CEVAP
Müta nikahı dört mezhepte de haramdır. Müta nikahı, şahitsiz olarak bir
kadına belli para verip, belli zaman için beraber yaşamayı sözleşmek
demektir. Müta nikahının haram olduğunda bütün âlimlerin sözbirliği
bulunduğu, Mizan-ül-kübra’da ve İbni Âbidin’de yazılıdır.
İmam-ı Taberani bildiriyor ki:
Abdullah ibni Abbas (Müta nikahı önce helal idi. Fakat, (Analarınız,
size haramdır) mealindeki âyet-i kerime geldikten sonra, haram
edildi. Müminun suresinin (Ancak zevceleriniz ve sahip olduğunuz
cariyeleriniz helaldir) mealindeki âyet-i kerimesi, müta nikahının
haram edildiğini kuvvetle bildiriyor. Çünkü, bu âyetten yalnız zevcelerin ve
cariyelerin helal olup, başkalarının haram olduğu anlaşılmaktadır)
demiştir.
Müta nikahının haram olduğunu, Hazret-i Ali de içinde olmak üzere, birçok
Sahabi-yi kiram bildirmiştir. Buhariyi şerif kitabında (Hazret-i Ali,
Abdullah ibni Abbas’a, Resulullah, Hayber gazasında, müta nikahını ve eşek
eti yemesini yasak etti, buyurmuştur) yazılıdır. Bundan başka, (Müslim-i
şerif) kitabında ve İbni Mace’nin kitabında, Peygamber efendimizin (Ey
müslümanlar! Kadınlar ile müta nikahı yapmanıza izin vermiştim. Fakat, şimdi
bunu, Allahü teâlâ haram etti. Kimin yanında böyle kadın varsa, onu
salıversin ve ona vermiş olduğu malı geri almasın!) buyurduğu
yazılıdır.
Bütün tefsirler ve fıkıh kitapları diyor ki, Nisa suresi, 24.âyetinin (İstimta'
ettiğiniz kadınların ücretini veriniz) meal-i âlisi, müta nikahı
için değildir. Nikahtaki mehir parasını vermek içindir. Mesela (Beydavi
tefsiri) ve bunun hâşiyesi (Şeyhzade tefsiri) ikinci cilt, 26. sayfada,
yukarıdaki âyetin tefsirinde buyuruyor ki:
(Bu âyet-i kerime, sahih olan nikahı bildirmektedir. Müta nikahının mubah
olmasını göstermiyor. Nitekim mehir parasını emrediyor. Müta nikahı, önce
mubah olmuştu. Sonra yasak edildi. İslamiyet’te belli bir zaman için nikah
yapmak yoktur.)
[Müta nikahı hakkında geniş bilgi için, İbni Sebecilik maddesinde
Hazret-i Ömer’e dil uzatılamaz kısmına bakınız.]
Müta nikâhı ve geçici nikâh
Sual: Müta nikâhı ile geçici nikâh arasında fark var mıdır?
CEVAP
Evet, fark varsa da, ikisi de dört mezhepte haramdır. Müta nikâhı,
şahitsiz olarak bir kadına para verip, bir süreliğine beraber olmak demektir.
Bu beraberliğin haram olduğunda bütün âlimlerin sözbirliği bulunduğu, Mizan-ül-kübra ve İbni
Âbidin’de yazılıdır.
Muvakkat [geçici] nikâh, yüz sene bile olsa, belli bir zaman sonra boşamayı
söyleyerek, diğer bütün şartlarına uygun yapılan, ancak zaman tayin edildiği
için haram olan bir nikâhtır. Zaman söylemeyip, yalnız kalbinden geçirse,
nikâh sahih olur. (S. Ebediyye)
|