Halvet nedir?
Nikah düşenlerle görüşmek ve halvet
CEVAP
Halvet, yabancı bir kadınla bir erkeğin bir odada, bir yerde yalnız kalmaları
demektir. Bu haramdır.
Eşi dostu memnun etmek için
Sual: Eşin dostun gönüllerini almak, onları kırmamak için namahremle
tokalaşmak, kucaklaşıp öpüşmek caiz mi?
CEVAP
İmam-ı Rabbani hazretleri, (Eşin, dostun gönüllerini yapmak için, kendini
günaha sokmak ve âhiretin sonsuz azaplarına atılmak, aklı olanın yapacağı iş
değildir) buyuruyor. Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Bir kimse kötü insanların kızacakları şeyde Allahü teâlânın rızasını
ararsa, Allahü teâlâ onu, insanlardan geleceklerden korur. Eğer, Allahü teâlânın
kızacağı şeyde, insanların rızasını ararsa, Allahü teâlâ onun işini insanlara
bırakır.) [Tirmizi]
Bir zaruret olmadıkça, bu günahlardan uzak durmalıdır.
Sual: Yenge, baldız, amca ve dayı hanımları gibi akraba kadınlarla
yalnız bir odada bulunmak günah mıdır?
CEVAP
Bahsettiğiniz kadınlar namahremdir. Böyle kadınlarla halvet haramdır. Halvet,
yabancı bir kadınla bir erkeğin, bir yerde yalnız kalmasıdır. Kadın çok olsa da
halvete mani değildir. Erkeğin hanımı veya annesi, bacısı gibi mahrem bir kadın
bulunursa halvet olmaz.
Müslüman kadın, fâsık kadınların yanında da saçı açık duramaz. Mürted amca ve
dayının yanında da açık duramaz. Mürted ana-babanın yanında, başı açık durmak
caiz ise de, ellerini öpmek caiz değildir.
Zaruret olmadıkça namahremle konuşmamalıdır. Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Ey kadınlar, mahreminiz olan erkeklerle konuşunuz, namahremle
konuşmayınız!) [İ.Sa’id]
[Mahrem, kendisi ile evlenmek haram olan yakın akraba demektir. Namahrem,
kendisi ile evlenmek haram olmayan yabancı veya uzak akraba demektir.]
Peygamber efendimiz, (Kadınlarla beraber olmaktan, onlarla yalnız
kalmaktan sakının) buyurunca, oradakiler, bir kadının, kayınbirader,
enişte gibi akrabalarla yalnız kalmasının hükmünü sorunca, Resulullah
efendimiz, (Kayınbirader daha tehlikelidir, ölüm gibidir) buyurdu.
(Buhari)
Bunun sebebi, toplumda kayınbirader, enişte yabancı sayılmadığı için,
yengesinin, baldızının yanına teklifsiz girip çıkar. Bunlar yalnız kalınca
üçüncüleri şeytan olur. Sonra da, (Bayram değil, seyran değil, eniştem beni
niye öptü) derler. Bayram da olsa, yalnız bir yerde kalmak, zaruretsiz
konuşmak, tokalaşmak haramdır. Şeytan insanı kadınlarla aldatmaya çalışır.
Zaruretsiz, akraba da olsa, yabancı kadınlardan uzak durmalıdır! Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir erkekle bir kadın yalnız kalınca, aralarına şeytan girer. Yabancı bir
kadınla sıkışık durmak, üstü pis bir hınzırla sıkışık durmaktan daha
kötüdür.) [Taberani]
(Şeytanın, takva sahiplerini avlamakta, kadınlardan daha uygun bir tuzağı
yoktur.) [Deylemi]
(İblis, şeytanlara der ki: Et, kadın ve içki ile insanları aldatmaya
çalışın! Bu işte bunlardan daha etkilisi yoktur.) [Deylemi]
(Ümmetim için en korktuğum şey, kadın ve içki fitnesidir.) [İ.
Süyuti]
(Bir fâcire [kötü] kadının fücuru [kötülüğü] bin
erkeğin fücuru gibi ve bir iyi kadının iyiliği, yetmiş sıddıkın iyiliği
gibidir.) [Ebu Nuaym]
(Gençlik, delilikten bir şubedir, kadınlar da şeytanın tuzağıdır.) [E.Nuaym]
(Kadın avrettir ve dışarı çıkınca şeytan onu gözetler.) [İbni
Hibban]
(Bir genç kız ile genç bir erkek beraber idi. Onları şeytandan emin
görmedim.) [Tirmizi]
Sual: Eniştemle veya beyimin kardeşi ve hanımı ile veya damadım ile
uzun yola gitmemiz caiz midir?
CEVAP
Enişteniz, yani kız kardeşinizin kocası size yabancı olduğu gibi beyinizin kardeşi
de yabancıdır. Mahrem akraba olmadığı için bunlarla beraber uzun yola gitmeniz
caiz olmaz, haram olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Allah’a ve ahiret gününe inanan bir kadının, yanında babası veya oğlu veya
kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi olmadan üç günlük ve daha fazla bir
yola, gitmesi helal olmaz.) [Buhari, Müslim]
(Kocası veya mahremi olmayan müslüman bir kadının hacca gitmesi helal
olmaz.) [Taberani]
Damadınız size mahrem olduğu için uzun yola gidebilirsiniz. Ancak bir zaruret
veya ihtiyaç olunca, mesela mahrem kimse bulamayıp sefere de çıkmak gerekince,
yanında mahrem erkekleri bulunan saliha hanımlarla beraber gitmek caiz olur.
Fâsık akraba yerine, salih olan yabancılar tercih edilir. Salih kimse, insanın
düşmanı bile olsa, haram işlemekten korktuğu için malımıza, canımıza, ırzımıza
zarar vermez. Seferde olan bir hanım ise, yanında mahrem akrabası olmasa da,
beyinin ikamet ettiği yere gelebilir.
Sual: Baldızımı veya yengemi İstanbul’un bir semtinden öteki
semtine arabamla götürebilir miyim?
CEVAP
Yenge de baldız da yabancı kadındır. Zaruret olmadıkça da onları yalnız olarak
bir yere götürmenizi tavsiye etmeyiz.
Sual: Yanlarında yedi yaşında akıllı bir çocuk olursa yine de
halvet olur mu?
CEVAP
Evet yine halvet olur.
Sual: Yirmi yaşın üzerinde, akıl-baliğ olmayan, kadın-erkek
münasebetlerini bilmeyen, konuşamayan zararsız deli olan biri erkek, diğeri kız
olmak üzere iki çocuğum var. Kadın-erkek münasebetlerindeki durumları nedir?
Komşu kadınlar, oğlumun yanında başı açık oturabilirler mi? Bunlarla halvet
olur mu?
CEVAP
Kızınız, her ne kadar, kadın-erkek münasebetlerini bilmese de, netice
itibarıyla bir kadındır. Ona şehvetle bakmak, onunla halvet etmek haramdır.
Açık gezmesinin ona günahı olmaz ise de, bakanlara günah olacağı için,
tesettüre riayet ettirmeye çalışmalı! Yabancı kadınların oğlunuzla halvet
etmeleri ve yanında açık durmaları haramdır.
Sual: İnançsız bir dayım var. Yanımda da 8 yaşında bir oğlum ve 10
yaşında da bir kızım var. Oğlumla beraber veya oğlum kızım ve dayımla birlikte
İstanbul’dan Trabzon’a gidebilir miyiz? Yahut kızımı dayımla gönderebilir
miyim?
CEVAP
Kendiniz oğlunuzla veya dayınızla gidemediğiniz gibi, kızınız da dayınızla
gidemez.
Müslüman bir kadın, dinsiz veya emin olmayan mahremiyle ve baliğ olmamış çocuk
mahremiyle sefere çıkamaz. Baliğa olmamış, gösterişli kız da, kadın gibidir.
Yani mahremsiz sefere çıkamaz. (Hadika)
Sual: Hadım olan erkekle, felçli ve deli ile de halvet olur mu?
CEVAP
Evet, olur.
Sual: 20 yaşında ihtilam olmayan dilsiz bir deli ile halvet olur
mu?
CEVAP
Halvet olur.
Sual: Şehir otobüsünde ve caddedeki dükkanlarda halvet olur mu?
CEVAP
Olmaz.
Sual: Salih erkek birden fazla olunca halvet olur mu?
CEVAP
Halvet olmaz.
Sual: Muayenehanede başkaları yoksa, dışarıdan da görülmüyorsa
halvet olur mu?
CEVAP
Olur.
Sual: Hastanenin özel bir odasında yatarken, erkek doktor gelince
halvet olur mu?
CEVAP
Hastalık zaruri olduğu için hastaya günah olmaz.
Sual: Hastanede yanımdaki hasta şuursuzdur. Refakatçi olarak hanımı
var. Benimle halvet olur mu?
CEVAP
Hanımınızı getirmek veya tek odada kalmak mümkün olmazsa, zaruret olur, caiz
olur.
Sual: On yaşında bir oğlum var. Bu oğlum yanımda iken eniştemle bir
odada oturmamız halvet olur mu? Günah mıdır?
CEVAP
Evet günahtır. Çünkü bu yaştaki çocuk, halvete mani değildir.
Sual: Yabancı bir erkek ile yabancı bir kadın ahiret kardeşi olur
mu? Komşumuz bir kadın, yabancı bir erkek ile ahiret kardeşi olmuş. Beraber bir
odada kalıp, yiyip içiyorlar. "Namahremlik şartları aradan kalktığı için
bize günah olmaz" diyorlar. Bu hususun dinimizdeki yeri nedir?
CEVAP
Bir erkek, yabancı bir kadınla "Ahiret kardeşi" olup onunla yalnız
kalamaz. O kadın ona yine yabancıdır. Onunla evlenebilir. "Aradan
namahremlik şartları kalkar" demek, dinsizlerin, mülhidlerin, zındıkların
uydurdukları şeylerdir. Nikah olmadan hiç bir yabancı kadın, bir erkeğe helal
olmaz. Beraber bir odada bulunmaları haram olur.
Dinimizin hükümleri ortadadır. Haram belli, helal bellidir. Hiç kimse, haramı helal,
helali haram yapamaz. Harama helal diyen kâfir olur. İslamiyet’te din
kardeşliği vardır. Din kardeşiyle de evlenebilir. Ahiret kardeşi olmak da, din
kardeşi olmak demektir. Bir kimse, ahiret kardeşiyle de evlenebilir. (Hadika)
Sual: Bir kızla birbirimizin kanını yaladık. Kan kardeşi olduğum bu
kız ile evlenmem uygun mudur? Kan vermekle de kan kardeşliği olur mu?
CEVAP
Kan yalamak, kan içmek haramdır. Eti yenen koyun, sığır gibi hayvanların da
kanlarını içmek haramdır. Birbirinin kanını yalamakla veya birbirine vermekle
kan kardeşi olunmaz. Yani birbirinin kanını yalayan veya birbirine kan veren
kimseler, birbiriyle evlenebilir.
Sual: Babam yengemin yanında kal diyor. Kalmazsan hakkımı helal
etmem diyor. Ne yapmalıyım?
CEVAP
Asla yenge ile oturulmaz. Babanın haksız bedduası da tutmaz.
Sual: Ana-baba ve mahrem dinsiz akrabayla, emr-i maruf gayesiyle
görüşmek caiz mi?
CEVAP
Bu niyetlerle caiz, bu niyet olmadan caiz olmaz.
Sual: Uygunsuz namahrem akrabalarımın ziyaretlerine gitmeyişim
günah oluyor mu?
CEVAP
Dinimizdeki şu ölçü iyi bilinmeli:
Günah işlenerek farz yapılmaz. Farz ile haram bir araya gelirse farz tehir
edilir. Mesela bayanların hacca gitmesi farz, fakat yanında mahrem akrabası
yoksa başka kadınlarla gitmesi haramdır. Kadın bu halde hacca bile gidemez.
Haram işlenecekse, akrabaların evine gitmezsiniz. Amca dayı gibi mahrem
akrabalarınıza telefon edersiniz, telefonla bayramlarını tebrik edersiniz.
Sual: Eşim, yabancı erkeklerle çok nazik konuşuyor. Ciddi konuş
diyorum. Benim kötü niyetim yok ki diyor. İyi niyetle nazik konuşmakta mahzur
var mı?
CEVAP
Tam İlmihal’de diyor ki:
Allahü teâlâ, Kur'an-ı kerimde kadınların, kızların, yabancı erkeklerle yumuşak
sesle, nezaketle konuşmalarını, böylece kötü adamların kalblerine kötülük
getirmelerini yasaklamakta, buna sebep olmayacak şekilde söylemelerini
istemektedir. Kadınların, yabancı erkeklere süslenmelerini yasak etmektedir.
Bileziklerinin sesini duyurmamak için, yavaş, sessiz yürümelerini
emretmektedir. Yani günaha sebep olan her şey de günahtır. O halde günaha,
harama sebep olan şeylerden kaçmak gerekir
Sual: Şehvetsiz olarak bir kadınla iyi niyetle konuşmak, mesela din
bilgisi vermek caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir.
Sual: Benim çok sevdiğim hristiyan bir yengem var. Hristiyan
arkadaşlarım da var. Yengeme Müslümanlığı anlattık, daha Müslümanlığı seçmedi.
Diğer arkadaşlar da Müslümanlığı seçmezse onlarla ve yengemle mükemmel bir
şekilde devam ettirdiğim dostluğumu bozmam mı gerekecek?
CEVAP
Dost olmak ayrı, onlarla arkadaşlık etmek ayrıdır. Onların dinini sevmek
yanlıştır. Bir hristiyan kızı sevip onunla evlenmek de caizdir. Kendisini
sevmek ayrı, dinini sevmek ayrıdır. Âyet-i kerimede kastedilen mana dinlerini
sevmektir. Normal arkadaşlık dinlerini de sevmeye sebep olabilir. Onun için
dikkatli olmak gerekir. Mesela onların bayramlarını falan tebrik etmek caiz
değildir.
Sual: İslamiyet’i öğrenmek isteyen bir bayana yabancı bir erkek
nasıl yardımcı olabilir?
CEVAP
Sadece kitap verebilir veya gönderebilir.
Sual: Müslüman kadının, kâfir kadınla tokalaşması caiz mi?
CEVAP
Zaruretsiz caiz olmaz. İhtiyaç olunca Hanbeli mezhebi taklit edilir.
Sual: Hadis-i şerifte, bir kadının evinden başka yerde başını
açmasının günah olduğu bildiriliyor. Namahremin yanında mı kastediliyor?
CEVAP
Evet.
Sual: Bir erkek, evleneceği kızı daha iyi tanımak için konuşması
haram mıdır?
CEVAP
Evlenmek için kız görmeye gidildiği zaman kıza bakmak ve konuşmak sünnettir,
günah değildir.
Sual: Kız görmeye gidince, babamın da bakması caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: İstenilecek kızın neresine bakmaya izin vardır?
CEVAP
Yalnız yüzüne bakılır.
Sual: Nikahtan önce sadece oğlanın kızı görmesi kâfi mi?
CEVAP
Birbirini görmek sünnettir.
Sual: Evlenecek kızı ikinci defa görmek caiz mi?
CEVAP
Üçüncüsü bile caizdir.
Sual: Bir kadın, şeyhinin elini öpebilir mi?
CEVAP
Peygamber efendimiz, yabancı kadınlara el öptürmemiştir. Kadınlar, kızlar şeyh
denilen kimselerin elini öpemezler. Böyle zamane şeyhlerinden uzak durmalı.
Sual: Üniversitede okuyoruz. Ben de, erkek arkadaşım da namaz
kılıyoruz. İkimiz de haramdan kaçıyoruz. İkimizin de kötü niyeti yok. Beraber
aynı evde, ayrı odalarda kalıyoruz. Bir arkadaş, erkekle kadının aynı odada
kalması halvet olur, haram olur dedi. Biz gündüz beraberiz ama gece ayrıyız.
Gündüz aynı odada kalmak gerçekten haram olur mu?
CEVAP
Bahsettiğiniz olay, dinimize aykırı olduğu gibi eşyanın tabiatına da aykırıdır.
Siz ne kadar namuslu olursanız olun, yabancı bir kadınla bir erkek aynı odada
halvet edemez, yalnız kalamaz. Yalnız kalmaları haramdır. Şeytan bunları rahat
bırakmaz. İki hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bir erkekle bir kadın yalnız kalınca, aralarına şeytan girer.) [Taberani]
(Bir erkekle bir kadın halvet ederse, [yalnız kalırlarsa] üçüncüleri
şeytan olur.) [Tirmizi]
Kadınla erkek, iki zıt varlıktır. Ateşle barut gibidir. Ne kadar masum
olurlarsa olsunlar, barut ateşe yaklaşırsa yanar. Ateşle suya da benzer. Ateş
suyun içine girerse söner. Aç kurtla kınalı kuzuya da benzer. Ormanda taze
otlar var diye kuzuyu götürür. Sonra kuzunun canına okur. Ateistler,
feministler, (aynı odada kalsalar ne olur) diyebilirler, yani onlar için bu
normaldir ama Müslüman bir kızla Müslüman bir erkek için normal değildir, yani
dinimize aykırıdır. Dinimize aykırı bir husus için de niyetimiz iyi demek doğru
değildir. Haram bir iş, iyi niyetle de yapılsa haramlıktan çıkmaz. İçki içen,
zina eden veya her türlü haramı işleyen de, iyi niyetle yapıyorum diyebilir.
Böyle iyi niyet insanı kurtarmaz. Hadis-i şerifte, (Cehennem iyi
niyetlilerle doludur) buyuruluyor. Bir kimse, iyi niyetle işlediği
harama alışır, sonra bunu dinin emri zanneder. Hazret-i Ömer, (Dininizi doğru
öğrenip, buna uygun yaşayın. Yoksa yaşadığınızı din zannedersiniz) buyuruyor.
İyi ve halis niyete bir örnek verelim:
Odunların arasına ayağı sıkışan bir ayıyı adamın biri kurtarır. Ayı da, adam
uyurken, benim de ona bir iyiliğim dokunsun diye, yüzüne konan sinekleri
öldürmek ister. Kocaman taşı, adamın yüzündeki sineklere vurur. Evet, ayı iyi
niyetiyle sinekleri öldürmüşse de, adamın başını da ezmiş oldu. Görüldüğü gibi
tek başına iyi niyet insanı kurtarmıyor, ilim de şarttır. Ayının ilmi olsaydı,
sineğe vurduğu taşın adamı öldüreceğini bilirdi. Bir kadınla bir erkek halvet
edince, halvetin günahı ve zararı bilinirse, elbette halvetten, nikâhsız
görüşmekten uzak durulur.
Sual: Bir kadın, günah olur diye, erkek doktora gitmese, hastalığı
ilerleyip ölse, günaha girmiş olur mu?
CEVAP
Bu hususta kitaplarımızdaki bilgiler şöyledir:
İlaç kullanmayıp ölen, günaha girmez. Çünkü, ilacın faydası kesin
değildir. (Redd-ül-muhtar)
Yemeyip, içmeyip, açlıktan, susuzluktan ölen, günaha girer. Halbuki, ilaç
almayıp ölen, günaha girmez. Fakat, faydası kesin olan ilaçları kullanmak
farzdır. (S.Ebediyye)
Etkisi kesin olan sebeplere yapışmak lazımdır; bu sebeplere yapışmayıp zarar
görmek günah olur. (Hadika)
Kadın doktor bulunmazsa, hastalık tehlikeli veya çok ağrılı ise, (Zaruretler
haramları mubah kılar) hükmüne uyularak erkek jinekologa da
gidilebilir.
Yaşlılarda halvet
Sual: Yaşlı erkekle yaşlı kadının, beraber yolculuğa çıkmaları ve
yalnız bir odada kalmaları günah olur mu?
CEVAP
Yabancı kadınla, bir yerde yalnız kalmaya halvet denir ki,
haramdır. Fakat ihtiyar kadınla müsafeha etmek ve yalnız kalmak caiz
olur. (S. Ebediyye)
Çok ihtiyar kadınla, ihtiyar erkek sefere çıkabilir ve yalnız kalabilir. (Eşbah)
Halvete mani olmak için
Sual: Tesisat veya tamir işleri için gidilen bir evde, evin hanımı
yalnızsa, halvet olur mu?
CEVAP
Evin hanımı başka odada durursa veya bu işleri yapmak için, iki kişi gidilirse,
halvet olmaz.
Kuzen yabancıdır
Sual: Benim bir kuzenim var. Bana namahrem olduğu hâlde, devamlı mail
yazıyor, uygunsuz şeyler yazıyor, hem kendi günaha giriyor, hem de beni günaha
sokuyor. (Amca oğlu, dayı oğlu, hala oğlu ile yapılan görüşmeler günah
olmaz) diyor. Öyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Nikâh düşen kimse, ne kadar yakın akraba olursa olsun yabancı hükmündedir.
Ablasının kocası, yani eniştesi de, baldız da yabancıdır. Yabancılarla flört
etmek veya halvette bulunmak caiz olmaz.
Asansörde halvet
Sual: Asansörde halvet olur mu? Yani asansörde bir erkekle bir kadın
bulunsa günah olur mu?
CEVAP
Bu, asansörün durumuna göre değişir. Mesela dışarıdan içi görülen asansörlerde
halvet olmaz. Görünmeyen asansörlerde, katların birinde başka birinin girme
ihtimali varsa veya asansörde kamera olduğu biliniyorsa halvet olmayacağı gibi,
iki veya daha fazla erkek varsa yine halvet olmaz. Eğer dışarıdan asansöre
müdahale imkânı yoksa, tamamen içeriden idare ediliyorsa, kapalı asansörde bir
kadınla yabancı bir erkek varsa, o zaman günah olur.
Yenge ve baldızla halvet
Sual: Yenge ve baldızla aynı odada yalnız kalmanın dinen bir mahzuru
var mıdır?
CEVAP
Yenge ve baldız namahremdir. Bir hadis-i şerif:
(Namahrem kadınla yalnız kalmaktan sakının! Çünkü üçüncüsü şeytan olur.) [Tirmizî]
Üçüncüsü şeytan olunca, her ikisine de vesvese verip günah işlemelerine zemin
hazırlar. Bunlar akraba diye dikkati çekmez. Bunun için onlarla bir odada
yalnız kalmaları tehlikelidir. Peygamber efendimiz, (Yabancı kadınla
yalnız kalmaktan sakının!) buyurunca, oradakiler, (Bir kadının,
kayınbiraderi, eniştesi gibi akrabalarıyla yalnız kalması da mı uygun değil?)
diye sordular. (Kayınbirader daha tehlikelidir, ölüm gibidir) buyurdu. (Buhârî)
Enişte de, kayınbirader gibi tehlikeli olur. (Bayram değil, seyran değil,
eniştem beni niye öptü?) sözü meşhur olmuştur. Önce bayram seyran diye kılıfına
uydurulup öpülüyor, sonrası malum...
İhtiyarın elini öpmek
Sual: Genç bir erkek, yaşlı bir ninenin; genç bir kız da, pirifâni bir
dedenin elini öpse bir mahzuru olur mu?
CEVAP
Nine ve dede etkilenmez, ama gençler belki etkilenebilir. İhtiyarlar, mecbur
kalmadıkça ellerini öptürmemeli, gençlerin günah işlemesine sebep olmamalı.
Gençler de, mecbur kalmadıkça, ihtiyarların ellerini öpmemeli.
İhtiyar bir kadınla ihtiyar bir erkek, tokalaşabilir, bir odada kalabilir,
beraber yolculuğa çıkabilirler, ama ihtiyaçsız bunları da yapmamaları iyi olur.
Halvet nedir?
Sual: S. Ebediyye’nin Setr-i avret bahsinde, (Halvet,
tarafeyne göre haramdır) deniyor. Tarafeyn’e göre dendiğine göre, haram değil
diyenlerin de olduğu anlaşılmıyor mu?
CEVAP
Tarafeyn ifadesi, İmam-ı a’zam ile İmam-ı Muhammed’i birlikte ifade
etmek için kullanılır. Halvet, İmam-ı Ebu Yusuf’a göre mekruhtur. Zaruret
olunca bu kaville amel edilir.
Mescit gibi, dışarıdan içerisi görünen herkese açık yerlerde, ulaşım
araçlarında, dükkânlarda, başkalarının da içeri girebileceği, kilit olmayan
resmi dairelerde yalnız kalmak, halvet olmaz. Bir evin iki odası bir yer
sayılmaz. Yani evde başka kimse olmasa da, bir erkekle, ona yabancı olan kadın
ayrı odalarda olursa, halvet olmaz.
Halvet etmek haramdır
Sual: Bir erkeğin, yabancı kadınlara, kendi evinde, odasında sohbet etmesi,
onlarla baş başa görüşmesi, dinimiz açısından uygun mudur?
Cevap: Birbirine yabancı bir erkekle bir kadının, tenha bir yerde,
bir odada yalnız kalmasına halvet denir. Peygamber efendimiz;
(Allaha ve Kıyamet gününe inanan, yabancı bir kadınla, yalnız kalıp halvet
etmesin) buyurmuştur. İmam-ı Tirmizînin bildirdiği hadis-i şerifte
de; (Bir erkek, yabancı bir kadın ile halvet ederse, üçüncüleri şeytan
olur) buyurulmuştur. Yabancı bir veya çok kadınla halvet etmek, yani
kapalı bir yerde yalnız kalmak haramdır. Erkeklerin, ebedi mahremleri olan
kadınlarla beraber halvet etmeleri, yalnız kalmaları, sefere, yolculuğa
çıkmaları, hacca gitmeleri caizdir. Bir adamın ebedi mahremi olmayan kadınla
halvet etmesi, yalnız kalması, haramdır. Üçüncü şahıs olarak başka bir erkek
veya bu erkeğin mahremlerinden birisi mesela kızı, hanımı birlikte bulunursa,
haram olmaz. Erkek, mahremi olmayan çok kadınla aynı odada beraber bulunsa yine
halvet olur. Çünkü bu konuda İbni Âbidînde deniyor ki:
“Yabancı kadın çok olsa da, halvet olur. Çok ihtiyar kadınla ihtiyar erkek
sefere çıkar ve yalnız kalabilirler. Ebedi mahrem olan onsekiz kadından biri
ile halvet caiz ise de, yalnız süt kardeş, genç kaynana veya gelin ile, fitne
şüphesi olunca, mekruhtur. Yabancı genç kadınla, zaruret olmadan, konuşmak caiz
değildir. Mescit gibi dışarıdan içerisi görünen umuma açık olan yerlerde, nakil
vasıtalarında, dükkânlarda yalnız kalmak, halvet olmaz.”
Sual: Birbirine yabancı olan bir erkekle bir kadın,
aynı evin ayrı odalarında bulunursa, yalnız kalmış ve böylece günaha girmiş
olurlar mı?
Cevap: Birbirine yabancı bir erkekle bir kadın, aynı evin değişik
odalarında kalırlarsa, halvet yani yalnız kalmış olmaz. Çünkü bir evin iki
odası bir yer sayılmaz.