Oruçluya mekruh olan ve olmayan şeyler nelerdir?
Oruçluya mekruh olanlar ve olmayanlar
CEVAP
Mekruh olanlar şunlardır:
1- Dişleri diş macunuyla fırçalamak, macunsuz mekruh olmaz.
2- İlaçla gargara yapmak. Eğer ağızdaki yara, namazda okumaya mani
olursa, ilaçla gargara etmek mekruh olmaz, çünkü özür vardır.
3- Cünüp olma ihtimali varsa hanımını öpmek.
4- Ramazan günü, bir kimse herhangi bir sebeple orucunu bozarsa,
çocuk büluğa ererse, kâfir Müslüman olursa, seferdeki yolcu şehrine gelirse,
kadının hayzı kesilirse, akşama kadar oruçlu gibi sakınmaları vacib olur,
hastalık gibi meşru bir mazeret olmadan yiyip içmeleri tahrimen mekruh
olur. (Redd-ül muhtar)
Mekruh olmayanlar:
1- Gece ihtilam olup sahura kalkınca, imsak vaktine az kalmışsa,
önce ağzını yıkayıp yemek yense, imsak çıktıktan sonra gusledilse, yani oruca
cünüpken başlansa sahih olur. Daha sonra gusletmek caizdir.
2- Bozulursa kefaret olmasın diye, Ramazan orucuna imsak vaktinden
sonra niyet etmek caizdir.
3- Ramazanda yatsıdan sonra cünüp olan, daha sonra guslederim diye
uyuyup kalsa, uyanınca da Güneş doğmuş olsa oruca zarar gelmez, fakat namaz
kılmak için ilk fırsatta gusletmelidir.
4- Orucun aksamaması için hayzı ilaçla geciktirmek caizdir.
5- Oruçluyken hayzı başlayan kadın, oruçlu gibi durmaz, gizli yiyip
içer.
Oruç tutmak için kolaylıklar
Sual: Oruç tutmak için aşağıdaki kolaylıklardan istifade etmek caiz
midir?
1- Susayınca, harareti azaltmak amacıyla ağza su almak, serinlemek
için başa soğuk su dökmek, soğuk suyla yıkanmak,
2- Sigara ihtiyacı hissedince, sigara yakısı vurmak,
3- Ağrılı, romatizmalı yerlere, sprey veya merhem sürmek, kalb
krizlerinde göğse konularak emilen ilaç, yakı kullanmak,
4- Açlık hissedince, akupunktur iğnelerini batırmak veya açlık
bandı kullanmak, [Bunlar hem açlık hissini gideriyor, hem de kilo vermeye
yardımcı oluyor.]
5- Ramazanı aksatmamak, tam tutmak amacıyla hayzı geciktirmek için
ilaç kullanmak.
CEVAP
Bunların hepsi caizdir. Ancak, birinci maddedeki husus, İmam-ı a'zama göre
tenzihen mekruhtur, çünkü böyle bir hareket, ibadetten bıkkınlığı gösterebilir.
İmam-ı Ebu Yusuf'a göreyse, bunun mahzuru olmaz, çünkü böyle yapmakla ibadete
yardım edilerek sıkıntı nispeten giderilmiş olur. İmam-ı Ebu Yusuf'un kavline
uyularak, yukarıdakilerin hepsi yapılabilir.