CEVAP Namazı, zaruretsiz kazaya bırakmak haramdır. Namazı kazaya
bıraktığı için tevbe etmek ve kaza borçlarını ödemek farzdır. Milyon rekat
nafile namaz, iki rekat farzın yerine geçmez. Milyonlarla nafile sadaka, bir
lira zekât borcunu ödeyemez. Ömür boyu nafile oruç tutan, Ramazan ayındaki
bir günlük farz orucun yerine geçmez. Bin kere umreye gidilse bir farz hac
yerine geçmez.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Zekât niyeti ile fakire bir altın vermek, yüz bin altın sadaka vermekten daha
sevaptır. Çünkü zekât vermek, farzı yapmaktır. Sadakalar ise, nafile
ibadettir. Farz ibadetin yanında nafile ibadetlerin hiç kıymeti yoktur. Deniz
yanında, damla bile değildir. Şeytan aldatarak, kazaları kıldırtmayıp ve
zekât verdirmeyip, nafileleri güzel gösteriyor. (3/17)
İnsanı Allahü teâlânın rızasına kavuşturacak işler, farzlar ve nafilelerdir.
Farzların yanında nafilelerin hiç kıymeti yoktur. Bir farzı vaktinde yapmak,
bin yıl nafile ibadetten daha çok faydalıdır. Hangi nafile olursa olsun, ne
kadar halis niyetle yapılırsa yapılsın hepsi böyledir. Hatta farzları
yaparken, bu farzın sünnetlerinden bir sünneti, hatta bir edebi gözetmek de
böyle çok faydalıdır. (1/29)
Bir hadis-i şerifte, (Allah’ın bir kulunu sevmemesi, onun faydasız
şeylerle uğraşmasından anlaşılır) buyuruluyor. Bir farzı yapmayıp,
bir nafile ibadeti yapmak da, boşuna uğraşmaktır. (1/123)
Nafilenin kıymeti, farzın yanında hiç gibidir, okyanus yanında bir damla gibi
bile değildir. Sünnet de farzın yanında okyanus yanındaki bir damla su gibidir. (1/260)
Büyük fıkıh âlimi seyyid Ahmed Tahtavi hazretleri, Dürr-ül-muhtarhaşiyesinde
buyuruyor ki:
(Farzdan bir şey noksan yapılırsa, nafile namazlarla tamamlanır) hadis-i
şerifi de nafilelerin farzlardaki kusurları tamamlayacağını bildirmektedir.(Tahtavi)
(Tamam yapılmamış olan namaz, zekât ve başka farzlar, nafilelerle
tamamlanır) hadis-i şerifini İbni Âbidin hazretleri şöyle
açıklıyor: İmam-ı Beyheki, "Bu hadis-i şerif, yapılmış olan
farzlar içindeki sünnetler noksan kalırsa, nafilelerin bunları
tamamlayacağını bildirmektedir. Yoksa yapılmamış farzların yerine nafilelerin
geçeceğini bildirmiyor" dedi. Şu halde, nafileler, terkedilmiş olan
farzları değil, noksan olarak kılınan namazlardaki kusurları tamamlar. (Redd-ül
muhtar)
İnsan kusursuz iş yapamaz. Nafileler farzlarda olan kusurları tamamlar.
Kurtuluş ise, farzları noksansız yapmaktadır. Kaza namazını geciktirmek büyük
günah olur. Kaza geciktikçe; günahlar katlanarak artar, sayılamayacak kadar
çoğalır. Hadis-i şerifte, (Bir farz namazı özürsüz kılmayan, 80 hukbe
Cehennemde kalacaktır)buyuruluyor. (Tergib-üs salât)
Farz namazları kazaya bırakmak büyük günahtır. Kaza etmeye gücü varken kaza
etmezse, ayrıca büyük bir günah daha işlemiş olur. (Kebair ve segair)
Müslim'deki bir hadis-i şerifte, (Farzlardan sonra en faziletli
namaz, gece [teheccüd] namazıdır) buyuruldu. Bir
kimse, ömründe hiç teheccüd kılmasa, ahirette hiçbir ceza verilmez. Çünkü
nafiledir. Bir hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Farz namaz borcu olanın, nafilesi kabul olmaz.) [Dürret-ül
fahire,Fütuh-ul-gayb, Zahire-i Fıkh]
Sual: Gündüz işte çalıştığım için öğle ile ikindiyi kılamıyor,
akşam eve gelince kaza ediyordum. Bir arkadaş, (Nafileler farzı tamamlar,
gece evde 8 rekat nafile kılınca, öğle ile ikindi kılınmış olur) diyor. Kaza
kılmayıp nafile mi kılmalıyım?
CEVAP
(Çalıştığım için öğle ile ikindiyi kılamıyorum) demek beynamaz özrü, yani
sudan bahane olur, geçersiz bir gerekçedir. Dini bir özür olmadan namazı
bırakmak çok büyük günahtır, içki içmekten ve diğer bütün günahlardan daha
büyüktür. İş namaza mani olmaz veya olmamalıdır. Tuvalette olsun namazı
kılmalıdır. Gerekirse iki namazı [öğle ile ikindiyi] cem edip, yani
birleştirip bir vakitte kılınabilir. Namazı kazaya bırakmamak için cem etmek
geçerli bir özürdür.
Öğle paydosunda, öğle ile ikindi 8-10 dakikada kılınabilir. Namaz için bu
kadar zaman ayırmamak bir Müslümana yakışmaz.
Eğer bir özürle namaz kılınamazsa, muhakkak kaza edilmelidir. Milyon rekat
nafile namaz kılınsa, iki rekat farz yerine geçmez. İmam-ı Rabbani hazretleri
buyuruyor ki:
(Farz ibadetin yanında nafile ibadetin hiç kıymeti yoktur, deniz yanında
damla bile değildir. Sünnetlerin farzlar yanındaki kıymeti de, deniz yanında
bir damla su gibi bile değildir. Melun şeytan, müminleri aldatarak, farzları
küçük gösteriyor, nafileyi teşvik ediyor. Halbuki bir altın zekât vermek, yüz
bin altın sadaka vermekten daha sevaptır.) [1/29, 3/17]
Dikkat edilmişse, (Nafile, farzın yanında denizde damladır) denmiyor, (damla
bile değildir) deniyor, (hiç kıymeti yok) deniyor. Onun için farz ile nafile,
hatta sünnet ile nafile asla mukayese edilemez. Ömür boyu nafile namaz
kılınsa iki rekat farz namaz yerine geçmez. Şunu bunu değil, hakiki İslam
âlimlerinin kitaplarını ölçü almalıdır.
|