Dini nikâha niye “imam nikâhı” deniyor?
Nikahla ilgili sorular
CEVAP
Hristiyanların nikâhlarını, kilisede papazlar kıydığı halde, papaz nikâhı
denmiyor. Nikâh kıymasını bilen her Müslüman, her yerde, nikâh kıyabilir.
Nikâhın, camide olması veya imamın kıyması, şart değildir. Doktor kıyarsa,
doktor nikâhı, mühendis kıyarsa, mühendis nikâhı denmeyeceği gibi, imam kıyınca
da, imam nikâhı denmez. Normal adı nikâhtır. Resmî nikâh muamelesiyle
karışmaması için, dini nikâh deniyor. Yoksa nikâh, namaz gibi dinin bir
emridir. Dini namaz veya imam namazı diye bir namaz olmadığı gibi, imam nikâhı
da olmaz. Sadece, belediyede yapılan nikâh işlemleriyle karışmaması için, dini
nikâh veya İslam nikâhı demeli, imam nikâhı dememeli.
Sual: Kızla erkek varken, ikisinin babası şahit olsa nikah sahih
olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Nikahta kız ve erkeğe üçer defa mı sorulur?
CEVAP
Evet, her ikisine ayrı ayrı üç kere sorulur.
Sual: Farklı mezheptekilerin nikahı, iki mezhebe uygun mu kıyılır?
CEVAP
Bir mezhebe uygun olması kâfidir.
Sual: Karı-koca nikah için aynı kişiye vekalet verebilir mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Evlenecek çocuk, babasının yanında çekindiği için, babası
vekaleten konuşuyor. Asıl var iken, vekilin nikah kıyması caiz mi?
CEVAP
Baba kıyabilir.
Sual: Nikahta şahidin biri yoksa, birine telefonla söylense caiz
mi?
CEVAP
Şahitlerin bir arada bulunması lazımdır.
Sual: Nikahta vekalet verilirken şartlar nelerdir?
CEVAP
Hiç bir şartı yok. (Beni falanca ile evlendirmek üzere seni vekil ettim) demek
yeterlidir. Vekil edilen kişinin illâ kızın mahremi olması gerekmez.
Sual: Şahitler gelinin ve damadın şahidi diye ayrılmalı mıdır?
CEVAP
Öyle bir şey yok. Sadece şahitlerin gelini ve damadı tanımış olmaları
yeterlidir.
Sual: İki bayram arası nikah olmaz deniyor bu doğru mu?
CEVAP
İki bayram arası nikah olur. Bir bayram günü Cumaya rastlamıştı. Bayram
namazından çıkıp Cumaya gelene kadar pek çok zaman olmadığı için, iki bayram
(Yani bayram ve Cuma) arasında nikahla uğraşmayın denilmişti. Yoksa Âişe
validemizin nikahı da iki bayram arasında kıyıldı. Düşünülürse iki bayram arası
olmayan gün yoktur. Ramazan bayramı ile Kurban bayramı arası veya Kurban
bayramı ile ramazan bayramı arası. Yani bir senenin bir kısmı Ramazan bayramı
ile Kurban bayramı arasıdır, bir kısmı da Kurban bayramı ile Ramazan bayramı
arasıdır.
Sual: Bir kız dinimizde anne ve babasından izinsiz evlenebilir mi?
CEVAP
Evet. Hanefi mezhebinde ana babanın rızası şart değil. Diğer mezheplerde
şarttır.
Sual: Gayri sahih nikahlı, tecdid-i nikah yapsa, nikahlanmış olur
mu?
CEVAP
Evet. Sahih nikahın sakatlanması ihtimaline karşı da, iki şahit yanında
tecdid-i nikah lazım.
Sual: Resmi nikahtan sonra dini nikah da yapıyoruz. Bir kız ile
erkek evlenirken, imam olmasa, sadece kızın babası ile oğlanın babası olsa,
Hanefi mezhebine göre başka şahit olmadan nikahlarını kendileri kıyabilir mi?
CEVAP
Evet kıyabilirler.
İmam şart değildir. Oğlanın veya kızın babası nikahı kıyar. Hem de şahit
olmaları sahih olur.
Sual: Dini nikahım kıyılırken hayzlı idim. Hayzlı iken nikah
kıyılırsa sahih olmaz diyorlar. Doğru mu?
CEVAP
Cünüplüğün nikahla alakası yoktur. Nikah sahihtir.
Sual: Şafii’ye göre nikah nasıl yapılır?
CEVAP
Şafii’de nikahın doğru olması için, birinci şart, baliga olan kıza da velinin
izin vermesi lazımdır. Veli, erkek akrabadır. Baba yoksa, babanın babası ve
onun babasıdır. Bunlardan sonra, erkek kardeştir. Bundan sonra, erkek kardeş
oğlu, sonra onun oğludur. Sonra amca, sonra amca oğlu ve onun oğludur. Bunlar
yoksa, kadı [yani Kur'an-ı kerime göre yaşayan adil bir hakim] veli olur. Bu
velilerden birini bulamazsa, orada salih bir arkadaşı veli tayin eder.
Şafii’de, şahitlerin erkek olması ve fıskları belli olmaması şarttır.
Bunları yapamazsa, Hanefi mezhebini taklit ederek nikah yaparlar.
Sual: Şafii, nikahta salih şahit bulamazsa, Hanefi’yi taklit eder
mi?
CEVAP
Salih insan bulunmazsa, Hanefi taklit edilir.
Sual: Şafii’de, nikah için iki şahit yanında mı kadın vekalet
verir?
CEVAP
Evet. Nikah için iki şahit yanında vekalet almak lazım.
Sual: Kocası ile Şafii’ye göre nikahlanması gereken hanım,
velilerden izin alma imkanı yoksa, Hanefi’yi taklit etse, caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Şafii’ye göre nikahlanmam lazım. Hanımın velileri fâsıktır.
Hanım salih birini veli tayin edebilir mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Şafii’de, fâsıkın tevbe edip nikah şahitliği yapması caiz mi?
CEVAP
Salih şahit bulunmazsa, bildirilen hile-i şeriyye caiz olur. Fakat tevbenin
şartlarına uymak gerekir.
Sual: Şafii’de, hiç veli yoksa, nikahta, birini veli tayin etmek
caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Almanya’da yaşıyorum. Türkiye’deki bir kızla nikahlanacağım.
Kız, vekaletini telefonla bir arkadaşıma verse, burada nikah kıymamız sahih
olur mu?
CEVAP
Şahitler kızı tanımıyorsa nikah sahih olmaz. Tam İlmihal'de diyor ki:
Vekil yapmakta ve nikahta, şahitlerin kadını tanımaları lazımdır. Yanında
iseler, yüzünü görmeleri iyi olur. Başka odadan sesini duyarlarsa, kadın odada
yalnız ise, caiz olur. Nikah kıyılırken, veli veya vekil şahitlerin bildiği
kadının yalnız ismini söyler. Şahitlerin tanımadıkları kadının, babasının ve
dedesinin adını da söylemesi lazımdır. Tanımak, kimin kızı ve hangi kızı
olduğunu bilmek demektir. Şahsını, şeklini bilmek değildir.
Ehl-i kitapla nikâh
Sual: Müslüman erkek ile Ehl-i kitabın nikahlarının kıyılmasında bir
fark var mı?
CEVAP
Nikahın kıyılmasında bir fark yoktur. Sadece, zimmi olan Hristiyan veya Yahudi,
yani ehl-i kitap kadınla nikah kıyılırken, iki şahidin de, zimmi olması caiz
olur. Zimmi, İslam devleti idaresinde yaşayan kitap ehli
gayrimüslim demektir.
Ölen eşinin cenazesine bakmak
Sual: Karı kocadan biri ölünce, yaşayan, ölenin cenazesine bakabilir
mi?
CEVAP
Kadın, ölen kocasına bakabilir, çünkü koca öldükten sonra nikâh, iddet
bitinceye kadar [dört ay on gün] devam eder. Hanefî’de kadın ölünce, kocası
buna bakamaz, çünkü kadın ölünce nikâh bozulur. Ama diğer üç mezhepte bakmak
caizdir. (Redd-ül-muhtar)
Erkek, ölen hanımının ellerine ve yüzüne, Hanefî’de bakabilir. Diğer yerlerine
bakmak için bir ihtiyaç olursa, mesela teşhis için bakmak gerekirse, diğer üç
mezhepten biri taklit edilip bakılabilir.
Nikâh ne zaman kıyılır?
Sual: İslam nikâhı, her gün kıyılabilir mi? Yoksa mübarek günleri
mi beklemek gerekir?
CEVAP
Her gün, her gece kıyılabilir. Cuma gecesi veya cuma günü olursa, daha iyi
olur.
Evlenirken Amentü’yü bilmek
Sual: Evlenecek kişilerin Amentü’nün esaslarını ezbere sayması şart
mıdır?
CEVAP
Ezbere sayması şart değildir. Amentünün esasları, Allahü teâlânın sıfatları
anlatılır. Bunlara inanıyor musun denir. Evet, inanıyorum derse mesele kalmaz.
Birini bile kabul etmezse, Müslüman sayılmaz.
Düğünden önce nikâh
Sual: Düğünden bir ay önce, nikâhımız kıyıldı. Dinen de eşim olduğuna
göre, hanım her isteğimi kabul etmek zorunda değil mi? Benden izinsiz sefere
çıkabilir mi? Benimle birlikte sefere çıkmayı reddedebilir mi?
CEVAP
Kadın, mehr-i müecceli değil, mehr-i muacceli almadıkça, düğünü, halveti ve
birlikte sefere çıkmayı istemeyebilir, yani sizin her isteğinizi kabul etmek
zorunda değildir. Mehrin hepsi müeccelse, yani daha sonra verecekse, kadın,
mehri almadığı için, kocası bunları menedemez. Mehr-i muacceli almayan kadın,
kocasından izinsiz evden çıkabilir ve başka bir mahremiyle sefere gidebilir. (S.
Ebediyye)
Sual: Dinimizde evlenmemek yani aynı evde birlikte yaşamamak
şartıyla, henüz buluğa ermemiş bir kızı sadece uygun birine nikâh etmek caiz
mi?
CEVAP
Hanefi mezhebinde, babası nikâhı yapabilir ama kız baliğa olunca, istemezse bu
kimseyi reddedebilir. (S. Ebediyye)
Nikâh kıyılırken
Sual: Dini nikâh kıyılırken, aldım, verdim, kabul ettim gibi geçmiş
zaman olarak söylemek şart mıdır?
CEVAP
Evet, şarttır. Mesela, kabul ettin mi diye sormalı, cevap veren de, kabul ettim
demelidir. Bunun gibi, soran emir şeklinde söyleyip, cevap veren geçmiş zaman
şeklinde söylese de olur. Yani soran, benimle veya şununla evlenmeyi kabul et
der, cevap veren de, kabul ettim derse, nikâh yine sahih olur. (S.
Ebediyye)
Şafii'de, kızın babası, (Kızımı sana nikâhladım) dese, damat da (kabul ettim)
dese, nikâh sahih olmaz. (Nikâhını kabul ettim) demesi gerekir.
Şakası olmaz
Sual: S. Ebediyye'de, (Erkek, filanca kadın zevcemdir der, kadın da
tasdik ederse, nikâhları sahih olur) deniyor. Mesela Ali, iki erkek şahit
yanında, (Zeynep benim karımdır) dese, Zeynep de, (Evet, bu Ali benim kocamdır)
dese, nikâhları sahih olmuş olur mu?
CEVAP
Evet, sahih olmuş olur. Dinde söze bakılır. Şaka olarak söylese bile, yine
nikâhları sahihtir. Mehir işini daha sonra hallederler. Şakayla boşasa da,
boşamış olur. Nikâh ve boşama işleri oyuncak değildir, şakaları da ciddi gibi
sahih olur.
Kızını verdin mi?
Sual: Bir erkek evleneceği kızın babasına, iki erkek şahit yanında,
kızını bana verdin mi dese, babası da verdim dese, nikâh sahih olur mu?
CEVAP
Kitaplarda şöyle deniyor:
Kızın babasına, (Kızını bana zevce olarak verdin mi?) dese, o da (Evet) veya
(Zevce olarak verdim) dese, nikâh olmaz. Evlenmeyi teklif edenin tekrar, (Kabul
ettim) demesi lazımdır, çünkü önce sormuştu. Soruyla vekil yapılmaz. (Kızını
bana zevce olarak ver) deseydi olurdu, çünkü emirle vekil yapmış olur. Bu
vekilin cevabı, iki taraf adına söylenmiş olup, iki şahit de varsa, nikâh tamam
olur. (Redd-ül-muhtar)
Kâğıda yazmakla nikâh olur mu?
Sual: Kâğıda yazmakla nikâh olur mu?
CEVAP
İki erkek şahidin yanında, erkek, (seni zevceliğe aldım) diye
bir kâğıda yazsa, kız da (kabul ettim) diye yazsa, nikâh
olmaz. Söylemeleri lazımdır. Orada bulunmayan erkeğin, (Seni zevceliğe
aldım) yazısını, kız, şahitlere okuyup da, (kabul ettim) derse,
nikâh olur. Yazıyı okumayıp, yazılmış olduğunu söylerse, yani (beni
zevceliğe aldığını bildirdi, ben de kabul ettim) dese,
nikâh yine olur. (Mecmua-i Zühdiyye)
Nikâh için haber göndermek
Sual: Bir erkek, hanımı olması için bir kıza haber gönderse, kız da
habercinin sözünü işiten iki erkek şahit yanında (kabul ettim) dese, nikâh
sahih olur mu?
CEVAP
Evet, sahih olur. (Mecmua-i Zühdiyye)
Mektupla nikâh
Sual: Evleneceğim kıza mektup veya mail yazsam, kız da, beni tanıyan
iki erkek yanında mesela babasıyla abisinin yanında okusa, (Ben de kabul ettim
dese), nikâh sahih olur mu?
CEVAP
Evet, sahih olur. Babasıyla abisi şahit yerine geçer. Kitaplarda şöyle yazıyor:
Erkekten gelen yazıyı, kız, iki erkeğe okur veya anlatır, (Şahit olun,
onun karısı olmayı kabul ettim) derse nikâh sahih olur. Yazıyı
şahitlere okuması, erkeğin şahitler yanında sözle teklif etmesi gibi sahih
olur. (Redd-ül-muhtar)
Başka yerde kabul etmek
Sual: Nikâh için teklif yazılı mektubu, bir kız, bir yerde şahitlerin
yanında okusa, sonra başka yerde de, yine aynı şahitlerin yanında kabul etse,
nikâh sahih olur mu?
CEVAP
Evet, sahih olur. Nikâhta icap [teklif] ve kabulün aynı yerde yapılması şart
olduğu halde, başka yerdeki birinden gelen icap mektubunu, şahitlere bir
oturumda söyleyip, kabul ettiğini başka oturumda söylemek caizdir. (Mecmua-i
Zühdiyye)
Zina edenle nikâh
Sual: Zinadan hamile kalan kadını veya nikâhlıyken hamile kalıp
sonra ayrılan veya kocası ölen kadını nikâh etmek caiz midir?
CEVAP
Zinadan hamile kalan kadını, doğumdan önce, nikâh etmek caizdir. Eğer o kadınla
zina eden başkası ise, çocuk olmadan önce cima caiz olmaz. (Feyziyye)
Nikâhlıyken hamile kalan, sonra kocası ölen veya boşanan kadını, doğuma kadar
nikâh etmek sahih değildir. Zina ettiği kadını nikâh etmek ve onunla cimada
bulunmak helaldir. (S. Ebediyye)
Kaybolan kişinin eşi
Sual: Bir kadının kocası, Almanya’ya çalışmaya gitse, birkaç sene
haber alınamasa, öldüğü kabul edilerek, karısı başkasıyla evlenebilir mi?
CEVAP
Evlenemez. Kesin öldüğü bilinirse evlenebilir. Din kitaplarında deniyor ki:
Gaib olan [yani uzak ülkelere gidip yıllarca gelmeyen] kocasının öldüğü veya üç
talak verdiği haberini âdil bir müslümandan öğrenen kadın, başkasıyla
evlenebilir. Hâkimin, 90 yaşını dolduran gaibin öldüğüne hüküm edeceği Mecelle’nin
10. maddesinin şerhinde yazılıdır. Öldüğünü işitip veya boşadığını bildiren
mektubunu alıp, başkasıyla evlendikten sonra birinci koca gelirse, ikincisinin
nikâhı batıl olur. (Nimet-i İslam, S. Ebediyye)
Dini nikâh yapılırken
Sual: Dini nikâhı kızın vekiliyle mi, yoksa bizzat kendisiyle mi
yapmak daha uygun olur?
CEVAP
Dinini iyi bilen bir kız olduğu bilinmiyorsa, nikâh bizzat kızın kendisi
bulunarak yapılmalı. Çünkü eskiden herkese lüzumlu dini bilgiler öğretiliyordu.
Şimdi ise, nikâhlanacak olanların çoğu bu bilgileri bilmiyorlar. Bilinmesi
lazım olan bilgileri söyleyip, bunları tasdik ettiklerini söyledikten sonra
nikâhı yapılır. Orada bulunanlar da anlatılanları duymuş, bilmiyorlarsa
öğrenmiş olurlar.
Şahitsiz nikâh olur mu?
Sual: Halk arasında, şahit olmasa da, değişik şekillerde dînî nikâh
kıyılabileceğini söyleyenler oluyor. Mesela, (Bir erkek, bir kadına sen
benim namusumsun derse, o da kabul ederse veya bir erkek evleneceği kadına üç
kere benimle evlenir misin derse, o da evet derse dînî nikâh kıyılmış
olur) diyorlar. Yine bunlar gibi, (Allah, peygamber
şahidimizdir) diyerek şahitsiz nikâh kıyanlar oluyor. Böyle nikâh olur
mu?
CEVAP
Öyle nikâh sahih olmaz. Hanefî mezhebinde, ya iki erkek veya bir erkekle iki
kadın şahit olmazsa nikâh geçersiz olur. Şafiî’de ise sâlih iki erkek şahit ile
kızın babasının bulunması şarttır. Kızın babası yoksa velisinin evliliğe izin
vermesi gerekir.
Dünya âhiret bacımsın
Sual: Bir kadına, (Sen benim dünya âhiret bacımsın diyen kimse, o
kadınla evlenemez, o kadın artık onun mahremi olmuş olur) deniyor. Bir de bir
kadına, (Sen benim namusumsun denirse, nikâh kıyılmış olur) diyorlar. Böyle bir
şey var mıdır?
CEVAP
Bunların hepsi hurafedir. Bir kimse, kendisine namahrem [yabancı] olan, yani
nikâh düşen bir kadına ne söylerse söylesin, o yine yabancıdır, nikâh düşer.
Bacımsın demekle bacısı olmaz, karımsın demekle karısı olmaz. Namusumsun
demekle de, nikâh kıyılmış olmaz.
Zinadan hamilenin nikâhı
Sual: Yeni Zelanda’dan yazıyorum. Bir arkadaş, zina ettiği bayanla
evlenmek istiyor, fakat kadın hamiledir. Buradaki hocalar, (Hamile bayanın
nikâhı caiz değildir) diyorlar. Zinadan hamile kalan kadını nikâh etmek caiz
değil midir?
CEVAP
Zinadan hamile kalan kadını nikâh etmenin, yani onunla evlenmenin caiz
olduğu Bedayi, Bahr-ür-raık, İbni Abidin, Hindiyye gibi
muteber kitaplarda bildirilmektedir.
Zinadan hamile kadını doğurmadan önce nikâh etmek sahihtir, fakat doğum
yapıncaya kadar vaty etmek [ilişkiye girmek] caiz olmaz. Nikâhtan hamile olan
kadını, doğum yapıncaya kadar, nikâh etmek sahih değildir. (S.
Ebediyye)
Hanefî'de olduğu gibi, Şâfiî mezhebinde de zina eden kadınla evlenmenin caiz
olduğu Mezahib-i Erbaa kitabında bildirilmektedir.
Nikâha mani olmaz
Sual: (Kız veya erkekten birinde sağlık açısından bir rahatsızlık
varsa, mesela çocuğu olmayacaksa, frengi, AIDS gibi bulaşıcı bir hastalığı
varsa, bunu evlenirken söylemezse nikâhları geçersiz olur) diyorlar. Böyle bir
şeyin aslı var mı?
CEVAP
Böyle bir şeyin aslı yoktur. Hastalık, sakatlık gibi özürler nikâha mâni
değildir.
Nikâhın açık yapılması
Sual: Dînî nikâh akdinde, sadece iki erkek şahit yanında yapılan
nikâhın meşru olmadığı, çünkü aleniyetin esas olduğu, herkese duyurulmasının
gerektiği söyleniyor. Hâlbuki S. Ebediyye’de, Hanefî mezhebine
göre, Müslümanların nikâhında, iki Müslüman erkeğin veya bir erkekle iki
kadının şahit olarak bulunmasıyla yapılan nikâhın sahih ve meşru olduğu, gizli
tutmanın caiz olduğu bildiriliyor. Herkese duyurulma şartından bahsedilmiyor.
İki erkek şahit yanında yapılan nikâh meşru değil mi?
CEVAP
Elbette meşrudur. Tanıdıklara duyurulma şartı sadece Mâlikî mezhebinde vardır.
Üç mezhepte şahitsiz nikâh sahih olmaz. Şahitle yapılınca, gizli tutulmaları
caiz olur. Mâlikî'de, şahitsiz sahih olursa da, tanıdıklara duyurmak
lazımdır. (S. Ebediyye)
Nikâh tazelerken
Sual: Nikâh tazelemek için yanımdah bir kişi olsa, telefonla başka
bir arkadaşı da arayıp her ikisinin duyacağı şekilde, tecdid-i nikâh duasını
okusam, iki şahit yanında nikâh tazelemiş olur muyum?
CEVAP
Hayır, iki şahidin bir arada olup birbirini görmeleri ve sizin de evli
olduğunuzu bilmeleri lazımdır. Nikâh tazelemek yeniden nikâh kıymak demektir.
Kimlerin nikâhının kıyıldığını şahitlerin bilmeleri gerekir.
Zina ve nikâh
Sual: (Erkek zina ederse nikâha zarar vermez, fakat kadın zina ederse
nikâh düşer) deniyor. Böyle bir şey var mı?
CEVAP
Hayır, bu yanlıştır. Zina büyük günahtır, ama kadın da zina etse nikâhı düşmez.
Dînî nikâh
Sual: Dînî nikâhla belediye nikâhı arasında dinen bir fark var
mıdır?
CEVAP
(Dînî namaz), (dînî oruç) denmediği gibi, nikâh akdine de, (dînî nikâh) denmez.
Ancak resmi nikâha (belediye nikâhı) da denildiği için, birini diğerinden
ayırmak maksadıyla dînî nikâh demekte mahzur yoktur. Dînî
nikâha (imam nikâhı) demek ise çok yanlıştır. Birçok yazara göre, her iki nikâh
aynı ise de, aralarında çok önemli farklar vardır:
1- Dinen, Müslüman kadınla gayrimüslim erkek evlenemez. Belediye
nikâhında böyle bir şart yoktur.
2- Müslüman erkek veya kadın, mürted, ateist veya dinsiz biriyle
evlenemez. Belediye nikâhında böyle bir şart aranmaz.
3- Dinen, sütkardeşle evlenilmez. Belediye nikâhında böyle bir şart
yoktur.
4- Dinen, boşama hakkı erkeğindir. Nikâh kıyılırken, bu hak kadına
da verilebilir. Fakat belediye nikâhında, kanunen boşama hakkı her ikisinin de
değildir. Bu işe mahkeme karar verir. Boşamak isteyen buna karar veremez. Erkek
veya kadından biri diğerini dinen boşayabilirse de, mahkeme boşamadıkça kanunen
evli sayılırlar. Dinen ise, aynı evde kalmaları caiz olmaz.
5- Evlendirme memuru, bu işi belediye başkanı adına yapar. Dinen,
belediye başkanının böyle bir hakkı yoktur.
6- Dînî nikâhta iki erkek şahit veya bir erkekle iki kadın şahit
olması gerekir. Şahitlerin Müslüman olması da şarttır. Belediye nikâhında ise,
şahitlerin cinsiyeti ve dini önemli değildir.
7- Dînî nikâh, dinimiz emrettiği için yapılır. Belediye işlemleri
ise, kanun emrettiği için yapılır. Oruç tutan kimse, dinin emrini yerine
getirir, fakat perhiz yapan kimse, akşama kadar aç dursa da, oruç tutmuş
sayılmaz. İkisi de aç, ama aralarında fark olduğu gibi, belediye muamelesi ile
dînî nikâh birbirine çok benzese de, aralarında çok fark vardır. Biri diğerinin
yerine geçmez. Hele bazı Avrupa ülkelerinde homoseksüellerin, lezbiyenlerin
birbirleriyle evlenmeleri belediyede oluyor. Bunun ne demek olduğu düşünülürse,
konu da iyi anlaşılmış olur.
Sual: Dinî nikah akdi yapılırken, bu akitte kadının
veya kızın velisinin bulunması şart mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Mîzân-ül-kübrâda diyor ki:
“Şafii ve Hanbeli mezhebinde, nikâh akdinin sahih olması için, kızın veya
kadının velisinin bulunması şarttır. Kadın veli olmaz. Hanefi mezhebinde, kadın
velisiz evlenebilir ve kendine birini vekil yapabilir. Fakat küfvünden
başkasına varırsa, velisi mani olabilir. Maliki mezhebinde, kadın eşraftan ve
zengin ise, velinin bulunması şarttır. Böyle değilse, kadını vekili
evlendirebilir. Şafii ve Hanbeli mezhebinde, fasık veli olamaz. Hanefi ve
Maliki mezhebinde ise olur.”
Sual: Evlenecek gençlerin dinî nikâh akitlerini yapmak
için mutlaka imamın olması mı gerekir?
Cevap: Dinî nikâh akdinde imam bulunması, belli şeyler okuması şart
değildir. Çünkü bu, "imam nikâhı" değil, "dinî nikâh"
akdidir. Evlenecek bir Müslüman, önce gerekli kanuni işleri tamamlar sonra,
düğünden önce, İslam nikâhını da yaptırır.
Nikâhta bulunanlara, şeker, meyve veya şerbet gibi tatlı
verilmesi, düğünde ise, etli ve tatlı yemek vermek, düğün ziyafetine
çağırılınca, yemeğe gitmek, tef, davul çalarak düğünü tanıdıklara duyurmak
sünnettir.
Sual: Bir erkekle bir kadın, evlenmek için, bizzat
kendileri veya vekil ettikleri vasıtası ile, iki şahit ile dinî nikâh akdi
yapabilirler mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Ni'met-i islâmda deniyor ki:
“Hanefî mezhebinde, hür ve baliğ erkekle kadın, iki şahit yanında
evlenebildikleri gibi, birinin veya ikisinin de vekilleri, bunların nikâhlarını
yapabilir. Vekilin Müslüman, akıllı ve temyiz edici olması şarttır.”
Sual: Dinî nikâh akdi yapılırken, bu akitte kullanılan
kelimeler dört mezhepte de aynı mıdır?
Cevap: Dinî nikâh akdi yapılırken Şafii ve Hanbeli mezhebinde,
tezvic veya nikâh kelimelerini söylemek şarttır. Hanefi mezhebinde, akdi,
sözleşmeyi bildiren her kelimeyi söylemekle dinî nikâh akdi sahih olur. Maliki
mezhebi de, Hanefi gibi ise de, Malikide mehri de söylemek lazımdır. Şafii
mezhebinde, kızımı sana tezvic ettim dense, karşı taraf da kabul ettim dese,
nikâhını veya tezvicini kabul ettim demese, nikâh akdi sahih olmaz. Hanefi,
Hanbeli mezhebinde ve İmam-ı Şafii hazretlerinin diğer kavlinde sahih olur.
"İmam nikahı" değil, "dinî nikâh"
Sual: Evlenirken kanuni işlemlerden sonra dine uygun nikâh yapılmaktadır. Bu
nikâh akdini imamın yapması gerekir ve ismine de imam nikâhı deniyor. Gerçekten
bu nikâh imam nikâhı mıdır veya işin doğrusu nedir?
Cevap: Nikâhta imam bulunması, belli şeyler okuması şart değildir. Bu,
imam nikâhı değil, İslâm yani dinî nikahtır. Evlenecek bir Müslüman, önce
belediyede evlenme memurluğuna başvurup, gerekli kanuni muameleleri tamamlamalı,
evlendiğini nüfus cüzdanına yazdırmalıdır. Kanuna uygun işi bitirdikten sonra,
düğünden önce, İslâm, dinî nikâhı da yapılır ve böylece Allahü teâlânın emri
yerine getirilmiş olur. Kanuna uygun evlenmeyen, suç işlemiş olur, İslâm nikâhı
yapmayan, günah işlemiş olur. Bunlara aldırış etmeyenin cezası, kat kat çok
olur. Müslüman, suç ve günah işlememelidir. Suç işleyerek cezaya çarpılmak da
günahtır.
Nikâh akdinin uygun olması için
Sual: Bir Müslüman, evlenirken yapılacak dinî nikâh akdinin uygun olması için
nelere dikkat etmesi ve uyması gerekir?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Mîzân-ül-kübrâda deniyor ki:
“Şafii ve Hanbeli mezhebinde, nikâhın sahih olması için velinin bulunması
şarttır. Hanefi mezhebinde ise, kadın velisi olmadan da evlenebilir ve evlendirmesi
için kendine birini vekil yapabilir. Fakat küfvünden başkasına varırsa, velisi
mani olabilir. Maliki mezhebinde, evlenecek kadın eşraftan ve zengin ise,
velinin bulunması şarttır. Böyle değil ise, kadını vekili evlendirebilir. Şafii
ve Hanbeli mezhebinde, fasık, açıkça günah işleyen veli olamaz. Hanefi ve
Maliki mezhebinde olur. Hanefi mezhebinde büluğa eren kızı rızası olmadan kimse
evlendiremez. Üç mezhepte kadın ve velileri razı olunca, küfvün gayrısı ile
evlenebilir. Hanbeli mezhebinde ise evlenemez. Şafii ve Maliki mezhebinde bir
veli, kadını arzusu ile, küfvünün gayrısına veremez. Hanefi mezhebinde
verebilir.
Şafii mezhebinde, küfv, nesepte, soyda, sanatta, dinde,
ayıpsız olmakta ve hür olmakta şarttır. Maliki mezhebinde küfv yalnız dinde olur.
Hanefi mezhebinde ise, dinde, nesepte, soyda ve malda olur. Bütün mezheplerde,
erkeğin Müslüman olması, kızın müşrik olmaması birinci şarttır. Hanefi
mezhebinde, küfvüne varmayan kadını velileri ayırabilir. Diğer üç mezhepte
veliler buna razı olmazlarsa, nikâh zaten sahih olmaz.”
Sual: Bir erkekle, bir kadın "Allah şahidimiz"
diyerek, şahitsiz bir şekilde nikâh akdi yapıp evlenebilirler mi?
Cevap: Hanefi, Şafii ve Hanbeli mezheplerinde şahitsiz nikâh sahih
olmaz. Şahitlerle nikâh akdi yapılınca, bunu herkese haber vermeyip gizli
tutulmaları caiz olur. Maliki mezhebinde, sahih olur ise de, tanıdıklara
duyurmak lazımdır.
Bir kavle göre, şahitler huzurunda bir erkek, falanca kadın
hanımımdır dese, kadın da evet diyerek tasdik etse, üç mezhebe göre bu akit,
kabul edilir. Maliki mezhebinde ise, nikâhları sabit olmaz.
Sual: Dinî nikâh akdi yapılırken, şahitlerin Müslüman ve
erkek olmaları mı gerekir, kadın da şahitlik yapabilir mi?
Cevap: Şafii ve Hanbeli mezhebinde iki şahidin de adil, salih erkek
olmaları lazımdır. Hanefi mezhebinde ise, bir erkekle iki kadının, fasık da
olsa, şahitlikleri ile nikâh sahih olur.
Sual: Bir kadınla bir erkek, şahitsiz olarak, Allah ve
Resulü şahidimiz diyerek nikâh akdi yapabilir ve evlenebilirler mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Abidinde deniyor ki:
“Allahü teâlâ ve Resûlullah efendimiz şahittir diyerek yapılan nikâh sahih
olmaz. Küfür olur diyenler de vardır.”