Hadisler olmadan Kur’anla amel edebilir miyiz?
Kur’anda her şey açık değildir
CEVAP
Hadis-i şerifler olmadan Kur’an-ı kerimle amel etmek mümkün olmadığı gibi,
mezhepler olmadan da hadis-i şeriflerle amel etmemiz mümkün olmaz. İmam-ı Şarani
hazretleri buyuruyor ki:
İmam-ı Beyheki Delail kitabında şöyle rivayet eder:
Eshab-ı kiramdan İmran bin Husayn (Radıyallahü anh), şefaatle ilgili bazı
hadisler nakleder. Oradakilerden biri der ki:
— Siz hadisler bildiriyorsunuz, fakat biz bunlarla ilgili Kur’anda bir şey
bulamıyoruz.
İmran bin Husayn hazretleri buyurur ki:
— Sen Kur’anı okudun mu?
— Evet.
— Kur’anda sabah namazının farzının iki, akşamınkinin üç, öğle, ikindi ve
yatsının farzının ise dört rekât olduğuna rastladın mı?
— Hayır.
— Peki, bunları kimden öğrendiniz? Bizden [Eshab-ı kiramdan] öğrenmediniz
mi? Biz de Resulullahtan öğrenmedik mi? Peki Kur’anda kırk koyunda bir koyun,
şu kadar devede şu kadar, şu kadar paraya şu kadar dirhem zekât düştüğüne
rastladın mı?
— Hayır.
— Öyleyse bunları kimden öğrendiniz? Bizden öğrenmediniz mi? Biz de
Resulullahtan öğrenmedik mi? Hac sûresinde (Eski evi [Kâbe’yi] tavaf
etsinler) âyetini okumadınız mı? Peki orada Kâbe’yi yedi defa tavaf edin diye
bir ifadeye rastladınız mı?
— Hayır.
— Allahü teâlânın Kur’anda şöyle buyurduğunu duymadınız mı?
(Peygamber size neyi verdiyse onu alın, size neyi yasakladıysa da ondan
kaçının.) [Haşr 7]
Hazret-i İmran daha sonra buyurur ki:
Sizin bilmediğiniz bizim Resulullahtan öğrendiğimiz daha çok şey vardır. (Mizan-ül-kübra)
Kur’ana göre ibadet
Sual: (Namaz, zekât ve oruç gibi ibadetleri, “uyduruk din”e yani
hadislere veya mezheplere göre değil Kur’ana göre yerine getirmelidir) diyenler
oluyor. Hadisler ve mezhepler Kur’ana aykırı mıdır?
CEVAP
Mezhepsizler, (İslam’a göre ibadet edelim) diyorlardı. Bunlar da,(Kur’ana
göre ibadet edelim) dediklerine göre, mezhepsizlerin başka kolu oluyor. Bu
kasıtlı bir reform ve çok cahilce bir tekliftir. (Ülkeyi kanunlara,
tüzüklere, yönetmeliklere göre değil, sadece Anayasaya göre idare etmeli)
demekten daha yanlıştır. Her şey Anayasa’da olmaz, Anayasa kanunlara havale
eder. Kur’an-ı kerimde namazın farzlarını, namazı bozan şeyleri, namazın
rekâtlarını bile bulamayız. Zekâtın farzını, kaçta kaç verileceğini, uşrun ne
oranda verileceğini, Kur’an-ı kerimde bulamayız. Namazın, zekâtın, orucun
farzlarını, orucu bozanları Kur’an-ı kerimde bulamayız. Bunları Peygamber
efendimiz bildirmiştir. Peygamber efendimizin bildirdiklerini de, mezhep
imamlarımız açıklamıştır. Onun için namaz, oruç ve zekât gibi ibadetler ancak
mezheplere göre uygulanır. Kur’an-ı kerime hatta hadis-i şeriflerden kendi
anladığımıza göre bile uygulayamayız.
Resulullah efendimizin bildirdiklerine ve mezheplere uyduruk din denmesi de,
çok çirkin bir iftiradır. Kur’an-ı kerimde, (Resulüme uyun) buyuruluyor.
Resulullah’a uymamak Kur’an-ı kerime yani Allahü teâlâya uymamak olur. Hadis-i
şeriflerde buyuruluyor ki:
(Bazı kibirli kişiler çıkacak, “Allah Kur’anda bildirilenden başka bir şeyi
haram kılmadı” diyecek. Yemin ederim ki, benim emrettiğim, yasakladığım,
koyduğum hükümler de vardır. Bunların sayısı Kur’andaki hükümlerden daha
çoktur.) [Ebu Davud]
(Kur’andan başka delil kabul etmem diyenler çıkacaktır.) [Ebu
Davud]
(Hadisi bırak, Kur’ana bak diyerek bana inanmayanlar çıkacaktır.) [Ebu
Ya’la]
(Yalnız Kur’andaki helal ve haramı kabul ederim diyenler çıkacaktır. İyi bilin
ki, Peygamberin haram kılması, Allah’ın haram kılması gibidir.) [Tirmizi,
Darimi]
(Cebrail aleyhisselam, Kur’an gibi, açıklaması olan sünneti de getirdi.) [Darimi]
(Bana Kur’anın misli kadar daha hüküm verildi.) [İ. Ahmed]
İmam-ı Şarani hazretleri buyuruyor ki:
(Bize yalnız Kur’andan söyle) diyen birine, İmran bin Husayn hazretleri, (Ey
ahmak! Mesela Kur’anda, namazların kaç rekât olduğunu bulabilir misin?) buyurdu.
Hazret-i Ömer de, (Farzların seferde kaç rekât kılındığını Kur’anda bulamadık)
diyene, (Allahü teâlâ bize Resulullah’ı gönderdi. Kur’anda
bulamadığımızı Ondan gördüğümüz gibi yaparız. O, seferde 4 rekâtlı farzları 2
kılardı)buyurdu. (Mizan-ül-kübra)