(Müslüman olmak, doğru yolu bulmak, nasip meselesidir) deniyor. Nasibi yaratan Allah olduğuna göre, ötekileri niye nasipsiz yaratıyor? Nasipsiz yaratmak adalete uygun mu?
Nasip meselesi
CEVAP
Allahü teâlâ hiç kimseyi nasipsiz, kâfir olarak yaratmamıştır. Allahü teâlâ
geçmiş ve gelecek her şeyi, ezelî ilmiyle bilir. Mesela, bir kâfirin ebedi
kâfir kalıp kalmayacağını bilir. Olacak şeylerin nasıl olacağını bilir. Allahü
teâlâ da, insanların başlarına ne geleceğini bildiği için, bunları levh-i
mahfuza yazmıştır. Allahü teâlânın, bazı kimselerin nasipsiz olacaklarını
bildirmesi, onların, kendi arzularıyla küfür üzere kalmayı istedikleri ve iman
etmek istemedikleri içindir. Yoksa bunların kâfir olması, Allahü teâlânın haber
verdiği için değildir. Kur’an-ı kerimde buyuruyor ki:
(Nefse iyilik ve kötülük [isyan ve itaat kabiliyeti yani bunlardan
birini seçme hakkı, irade-i cüziyye] veren Allahü teâlâya ant olsun ki,
nefsini tezkiye eden, küfür ve isyandan temizleyen, kurtuldu. Nefsini bunlarda
bırakan da, ziyan etti.) [Şems 7-10]
İnsan, irade-i cüziyyesini kullanmakta serbesttir, mecbur değildir. Yani
irade-i cüziyye, iyiliğe kullanılırsa Allahü teâlâ iyilik yaratır, kötülüğe
kullanılırsa, kötülük yaratır. Kul irade-i cüziyyesini kullanıyor, Allahü teâlâ
da yaratıyor. (İrade-i cüziyye risalesi)
Demek ki, iyilik isteyene iyilik veriyor, o nasipli oluyor. Kötülük isteyene
kötülük veriyor, o da nasipsiz oluyor. Burada bir zorlama yoktur. Yani Allahü
teala zorla günah işletmiyor, zorla Cehenneme atmıyor. Günah işleyenin suçu
kaderine yüklemesi yanlıştır.