Mekruhların hepsi aynı derece günah mıdır?
Mekruh işlemek günah mıdır?
CEVAP
Mekruh ikiye ayrılır: Tahrimen mekruh, tenzihen mekruh.
Tahrimen mekruh: Vacibin terkidir. Harama yakın olan mekruhtur.
Bunları kasıtla işleyen günahkâr olur. Cehennem azabına layık olur. Namazda
vacipleri özürsüz terk ederek tahrimen mekruh işleyenin, o namazı iade etmesi
vaciptir. İmam-ı Muhammed, tahrimen mekruh haram demektir buyurdu. İmam-ı a’zam
ile imam-ı Ebu Yusuf ise, harama yakındır dedi. Tahrimen mekruh işlemek, küçük
günah olur. Küçük günaha devam edenin adaleti gider fâsık olur.
Tenzihen mekruh: Mubah, yani helal olan işlerine yakın olan, yahut,
yapılmaması yapılmasından daha iyi olan işlerdir. Gayri müekked sünnetleri veya
müstehapları yapmamak gibi. Mekruh tek başına kullanınca tahrimen mekruh
anlaşılır.
Tahrimen mekruhlardan bazıları:
Akşam namazından önce nafile kılmak. Alınan kaporayı izinsiz kullanmak. Altın
ve gümüş kap ile yiyip içmek ve kullanmak. Ana babayı ve kadın kocasını adı ile
çağırmak. Balık hariç, deniz hayvanlarını, deniz haşaratını yemek. Birkaç
kişinin, aynı yerde, yüksek sesle Kur’an okumaları.
Cami resmi bulunan seccadeyi yere sermek. Camide yüksek sesle konuşmak, nutuk
söylemek, kavga etmek, dünya kelamı ile meşgul olmak. Camiye veya eve kapanıp
hep ibadet etmek ve yiyip içip, evlenmek, gezmek gibi eğlenceleri terk etmek.
Canlı resmi olan elbise ile namaz kılmak. Farz kılmaya az bir zaman varken
sünnete başlamak. Sabahın sünneti hariç.
Cenazeyi görünce, olduğu yerde ona karşı dikilip beklemek. Fâsıkın ezan okuması
ve imam olması. Oturarak ezan okumak. Fuhuş söz söylemek. Hristiyan ve Yahudi
kadın ile evlenmek. Hutbe ile namaz arasında hatibin dünya işlerinden
söylemesi. (Mesela kaybolan şemsiyemi bulan getirsin) demek gibi.
Başına mendil sarıp, tepesi açık namaz kılmak. İkinci rekatta, ilk okuduğu
âyetten öncekini okumak veya ikinci rekatta birinciden üç âyet uzun okumak.
Unutarak okursa, mekruh olmaz. İkinci rekatta birincide okuduğu âyeti tekrar
okumak tenzihen mekruhtur. İmam olanın, kıraati ve tesbihleri sünnetten fazla
okuması. İmamdan önce rükuya veya secdeye gitmek yahut önce kalkmak. İmamın
arkasında Fatiha okumak. İpekle veya çalınmış elbise ile namaz kılmak.
Kadının özürsüz saçını kazıması. Erkeklere benzetmemek şartı ile kulaklara
kadar kısaltması caizdir. Kadınların birbiriyle öpüşmesi veya cenazeye
gitmeleri. Kendisi muhtaç iken sadaka vermek. Kibir, gösteriş için mendil
kullanmak. İhtiyaç için, mesela ter veya burun silmek için caizdir.
Kıbleye karşı ayaklarını veya bir ayağını uzatmak. Özür ile veya yanlışlıkla
uzatmak mekruh olmaz. Koltuk ve kasık kıllarını tıraş etmeyi kırk günden fazla
geciktirmek. Namaz vakti daraldığı zaman sünnet kılmak. Namazda müekked sünneti
terk. Müekked olmayan sünneti terk, tenzihen mekruh olur. Sünnetleri özürsüz
kılmamakta ısrar etmek, küçük günah olur. Sünnete önem vermeyen ise kâfir olur.
Namazda ve camide iki elin parmaklarını birbirine geçirmek. Başka yerlerde
tenzihen mekruhtur.
Özürsüz nafile orucu bozmak, bozulan nafile orucu kaza etmemek. Ramazan olup
olmadığı şüpheli olan günde, Ramazan orucu tutmak. Yatsıyı gecenin yarısından
sonraya, ikindiyi akşama yakın vakte kadar geciktirmek. Tavla, satranç gibi
oyunları oynamak. Devamlı veya kumar ile yapılırsa haram olur.
Zemzem suyu ile, yaprak ile, kağıt ile taharetlenmek. Tuvalette kıbleye önünü
ve arkasını dönmek. Unutulursa veya başka özür varsa, mekruh olmaz. Zekâtı farz
olduktan sonra vermeyip geciktirmek.
Sual: Tam İlmihal’de, (Midye yemek haramdır, akşam namazını
yıldızlar çoğalıncaya kadar geciktirmek haramdır, ikindiyi, güneş
batmasına bir mızrak boyu yaklaşıncaya kadar geciktirmek haramdır) gibi
ifadeler geçmektedir. Bazı kitaplarda ise tahrimen mekruh deniyor. Bunun sebebi
nedir?
CEVAP
İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki: Bahr-ür raık kitabında,
tahrimen mekruha haram demenin sahih olduğu beyan edilmiştir. İmam-ı Muhammed'e
göre tahrimen mekruh haramdır. Şeyhayn'a göre ise harama yakındır. (Redd-ül-muhtar)