namaz 5 vakit midir ?
Namaz 5 vakittir
CEVAP
Peygamber efendimiz, namaz farz olduktan sonra, beş vakit namaz kılıp, farz
olduğunu bildirdi. Eshab-ı kiram ve ondan sonra gelenler hep beş vakit namaz
kılmışlardır. Resulullah, hâşâ Kur’an-ı kerimi anlayamadı mı? Salât kelimesini
anlayamadı mı? Hâşâ, beş vakit namaz kılması yanlış olsaydı, Allahü teâlâ vahiy
gönderip düzeltmez miydi?
Cebrail aleyhisselam, gelip, beş vakit namazın vakitlerini, kılınış şeklini ve
diğer bütün hususları bizzat tatbiki olarak öğretti. Peygamber efendimiz
de, (Namazı benim kıldığım gibi kılın)buyurdu. (Buhari)
Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Namaz, müminlere belli vakitlerde farz kılındı.) [Nisa 103]
Demek ki, namaz kılmanın belli vakitleri vardır.
Asr-ı saadetten bugüne kadar, camiler, mescidler namaz kılmak için yapılmıştır.
Diğer namazlar evde de kılınabilir ama, Cuma namazının, camide cemaatle
kılınması gerekir. Beş vakit namazın da, geçerli bir mazeret olmadıkça, camide
cemaatle kılınması emredilmiştir. Camilerin, mescitlerin, namaz kılınması için
yapılmasını, Allahü teâlâ emretmiştir. Bir ayet-i kerime meali şöyledir:
(Allah’ın mescitlerini ancak Allah’a ve ahiret gününe iman eden, namaz
kılan, zekâtı veren ve Allah’tan başkasından korkmayan kimseler imar eder.) [Tevbe
18]
Peygamber efendimiz bize namazın beş vakit olduğunu
bildirdi. Senelerce beş vakit kıldı. Artık başka delil aramak gerekmez.
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Namaz, müminlere belli vakitlerde farz kılındı.) [Nisa 103]
Nisa suresinin 103. âyetinde, (Namaz, belli vakitlerde farz
kılındı) buyurulup, ayrıca, beş vaktin hepsi de diğer âyetlerde
bildirildiği halde, “Beş vakit namaz” ifadesinin geçmeyişi, kutuplarda ve
buralara yakın yerlerde, beş vaktin tamamının teayyün etmemesindendir. (Nimet-i
İslam)
İsra suresinin, (Güneşin kayması anından, gecenin kararmasına kadar ve
sabah vakti namaz kıl) mealindeki 78. âyet-i kerimenin aslında geçen,
(Dülûk-üş şems) öğle ve ikindi, (Gasak-ıl leyl) akşam ve yatsı namazı, (Fecr)
de sabah namazıdır. (Beydavi)
Kaf suresinin, (Güneşin doğuşundan ve batışından önce ve gece Rabbini
tesbih et) mealindeki 39. ve 40. âyet-i kerimesindeki, güneşin
doğuşundan önceki sabah namazı, güneşin batışından önceki öğle ve ikindi
namazı, geceki de akşam ve yatsı namazıdır. (Beydavi)
İbni Abbas hazretleri, (Kur’an-ı kerimde beş vakit namazı bildiren âyet
hangisi) diye sual edildiğinde, şu mealdeki âyet-i kerimeyi okudu:
(Akşama girerken, sabaha ererken, gündüzün sonunda ve öğle vaktinde Allah’ı
tenzih edin!) [Rum 17,18]
(Akşama girerken)den maksat, akşam ve yatsı namazı, (sabaha ererken)deki sabah
namazı, gündüzün sonundaki, ikindi namazı, öğledeki de, öğle namazıdır. (Celaleyn)
Nur suresinin 58. âyet-i kerimesinde, (salât-ı fecr = sabah namazı) ve (salât-ı
işâ = yatsı namazı) ifadesi açıkça geçmektedir.
Peygamber efendimiz, Bekara suresindeki, (Namazları ve vusta namazını
kılın) mealindeki 238. âyet-i kerimeyi açıklarken, (Vusta
namazı ikindi namazıdır) buyurdu. (İ. Ahmed)
Bu âyet-i kerimede, (Namazları ve orta namazı [ikindi
namazını]kılın) buyuruluyor. Arabi gramere göre, namazlar [salevat]
denince, ikiden fazla namaz anlaşılır. Çünkü iki namaz demek için, salevat
[namazlar] değil, salâteyn [iki namaz] denilir. Vusta [orta] namaz ikindi
namazı olduğuna göre, ikindi hariç, öteki namazların sayısı iki olamaz, ikiden
fazla olması gerekir. Üç de olamaz; çünkü VUSTA NAMAZI hariç 4,6 gibi çift
sayılı olmalı ki, orta namaz [ikindi namazı] tam ortada olabilsin. Yani
ortadaki namaz ikindi olduğuna göre, ondan önce iki namaz, ondan sonra da iki
namaz bulunduğu meydana çıkar. Diğer âyetlerdeki namaz vakitleri de dikkate
alınınca, namaz vakitlerinin beş olduğunda hiç şüphe kalmaz.
(Gündüzün iki tarafında, gecenin de yakın saatlerinde namaz kıl. Çünkü
güzellikler kötülükleri [günahları] giderir. Bu, iyi düşünenlere bir
öğüttür.) [Hud 114]
Gündüzün iki tarafındaki namazlar sabah, öğle, ikindi; gecenin yakın
saatlerindeki namazlar da akşam ve yatsı namazlarıdır. (Medârik)
Burada Hasenat = Güzelliklerden murat beş vakit namazdır. (Medârik,
Beydavi)
Kitap ve Sünnet’ten sonraki delil İcma’dır. Peygamber efendimiz, Eshab-ı kiram
ve onlardan sonra bugüne kadar gelen bütün âlimler, beş vakit namaz kılmış, bu
hususta kesin bir icma hâsıl olmuştur.
İslam âlimleri de, beş vakit namazın nasıl kılınacağını kitaplara yazmışlar,
böylece Kıyas-ı fukaha ile de namazın beş vakit olduğu sabit olmuştur.
İki vakit yeter mi?
Sual: Bir yerde şöyle bir hadis okudum:
(Meşhur İslam âlimlerinden İmam Ahmed b. Hanbel ve Ebu Davud’un rivayetlerine
göre beş vakit namaz kılmaya vakit olmadığını söyleyip “Bana öyle bir şey emret
ki yaptığım zaman yeterli olsun” diyen Fudale’ye Hazret-i Muhammed sabah ve
ikindi namazlarına devam etmesini, iki vakti kılmasının ona yeterli olacağını
söylemiştir.)
Yukarıda bildirilen hadis doğru mu?
CEVAP
Böyle bir ifadeye rastlamadık. Uydurma olma ihtimali vardır; çünkü İslam
âlimleri Hazret-i Muhammed demez. Bunu genelde yabancılar söyler. Ayrıca bu
ifade, aşağıda bildirilen sahih hadislerin hepsine aykırıdır. Bir vakit namazı
kasten terk etmek çok büyük günahtır. Böyle bir hadis varsa eğer, bu olay beş
vakit namaz farz olmadan önce vuku bulmuş olabilir; çünkü Miracdan önce, yalnız
sabah ve ikindi namazı vardı. Hac, namazdan on yıl sonra farz oldu. Yahut sırf
o söylenen şahsa ait özel bir durumdur, namaza alışana kadar ona öyle denmiş
olabilir; çünkü o zaman din yeni geldiği için, özel olaylar olabiliyordu.
Mesela buna benzer bir olay şöyle idi: Bir genç, (Ya Resulallah, yalan,
zina ve içkiyi bırakamıyorum. Ne buyurursunuz?) dedi. Resulullah
efendimiz, (Yalanı benim için bırak) buyurdu. O genç, kabul
edip gitti. Daha sonra, diğer iki günahı işlemek isteyince, (Bu günahları
işleyip Resulullahın karşısına çıkınca, "işlemedim" desem
yalan olur. Eğer “işledim” dersem, beni cezalandırır) diye
düşündü. Diğer iki günahtan da vazgeçti.
Namazın beş vakit olduğuna dair hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:
(İslam beş şey [temel] üzerine kuruldu:
1- Allah’a ve Muhammed aleyhisselamın Onun resulü olduğuna inanmak,
2- Her gün beş vakit namaz kılmak,
3- Senede bir kere malının kırkta birini Müslüman olan fakirlere zekât vermek,
4- Ramazan-ı şerif ayında her gün oruç tutmak,
5- Mekke’ye giderek, ömründe bir kere hac etmek.) [Buhari, Müslim,
Tirmizi, Nesai]
(Beş vakit namaz kılanın hâli, evinin önünden akan suda beş defa yıkanan
kimse gibidir. Nasıl böyle bir kimse kirden temizlenirse namaz kılan da küçük
günahlardan öyle temizlenir.) [Buhari, Müslim, İ.Ahmed, Beyheki,
Darimi, Taberani]
(Hazret-i Cebrail inip, bana imamlık yaptı ve kendisi ile birlikte beş vakit
namazı kıldım ve beş vakit namazla emrolundum.)[Buhari, Müslim, Ebu Davud,
Nesai]
(Farz olduğuna inanıp, rükû, sücud, abdest ve vakitlerine riayet ederek beş
vakit farz namaza devam edene Cennet vacib, Cehennem haram olur.) [Taberani]
(Beş vakit namazı, ilk tekbire yetişerek kırk gün cemaatle kılana Cennet
vacibdir.) [Ebu Ya’la]
(Allah’tan korkun, beş vakit namazı kılın, [Ramazan ayında] oruç tutun,
mallarınızın zekâtını, isteyerek verin, âmirinize itaat edin, böylece
Rabbinizin Cennetine girin.) [Tirmizi]
(Allah için ibadetinizi ihlâslı yapın. Beş vakit namazı kılın, gönül hoşluğu
ile malınızın zekâtını verin, Ramazan orucunu tutun, Hacca gidin, böylece
Rabbinizin Cennetine girersiniz.) [Taberani]
(Allahü teâlânın ilk farz kıldığı şey beş vakit namazdır. İlk ortadan
kalkacak olan da yine beş vakit namazdır. İlk sorgu da beş vakit namazdan
olacaktır.) [Hâkim]
(Kıyamette herkes korku içinde iken korkmayan üç grup insandan biri, sırf
Allah rızası için, her gün beş vakit namaza çağıran müezzindir.) [Taberani]
(Allahü teâlâ beş vakit namazı emretti. Güzel abdest alıp, bunları vaktinde
kılanı, rükû ve huşularını tamam yapanı affedeceğine söz verdi. Bunları
yapmayan için söz vermedi. Onu dilerse affeder, dilerse azap eder.) [Ebu
Davud, İbni Mace, Nesai, İ.Malik, İ.Ahmed]
(Beş vakit namaz, güzelce kılan için kıyamette nur, delil ve kurtuluş
olur.) [İbni Nasr]
(Allahü teâlâ buyurdu ki: “Beş vakit namazı farz kıldım. Şartlarına uyarak,
vaktinde kılanı Cennete koyacağıma söz verdim. Kılmayana verilmiş bir sözüm
yoktur.”) [İbni Mace, Ebu Davud]
(Beş vakit namaz ve Cuma namazı, gelecek Cumaya kadar ve Ramazan orucu,
gelecek Ramazana kadar yapılan günahlara kefarettir. Büyük günah işlemekten
sakınanların küçük günahlarının affına sebep olur.) [Müslim, İ.Ahmed]
(Mirac gecesi, 50 vakit namaz farz oldu. Sonra beş vakte indirildi.) [Buhari,
Müslim, İ.Ahmed]
(Allahü teâlâ buyurdu ki: Bende söz ve hüküm asla değiştirilmez. Bu beş
vakit namaz karşılığında elli vakit namaz sevabı vardır.) [Buhari,
Müslim, Tirmizi, Nesai]
(Bir kadın, beş vakit namazı kılar, orucunu tutar, kendini yabancılardan
korur ve kocasına itaat ederse, Cennete istediği kapıdan girer.) [İbni
Hibban]
(Beş vakit namazı terk eden, Allahü teâlânın hıfz ve emanından mahrum
olur.) [İbni Mace]
(Herkes bozulunca, beş vakit namazı cemaatle kılana her gün yüz şehit sevabı
yazılır.) [İ.Nasr]
(Beş vakit namazı cemaatle kılan, Sırat köprüsünü şimşek gibi geçer.) [Taberani]
(Beş vakit namazı kılan, Ramazan orucunu tutan, zekât veren ve büyük
günahlardan sakınan herkese, kıyamette, Cennetin sekiz kapısı açılır. Dilediği
kapıdan girer.) [Hâkim]
(Beş vakit namaza devam edin, çünkü küçük günahlara kefaret olur.) [Taberani]
(Kitab ehli olan bir kavme vazifeli olarak gittiğin zaman, önce, Allah’tan
başka ilah olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Resulü olduğuna şehadet etmeye
davet et. Bunu kabul ederlerse, Allah’ın günde beş vakit namazı farz kıldığını
haber ver. Bunu da kabul ederlerse, Allah’ın kendilerine zenginlerinden alınıp
fakirlerine verilen bir sadakayı [zekâtı] farz kıldığını söyle.) [Buhari,
Müslim, Ebu Davud]
(Beş vakit namazı kılan, Ramazan orucunu tutan, zekâtını veren ve yedi büyük
günahtan kaçan kimseye, Cennetin bütün kapıları açılıp, “Selamet ve emniyet
içinde gir” denilir.) [Nesai]
Üç vakit kılmak
Sual: Abduhçu biri, (Kur’anda beş vakit ifadesi geçmez, ama
Peygamber, hayatı boyunca beş vakit namaz kılmıştır. Bu bakımdan 5 vakit namaz
kılmak suç sayılmadığı gibi üç vakit kılmak da caizdir) diyor. Bu kimse,
Resulullahın Kur’ana aykırı olarak mı beş vakit kıldığını söylemek istiyor?
CEVAP
Kur’an-ı kerimde 5 vakit namaz bildirilmemiş de, Resulullah efendimiz
kendiliğinden mi 5 vakit kıldı? Bir hadis-i şerifte şöyle buyuruyor:
(Miraca çıktığım gece, beş vakit namazla emrolundum.) [Buhari,
Müslim]
Hâşâ Resulullah efendimiz, (Beş vakit namazla emrolundum) diye
yalan mı söylüyor?
Din düşmanı istediğini söyleyebilir, zaten maksadı dini bozmak ve yıkmak; ama
bir Müslümana, bunlarla dostluk kurmak, sözlerine itibar etmek hiç yakışır mı?
Dinini, din düşmanlarının şu veya bu maske altında yazdığı kitaplardan
öğrenmek, hiç uygun olur mu?
Elli vakit namaz
Sual: Mirac’da elli vakit namaz farz kılınınca, Hazret-i Musa’nın,
Peygamberimize, (Rabbinden vakit sayısını azaltmasını iste)demesi
üzerine pazarlıkla, elli vakit beş vakte indiriliyor. Allah, insanlara neyin
zor geleceğini bilmiyor mu da, Hazret-i Musa’nın teklifinden sonra, namaz beş
vakte indiriliyor?
CEVAP
Pazarlık lafı çok çirkindir. Allahü teâlâ elbette olmuş ve olacak her şeyi
bilir. Mesela biri hastalansa, iyileşmek için dua etse, Allahü teâlâ da duasını
kabul edip şifa verse, (Allahü teâlâ iyileşmek istediğini bilmiyor
mu, duaya ne lüzum var?) denmez. Dua, iyileşmesi için bir
sebeptir. Her şeyi bir sebeple yaratmak Allahü teâlânın âdetidir. Burada da,
beş vakit namazı farz kılmasına, Musa aleyhisselamın bildirmesini sebep
kılmıştır. Böylece, ezeldeki takdir yerini bulmuş ve beş vakit namaz farz
kılınmıştır.
Orta namaz hangisidir?
Sual: Kur’an-ı kerimde, (Orta namaza devam edin!) buyuruluyor.
Beş vakit içinde, bu namaz niçin gizlenmiştir? Orta namaz hangisidir?
CEVAP
Kesin belli değildir. Orta namazın hangi namaz olduğunun açıkça bildirilmemesi,
insanların, her namazın orta namaz olma ihtimalini düşünerek her namaza önem
vermeleri içindir. Orta namaz hakkında âlimlerimiz 23 farklı kavil
bildirmiştir. Bunlardan bazıları şöyledir:
İmam-ı Mâlik, (Meşhur olan kavil, orta namaz sabah namazıdır) buyuruyor.
Eshâb-ı kiramdan ve Tâbiîn’den bazı zatların kavilleri böyledir.
Yine Eshâb-ı kiramdan ve Tâbiîn’den bazı zatlar da, orta namazın öğle namazı
olduğunu bildirmişlerdir.
İslam âlimlerinin çoğuna ve Hanefî mezhebine göre orta namaz ikindi namazıdır.
Bir hadis-i şerifte, (Orta namaz, ikindi namazıdır) buyurulmuştur.
(Ebu Davud, Tirmizî)
Orta namaz için aşağıdaki şekilde söyleyen âlimler de olmuştur:
1- Akşam namazıdır.
2- Yatsı namazıdır.
3- Beş vakit namazdan biridir.
4- Namazların vakitleri, şartları, rükünleridir. Bunlara riayet
eden, namazı tamamlamış ve onu muhafaza etmiş, böylece orta namaza riayet etmiş
olur.
5- Cuma günü cuma namazı, diğer günler öğle namazıdır.
6- Sabah namazı ile yatsı namazıdır.
7- İkindi ile sabah namazıdır.
8- Ramazan ve Kurban bayramı namazıdır.
9- Bütün namazları cemaatle kılmaktır.
Sual: Beş vakit kılınan namazların adedi ne kadardır,
bunların kaçı farz, kaçı vacip ve kaçı sünnettir?
Cevap: Beş vakit kılınan namaz, kırk rekat etmektedir. Bunlardan
onyedi rekâtı farzdır. Üç rekâtı vacibdir. Yirmi rekâtı sünnettir. Beş vaktin
her birinde sünnet namaz kılmak da emrolundu. Sünnetler farzdan başka oldukları
için, bunlara ayrıca niyet edilir.
rdir.