Rüyada Peygamberimizi gören muhakkak Onu mu görmüş olur?
Peygamber efendimizi rüyada görmek
CEVAP
Rüyada Peygamber efendimiz Muhammed aleyhisselamı hakiki şekliyle gören,
muhakkak Onu görmüş olur. Çünkü şeytan Onun şekline giremez. Fakat şeytan başka
şekle girip görünebilir. Resulullah efendimizi tanımayan kimsenin, bunu
ayırması kolay olmaz.
Bazı âlimler de, (Peygamber efendimizi değişik şekilde görmek, yine Onu görmek
olur. Fakat bu, o kişinin dindeki noksanlığına alamettir. Peygamber efendimizi
rüyada gerçek şekliyle gören ve mümin olarak ölen herkes Cennete gider)
buyurmuşlardır.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Beni rüyada gören, gerçekten beni görmüştür. Ben her surette görünürüm.) [Deylemi]
(Beni rüyada gören, gerçekten beni görmüştür. Çünkü şeytan benim şeklime
giremez. Ebu Bekri Sıddıkı gören de, gerçekten onu görmüştür. Şeytan onun da
suretine giremez.) [Hatib]
(Beni rüyada gören, uyanıkken görmüş gibidir.) [İbni Mace]
(Beni rüyada gören, Cehenneme girmez.) [İbni Asakir]
Abdülgani Nablüsi hazretleri buyuruyor ki:
İbni Sirin'e göre, rüyayı gören, Resulullahı vefatı zamanında bulunduğu şekil
üzere görmüşse hakikaten onu görmüş demektir. İbni Arabi hazretleri gibi bazı
âlimler ise, (Resulullahı hayatta bulunduğu şekilde görmek şart değildir) dedi.
Resulullahı bilinen sıfatları üzere görmek, bizzat Peygamber efendimizi
görmektir. Bilinen sıfatlardan başka şekilde görmek, Resulullahın misalini
idrak etmektir.
Peygamberlerin cesetleri yer değiştiremez. Bundan dolayı Peygamber efendimizi
bulunduğu surette görmek, Onun hakikatini idrak etmektir. Vasıflarından başka
bir şekilde görmek ise, misalini idrak etmektir.
Kadi İyad'a göre, Resulullahı bilinen sıfatından başka bir şekilde görenin
rüyası tevile, tabire muhtaçtır. İmam-ı Nevevi ise, (sahih olan rüyayı gören
her iki surette de Resulullahı hakikaten görmüştür. İster bilinen sıfatı üzere,
isterse bilinen sıfatından başka bir surette görsün) dedi.
Resulullahın gençlik, orta yaşlılığı ve ihtiyarlık zamanlarında ve ömrünün
sonunda olan bilinen suret ve sıfatlarından biri üzerine görülen rüya tabire
muhtaç değildir. Eğer bunlardan birine benzemiyorsa, tabire muhtaç olur. Bunun
için bazı tabircilere göre, bir kimse, Resulullahı yaşlı görse, selamete
erişmeye; genç görse, bu kimsenin iyi hâlli oluşuna, şöhrete erişmesine ve onun
düşmanına galip gelmesine delalet eder. Tebessüm ettiğini görse, rüya sahibinin
sünnet-i seniyeye uyduğuna delalet eder.
Resulullahı kızgın bir şekilde görmek, o kimsenin hâlinin kötü olmasına delalet
eder. Güzel bir surette görmek, rüya sahibinin dince güzelliğine, mübarek
bedeninde noksanlık görmek, rüyayı görenin noksanlığına delalet eder. Çünkü
Resulullah gayet parlak bir ayna gibidir ki, o aynaya bakan kendi şeklini görür.
Resulullahı böyle uygun şekillerde görmekte büyük faydalar vardır. Çünkü
Resulullahı bu durumda görmekle rüyayı görenin durumu bilinir ve gafletten
uyanır. Diğer peygamberleri de rüyada görmek böyledir. Çünkü şeytan,
peygamberlerin ve melaikenin suretine giremez. Rüyada Resulullahı görenin
durumu iyi ve gönlü şen olur. Eğer o kimse üzüntülü ve kederli ise, üzüntü ve
kederinden kurtulur veya hapis ise hapisten çıkar.
Resulullahı görenler, muhasara altında veya kıtlık içinde iseler onlar bu gibi
durumlardan kurtulur ve mazlum iseler zafere kavuşurlar. Eğer korku hâlinde
iseler emin olurlar.
Resul-i ekremin kendisine teveccüh gösterdiğini veya bir şey öğrettiğini yahut
namazında ona iktida ettiğini yahut Resulullah'ın güzel bir şey yedirdiğini
veya layık bir elbise giydirdiğini, veya ona hayırlı dua ettiğini gören,
iyiliği emreden ve kötülüğü nehyeden kişi olur. Rüyayı gören âlim ise, ilmi ile
amel eder. Âbid ise, feyze kavuşur. Günahkâr ise, tevbe eder, kâfir ise,
hidayete erer.
Rüya sahibi korku içinde ise, düşmanlarından emin olur. Kendisine şefaat
edilir. Çünkü Resulullah efendimiz şefaat sahibidir.
Rüyada Resulullahı görmek, sözünde doğru ve vaadinde durmaya delalet eder.
Bazen de büyük bir makama nail olur. Rüya sahibi yolcu ise ve kuraklık
çekiliyorsa, yağmurun yağmasına delalet eder. Çünkü su bulunmayan yerde,
Resulullahın mübarek parmakları arasından su akmış idi.
Resulullah bir yerde rengi değişmiş veya bir a'zası noksan görülürse, bu rüya o
yerde dinin zayıflamasına ve bid'atin meydana çıkmasına delalet eder.
Resulullahın üzerinde eski elbise görmenin tabiri de böyledir.
Resulullahın vefat ettiğini görenin kendi akrabasından şerefli bir zatın
vefatına delalet eder. Eğer Resul-i ekremin bir yerde cenazesini görse, orada
büyük bir musibet olur.
Resulullahın, kendisine dünya malından veya yiyecek ve içecek bir şey verdiğini
gören, verilen şeyin şerefi nispetince erişeceği bir hayra delalet eder. Bir
kimse rüyada onun mübarek elbiselerinden birini giyse veya Peygamber efendimiz
kendisine elbisesini verse, o kimse mülke erişir. Fakir ise, zengin olur,
bekârsa evlenir.
Resulullahın sürme çektiğini gören, dininde salih olur. Onun çok güzel olduğunu
görmek, rüya sahibinin çok dindar olduğuna delalet eder. Resulullahı buğday
benizli gören, heva ve hevesi terk eder, tevbe etmeyi tercih eder. Beyaz tenli
olduğunu gören, Allah’a tevbe eder. Güzel amel yapar ve yolunu düzeltir.
Resulullahın sakal-ı şeriflerinin siyah olduğunu ve beyazlık bulunmadığını
gören, sevinç ve büyük bir ucuzluğa kavuşur. Sakalına aklık karıştığını görenin
kuvvetli oluşuna ve düşmanına galip gelmesine delalet eder.
Resul-i ekremi kendi mescidinde veya harem-i saadetinde gören, kuvvet, izzet ve
yüceliğe erişir. Resulullahın kabri şerifini gören, zengin olur, hapis ise
kurtulur. Kabr-i şerifi ziyaret ettiğini gören, büyük bir mala erişir.
Resulullahın peşinden yürüdüğünü görenin, sünnete uyduğuna delalet eder.
Resulullahı ayakkabısız görse, rüya sahibinin cemaatla namazı terk ettiğinden,
ona, cemaatla namaz kılması için emrettiğine delalet eder. Resulullahın
mestlerini giydiğini görmesi, Resulullahın o kimseye Allah yolunda cihad
yapması için emrettiğine delalet eder.
Resulullah ile müsafeha yaptığını görenin sünnet-i Resulullaha uyduğuna delalet
eder. Resulullah kendisine rüyada hurma ve bal gibi güzel ve hoş bir şey ikram
etse, Kur'an-ı kerimi ezberler ve ona verilen şey miktarınca ilim elde eder.
Peygamber efendimizin hutbe okuduğunu gören, iyilikle emir ve kötülükten
nehyeder. Resulullahın kendisine bir şey verdiğini gören kimse, ilme nail ve
hakka tâbi olur. Resulullahın kendisine verdiği şeyi almadığını görse, o kimse
bid'at işler.
Resulullahı uzun boylu bir delikanlı suretinde görmek, insanlar içinde çıkacak
fitneye delalet eder. Resul-i ekremi yaşlı bir şekilde görse, insanların
afiyette olmalarına delalet eder. Resulullahın kendisine kızdığını veya
kendisiyle mücadele ettiğini veya sesini onun sesinden daha fazla yükselttiğini
görenin, dinde çıkaracağı bir bid'ate delalet eder. Resulullahın herhangi bir
yerde vefat ettiğini gören, o sene orada vefat eder.
Peygamber efendimizi rüyada görmek için
Peygamber efendimizi rüyada hakiki şekliyle görebilmek için düzgün itikada
sahip olmak, ibadetleri yapıp haramlardan kaçmak ve çok salevat-ı şerife
getirmek lazımdır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Cuma gecesi iki rekat namaz kılıp, her rekatta bir Fatiha, bir Âyet-el
Kürsi, 15 İhlas okuyup selam verdikten sonra bana bin salevat okuyan, öteki
Cumaya varmadan beni rüyada görür.)[Şir'a]
Hazret-i Ömer, (Bir mümin, Abher namazını kılıp da Resulullahı rüyasında
görmezse, ben Ömer değilim. Yemin ederim ki, Allahü teâlâ, bu namazı kılanın
işini görür, dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da, hepsini affeder,
ölürken susamaz, kabrine çiçekler döşenir. Kabrinden kalkarken de, başına
keramet tacı konur) buyurdu. Hazret-i Ali de, (Resulullahı görmek
istediğim zaman, Abher namazını kılarım) buyurdu.
Abher namazı, 4 rekatlık nafile bir namazdır. İkinci rekatta, oturulunca
Ettehiyyatüden sonra salli barik okunur. Her rekatta bir Fatiha, on defa Kadir
suresi okunur. Sonra rükudan önce, 15 defa Sübhânallahi velhamdülillâhi velâ ilâhe illallahü vallâhü
ekber tesbihi okunur, sonra rükuya varılır, rükuda 3 defa Sübhane
rabbiyel azim dendikten sonra 3 defa yukarıdaki tesbih okunur. Sonra doğrulup,
kavmede, yani ayakta iken aynı tesbih 3 defa daha okunur. Secdeye varılır, 3
Sübhane Rabbiyel a'ladan sonra, aynı tesbih 5 defa okunur. Daha sonra ikinci
secdeye gidilir. İki secde arasında tesbih okunmaz.
Diğer 3 rekat da böyle tamamlanır. Selamdan sonra konuşmadan Kadir suresi on
defa okunur. Sonra aynı tesbih 33 defa okunup Cezallahü Muhammeden anna ma hüve
ehlühü denir.
Resulullah efendimizi rüyada gören müslüman, ölene kadar o hâlini muhafaza
ederse Cennetliktir.
Resulullahı rüyada görmek
Sual: Bazıları, (Peygamberi rüyada gördüm, bana şöyle
bildirdi)diyerek, dine aykırı şeyler söylüyorlar. Şeytan, Peygamberin
kılığına giremeyeceğine göre, bu nasıl oluyor?
CEVAP
Birincisi, Resulullahı gördüğü yalan olabilir. İkincisi, dine aykırı olduğuna
göre, görülenin Resulullah olmadığı kesindir. Şeytan, başka şekle girip, ben
Peygamberim diye yalan söyleyebilir. Peygamber efendimizi tanımayan da, o şekli
Resulullah zanneder. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Resulullahın hakiki şeklini, rüyada tanıyabilmek çok güçtür. Bunun için,
rüyalara nasıl güvenilebilir? Şeytan, Resulullahın yüksek şanına yakışacak bir
şekilde, o Serverin ismiyle görünemez. Melun şeytan, düşmanlığını burada da
gösterebilir. Araya karışarak, olmayan şeyi olmuş gibi gösterebilir. Rüya
göreni şaşırtır. Kendi sözlerini ve işaretlerini, onun sözleri ve
işaretleriymiş gibi gösterir. Resulullah vefat ettikten sonra, bir kimse
uykuda, hisleri çalışmazken ve yalnızken, nasıl olur da, rüyanın şeytanın
karışmasından korunduğunu ve onun değiştirmediğini anlayabilir? (1/273)
Resulullahı uygun olmayan bir şekilde görmek, zaten o kişinin bid’at veya günah
işlediğini gösterir. Bunun için, rüyada söylendi denilen, dine aykırı sözlere
itibar edilmez. [Mesela, Şeyh Ahmet vasiyetnamesi isimli yazıda, Resulullahı
gördüm denmesi tamamen yalandır.]
Peygamber efendimizi rüyada görmek
Sual: Bazı kimseler, Peygamber efendimizi rüyada görerek bazı şeyleri sorup
öğrendiklerini söylüyorlar. Böyle bir şey mümkün müdür ve bunlara itibar
edilebilir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak, İmâm-ı Rabbânî hazretleri, Mektûbât
kitabında buyuruyor ki:
“Resûlullah efendimizin kendi şeklini ve hele rüyada tanıyabilmek çok güç
olacağı meydandadır. Bunun için, rüyalara nasıl güvenilebilir? Âlimlerin
çoğunun dediğine uyarak ve Resûlullah efendimizin yüksek şanına yakışacak
üzere, şeytanın hiçbir şekilde o Serverin ismi ile görünemeyeceğini söylersek,
o şekilden emirler almak ve onun beğenip beğenmediğini anlamak kolay değildir.
Melun şeytan araya karışarak, olmayan şeyi olmuş gibi gösterebilir. Rüya göreni
şaşırtır.
Çoğumuzun bildiği gibi, bir gün Peygamber efendimiz Eshâbı
ile oturuyordu. Kureyş'in ileri gelenleri orada idiler. Resûlullah efendimiz
onlara Vennecmi suresini okudu. Onların putlarını anlatan âyet-i kerimeye
gelince, melun şeytan putları öven birkaç sözü, o Serverin aleyhisselam sözüne
ekledi. Dinleyenler, bunları da o Peygamber efendimizin sözü sandılar. Orada
bulunan kafirler bağırmaya başlayarak, Muhammed aleyhisselam bizimle sulh
yaptı, putlarımızı övdü dediler. Peygamber efendimiz şeytanın sözlerini
anlamadı. (Ne oluyorsunuz?) diye sordu. Eshâb-ı kiram, siz
okurken bu sözler de araya karıştı dediler. O Server aleyhisselam çok üzüldü.
Hemen Cebrâîl aleyhisselam vahiy getirdi. O sözleri şeytanın karıştırdığı,
bütün Peygamberlerin sözlerine de karıştırmış olduğunu bildirdi. Allahü teâlâ,
o sözleri âyet-i kerime arasından çıkardı.
Görülüyor ki, Peygamber efendimiz hayatta ve uyanık iken,
şeytan o Serverin sözüne kendi bozuk şeylerini karıştırıyor ve hiç kimse bunu
ayıramıyor. O Server vefat ettikten sonra bir kimse uykuda hisleri çalışmaz ve
yalnız iken, nasıl olur da, rüyanın şeytanın karışmasından korunduğunu
anlayabilir? Doğru olan rüyalar, çok olur ki, görüldüğü gibi çıkmaz, tabir
etmek lazım gelir. Demek ki, rüyalara kıymet vermemelidir. Her şey, insan
uyanık iken vardır. Bunları uyanık iken görmeye çalışmalıdır. Uyanık iken
görülen, bulunan şeylere güvenilir. Bunlar, tabir etmek istemez. Rüyada ve
hayalde görülen şeyler de, rüya ve hayaldir.”