Üç günlük yola [mesela Ankara'dan Tokat'a] giden ve orda bir hafta kalmayı düşünen her hanefi otomatikman seferi mi olmuş olur?
Seferiliğe niyet
CEVAP
Evet. Gitmeye karar vermek niyettir.
Sual: Tam İlmihal’de, (Niyet etmez ise, bütün dünyayı dolaşsa bile,
seferi olmaz) deniyor. Sefersiz niyet, niyetsiz sefer olmaz, ikisinin de
olması lazım deniyor. Biri olmazsa olmaz deniyor. Ben niyet etmeden uçağa binip
Amerika'ya gitsem seferi olmayacağımı anlıyorum. Anladığım doğru mu?
CEVAP
Anladığınız yanlış. Amerika'ya gitmek için bilet alıyorsunuz,
uçağa biniyorsunuz ve Amerika’ya gidiyorsunuz. Bunlar niyet değil
mi? Bunları kendi iradenizle yapmıyor musunuz? Niyet bir iş yapmaya karar
vermek demektir. Hem Amerika'ya gidiyorsunuz, hem de ben gitmeye
karar vermedim diyorsunuz. Gitmeniz karar verdiğinizi gösterir. Hem niyet
etmiş, hem de sefere çıkmış oluyorsunuz.
İlmihalde, (Niyet etmez ise, bütün dünyayı dolaşsa bile, seferi
olmaz) dendikten sonra, (Düşmanı arayan askerlerin hâli
böyledir. Fakat, geri dönüşte seferi olur) ifadesi var. Askerler
düşmanı buralarda arıyorlar, sefer mesafesi olan uzaklıkta aramıyorlar. Ama
araya araya sefer mesafesini de geçseler, yine seferi olmazlar, çünkü oraya
gelmek için niyet etmemişlerdi. Bir yere gitmeye karar verince sefer mesafesini
geçmesi gerekir, yoksa oraya gitmekle seferi olamaz.
Başka örnek verelim:
Pendik'ten İzmit'e gitmek için otobüse binen kimse, yolda
uyusa, uyanınca Bolu'ya gelmiş olduğunu görse, Bolu'da seferi
olmaz. Çünkü buraya gelmeye niyet etmemişti. Ama oradan tekrar İstanbul'a
gelmeye karar verirse o zaman Bolu'yu çıkar çıkmaz seferi olur.
Bolu'dan İzmit'e gelmeye karar verse, Bolu - İzmit arası
seferi mesafede olmasa, yine seferi olamaz. İzmit'ten de Adapazarı'na
gitse, yine seferi olamaz. Çünkü sefer mesafesi kadar gitmiyor. Adapazarı'ndan
da Akyazı - Kuzuluk kaplıcasına gideyim dese, yine seferi
olmaz, böyle sefer mesafesi olmayacak yerlere giderek dünyayı dolaşsa seferi
olmaz.
Seferiliğe niyet şarttır
Sual: Seferi olmak için, niyet şart mı?
CEVAP
Evet niyet şarttır. Mesela bir kimse, Pendik’ten 50-60 km
uzaktaki İzmit’e gitmek üzere otobüse binse, otobüste uyuyup
kalsa, Düzce’ye gelince uyansa, Düzce - Pendik arası,
seferilik mesafesinde olduğu halde, Düzce’ye niyet ederek gelmediği
için seferi olamaz. Bir kimse de, Pendik’ten Düzce’ye
gitmek üzere otobüse binse; fakat ben sefere niyet etmiyorum dese de, seferi
uzaklığa gitmeye karar verdiği için seferi olur. Bu kararı niyet sayılır. Yani
gideceği yer seferilik mesafesinden fazla ise, niyet etmese de seferi olur;
seferilik mesafesinden az ise, seferiliğe niyet etse de seferi olmaz. Demek ki,
seferiliğin gerçekleşmesi için, hem seferi uzaklık şart, hem de niyet
şart.
Seferilikte niyet
Sual: Bir kimse, 80 km uzaktaki A şehrine gitse,
sonra, bir iş çıkıp Aşehrine 85 km uzaktaki B şehrine
gidip tekrar A şehrine dönse, Bşehrinde seferi
olur mu?
CEVAP
Seferi olmaz. Eğer A şehrine giderken, B şehrine
de uğrayacağını biliyorsa, o zaman hem A şehrinde, hem
de B şehrinde seferi olur.
Seferilikte niyet
Sual: Bir kimse, sefer uzaklığındaki A şehrine toplam
30 gün kalmak üzere gitse, gittiğinde orada on gün kaldıktan sonra, 10 km
uzaktaki Bşehrine gidip, orada on gün kaldıktan sonra, 10 km
uzaktaki D şehrine gitse, orada da on gün kaldıktan sonra
tekrar A şehrine gelse, 30 gün hep seferi mi olur?
CEVAP
Hayır seferi olmaz, mukim olur. Mukim olduktan sonra, seferi uzaklığa
gidilmedikçe hep mukim olunur. Eğer, çıkarken, B ve D şehrinde
onar gün kalacağını biliyorsa, 30 gün hep seferi olurdu. Aynı durumda,
Maliki’yi taklit eden ise hep mukim olurdu.
Seferiliği kaldırma hilesi
Sual: İstanbul Fatih'ten İzmit arası seferi uzaklıkta olduğu için,
bir kadın yanında mahremi olmadan İzmit'e gidemiyor. Hocanın biri, bir hile
bulmuş. (Pendik veya Gebze'ye kadar niyet etmezsiniz, sonra niyet
etseniz de, zaten seferi olmazsınız ve mahremsiz İzmit'e gidebilirsiniz) demiş.
Böyle bir niyetle bir kadının Fatih'ten İzmit'e mahremsiz gitmesi caiz olur
mu?
CEVAP
Kesinlikle caiz olmaz. O zaman niye Gebze'de niyet ediyor ki? İzmit'e kadar hiç
niyet etmesin. Adapazarı'na niyet etmeden gitsin, Ankara'ya niyet etmeden
gitsin. O zaman bir kimse, niyet etmedim diyerek dünyayı dolaşsa seferi olmaz.
Seferilik diye bir şey kalmamış olur. Niyet, bir yere gitmeye kalbden karar
vermek demektir. Seferi olmamak için, niyet etmiyorum demek geçersizdir.
Ankara'ya gitmek için karar verip bileti almak niyettir. Ankara'ya gitmeye
karar verse, biletini de alsa, ben sefere niyet ettim dese; fakat gitmese
seferi olmaz. Demek ki, seferi olmak için hem niyet, hem de gitmekgerekiyor.
Karar verip gittiği halde, ben niyet etmedim demesi geçersizdir. Buna hile-i
şeriyye denmez, hile-i bâtıla yani bâtıl olan hile denir.
Yalova'da mukim olarak kurban kesmek için de, böyle geçersiz hile yapılıyormuş.
Kara yoluyla giderken, Kartal'a, Pendik'e kadar niyet edilmiyormuş, sonra niyet
ediliyormuş. Madem istenildiği zaman niyet edilebiliyor, hiç niyet edilmeden
gidilsin! Ama bu yanlış olur. Yalova'ya gitmeye karar vermek niyettir. 104
kilometreden fazla giden, seferi olur, keseceği kurban da nafile olur.
Seferde niyet değiştirmek
Sual: İstanbul’dan gelip, seferi uzaklıktaki Kuzuluk’ta 20 günden
fazla kalmaya niyet ettim. 17. gün Ankara'ya gitmeye karar verdim. Karar
verdikten sonra, Kuzuluk’ta seferî miyim, mukim miyim?
CEVAP
Mukim kimse, sefere çıkmaya niyet etmekle seferî olmaz. O yerin fina
denilen yerlerini geçince ancak o zaman seferi olur. Ama seferî iken mukimliğe
karar verse, mesela 3 gün kalmak üzere geldiği yerde 20 gün kalmaya karar verse
karar verdikten itibaren mukim olur.
Kuzuluk’ta 20 gün kalmaya karar verip 3 gün kaldıktan sonra Ankara'ya gitmeye
karar verse, henüz mukimliği tahakkuk etmediği için, niyet değiştirdikten sonra
seferî olur.