Bir erkeğe, ana-babasının hala ve teyzesi, bir kadına da, ana-babasının amca ve dayısı mahrem midir? Kimler kimlerle evlenemez?
Nikahı düşenler-düşmeyenler
CEVAP
Önce usül ve füru meselesini bilmek gerekir.
Usül, ana-baba, bunların ana-baba, dede ve büyük anneler. [Ananın anası
ve babanın anası, bunların anaları.]
Füru ise, evlatlar, bunların çocukları ve torunlarıdır.
İlmihallerdeki (Hala ve teyze ile evlenilmez) ifadesinden, ana-babanın da, hala
ve teyzesiyle evlenilemeyeceği anlaşılır. Çünkü bir kadına, erkek ve kız
kardeşlerinin oğulları ve bunların erkek torunları mahremdir. [Mahrem demek,
evlenmesi haram demektir. Mesela annemiz, bacımız, halamız, teyzemiz bize
mahremdir.]
Erkeğe de, erkek ve kız kardeşlerinin kızları ve bunların kız torunları
mahremdir. Baba, halanın erkek kardeşidir. Halamıza, babamızın oğulları ve
erkek torunları mahremdir. Teyzemize de annemizin oğulları ve erkek torunları
mahremdir.
Erkeğe mahrem olan kadınlar
Soydan olan ve evlenilmesi erkeğe caiz olmayan yedi akraba şunlardır:
1- Analar:
Anası, ana-babasının anaları, onların da anaları mahremdir.
2- Kızlar:
Kızı, oğlunun ve kızının kızları ve torunlarının kızları mahremdir.
3- Kız kardeşler:
Ana-baba bir veya ana bir veya yalnız baba bir kız kardeşler de mahremdir.
4- Halalar:
Halası, ana-babasının halaları, dedelerinin, büyük annelerinin halaları da
mahremdir.
5- Teyzeler:
Kişiye teyzesi, ana-babasının teyzeleri, dede ve büyük annelerinin teyzeleri
de mahremdir.
6- Erkek kardeş kızları:
Ana-baba bir, sadece ana bir veya yalnız baba bir erkek kardeşin kızları ve
bunların kız torunları da mahremdir.
7- Kız kardeş kızları:
Ana-baba bir veya sadece ana bir yahut yalnız baba bir kız kardeşin kızları
ve bunların kız torunları da mahremdir.
Bu yedi kişi soydan olmayıp, süt ile de olsa yine mahremdir. Zina ile de
olursa, yine haramdır. Mesela bir kimse, zina ettiği kadının kızı ile, torunu
ile veya anası ile evlenemez. Sadece oğlunun sütkardeşi olan kız ile ve erkek
kardeşin sütannesi ile evlenmek caizdir.
Nikah sebebi ile haram olanlar
Nikah sebebi ile sonradan akraba olan şu 4 kadınla da evlenmek erkeğe
haramdır:
1- Kayınvalideler:
Kayınvalidesi haram olduğu gibi, kayınvalidesinin ve kayınpederinin anneleri
de haramdır.
2- Üvey kızlar:
Hanımının, başka erkekten olan kızları, torunları, üvey oğlunun kızları ve
torunları da haramdır.
3- Gelinler:
Oğlunun hanımı haram olduğu gibi, torunlarının hanımları da haramdır.
Sadece üvey oğlun hanımı namahremdir.
4- Üvey analar:
Babasının hanımı, yani üvey annesi haram olduğu gibi, dedelerinin evlendiği
bütün kadınlar da haramdır. Zina sebebiyle de olsa haramdır. Yani bir kimsenin,
babasının veya dedesinin zina ettiği kadınla evlenmesi haram olur.
Amca kızı, dayı kızı, hala kızı ve teyze kızı ve yenge, yani kardeş zevcesi
(Zirahm-i mahrem) değildir. Yani bu beş kadın, yabancı demektir. Bu beş kadın
yabancı olduğundan, bunlarla evlenmek caizdir. Fakat, bunlardan ilk dördü ile
evlenmek tenzihen mekruhtur. (K.Saadet)’teki, hadis-i şerifte, (Bunların
çocukları zayıf, hastalıklı olur) buyuruldu. Fakat amca kızının kızı
ve amca oğlunun kızı ile, hala kızının kızı veya hala oğlunun kızı ile, dayı
oğlunun kızı ve dayı kızının kızı ile, teyze kızının kızı ve teyze oğlunun kızı
ile evlenmek mekruh olmaz.
Bazı kimseler, Hazret-i Ali’nin amcasının kızı ile evlendiğini söylüyorlar. Bu
yanlıştır. Peygamber efendimiz, Hazret-i Ali’nin amcası değil, amcasının
oğludur. Yani Hazret-i Ali, amcasının oğlunun kızını aldı. Bu bakımdan tenzihen
de mekruh olmadı.
Erkeğe neseb ile haram olanlar:
1- Anası
2- Büyük analar [Annesinin ve babasının annesi ve onların anneleri]
3- Kızı, oğlunun ve kızının kızları
4- Bacısı
5- Bacısının ve biraderinin kızları
6- Halası
7- Teyzesi.
Erkeğe süt itibariyle haram olanlar:
1- Süt anası
2- Süt büyük anaları
3- Süt kızı, süt oğlunun ve süt kızının kızları,
4- Süt bacısı
5- Süt bacısının ve süt biraderinin kızları
6- Süt halası
7- Süt teyzesi.
Erkeğe nikah sebebi ile haram olanlar:
Kaynanası, üvey kız, üvey anası, gelini.
Erkeğe geçici haram olanlar:
1- Hanımının bacısı,
2- Hanımının halası,
3- Hanımının teyzesi,
4- Hanımının erkek veya kız kardeşinin kızları,
5- Hanımının süt bacısı, süt halası, süt teyzesi, erkek veya
kız süt kardeşinin kızları,
6- Kitapsız kâfir kadınları.
Sual: Annemin dayısı, amcası ya da babamın dayısı, amcası bana
haram oluyor mu? Yani onlar benim öz dayım gibi oluyor mu?
CEVAP
Onlar sizin de öz dayınız, öz amcanız gibidir.
Sual: Hanımım üvey babam yanında bizimle benimle, bensiz annemle
birlikte yemek yemek, sohbet etmek vb gibi nedenlerle bulunabilir mi?
CEVAP
Üvey babanız hanımınıza yabancıdır.
Sual: Dedemin üvey kızını nikah edebilir miyim?
CEVAP
Evet nikah edebilirsiniz. Babanızın üvey kızını da nikah
edebilirsiniz. Çünkü baba ve anne tarafından sana akraba değil.
Sual: Gelinin kocası ölse, kayınpederine olan mahremliği devam eder
mi?
CEVAP
Kayınpeder öz baba gibi mahremdir.
Sual: Torunun hanımı dedeye mahrem midir?
CEVAP
Torunun hanımı, dedenin gelinidir, yani mahremdir.
Sual: Annemin üvey annesi bana ve babama yabancı kadın mıdır?
CEVAP
Evet yabancı kadındır.
Sual: Benim amcam hanımıma yabancı erkek hükmünde midir?
CEVAP
Evet, yabancı erkek hükmündedir.
Sual: Kuzenlerle evlenmek caiz midir?
CEVAP
Kuzenden kastınız amca, dayı, hala ve teyze çocukları ise, hepsi ile
evlenmek caizdir. Fakat tenzihen mekruhtur. Yeğene de kuzen denebiliyor.
Onlarla evlenilmez.
Sual: Üvey oğlun hanımı mahrem mi?
CEVAP
Mahrem değildir. Yabancıdır.
Sual: Üvey kızın kızı da mahrem mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Benim üvey babam, hanımıma yabancı mı?
CEVAP
Evet.
Sual: Bir babanın üvey kızı, kendi öz kızı gibi mahrem midir?
CEVAP
Evet.
Sual: Gelin, insanın kendi kızı gibi midir? Nerelerine bakmak caiz,
nerelerine bakmak caiz değildir?
CEVAP
Gelin, insanın kendi kızı gibidir. Kızının neresine bakması caiz ise,
gelinin de aynı yerine bakması caizdir. Erkek, nikahla alması ebedi haram olan
18 kadının, mesela annesinin, kızının ve gelininin saçına, yüzüne, gerdanına,
kollarına, dizden aşağı bacağına, şehvetten emin ise, bakabilir. Göğüslerine,
koltuk ve yanlarına [böğürlerine], uyluk ve dizlerine ve sırtına bakamaz. (Bedayı)
Sual: Bir kadın, mürted amcanın yanında başı açık oturabilir mi?
CEVAP
Hayır.
Sual: Gayrı müslim kardeş, kayınpeder, mürted amca dayı yabancı
sayılır mı?
CEVAP
Evet.
Sual: Kayınvalidenin annesi de, kayınvalide gibi mahrem mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Kardeş torunu mahrem mi?
CEVAP
Evet.
Babamın teyzesi
Sual: Erkeğe göre, annesinin veya babasının teyzesi ve halası
kendisine namahrem midir? Kadına göre de, annesinin veya babasının dayısı ve
amcası kendisine namahrem midir?
CEVAP
Erkeğe göre, kendi teyzesi ve halası gibidir, yabancı değildir. Kadına göre
de, kendi dayısı ve amcası gibidir, yabancı değildir. Yani namahrem değil,
mahremdir.
Sual: Damadımın yanında başı açık durabilir miyim?
CEVAP
Kayınvalide, aynen anne gibidir. Başınız açık, kollarınız açık, diz
kapağınızdan altı yani bacaklarınız açık olarak damadınızın yanında
durabilirsiniz. Hiç mahzuru olmaz. Ancak genç iseniz, fazla açık durmanız iyi
olmaz.
Sual: Kaç yaşındaki kadına ihtiyar kadın denir?
CEVAP
55 yaşından büyük olana ayise [ihtiyar kadın] denir.
Sual: Bir erkeğe, hanımı mahrem midir, yoksa namahrem midir?
CEVAP
Mahrem, nikah düşmeyen, evlenmesi haram olan demektir. Hala, teyze gibi
evlenilmesi haram olan kadınlara mahrem denir.
Namahrem, yabancı, nikah düşen demektir. Evlenilmesi haram olmayanlar,
başkalarının hanımları ve bütün yabancı kadınlar namahremdir.
Bir erkeğin hanımı, onun mahremi olmadığı gibi, namahremi de değildir. Onun
nikahlısı, yani helalidir.
Sual: Bir kadını kendim, kızını da oğlum için almam caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Nikahlısını, halvet olmadan boşayan erkek, bu kadının kızı ile
evlenmesi caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: 16 yaşında baliğ olmayan, baliğ hükmünde midir?
CEVAP
Evet.
Sual: İki kız kardeşle aynı anda evlenmek caiz mi?
CEVAP
Caiz değildir. Caiz demek âyeti inkâr olur. Harama helal demiş olur. Kendi
kız kardeşi ile evlenenin durumu da aynıdır. Annesi ile evlenenin durumu da
aynıdır. Anne ile kardeş ile evlenmek caiz diyen kimse, Allah’ın bildirdiği
âyeti inkâr etmiş olur. Harama helal demiş olur. Meşhur bir harama helal diyen
de kâfir olur.
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Analarınız; kızlarınız, bacılarınız, halalarınız, teyzeleriniz,
kardeşlerinizin kızları, bacılarınızın kızları, sizi emziren süt anneleriniz,
süt kardeşleriniz, karılarınızın anneleri, öz oğullarınızın eşleri ve iki kız
kardeşi bir arada alarak evlenmek, size haram kılındı.) [Nisa 23]
Sual: Öz ablamın kızı ile evlenmem caiz midir?
CEVAP
Abla kızı da, aynen abla gibidir. Evlenmek asla caiz değildir. Nisa suresinin
23. âyet-i kerimesinde haram olduğu yazılıdır. Ablanızın kızının kızı ile de ve
bütün torunları ile evlenmeniz caiz değildir.
Hristiyanlık ve Yahudilikte bile abla kızıyla evlenmek caiz değildir. Amca ve
dayı ile, hala ve teyze ile de evlenilmez. (Nisa 23)
Sual: Üvey ağabeyim ile üvey ablam evlenebilir mi? Yani Babamın
hanımı ölünce, dul bir kadınla evlendi. Bu kadının bir kızı var. Babamın da
ölen karısından bir oğlu var. Bu oğlan bu kız ile evlenebilir mi?
CEVAP
Evlenebilir. Çünkü hiç akrabalığı yoktur.
Sual: Çocuklu dul bir kadınla evlendim. Bu kadının oğlunun hanımı bana
yabancı mı?
CEVAP
Evet, yabancıdır. Ama bu kadının kızları size yabancı olmaz.
Sual: Hanımımın üvey annesi, bana namahrem mi?
CEVAP
Evet yabancıdır.
Sual: Bir hoca, süt bacı, genç kayınvalide, başka bir kocadan olma
kızı ve benzerleriyle halvetin caiz olmadığını bildiriyor. Bunlar mahrem değil
mi, bunlarla halvet caiz olmaz mı?
CEVAP
Bu kadınlar ebedi mahremdir. Ebedi mahrem olan kadınlarla halvet
caizdir. Süt kardeş ile, Genç kaynana ve Gelin ile,
fitne şüphesi yani insanların suizan edip yanlış anlaması söz konusu olunca,
mekruhtur. Fitne şüphesi olmayınca mekruh olmaz.
Sual: Bir erkeğin ölen hanımından olan kızı ile evli olan damadı,
sonraki evlendiği hanımına mahrem mi, namahrem mi? Yani bir erkeğe, karısının
üvey annesi mahrem midir?
CEVAP
Namahremdir yani yabancıdır.
Sual: Bir kadın için, kayınpederinin ve kayınvalidesinin babası,
bir erkek için kayınvalidesinin ve kayınpederinin annesi kendisine mahrem
midir?
CEVAP
Evet, kayınvalide ve kayınpederin ana, baba, dede ve nineleri de, kendi öz
dedesi ve öz ninesi gibi mahremdir.
Sual: Bir erkeğe, ana babasının hala ve teyzeleri mahrem midir?
CEVAP
Evet, mahremdir. Süt hala, süt teyze de böyle mahrem olur.
Sual: Bir kadına ana babasının dayı ve amcaları mahrem midir?
CEVAP
Evet, mahremdir. Süt amca, süt dayı da böyledir.
Sual: Bir erkeğe, kardeşinin çocuklarının kızları mahrem midir?
CEVAP
Evet, mahremdir. O kızların kızları da mahremdir. Kendi kızı gibidir.
Sual: Bir kadına, kardeşinin çocuklarının oğulları mahrem midir?
CEVAP
Evet, mahremdir.
Mahrem akraba
Sual: Babanın hala ve teyzesi, kardeş çocuklarının torunları mahrem
midir?
CEVAP
Evet, mahremdir. Babanın hala ve teyzesi, bizim hala ve teyzemiz demektir.
Kardeşimizin torunları da, bizim yeğenimizdir.
Üvey kardeşler
Sual: Babamın eşi ölünce, dul ve çocuklu olan annemle evlenmiş.
Annemle gelen üvey ablam var. Babamın ölen eşinden de bir abim var. Bunlar,
birbiriyle evlenebilir mi?
CEVAP
Elbette evlenebilirler, çünkü ikisinin de, ana babaları ayrıdır. Hiçbir
akrabalıkları yoktur. Babanız, ileride anneniz olacak kadına, (Oğluma kızını
ver, seninle biz evlenelim) demiş oluyor. Bu gayet normaldir.
Akraba ve hısım
Sual: Kitaplarda hısım ve akraba ifadesi geçiyor. Bunların ikisi aynı
değil mi?
CEVAP
Hayır, ikisi farklıdır. Ana, baba ve dedelerden, çocuklardan ve torunlardan
başka olan yakınlara akraba denir. Mesela erkek kardeş, erkek
yeğen ve amca, kadın için mahrem akrabadır. Kız kardeş, kız yeğen ve hala erkek
için mahrem akrabadır. Amcaoğlu, halaoğlu kadın için namahrem akrabadır.
Amcakızı, halakızı da erkek için namahrem akrabadır. Hısım, kadın
tarafından, evlilik sebebiyle doğan akrabalık demektir. Kayınpeder,
kayınvalide, gelin ve damat, mahrem hısımdır. Baldız, erkek için namahrem
hısımdır. Enişte, kadın için namahrem hısımdır. Arapçada hısımlar için eshar deniyor.
İki hadis-i şerif şöyledir:
(Esharımın cennetlik olmasını istedim. Rabbim de bu isteğimi kabul etti.) [Hâkim]
(Esharıma sövüp sayana, Allahü teâlânın, bütün meleklerin ve insanların
laneti olsun!) [Hâkim]
Peygamber efendimize Eshardan, akraba olmakla şereflenip, cennetlik olanlardan
bazıları şunlardır:
1- Kayınpeder olanlar: Hazret-i Ebu Bekir, Hazret-i Ömer, Hazret-i
Ebu Süfyan. (Radıyallahü anhüm.)
2- Damat olanlar: Hazret-i Osman ve Hazret-i Ali. (Radıyallahü
anhüma.)
3- Kayınvalide olanlar: Âişe validemizin annesi Ümmi Ruman, Hafsa
validemizin annesi Hazret-i Zeyneb, Ümmi Habibe validemizin annesi Hazret-i
Hind. (Radıyallahü anhünne.)
4- Kayınbirader olanlar: Hazret-i Abdullah bin Ömer, vahiy kâtibi
Hazret-i Muaviye. (Radıyallahü anhüm.)
Bu dört grup hısımdan birini sevmemek münafıklık alametidir, çünkü bir hadis-i
şerifte, (Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali’nin sevgisi, bir münafığın
kalbinde toplanmaz.) buyuruldu. (İbni Asakir)
Baldız yabancıdır
Sual: Benim amcam ve dayım, karıma; karımın halası ve teyzesi de, bana
yabancı mıdır?
CEVAP
Evet, yabancıdır. Hattâ sizin abiniz, hanımınıza; baldızınız da size
yabancıdır.
Üveylerin evlenmesi
Sual: Üvey ablamla üvey abimin evlenmesinde bir mahzur var mıdır?
Yani annemin başka erkekten olan oğlu, babamın başka kadından olan kızıyla
evlenebilir mi?
CEVAP
Evet, abinizin ana babasıyla ablanızın ana babası farklı olduğu için
evlenmelerinde hiç mahzur olmaz. Sadece siz, annenizin veya babanızın üvey
çocuklarıyla evlenemezsiniz. Çünkü ana veya babanızdan biri aynı oluyor. Aynı
olunca sizin kardeşiniz oluyor. Üvey ablanızla üvey abinizin anası da, babası
da ayrı olduğu için evlenmelerinde mahzur yoktur. Yani çocuklu dul bir erkek,
çocuklu dul bir kadınla evlenirken veya evlendikten sonra, kızını kadının
oğluyla veya oğlunu kadının kızıyla evlendirebilir.
Gelin ebedî mahrem mi?
Sual: Oğlu ölen erkeğe gelini, kızı ölen kadına damadı, hanımı ölen
veya hanımını boşayan erkeğe kayınvalidesi, kocası ölen veya boşanan kadına
kayınpederi mahrem midir?
CEVAP
Evet, bunların hepsi ebedî mahremdir. (S. Ebediyye)