazsa, yani fiyatı yükselirse
100 lira gidiyor, kaybedilmiş oluyor. Tutarsa da 180 lira geri alınıyor, yani
80 lira kâr edilmiş oluyor. Böyle bir işlem caiz olur mu?
CEVAP
Böyle bir işlem, tam kumardır. Eğer, altın veya döviz satın alınırsa, o zaman
yatırım olur. Bunların fiyatı yükselirse kâr, düşerse zarar edilmiş olur. Bir
malın ticaretini yapmak gibi olur, bunun mahzuru olmaz. Ama yükselecek veya
düşecek diye tahminde bulunup para yatırmak, iki taraftan birini zarara
uğratacağı veya kâr ettireceği için kumar olur. Zar atmak veya piyango çekmek
gibi kumardır. Çayına da oynansa, tavla, domino, dama ve kağıt oyunları da
kumardır.
Güreşçinin kazandığı
Sual: Oğlum güreşçi olacak. Komşular, (Güreşçinin,
müsabakalarda alacağı para kumara girer, haram olur) diyorlar.
Avret yeri kapalı olarak müsabakalara katılıp ikramiye almak günah mıdır?
CEVAP
Hayır, kumara girmez, haram olmaz. (Sen yenersen, ben sana vereceğim, ben
yenersem, sen bana vereceksin) şeklinde olan anlaşma kumardır. Bunun dışında,
her çeşit müsabakada, kazananlara ikramiye vermenin mahzuru olmaz. Avret yeri
açık olursa, o ayrı bir günahtır. Kazancı haram olmaz.
Sual: Çocukların veya büyüklerin, kendi aralarında
bilmece çözerek yahut başka şekilde yarış yapmalarının dinen bir mahzuru var
mıdır?
Cevap: Her şey ile yarış etmek ve bilmece çözmek helaldir. Bunları
kumar ile yapmak haramdır.
Çeşitli şekillerde yarış tertip etmek
Sual: Çocuklar, gençler arasında bulmaca çözerek, bilmece sorarak çeşitli
yarışlar yapmanın, tertip etmenin, dinimiz açısından bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidînde deniyor ki:
“Her şeyle yarış etmek ve bilmece çözmek helaldir. Bunları kumarla yapmak
haramdır. Koşarak veya atla, silahla, okla hedefe atmak gibi harpte kullanılan
şeylerle yapılan yarışlarda, bir taraftan mal şart etmek de caiz olur. Yani iki
kişiden yalnız biri, sen kazanırsan, ben sana vereceğim, ben kazanırsam, sen
bana vermeyeceksin derse veya bir üçüncü kimse, yarışa katılan cemaat arasından
kazanana ben vereceğim derse, caiz olur. Fakat harbe hazırlık için yapılmaları
lazımdır. Oyun, gösteriş, övünmek için yapılan her yarış mekruh olur. Namaza
mani olacak kadar devam ederse, haram olurlar. Harpte kullanılan şeyleri
öğrenmek mendubdur. İki tarafın da mal vermesi şart edilirse, kumar olur. Kumar
oynamak ise haramdır. Bir üçüncü kimse de yarışa katılıp, ikisini de geçerse,
ikisinden de alması, ikisini de geçemezse, ondan bir şey alınmaması şartı ile,
ikisinden geride kalanın, geçene mal vermesini şart etmek caiz olur. Kıbleye
karşı atış mekruhtur. İki ilim adamının bir konuda münakaşa edip, tek taraflı
mal şart etmeleri de caizdir. Birçok ilim adamından sözü doğru olana, hariçten
birinin mal vermesi de caizdir. Fakat münakaşaya katılanların birbirlerine mal
vermeleri kumar olur. Hadis-i şerifte; (Her türlü lehv haramdır.
Yalnız, hanımı ile oynamak, at ve silah ile talim, yarış yapmak caizdir) buyuruldu.”
Sual: Kumarsız olarak satranç oynamanın dinimiz açısından
mahzuru var mıdır?
Cevap: Fetâvâ-yı Hindiyyede; “Satranç, kumar ile olursa haram,
kumarsız olursa mekruhtur” buyuruluyor.
Kumar, bir yarış değildir
Sual: Kumar, bir yarış değil midir, niçin yasak edilmiştir?
Cevap: Kumar, yarışlarda olduğu gibi, tavla, dama taşları, iskambil
kâğıtları ile yapılan her oyunda, futbol oyunlarında da olur. Bunların hepsinde
ve ilim adamları arasındaki kumarda, sözleri, tahminleri yanlış çıkanlar,
tahminleri doğru çıkanlara mal, para vermektedir. Kumara katılanların her
birinde, hem almak hem de vermek ihtimali vardır.
Kumar oynatmak, yarışmak değil, tahminde yanılıp yanılmamak
demektir. Bunun için, oynayanlar arasında olduğu gibi, oynamayıp, yarışmayıp,
yarışanlardan kazanacakları önceden tahmin edenler arasında da kumar olur.
Hatta yalnız bir kişinin yaptığı işin başarılı olup olmayacağını, tahmin
edenler arasında da olur.
Kumarda, sonu tahmin edilen işin oyun olması, kazançlı,
başarılı olması veya zararlı olması arasında fark yoktur. Cambazın düşüp
düşmeyeceğini, geminin batıp batmayacağını tahmin edenlerin, birbirlerine para
vermek için sözleşmeleri de kumar olur. Bunun içindir ki, oyun, yarış
yapılmaksızın, kumarcıların isimleri veya para ile aldıkları biletlerin
numaraları arasında piyango çekerek, çekilen numara sahiplerine, biletlerden
toplanan paraların hepsini veya bir miktarını dağıtmak kumar olur. Çünkü,
piyangoya katılanların hepsi kendi numarasının çekileceğini ümit etmektedir.
Tahminleri doğru çıkanlar, yanlış çıkanların önceden verdikleri paraları
almaktadırlar. Aldıkları para ile, önceden bilete verdikleri paranın farkını,
tahminleri yanlış çıkanlardan almış olmaktadırlar. Tahminleri yanlış
çıkacaklardan para toplamak güç olacağı ve bunlar önceden belli olmadıkları
için, piyangoya katılanların hepsinden, önceden bilet ücreti ismi altında para
toplanmakta, tahmini doğru çıkanların vermiş oldukları, sonra kendilerine iade
edilmektedir. Toplanan paraların hepsini piyango sahibi almakta, aslan payını
kendine ayırıp, geri kalanını tahminleri doğru çıkanlara vermektedir. Piyango
sahibi, kumara iştirak etmese bile, harama sebep olduğu için, büyük günah
işlemekte ve piyangoya iştirak edenleri, soymakta, sömürmektedir.
Harbe ve ilme yarayan mubah yarışların, hayır, yardım
işlerinin ve diğer mekruh oyunların çoğu, kumar veya başka haramların
karışmaları sebebi ile haram olmaktadır.
Sual: Dinine ve dünyasına faydalı olmayan, lüzumsuz
şeylerle vakit geçirmek de günah olur mu?
Cevap: Bu konuda Hadîkada buyuruluyor ki:
“Nefsin hoşuna giden faydasız şeylere lehiv ve la'b denir ki, boş yere vakit
geçirmektir. Yalnız zevcesi, hanımı ile oynamak ve harp oyunları helal olup
başkaları haramdır.”
Harbe hazırlanmak için, at yarışları, atış, güreş, ok talimleri, lüzumlu teknik tecrübeleri yapmak caiz, hatta lazımdır ve çok sevaptır.