Namazda tertip ne demektir?
Tertip sahibi olmak
CEVAP
Namazları sırasıyla kılmak demektir.
Bir günlük beş vakit farz namazla vitri kılarken ve bunları kaza ederken
tertibe riayet etmek, yani sıralarını gözetmek farzdır.
Sabah namazına uyanamayan, hutbe okunurken bile hatırlarsa, hemen bunu kaza
etmelidir. Bir namazı kılmadıkça ve bunu kaza etmedikçe, bundan sonraki beş
vakit namazı kılmak caiz olmaz. Hadis-i şerifte, (Bir namazı uykuda
geçiren veya unutan kimse, sonraki namazı cemaatle kılarken hatırlarsa, imamla
namazı bitirip, sonra önceki namazını kaza etsin! Bundan sonra, imamla
kıldığını tekrar kılsın!) buyuruldu. [Mesela öğle namazını kılmayı
unutup ikindi vakti girse, tertip sahibi kimsenin, önce öğleyi kaza etmesi
gerekir. Uyuyup öğle namazını kaçıran kimse de, önce öğleyi kaza ettikten sonra
ikindiyi kılar.]
Sabah namazına başlamadan veya namaz arasındayken, vitri kılmadığını hatırlayan
kimse, vitri kaza etmeden sabah namazını kılsa, kabul olmaz. Güneş doğmasına,
yalnız vitri kaza edecek kadar zaman kalmışsa, ancak bu hâlde sabah namazı
kabul olur. Demek ki, bir namaz vaktinin sonunda, kazayı da kılacak kadar zaman
kalmazsa, kazayı önce kılmak lüzumu affolur.
Vakit daraldı sanarak, vakit namazının farzını kılan, sonra daha zaman olduğunu
anlasa, kazayı ve sonra vaktin farzını tekrar kılar.
Vaktin namazına başlarken veya namaz içindeyken, kazası olduğunu unutursa,
namazdan sonra hatırlasa da, kıldığı namaz kabul olur, çünkü unutmak özürdür.
[Mesela sabah namazını kılarken vitri kılmadığını unutsa, namaz kıldıktan sonra
hatırlasa bile sabah namazı sahih olur. Eğer namaz içindeyken hatırlarsa, o
namaz sahih olmaz. Önce vitri kılması gerekir. Bir başka örnek: Sabahı
kılmadığını hatırladığı halde öğleyi kılarsa öğle sahih olmaz, fakat sabahı
kılmadığını unutarak öğleyi kılarsa sahih olur. Unutmak özür oluyor.]
Kazaya kalan namaz sayısının altı olması da, sırayla kılmayı affettiren bir
özürdür. Kılmadığı veya kılıp da kabul olmayan farz namaz sayısı altı olan bir
kimse, tertip sahibi olmaz. Kaza namazlarının birbiri arasında
ve bunlarla vakit namazları arasında sırayı gözetmesi lazım olmaz. Mesela bir
farzı kılmayan kimse, bunu hatırladığı halde, beş tane vakit namazı kılsa, bu
beşi kabul olmayacağı için, kılınmamış namaz sayısı altı olur. Vitir namazı,
burada hesaba katılmaz. Eskiden kazaya kalmış farzlar da hesaba katılır.
Namazlar arasında sırayı gözetmek lüzumunu gideren bir başka sebep, sırayla
kılmanın lazım olduğunu bilmemektir. Nass veya icma olmayan şeyi bilmemek
özürdür. Mesela, sabahı kılmayan, bunu hatırladığı halde, öğleyi kılsa, bu
kabul olmaz. Sonra, sabahı kaza edip, sonra ikindiyi kılsa, ikindi kabul olur,
çünkü kıldığı öğlenin kabul olduğunu sanmaktadır.
Beşten fazla kazaları olan, bunları kaza ederken, kılmadığı namaz sayısı
altıdan aşağıya inince, sırayı gözetmek lüzumu tekrar geri gelmez. Bunları da
sırasız kılabilir. Sonra eda ettiği namaz sayısı, kazaya kalanla birlikte altı
olunca, eda etmiş olduğu namazlar, tekrar kabul olur. Mesela, bir farzı veya
vitri kılmasa, sonra gelen namazları kılsa, bu namazlar kabul olmaz. Beşinci
namazı kılmadan, önce kılmamış olduğu namazı kaza ederse, kıldığı namazlar
nafile olmuş olur. Kazayı kılmadan önce kıldığı beşinci namazın vakti çıkarsa,
kazaya kalan ile kabul olmayan namaz sayısı altı olur. Bu halde, kılınan beş
namaz tekrar sahih olur.
Kıldığı beş namazın her birinde, kazası olduğunu hatırlamak lazımdır.
Birkaçında hatırlamadıysa, bunlar hesaba katılmaz. Sabah namazını kılmayan
kimse, sonra gelen namazları kılsa, ertesi gün güneş doğarken, kılmış olduğu
beş namazın hepsi kabul olur. (S. Ebediyye)
Sual: Tertip sahibi olmak ne demektir?
CEVAP
Tertip sahibi olmak demek, hiç namaz borcu olmamak veya en fazla beş vakit kaza
borcu olmak demektir. Daha fazla kaza borcu olursa, tertip sahibi olmaktan
çıkar. Kaza borçlarını ödeyen kimse de tertip sahibi olur. Tertip sahibi
olanın, beş vakit farzı ve vitri kılarken, sıralarını gözetmesi gerekir. Bir
namazı kılmadıkça, ondan sonraki beş namazı kılmak caiz olmaz; yani beş
vakitten az olan kaza namazını, vakit namazından önce kılmak şarttır. Hadis-i
şerifte, (Bir namazı uykuda geçiren veya unutan, sonraki namazı cemaat
ile kılarken hatırlarsa, imamla namazı bitirip, sonra önceki namazını kaza
etsin! Bundan sonra, imamla kıldığını tekrar kılsın)buyuruldu. (Dürr-ül-muhtar)
Bu tertibe, şu üç halde uymak gerekmez:
1- Unutmak,
2- Vaktin daralması,
3- Kaza namazlarının çok olması.
Bunlara birer misal verelim:
1- Unutmak: Öğle namazını kılmayı unutan, ikindi ezanı okunduktan
sonra hatırlasa, öğleyi kaza etmeden ikindiyi kılsa sahih olmaz. Fakat ikindi
namazını kıldıktan sonra, öğle namazını kılmayı unuttuğunu hatırlasa, unutmak
özür olduğu için, ikindi namazı sahih olur. Ondan sonra da öğleyi kaza eder.
Bir kimse, vitri kılmadan yatsa, sabah ezanı okunurken uyansa, önce vitri kaza
etmesi gerekir. Eğer, sabah namazını kıldıktan sonra vitri kılmadığını
hatırlarsa, sabah namazı sahih olmuş olur.
2- Vaktin daralması: Bir kimse, ikindi namazını kılmayı unutsa,
yatsıya dört rekat namaz kılacak kadar zaman kalsa, artık ikindiyi kaza etmeden
akşamı kılar. Daha sonra da ikindiyi kaza eder.
3- Kaza namazlarının çok olması: Altı vakit veya daha fazla kazası
olan kimse, bunları kaza etmeden de vakit namazlarını kılabilir. Bir kimse, bir
ay namaz kılmasa, sonra pişman olup, bu namazları kaza etmeden vakit
namazlarını kılmaya başlasa, bu arada bir vakit namazı mesela öğleyi kılmasa,
ekseri ulemaya göre, bu bir vakti kaza etmeden vakit namazlarını kılsa caiz
olur. (Halebi)
Sual: Tertip sahibi bir kimse, vitri gece kalkınca kılarım dese,
uyanınca sabah vakti girdiğini görse, nasıl olsa vitir kazaya kaldı diye, vitri
kılmayıp sabah namazını kılsa, sabah namazı sahih olur mu? Uyanınca güneşin
doğmasına üç rekat namaz kılacak kadar zaman kalsa ne yapması gerekir? Vitri mi
kılması gerekir, yoksa sabah namazının farzını mı?
CEVAP
Vitir eda ve kaza yönünden aynen farz namazlar gibidir. Yani tertip sahibi için
vitri kılmadan sabah namazının farzını kılmak sahih olmaz. Ancak unutarak veya
vakit darlığı sebebiyle olursa ancak o zaman caiz olur. Güneşin doğmasına üç
rekat namaz kılacak kadar zaman kalınca, sabahın farzı kılınır. Güneş doğduktan
50 dakika sonra veya öğleye 20 dakika kalıncaya kadar vitri kaza etmek şarttır.
Aksi takdirde, vitri kaza etmeden öğle namazını kılmak sahih olmaz.
Sual: Fıkıh kitaplarında, tertip sahibi kimsenin, unuttuğu bir farz
namazı kaza etmeden vaktin namazını kılsa sahih olmayacağı bildiriliyor. Peki
kazasını kılmadan vaktin farzını kılması sahih olmayınca, kazası varken sünnet
veya nafile kılması sahih olur mu?
CEVAP
Tertip sahibinin durumu ile tertip sahibi olmayanın durumu farklıdır. Tertip
sahibi olan, yani hiç namaz borcu olmayan kimse, unutarak veya başka dini bir
mazeretle, namazı kazaya kalsa, o namazını kaza etmeden vaktin namazını kılsa,
vaktin namazı sahih olmaz. Bu hususu bildiren üç hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bir kimse, unuttuğu bir farz namazı kaza etmeden vaktin namazını kılsa, o
namaz sahih olmaz.) [Dare Kutni, Kurtubi, İ. Süyuti]
(Bir namazı unutup da bir farz namazı kılarken onu hatırlayan, başladığı
namazı tamamladıktan sonra, unuttuğunu kılsın.)[Beyheki, Dare Kutni, İbni
Adiy]
(Kim bir farz namazı kılmayı unutsa, imamla başka bir namaza durmuşken
hatırlasa, o namazını imamla kılsın, namazını bitirince, unuttuğunu kaza etsin.
Sonra imamla kıldığını da iade etsin.) [Taberani, Hatib]
Kaza namazı borcundaki durum ise, bunlar bir özürle namazını kaçıranlar
içindir. Kasten terk edilmiş namazları var ise, onları kaza etmeden de vaktin
namazı sahih olur, ama sünnet ve nafileleri kabul olmaz. (Bey ve şira
risalesi, Nevadir-i fıkhıyye fi mezheb-il-hanefiyye)
Hazret-i Ali’nin naklettiği bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Farz namaz borcu olanın nâfile kılması, doğumu yaklaşmışken, çocuğunu
düşüren hâmileye benzer. Artık bu kadına, hâmile de, ana da denmez. Bu kimse de
böyle olup, farz namazlarını ödemedikçe, Allahü teâlâ, onun nâfile namazlarını
kabul etmez.) [Zahire-i Fıkh, Fütuh-ul-gayb m. 48] (Fıkıh kitaplarında
bütün sünnetlerin nafile namaz olduğu bildirilmiştir.)
Tertip sahibi
Sual: Yatsıyı kılmadan yatan tertip sahibi biri, uyuyakalsa, uyanınca
sabah namazını kılacak kadar zaman kaldığını görse, önce yatsıyı mı kılması
gerekir?
CEVAP
Vaktin dar olması, tertibi düşürür. Yani sadece sabah namazını kılar. (Hindiyye)
Tertip sahibi
Sual: Kazaya kalan namaz borcunu tam hesaplayamadığı için, tertip
sahibi olup olmadığını bilmeyen, nasıl hareket eder?
CEVAP
İhtiyaten tertip sahibi gibi hareket etmesi; yani bir namazı kazaya kalırsa,
sonraki vakti kılmadan önce, kazaya kalan namazını kaza etmesi iyi olur.
Tertip sahibi
Sual: Tertip sahibi olan bir kimse, imsak vaktinden önce kılmak
niyetiyle, vitri kılmadan yatsa, o vakitte kılamayıp sonra da unutsa, ertesi
gün yatsıyı kılmadan önce hatırına gelse, kıldığı sabah, öğle, ikindi ve akşam
namazlarını kaza etmesi gerekir mi?
CEVAP
Unuttuğu için kaza etmesi gerekmez. Unutmak özür olur. Vitri kılmadığını hatırladıktan
sonra, vitri kaza etmeden önce yatsıyı kılarsa, yatsı namazı sahih olmaz.
Tertip sahibinin namazı
Sual: Sabah namazını kılamayan, kaza etmeyi de unutan, kazaya kalan namaz
borcu da olmayan bir kimse, öğle namazını kılarken, sabah namazını kaza etmediğini
hatırlasa, kıldığı namaz bozulur mu?
Cevap: Tertip sahibi olan yani hiç kazaya kalan namaz borcu olmayan
bir kimsenin, unutarak veya uyuyarak kılamadığı namazı kaza etmeyi unutsa ve
sonraki vaktin namazını kılarken, bu namazı kaza etmediğini hatırlasa, o anda
kıldığı namazı bozulur.