(Maksudun mabudun olur) sözü ne demektir? Bir kimsenin arzusu ev almak ve evlenmekse, mabudu bunlar mı oluyor?
Maksudun mabudundur
CEVAP
Bu hususta İmam-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
Bir insanın arzusu, teveccüh ettiği, özendiği, sağ kaldıkça ele geçirmek
istediği ve ele geçirmek için, her zillete, alçalmaya katlandığı, hiç
vazgeçmediği şeyse, [onu elde etmek, ona kavuşmak için, harama helâle dikkat
etmiyorsa, yani haram da olsa çekinmiyorsa] bu onun mabudu olur, yani arzusuna
ibadet etmiş olur; çünkü ibadet, zilletin, son derecesidir. Allahü teâlâdan
başka mabud tanımamak için, Ondan başka murat olmamak lazımdır. Bunun için
de, (La ilahe illallah) derken, Ondan başka maksat olmadığını
bilmek lazımdır. Bu mânâyla, bu kelimeyi o kadar çok tekrar ederler ki, başka
hiçbir arzuları kalmaz. Ondan başka bir şey arzu edilmez. Böylece, başka
mabudumuz yoktur sözleri doğru olur ve çeşitli ilahlardan kurtulmuş olurlar.
Ondan başka arzu bırakmamak suretiyle, Ondan başka mabud bırakmamaya kavuşmak,
imanın kâmil olması için şarttır ve evliyaya mahsustur. İnsanın, kendinde
bulunan mabutlarından kurtulmasına bağlıdır. Nefs, itminana kavuşmadıkça, bu
derece ele geçmez. İslam dininin esası, temeli, kolaylık, hafiflik ve kulları
zahmetten, yorulmaktan kurtarmaktır; çünkü insanlar zayıf, nazik yaratılmıştır.
Maksada kavuşmak için
Bunun için, İslamiyet diyor ki: Bir kimse, maksadına kavuşmak için, Allah
göstermesin İslamiyet’in dışına çıkarsa, [bir farzı bırakır, bir haram işlerse,
mesela namazı, orucu bırakır veya içki içerse], bu işi onun mabudu olur, ilahı
olur. Arzusu için İslamiyet’in dışına çıkmazsa, onu ele geçirmek için, haram
işlemezse, İslamiyet, o arzuyu reddetmez, yasaklamaz. Onun arzusunun yine
yalnız Allahü teâlâ ve Onun dinini gözetmek olduğu anlaşılır. O maksuda karşı,
o kimsede, yaradılış icabı, bir arzu hâsıl olmuştur; fakat bu arzusu,
İslamiyet’e olan arzusunun miktarına yetişememiştir. (c.3, m.3)
Demek ki bir şeyi yaparken Allahü teâlânın rızası için yapıyorsak, o şey
mabudumuz olmaz. Mesela, haramlardan kurtulmak, dinini daha iyi yaşayabilmek
için evlenen ve ev alan kimsenin bu işleri onun mabudu olmaz.