Sohbet ne demektir?
Sohbetin önemi
CEVAP
Şimdi söyleşi diyorlar. Söyleşi, konuşarak vakit geçirme demektir; ama
dinimizde, sohbetin tarifi başkadır. Sohbet, beraber olmak demektir. İnsanın
derece bakımından kendinin üstünde veya altında yahut akranı ile bir araya
gelip, Allahü teâlânın ve Peygamber efendimizin beğendiği, hoşnut olduğu
şeyleri konuşması demektir.
Kişinin kendinden üstün olanla beraber olmasının hakikati, o zata hizmettir.
Aşağısında olanla sohbetin gereği, onun hallerinden bir noksanı gördüğünde onu
ikaz edip, kusurundan haberdar etmektir. Aynı seviyede olan sohbet
arkadaşlarının sohbetlerinin hakikati, başkalarının, yabancıların yanında
birbirlerinin kusurlarını görmezden gelmektir.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Sohbetin fazileti, bütün faziletlerin üstündedir. Büyüklerin sohbetini ganimet
bilmelidir.
Behaeddin Buhari hazretleri, (Bizim yolumuzun temeli sohbettir)
buyurdu.
Evliyanın sohbetinin bir saati, kırk günlük mücahedelerden daha üstündür.
Yabancılar ile sohbetten, bid'at ehlinin sohbetinden kaçınılmalıdır. Dervişlerin
ve salihlerin sohbeti kıymetlidir. Sohbet, dünya için olup, ahiret düşünülmez
ise, sonu hüsrandır.
Günah lekeleri ile kalbi paslanan kimse, salihlerin sohbetinde bulunursa,
kalbinin pası silinir, günah işlemesi zorlaşır, iyilik etme isteği artar.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kırk gün içinde bir ilim sohbetinde bulunmayan kimsenin kalbi kararır.
Büyük günah işlemeye başlar; çünkü ilim kalbe hayat verir. İlimsiz ibadet
olmaz.) [Mektubat-ı Rabbani]
(Fıkıh sohbetinde bulunmak, bir senelik ibadetten üstündür.) [Deylemi]
(Âlimlerin sohbetine katılın, onlara yakın oturun! Çünkü Allahü teâlâ, yağmurla
ölü toprağı dirilttiği gibi, ölü kalbleri de, hikmet nuru ile diriltir.) [Taberani]
(Âlimlere hürmet eden, bana hürmet etmiş olur. Onları ziyaret eden beni ziyaret
etmiş olur. Âlim meclisinde bulunan, benim meclisimde bulunmuş olur.) [İ.Rafii]
(Âlimin sohbetinde bulunmak, bin rekât nafile namazdan üstündür.) [İ.Gazali]
(Bir defa salih kimsenin sohbetinde bulunmak, defalarca kötü kimselerin
sohbetlerinde bulunmanın günahlarına kefaret olur.) [Deylemi]
Sohbet ehli yoksa
Sohbet ehli âlim bulunmadığı zaman, eskiden yaşamış, Ehl-i sünnet
âlimlerinin kitaplarını okumak gerekir. Bir âlimin kitabını okuyan, yarı yarıya
onunla sohbet etmiş sayılır.
İlminden, iyi ahlakından istifade edilen salih bir arkadaş bulunca, ona lüzumlu
hürmeti göstermelidir! Onun can ve malını, kendi can ve malından önce
tutmalıdır! Ayıplarını araştırmamalı, aybı olsa bile görmemeli ve kimseye
söylememeli, hatta kendi kendine aybını düşünmemeli, unutmalıdır! Sözüne itiraz
etmemeli, asla münakaşaya girmemelidir! Aleyhinde konuşan olursa, uygun şekilde
susturmalı, alınacağı veya üzüleceği bir söz söylememelidir! Suizanda
bulunmamalı, uygunsuz hareketlerini dalgınlığa veya unutkanlığa yormalıdır!
Yani bir mazeret arayıp suçsuz olduğunu kabul etmelidir; çünkü güzel ahlak
sahibi, insanları mazur görür. Onların kusurlarını meydana çıkarmaz
Yunus Emre diyor ki:
Erenlerin sohbeti, ele giresi değil.
Sohbete kavuşanlar, mahrum kalâsı değil.
Gezmek gerek her yeri, bulmak için, bir eri,
Sarraf tanır cevheri, herkes bilesi değil.
Bir pınarın yanına, kapalı testi kona,
Kırk yıl orada dura, kendi dolâsı değil.
Sohbetle parlar iman, talip kazanır irfan.
İnsanı arif yapan, fesi, hırkası değil.
Önce doğru iman et, haramdan el etek çek
Ruha gıdadır sohbet, badem helvası değil!
Boş giden, dolu döner
Sual: Eskiden İmam-ı Rabbani, Abdülkadir-i Geylani hazretleri gibi
mürşidler vardı. Onların huzuruna gidenler için, (Boş giden dolu döner, dolu
giden boş döner) diyorlarmış. Bu ne demektir?
CEVAP
Ön yargılı gitmemeli. Ne derse, seve seve kabul eden bir düşünceyle
gitmeli. Dolu şeye, bir şey koymazlar. Boş olarak gitmeli, dolu olarak dönmeli.
Dolu giderse, yani kendinde bir varlık hissederek giderse faydalanamaz, eli boş
döner. Yardım edecek kimse de, elbette zengine değil fakir olana, ihtiyaç
sahibi olana yardım eder. Doktorlar da, kendilerine tedavi için gelenleri, yani
hastayım diyenleri tedavi ederler. Ben hasta değilim, benim bir şeyim yok
diyenlere bakmazlar. İşte bunun gibi, ben biliyorum, ihtiyacım yok diyenler,
elbette ilimden, feyzden mahrum kalırlar demektir.
Sohbette ikram
Sual: Birkaç arkadaş bir araya gelerek, her hafta İslam âlimlerinin
kitaplarından okuyoruz. Böyle toplantılarda pasta, börek gibi çeşitli ikramlar
oluyor. İkram yüzünden kitap okumaya, sohbete pek zaman kalmıyor. Sadece çay
ikram edilse nasıl olur?
CEVAP
Çok iyi olur. İki hadis-i şerif meali şöyledir:
(Salihler, külfete girmez ve zahmet vermez.) [Dare Kutni]
(Misafir için külfete girme, misafir üzülebilir. Misafirini üzen de, Allahü
teâlâyı üzmüş olur.) [İbni Lâl]
Böyle devamlı yapılan toplantılarda, sadece çay olacak diye baştan karar
almalıdır.
Çeşitli ikramlar olursa, diğerlerinin evlerine gidildiğinde, kendilerini benzer
ikramlarda bulunmak zorunda hissedenler çıkabilir. Şunlar bunu yaptı, falanca
yapmadı gibi dedikodulara da sebep olabilir. Toplantıya gölge düşürebilecek her
çeşit işten uzak durmalıdır. Sadece çay olursa problem olmaz.
Bu toplantıların haricinde, her zaman arkadaşlara çeşitli ikramlar yapılabilir,
ziyafet verilebilir. Toplantı ile ikramı birbirine karıştırmamalıdır.
Sohbette bulunmak
Sual: Eskiden hocasına uzak olan; fakat onu çok seven bir talebe
mi, yoksa hep sohbetlerde bulunan bir talebe mi daha çok feyz alırdı?
CEVAP
Elbette sohbetlerde bulunan daha çok feyz alırdı. Muhammed Masum hazretleri
buyuruyor ki: Yanındakiyle uzaktaki hiç eşit olur mu? Veysel Karani,
Resulullah’ı göremediği için, hiçbir Sahabinin derecesine ulaşamadı. Bizim
yolumuzun esası sohbettir, beraber olmaktır. Aklı başında olan talip, üstadına
olan muhabbeti miktarınca, onun kalbinden saçılıp kendisine gelen feyzlerden ve
bereketlerden, uzakta iken de, alır. Sevgisi sebebiyle, uzaktan gelen
feyzlerden alırsa da, marifete ve vilayet derecelerine kavuşmak için, sohbet
şarttır. (3/153)
İmam-ı Rabbani hazretleri de buyuruyor ki: Kalb, çok zaman his organlarına
bağlıdır. Duygu organlarından uzak olanlar, kalbden de uzak olur. Hadis-i
şerifte, (Göz görmeyince, gönülden de uzak olur)buyuruldu. (1/117)
Sevgi yakınlık ister, kaçan mahrum kalırmış,
Gözlerden ırak olan, gönülden de olurmuş.
Sohbete gitmek
Sual: Sohbete gitmenin ne faydası olur?
CEVAP
Çok faydası olur. İmam-ı Rabbani hazretleri, (Sohbetin fazileti, bütün
faziletlerin üstündedir. Büyüklerin sohbetini ganimet bilmelidir) buyuruyor.
Büyük zatlar, (Bu yolun temeli sohbettir) buyururdu. Günah lekeleriyle kalbi
paslanan kimse, salihlerin sohbetinde bulunursa, kalbinin pası silinir, günah
işlemesi zorlaşır, iyilik etme isteği artar. Sohbete giderken, her adımına
sevab yazılır. Melekler, kanatlarını onun yoluna sererler. Gökteki kuşlar,
yerdeki hayvanlar, denizdeki balıklar, onlar için dua ve istigfar ederler.
Müslümanlar, Allah rızası için bir yere toplansalar, hiç konuşmasalar da yine
çok sevab kazanırlar. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Azıcık fıkıh bilgisi öğrenmek, çok ibadet etmekten daha iyidir.)[Taberani]
(Bir kimsenin işiteceği bir hikmetli söz, bir yıl ibadetten ve bir saat ilim
meclisinde oturması, bir köle azat etmesinden hayırlıdır.) [Deylemi]
(Müminin öğrendiği bir mesele, bir yıl ibadetten ve bir köle azat etmekten
evladır. İlim öğrenen, kocasına itaat eden kadın, ana babasına iyilik eden
evlat, peygamberlerle beraber, hesap görmeden Cennete girerler.) [İ.
Râfiî]
(İlim öğrenene, denizdeki balıklara kadar her şey istigfar eder.) [İ.
Abdilber]
(Melekler, ilim öğreneni sevdikleri için, kanatlarını onların üzerine
gererler.) [İ. Abdilber]
(Bazı melekler, Hak teâlâyı ananları görünce, kanatlarıyla onları, sevgiyle
sararlar. Allahü teâlâ bu meleklere, “Şahit olun, bu kullarımı
affettim” buyurur. Melekler, “İçlerinde başka bir iş için
gelen günahkâr kötü biri var. Onu da mı affettin yâ Rabbi?” derler.
Allahü teâlâ, “Evet, onu da affettim. İyilerle beraber olan kötü
olmaz” buyurur.) [Buhari]
Sohbet ehli âlim bulunmadığı zaman, eskiden yaşamış, Ehl-i sünnet âlimlerinin
kitaplarını okumak gerekir. (Kitap okumak, sohbetin yarısıdır) buyuruluyor.
Yani, bir büyük zatın kitabını muhabbetle okuyan, sohbet etmiş gibi ondan
istifade eder.
Mürşid yoksa
Sual: Hakiki mürşid bulunmadığı zaman ne yapmak gerekir?
CEVAP
Muhammed Parisa hazretleri buyuruyor ki:
Yusuf-i Hemedani hazretlerine, (Mürşid-i kâmil bulunamadığı zaman ne yapmalı)
denilince, (Her gün onların kitaplarını okumalı) buyurdu. (Risale-i
kudsiyye)
İmam-ı Rabbani hazretlerinin Mektubat’ını okuyan büyük nimetlere kavuşur. Hem
doğru itikad bilgilerini ve temel fıkıh ölçülerini öğrenir, hem de Evliya
zatları sevmenin önemini anlar, onların sevgisiyle, feyziyle kalbi temizlenir.
Hakikat Kitabevi yayınlarının hepsi, böyle Ehl-i sünnet âlimlerinin kıymetli
kitaplarıdır.
Sohbet nedir?
Sual: Sohbet nedir?
CEVAP
Sohbet, beraber olmak demektir. Birkaç salih kimse, bir araya gelip hiç
konuşmadan otursalar, sohbet etmiş olurlar. Kalblerinden birbirine sevgi akımı
başlar. Allah sevgisi yüksek olanın kalbinden alçak olanın kalbine feyz akar.
Bu, bileşik kaplar gibidir. Bileşik kaplardaki sıvı, aynı seviyeye gelene kadar
durdurulamadığı gibi, bu akıntı da durdurulamaz. Onun için herhangi bir bahane
ile bir araya gelmeli. Bir araya gelince sohbete kavuşulmuş olur. Sohbette
muteber bir kitap okunur, büyük zatlardan hürmetle bahsedilirse oraya rahmet
yağar.
Sohbette uyumak
Sual: Yarım saatlik sohbete gidilse, uyuyanlar görülüyor. Uyumak
edebe aykırı değil midir?
CEVAP
Evet, uyumak doğru değildir. Sohbette din büyüklerinden bahsedilince kalb
temizlenir. Kalb temizlenince rahatlar ve uyku basar. Ama insan biraz kendini
zorlarsa, uykusu gelse de uyumaz. Bu bakımdan uyumamaya dikkat etmelidir.
Kasıtlı yapılan hile
Sual: Bir arkadaş, (Büyüklerin sohbeti) diye bir yazı
göndermiş. Orada, “Hikmet ehli zatlar, (İster kâfir ol, yeter ki kalb
kırma) buyuruyor” ifadesi geçiyor. Büyük bir zat, böyle bir şey söyler
mi?
CEVAP
Asla söylemez. Kâfir olunca her iş biter. Tarih boyunca böyle yanlış,
dinimize aykırı sözleri, sanki o büyük zat yazmış gibi, büyüklerin kitapları
arasına da sokmak istemişlerse de, ehli olanlar, bunu anlamıştır. Hazret-i
Mevlana, sözlerinin değiştirilmemesi için Mesnevî’sini manzum
olarak yazmıştır. Tercüme diye bildirilenlerde çok galiz hatalar, hattâ
iftiralar var. Tercümelerine güvenmemelidir.
(Büyüklerin sohbeti) denilen yazıyı bize de gönderdiler. İçinde
büyük zatlara ait olmayan, dini yıkıcı çok şeyler vardır. İslam Ahlakıkitabında
deniyor ki:
Bazı sapıklar, (Başkasına kötülük yapma da, kendine ne yaparsan yap!) diyerek
ibadetleri bırakıp, her günahı işlediler. Hattâ (İster kâfir ol, ister Kâbe’yi
yak, istersen şarap iç, yalnız kırma kalb!) diyerek İslamiyet’ten ayrıldılar.
Büyük zatların sözleri arasına kasten böyle sapık sözler karıştırıyorlar. Bunu
Almanya’daki bir arkadaş göndermiş. Kendisine, bu yazıları nereden aldığı
sorulunca, (Ben iki bin kişiyle mailleşiyorum. Kimin gönderdiğini bilemem)
dedi. Biz de, daha çok kişiyle mailleşiyoruz. Ama böyle bir yazının nereden
geldiğini biliyoruz. Her maili gönderenin ismi elbette bilinmez, ama kıymetli
bir sohbet diye bildirilen bir maili gönderenin kim olduğunu bilmemek
biraz tuhaf değil mi? Kimin elinde böyle dine aykırı sohbet varsa imha
etmelidir.
Kitap okuma sohbeti
Sual: Herkes sohbet tertip edip, kitap okuyamaz mı? Büyüklerden
duyduğunu anlatamaz mı? Kitap okuma sohbetine, bir mazeretle gelmeyene, ama
doğru olan başka bir sohbete gidene, doğru yoldan çıkmış muamelesi yapmak uygun
mudur?
CEVAP
Büyüklerden duyduğunu anlatmak da maharet ister. Hatırımızda yanlış
kalabilir veya başka bir kelime kullanılır mânâyı bozar. Zata mahsus [kişiye
özel] bir söz söylenmiştir, bunu genele yaymak yanlış olur. Orada bulunan
bazıları için ilm-i siyaset icabı, o zamana ve şartlara göre söylenmiştir. Bunu
her zaman her yerde anlatmak uygun olmaz. Hattâ suizanna, fitneye sebep
olabilir.
İşittiğimiz söz, kitaplara aykırıysa, yanlış anladığımız meydandadır. (Ben
böyle duydum) diye kitaplara aykırı bir şeyi anlatmak da yanlış olur. Hele,
(Falanca duymuş) diyerek ikinci ağızdan anlatmak daha yanlış olabilir. Ne
maksatla söylendiği bilinmeyen sözü nakletmek uygun olmaz.
Birkaç kişi toplanıp muteber bir kitap okumak, büyüklerin arzu ettiği sohbet
olur. Bunu herkes yapabilir. Böyle bir sohbete, mazeretle gelmeyene bir şey
denmez. Mazeretsiz, sohbetlere gitmemek, elbette uygun değildir. Dînî bilgileri
öğrenmekten mahrum kalmamalıdır.
Böyle sohbetlerden maksat, doğru olan kitapları okumak ve okutmaktır.
Sohbetlerde sadece kitap okumalı, kendinden bir şey ilave etmemelidir. (Bizim
sohbetimize gelen kurtulmuştur, gelmeyenin hâli haraptır) demek yanlış olur.
Büyüklerden biri, sohbetle görevlendirdiği talebelerine, (Sohbetlerinizde
ilahlık ve peygamberlik davasında bulunmayın!) der. Talebeleri
şaşırınca, (Benim her dediğim olsun derseniz, ilahlık davasında
bulunmuş olursunuz. Bana uymayan, sohbetimize gelmeyen Cehenneme gider
derseniz, peygamberlik davasında bulunmuş olursunuz) buyurur.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Sevdiklerimizden birine, izin vermekten maksat, imanın gevşediği, çok
kimselerin yoldan çıktığı, din bilgilerinin unutulduğu, bu fırtınalı zamanda,
Müslüman evlatlarına Allah yolunu göstermesi, kendisinin de, talebesiyle
uğraşırken, onlarla birlikte, ilerlemesi içindir. Bu inceliği iyi anlamalı ve
ömürde geri kalan birkaç günlük fırsatta, çalışarak, talebe ile birlikte,
nimete kavuşmalıdır. Yoksa, bu izni, büyüklük ve olgunluk alameti sanıp,
maksattan mahrum kalmamalıdır. (1/217)
Sohbette, ayrı bir grup gibi olmak, sanki ayrı bir yol tutmuş gibi davranmak,
şeyh gibi olmaya çalışmak, kendini ön planda tutmak uygun olmaz. Aksi takdirde
bu hâl, büyüklerin karşısında varlık iddia etmek, haddini bilmemek, onlarla
yarış etmek olur. Sohbeti düzenleyen kimse, hep kendi konuşmamalı, herkes
rahatça konuşabilmelidir. Oradakileri talebe gibi değil, arkadaşı olarak
görmelidir. Şeyh gibi davranmaktan çok sakınmalıdır.