amaza yeni başladım. Nasıl namaz kılacağımı örnekle açıklar mısınız?
Namazı nasıl kılacağım
CEVAP
Sabah namazının sünneti şöyle kılınır:
1- Kıbleye karşı dönülür. Ayaklar birbirinden dört parmak kadar
açık tutulur. Ellerin baş parmakları kulak yumuşaklarına değdirilir, avuç
içleri kıble istikametine açılır. Niyet ettim. Allah rızası için bu
günün sabah namazının sünnetini kılmaya dedikten sonra Allahü ekberdiyerek
göbek altında sağ el sol elin üzerine bağlanır. O anda kıbleye döndüğünü de
bilmek lazımdır.
2- Önce Sübhaneke okunur. Euzü Besmeleden sonra Fâtiha ve Besmele
çekmeden veya çekilerek bir zammı sûre okunur.
3- Zammı sureden sonra Allahü ekber diyerek rükuya
eğilinir. Ellerle diz kapakları kaplanır, bel düz tutulur ve gözler ayaklara
bakar, üç defa Sübhane
Rabbiyel-azim denir.
4- Semi'allahü
limen hamideh diyerek doğrulur. Doğrulurken, pantolonu çekmemeli
ve gözlerini secde yerinden ayırmamalı. Tam dik durunca Rabbena lekel hamd denir.
5- Ayakta biraz durup, Allahü ekber diyerek
secdeye gidilir. Secdede üç defa Sübhane
Rabbiyel-a'lâ denir.
6- Sonra, Allahü ekber diyerek sol ayak yere
yayılır, sağ ayağın parmakları kıble istikametinde bükülür, uylukların üzerinde
oturulur. Avuçlar, dizin üzerine konur ve parmaklar kendi haline bırakılır.
7- Sonra Allahü ekber diyerek, tekrar secdeye
varılır.
8- Secdede üç defa Sübhane Rabbiyel a’lâ dedikten
sonra Allahü ekber diyerek ayağa kalkılır.
9- Ayakta besmele çekilip Fatiha ve bir zammı sure okunup, Allahü
ekber diyerek rükuya eğilinir.
10- İkinci rekat da, birinci rekatta tarif edildiği gibi
tamamlanır. Yalnız ikinci secdeden sonra (Allahü ekber) diyince ayağa kalkmayıp
uyluklar üzerine oturulur, Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme
barik ve Rabbena âtina dualarını okuduktan sonra önce
sağa, sonra sola Esselamü aleyküm
ve rahmetullah diye selam verilir ve Allahümme
entesselam ve minkesselam tebarekte ya zel-celali vel-ikramdenir.
Sonra hiç konuşmadan, hiçbir şey okumadan sabah namazının farzını kılmaya
kalkılır. Sabah namazının farzı da aynen sünneti gibi kılınır.
Namazdan sonra, 3 kere istigfar yani Estagfirullah okunur,
sonra, Âyet-el-kürsi, 33 er defa sübhanallah, elhamdülillah ve
Allahü ekber ve bir kez (Lâ ilâhe
illallahü vahdehü lâ şerike leh lehül-mülkü ve lehül-hamdü ve hüve alâ külli
şey’in kadir) okunur. Daha sonra dua edilir.
Dört rekatlı sünnetlerin ikinci rekatından sonra oturduğunda sadece tehıyyat
okuyup, [yani yukarıda tarif ettiğimiz gibi ilk iki rekatı kılıp] üçüncü rekata
kalkılır. Üçüncü ve dördüncü rekatlarda Fatiha ve zammı sure okuyarak, rüku ve
secdelerini yapıp oturur. Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme
barik ve Rabbena âtina dualarını okuduktan sonra önce
sağa, sonra sola selam vererek namazı tamamlar.
Dört rekatlı farzların da ikinci rekatından sonra oturduğunda sadece tehıyyat
okuyup, [yani yukarıda tarif ettiğimiz gibi ilk iki rekatı kılıp] üçüncü rekata
kalkılır. Ancak, üçüncü ve dördüncü rekatlarda sadece Fatiha okuyarak, rüku ve
secdelerini yapıp oturur. Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme
barik ve Rabbena âtina dualarını okuduktan sonra önce
sağa, sonra sola selam vererek namazı tamamlar.
Akşamın farzı da böyledir. Yani üçüncü rekatında zammı sure okunmaz.
Vitrin üç rekâtında da, Fâtiha’dan sonra zammı sûre okunur. Üçüncü rekâtta
zammı sûreden sonra, eller, kulaklara kaldırılır, tekbir getirilerek göbek
altına bağlanır, sonra, Kunut duaları okunur.
İkindinin ve yatsının ilk sünnetleri, diğer 4 rekâtlı sünnetler gibidir. Ancak
ilk teşehhütte Ettehıyyatü’den sonra salli barikler, üçüncü rekâta
kalkıldığında ise önce Sübhaneke okunur.
Kadın ise namaz kılarken, elleri erkekler gibi kulaklara getirmez, elleri omuz
hizasına kaldırıp, niyet eder, elleri göğsü üzerine bağlar. Rükuda tam düz
durmaz. Secdede dirsekleri yere yayar. Tehıyyatta uylukların üzerine oturur.
Yani, ayaklarını sağa çıkararak yere oturur. El parmakları birbirine yapışık
olur.
Sual: Namazda niyet etmek ne demektir?
CEVAP
Namazda niyet etmek demek, o namazın ismini, vaktini, kıbleyi, cemaatle
kılıyorsa imama uymayı veya imam olmayı kalbinden geçirmek demektir.
Sual: Namazda ilk tekbir getirilirken eller kulakta mı olacaktır?
CEVAP
Namaza başlarken, erkekler iki eli kaldırır, baş parmak uçları kulak yumuşağına
değer. Avuç içleri kıbleye döndürülür. Eller kulaktan ayrılırken, Allahü
ekber demeye başlanır, göbek altına bağlarken bitirilir. Allahü ekber
denildikten sonra da eller bağlansa namaz bozulmuş olmaz ise de, bahsettiğimiz
tarife uygun yapılması iyi olur.
Sual: Namaza tekbir getirince mi başlamış oluyoruz, elleri
bağlayınca mı?
CEVAP
Ellerin önemi yok, tekbir getirince başlanmış oluyor.
Sual: Seccadesiz namaz kılınır mı?
CEVAP
Namaz, temiz olan her yerde kılınır. Seccade şart değildir. Toprak üzerinde,
hasır üzerinde, kilim üzerinde, temiz olan her şey üzerinde namaz kılınır.
Namaz kılacak yer bulunamadığı takdirde ayakkabı ile girilen, fakat necaset
görülmeyen odalarda da kılınır.
Sual: Bir rekat namaz, ne zaman başlar, ne zaman biter?
CEVAP
Birinci rekat, namaza durunca, diğer rekatlar ayağa kalkınca başlar, tekrar
ayağa kalkıncaya kadar devam eder. Son rekat ise, selam verinceye kadar devam
eder. İki rekattan az namaz olmaz.
Sual: Zammı sure nedir, uzunluğu ne kadar olmalıdır?
CEVAP
Fatihadan sonra okunan, uzun veya kısa bir sureye yahut üç âyete veya üç âyet
miktarına uygun bir âyete zammı sure denir. Üç âyetin miktarı kelime itibarı
ile on kelime, harf itibarı ile otuz [30] harf olmalıdır! (Redd-ül
Muhtar)
Sual: Beş vakit namazda okunan zammı surenin sünnet miktarı kaç
âyettir?
CEVAP
Sabah namazının iki rekatında toplam kırk, en fazla elli âyet okumak sünnettir.
Öğle namazında sünnet olan, sabah namazından daha aşağı miktar okumaktır.
İkindi ve yatsı namazında sünnet olan, yirmi âyet okumaktır.
Akşam namazında sünnet olan, her rekatta kısa bir sure okumaktır. Kısa sureler,
Beyyine suresinden sonraki surelerdir.
İmam olan kimsenin farz kıldırırken yukarıda bildirilen âyet miktarlarından
fazla okuması tahrimen mekruhtur. Cemaat uzun okunmasını istese de yine mekruh
olur. Fakat cemaat sünnet miktarından daha kısa okunmasını isterse, imamın kısa
okuması caiz, uzun okuması caiz değildir. Mesela yolcular, abdesti zor tutan
kimseler, sabahın farzını kıldıracak imama, “En kısa sure ile namazı kıldır”
deseler, imam da Kevser ve İhlas suresi ile namazı kıldırsa caizdir, mekruh
olmaz. (Hindiyye)
Sual: Elektrik sobasına, hava gazı alevine karşı namaz kılmak caiz
midir?
CEVAP
Her türlü sobaya karşı, aleve ve ışık kaynaklarına karşı namaz kılmak caizdir.
Ancak açıkta olan ateşe karşı namaz kılmak caiz değildir.
Sual: Namaz kılarken melodili cep telefonum çalarsa, namaza zararı
olur mu?
CEVAP
Cep telefonu çalınca namaz bozulmaz. Fakat İbni Âbidin’de bildirildiğine göre,
kalbi meşgul eden, huşuu gideren şeyler yanında, mesela çalgı yanında namaz
kılmanın mekruh olduğu bildirilmektedir. Mekruhlar namazın sevabını azaltır.
Bazı camilerde hoparlör açık olduğu zaman müzik sesleri geliyor. Namaz kılarken
huşua mani olan şeyleri kaldırmak gerekir.
Sual: Namaz kılarken nasıl durulur?
CEVAP
Allahü teâlânın huzurunda bulunduğumuz için edebe uygun durulur. Namaza dururken,
önde Sırat varmış gibi düşünmek, Azrail aleyhisselamın her an canımızı almak
üzere hazır olduğunu düşünmek ve ömrümüzün en son namazını kılıyormuş gibi
hareket etmek iyi olur.
Sual: Namaza durunca, önümdeki masanın üstünde bir resim gördüm.
Namazımın mekruh olmaması için namazı bozup resmi kaldırmam uygun olur muydu?
CEVAP
Namazı bozmak caiz değildir. Namazdan önce bunun gibi hususlara dikkat etmeli.
Sual: Namaz kılarken, başını yana döndürüp, gelen kimseye bakmak
veya falanca eşya nerde diye sorana, kolunu uzatıp el ile işaret etmek namazı
bozar mı?
CEVAP
Namazı bozmayan az işe amel-i kalil, namazı bozacak kadar çok olana amel-i
kesir denir.
Namaz kılarken başını, yüzünü etrafa çevirmek amel-i kalil olup mekruhtur.
(Falanca şey nerede?) diye sorana, eli ile kolu ile işaret etmek de amel-i
kalil olup mekruhtur. Namaz kılarken göğsünü kıbleden çevirmek amel-i kesir
olup namazı bozar. (Merakıl-felah)
Sual: Namaz kılan bir arkadaşa, Düşen takkeni bir elinle
al, mahzuru olmaz veya Biraz yer aç da geçeyim gibi
sözler söylesem, o da bana uyarak dediklerimi yapsa, arkadaşın namazı bozulur
mu?
CEVAP
Başkasının sözü ile takkeyi almak veya onun sözü ile yer açmak namazı bozar.
Fakat kendiliğinden hareket ederse bozmaz.
Sual: Namaz kılarken çocuklar gürültü ediyor. Seslerini kesmeleri
için tekbirleri biraz yüksek sesle okumak mekruh olur mu?
CEVAP
Mekruh olmaz. Şaşırtmayacak kadar az olan gürültülerine mani olmamalıdır!
Sual: Namaz kılmakta olan bir kimseye, (Namazdan çıkınca, falanca
yere gideceksin) gibi bir haber veren kimse, günaha girer mi?
CEVAP
Günaha girmez.
Sual: Namazda selam verirken meleklere ve Peygamber efendimize de
niyet edilir mi?
CEVAP
Yalnız kılan selam verirken hafaza meleklerine niyet eder. Peygamber efendimize
de niyet etmesi iyi olur. Cemaatle kılan, imama ve sağındaki solundaki cemaate
de niyet eder.
Sual: Son teşehhüdde Rabbena’dan sonra, yalnız kılanın ve
cemaatin, "Allahümme inni euzü bike min hemezatiş-şeyatin" duasını
okuması sevab mıdır?
CEVAP
Evet çok sevabdır. Âyet ve hadislerde geçen başka duaları da okumak
müstehabdır.
Sual: Bir kimse kıbleyi araştırarak namaza durup bir rekat
kıldıktan sonra, salih biri gelse, "yanlış durmuşsun" diyerek eli ile
kıbleye döndürse, namazı sahih olur mu?
CEVAP
Evet, namaz sahihtir.
Sual: Namazda, kıyamda iken ayakları ne kadar açmak gerekir?
CEVAP
Kıyamda iken, Hanefiler ayaklarını dört parmak, Şafiiler ise bir karış
açar.
Sual: İkindi ve yatsının farzını kaza ederken sünnetini kılar gibi
ilk oturuşta salli barik okunur mu? Bir de akşamın farzını kaza ederken sünneti
gibi iki rekat mı kılmak gerekir?
CEVAP
Bir farz, nasıl eda ediliyorsa, kazası da aynı olur. Kazası değişik olmaz.
Akşamın farzını kaza ederken iki değil, üç rekat kılmak gerekir. (Redd-ül
Muhtar)
Sual: Dükkanda namaz kılarken müşteri geliyor. Namazı bozup
müşteriyle meşgul olmak uygun mudur? Yoksa, namazı bitirmek mi gerekir?
CEVAP
Namazı zaruretsiz bozmak haramdır. Namazı bitirmeniz gerekir. Müşteri sizin
namaz kıldığınızı gördüğüne göre, ya bekler veya gider. Müşteri için günah
işlenmez.
Sual: Namaz kılarken secdede dua etmek caiz midir?
CEVAP
Namaz kılarken secdede dua edilmez. Ancak bazı nafile namazlarda, secdede iken
dua edilir. Namaz kılmadan da secdeye kapanıp dua etmek iyi olur. Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Kulun Rabbine en yakın hâli secdede ikendir. Öyle ise, secdede çok dua
edin.) [Müslim]
(Rüku ve secdede duaya gayret edin. Bu dua kabule layıktır.) [Müslim]
Sual: Sabah ezanı okununca namazımı kılıp yatıyorum. Fakat ben
yattıktan sonra başka camilerin ezanı okunuyor. Yeniden mi kılmam gerekir?
CEVAP
Namaz kılmak için ezanın okunması değil, vaktin girmesi şarttır. Vakit
girmişse, ezan okunmasa da, kendimiz ezan okur, namazı kılarız. Ezan okumadan
da kılsak namaz yine sahih olur. Fakat ezan okumaktan meydana gelecek sünnet
sevabı noksan olur.
Sual: Bir rükünde üç defa eli kaldırıp bir yerimizi kaşımak namazı
bozar mı?
CEVAP
Bir rükünde üç defa eli kaldırıp, kaşımak namazı bozar. Bir kaldırışta aynı
yeri 3-4 defa kaşımak namazı bozmaz. (Redd-ül Muhtar)
Sual: Farz namazların üçüncü ve dördüncü rekatında zammı sure
okunursa namaz bozulur mu? Böyle kılınan namazları kaza etmek gerekir mi?
CEVAP
Farz namazların 3. ve 4. rekatlarında zammı sure okumakta hiç mahzur yoktur. Bu
bakımdan okunarak kılınmış namazları kaza etmek gerekmez. (Redd-ül
Muhtar)
Sual: Namazdan selam verip çıkınca, hemen kalkmak caiz mi?
Allahümme entes selamü’yü, otururken değil de, kalkarken okumakta bir mahzur
var mıdır?
CEVAP
Peygamber efendimiz, namaz sonunda selam verince, “Allahümme entes selamü ve
minkes selam tebarekte ya zel celali vel ikram” der ve ancak o miktarda
otururdu. (Tirmizi)
Sual: Akşamın, yatsının, sabahın farzı gündüz kaza edilirken sesli
mi okunur?
CEVAP
Sesli okumak caizdir.
Sual: Tehıyyat okurken Besmele çekilse, secde-i sehv gerekir mi?
CEVAP
Gerekmez.
Sual: Kırk yıllık namaz borcum vardır. Kazalarımı bir an önce
bitirebilmem için son tehıyyatta okunan Rabbena duasını okumasam, bundan
kazanacağım zamanı kaza namazına ayırsam uygun olur mu?
CEVAP
Caizdir. Çünkü namaz kazalarını bir an önce ödemek şarttır. (Nevadir-i
Fıkhıyye)
Sual: Son rekatta Ettehıyyatüyü okuduktan sonra, unutarak, kalkıp
bir rekat daha kılanın namazı sahih olur mu?
CEVAP
Son rekatta oturduğu için secde-i sehv ile namazı sahih olur. Fakat bir rekat
daha kılması daha iyi olurdu. Son kıldığı iki rekât nâfile olurdu.
Sual: Namaz kılarken, yatağa girince, dua veya kelime-i tevhid
okurken, ağzımız kapalı olarak kalbden sessiz okumak uygun mu?
CEVAP
Kıraat, ağız ile okumak demektir. Kendi kulakları işitecek kadar sesli okumaya,
hafif okumak denir. Yanında olan kimselerin de işitecekleri kadar sesli
okumaya, yüksek sesle okumak denir. Hafif sesle okuyanı bir iki kişinin
işitmesi mekruh olmaz. Sesli okumak, çok kişinin işitmesi demektir. (Bezzâziyye)
Kendi işiteceği kadar sesle okumadan kılınan namaz sahih olmaz. Dua ederken de,
kendi işiteceği sesle okuması, söylemesi gerekir.
Kelime-i tehlili de, ibadet sevabı hasıl olması için, dil ile, kendi işitecek
kadar sesli söylemek gerekir. Hatm-i tehlil okuyanların da, en az kendi
işitecekleri kadar sesli okumaları gerekir. Kelime-i tehlil, ibadet olarak
değil de, kalbi temizlemek için okunurken, dil oynatılmaz. (Redd-ül
Muhtar)
Sual: Öğleyi kıldıktan sonra abdestsiz olduğumu hatırladım. Yeniden
kılmam gerekir mi?
CEVAP
Evet yeniden kılmak gerekir. Abdestli olduğunu zannederek, abdestsiz kılınan
namaz sahih olmaz. Fakat, niyetine karşılık çok sevap verilir. Temiz zannederek
necis su ile abdest alıp kılınan namazın şartı noksan olduğu için sahih olmaz
ise de, niyet ettiği için sevap verilir. Şartlarına uygun olduğu için sahih
olan bir namaz, riya ile, gösteriş için kılınırsa, sevap hasıl olmaz. (Eşbah)
Sual: Takvimlerde yazılı olan imsak ne demektir? Bu vakitte sabah
namazı kılınır mı?
CEVAP
İmsak, gecenin bitimi, yiyip içmenin yasak olduğu vaktin başlaması demektir.
Türkiye Takvimi’nde yazılı olan imsak vaktinde, yiyip içmeyi kesmelidir!
Türkiye'de bundan 15-20 dakika kadar sonra sabah namazı kılınabilir!
Yanlış takvimlere göre hareket edip de, yiyip içmeye ezan okununcaya kadar
devam eden kimsenin, suçu yanlış takvime bulması, kendini mesuliyetten
kurtaramaz!
Sual: Namaz kılarken, zammı surelerin sırasını şaşırınca secde-i
sehv gerekir mi?
CEVAP
Gerekmez. Dalgınlıkla yapılınca, mekruh da olmaz.
Sual: Namaz kılarken abdesti bozulan ne yapar?
CEVAP
Hemen sağ tarafa selam verip, namazdan çıkar. Abdest alıp, namazını tekrar kılar.
Son teşehhüdde, salli-barikleri okurken abdest bozulsa, selam verilip namazdan
çıkılır, namaz tamam olur.
Sual: Eşimle beraber namaz kılıyoruz. Ayrıca niyet etmem lazım mı?
CEVAP
Cemaatle namazda, imama uyduğuna niyet etmek farzdır. Bu farz yapılmazsa namaz
sahih olmaz.
Sual: Namazda rüku ve secdedeki tesbihler 3 den fazla (5 veya 9)
gibi söylenebilir mi?
CEVAP
Tek olmak şartı ile 5, 7, 9,11 gibi okumak müstehaptır iyi olur. İmam 3 den
fazla okuyamaz.
Sual: Vakit namazlarında zammı sure olarak hangilerinin okunması
efdaldir?
CEVAP
Sabah namazında mümkünse biraz uzun sure okumalı, diğer vakitlerde kısa
okumalı.
Sual: Sadece Fatiha, Kevser ve İhlas surelerini biliyorum. Bunlarla
namaz kılınır mı?
CEVAP
Kılınır. Diğer kısa surelerden de ezberlemeye çalışmalı, hep aynı şeyleri
okumamalı.
Sual: Ben namazda iken biri hapşırınca namazı bozup, yerhamükallah
diyecek miyim?
CEVAP
Namazda iken hapşırana bir şey denmez.
Sual: Soğukta kulakları kapatan pardösü başlığı [kapüşon] ile namaz
kılınır mı?
CEVAP
Evet kılınır. Hatta sıcak günlerde de kılınır.
Sual: Namazda âyetleri kendi duyacağımız kadar sesli okumak
gerekiyor. Çok gürültülü bir ortamda âyetleri duymak için sesimizi yükseltmek
gerekir mi?
CEVAP
Gerekmez. Gürültü yokken kendi duyacağı kadar yavaş okunur.
Sual: Gözlük kullanıyorum. Çıkarmayı unutup namaza duruyorum. Secde
ederken gözlükten burnum yere değmiyor. Namaz esnasında gözlüğümü çıkarsam
namazım bozulmuş olur mu?
CEVAP
Secdeye inerken gözlük çıkarılabilir. Namaz bozulmuş olmaz. Tek el ile çıkarılması
gerekir. Tek el ile çıkarılması zor ise, iki el ile de çıkarılabilir.
Sual: Namaz kılarken fatihadan sonra sure okuyacağı halde bir an
unutarak ellerini aşağı saldı ama eğilmedi. Namaza devam ederken ellerini
tekrar bağlayarak mı devam edecek?
CEVAP
Bağlasa da mahzuru olmaz. Bağlamaması daha iyidir. Namazda fazla hareketten
kaçmak gerekir.
Sual: Namazda zammı sure deyince genellikle Fil suresi ile Nas
suresi arası okunuyor. Kadir suresini Âyet-el kürsiyi Amenerrasulüyü veya
herhangi bir uzun surenin birkaç âyetini okuyamaz mıyız?
CEVAP
Okunur. Kur’anın baştan sona kadar her âyeti okunur. Kısa olduğu için onlara
namaz sureleri denmiş. Yoksa her sure okunur.
Sual: İkindi namazını kılıyoruz. Namazın sünnetini kılıp
bitirdikten sonra farza başlamadan evvel konuşmak (telefona cevap vermek, aile
bireylerine bir şey söylemek gibi... vs) caiz midir?
CEVAP
Zaruret olmadan asla konuşulmaz. Dua vesaire de okunmaz. Zaruretler hariç
beklenmez, ara verilmez, hemen farz kılınır.
Sual: Cep telefonu çaldığında namazı bozabilir miyiz?
CEVAP
Namazı bozmak haramdır. Camide telefonu kapatmak gerekir. Yahut sesini kesmek
iyi olur.
Sual: Rükudan doğrulurken secde yerine mi bakmak lazım?
CEVAP
Evet.
Sual: Yalnız Fatihayı bilen, zammı sure olarak da okur mu?
CEVAP
Sure öğreninceye kadar Fatihayı okur.
Sual: Birinci rekatta kıraati unutan, ikinci rekatta hatırlasa ne
yapar?
CEVAP
Namazı iade etmesi lazımdır. Kıraat farzdır.
Sual: Akşamın farzını yanılıp üçüncü rekatta oturmadan dört rekat
kılanın iade etmesi lazım mı?
CEVAP
Evet.
Sual: Namaz kılana (Farz mı kılıyorsun) diye sorulunca, onun da
evet manasında başını önüne eğmesi caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Parka başlığı ile namaz kılmak caiz mi?
CEVAP
Hiç mahzuru olmaz.
Sual: İçine ot doldurulmuş hayvanların bulunduğu odada namaz kılmak
caiz mi?
CEVAP
Namaz kılarken, arkaya koymalı!
Sual: Zammı sureyi okuduktan sonra Fatiha okumadığını hatırlayanın,
Fatiha okuması gerekir mi?
CEVAP
Evet. Sonra da secde-i sehv yapar.
Sual: Müminler için okunan 25 istigfarı, birer defa namazda
Rabbena... dan sonra okumak caiz mi?
CEVAP
Evet. Namazı müteakip duadan sonra okumak evladır.
Sual: Tehıyyatta (İbad-is-salihin) denirse namaz bozulur mu?
CEVAP
Hayır.
Sual: Gülmemek için selam verip namazdan çıkmak caiz mi?
CEVAP
Hayır. Gülünce mecburen çıkılır.
Sual: Besmele geçen âyeti, zammı sure olarak okumak caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Namazda sure okunurken, uzun bir sure içinden âyet-i
kerimeler okumakla, kısa bir surenin tamamını okumak arasında sevap açısından
bir fark var mıdır?
CEVAP
Kısa sure okumak daha sevaptır.
Sual: Gayri müekked sünnet namazlarda, ilk teşehhüdde tehıyyat ve
salevatlar dışında rabbena âtina ve rabbenağfirli duaları okunur mu?
CEVAP
Okumak sevaptır.
Sual: Bir sureyi bir rekatta birkaç kere okumak caiz midir?
CEVAP
Farzlarda bir sureyi bir rekatta tekrar okumak mekruhtur. Nafilelerde mekruh
değildir.
Sual: Namazda Salli bariklerden sonra, başka dua okumak caiz mi?
CEVAP
Hadis-i şeriflerde bildirilenleri okumak caizdir. Rabbena âtina veya
rabbenağfirli gibi dua âyetlerini dua niyetiyle okumak da caizdir.
Sual: Kur'anda, İnnehü min süleymane ve innehü
Bismillahirrahmanirrahim diye bir âyet var. Bu âyeti zammı sure olarak okumak
caiz olur mu?
CEVAP
Üç âyet miktarında bir âyet olduğu için caizdir.
Sual: Namaz esnasında soluk alırken de kıraat caiz midir?
CEVAP
Caizdir.
Sual: Namazda sure veya dua okurken hapşırsak duayı okumaya tekrar
baştan başlamak gerekir mi?
CEVAP
Kalınan yerden devam edilir.
Sual: Namaz surelerinin bazılarında âyetlerin sonlarında
"la" durakları var. O duraklarda durmayı karıştırıyorum, geçince
böyle okumak namazı bozar mı?
CEVAP
Namazı bozmaz.
Sual: Her namazdan sonra, selam verince, eli yüze sürmek caiz mi?
CEVAP
Caiz ise de, sürmemeli; çünkü sünnet zannedilebilir.
Sual: Secdeye giderken ve secdeden kalkarken sağ sol önceliği var
mıdır?
CEVAP
Secdeye varırken, önce sağ, sonra sol diz, sonra sağ, sonra sol el, sonra burun
ve alın yere konur. Secdeden kalkarken de bunun tersi yapılır. Yani
secdeden kalkarken önce alın, sonra burun, sonra da sol el ve sağ el, sonra sol
diz ve sağ diz yerden kaldırılır. Ancak, bunu çok bariz şekilde değil,
başkalarının dikkatini çekmeyecek şekilde yapmalıdır.
Sual: Kitaplarda secde için, alnı, burun ile beraber yere koymak
vacib diye okudum. Bunlardan biri yere gelirse secdenin sahih olduğunu mu
anlayacağız?
CEVAP
Secde için alnı yere koymak farzdır. Alın yere konmazsa namaz sahih olmaz.
Burnu alınla beraber koymak vaciptir. Burnu koymayıp yalnız alnı koymak
mekruhtur.
Abdest sıkışıkken
Sual: Abdesti sıkışıkken namaz kılmak tahrimen mekruhtur, fakat vakit
dar olur da, abdest almak, namaz vaktinin geçmesine sebep olacaksa, bu hâlde o
namazı kılması gerekir mi?
CEVAP
Evet, kılması gerekir, çünkü kazaya bırakma günahı, mekruh olarak kılmak
günahından daha büyüktür. Kerahat vaktinde kılmak mekruh, kazaya bırakmaksa
haramdır. (Hindiyye)
Sual: Erkeklerin, namaza başlarken tekbir alış şekli
nasıl olmalıdır?
Cevap: Namaza başlarken, erkekler iki eli kaldırır, baş parmak uçları
kulak yumuşağına değer, avuç içleri kıbleye döndürülmüş olmalıdır. Eller,
kulaktan ayrılırken Allahü ekber demeye başlanıp, göbek altına bağlarken
bitirilir.
Sual: İkindinin sünneti ile, yatsının ve öğle namazının
ilk sünnetlerinin kılınışında bir fark var mıdır?
Cevap: İkindi ve yatsının ilk sünnetleri, Gayr-ı müekked
sünnetlerdendir. Bunların ikinci rekatlerinde otururken, ettehıyyâtüden sonra,
Allahümme salli ve Allahümme bârik sonuna kadar okunur. Ayağa kalkınca, üçüncü
rekatte, önce Besmele çekmeden, Sübhaneke okunur. Halbuki, öğle namazının ilk
sünneti Müekked sünnettir. Yani, kuvvetle emrolunmuştur. Sevabı daha çoktur.
Bunda, birinci oturuşta, farzlarda olduğu gibi, yalnız ettehıyyâtü okunup,
sonra üçüncü rekat için, hemen ayağa kalkılır. Kalkınca, önce Besmele çekip,
doğruca Fâtiha okunur.