Tesbih namazı nasıl kılınır? Kazası olan da kılabilir mi?
Tesbih namazı
CEVAP
Sevabı pek çok olan bir namazdır. Peygamber efendimiz amcası Hazret-i
Abbas’a, (Sana öğreteceğim şeyi yaptığın zaman, eski-yeni,
önceki-sonraki, gizli-açık, hataen veya kasten işlediğin bütün günahları Allahü
teâlâ affeder) buyurup tesbih namazının nasıl kılınacağını
bildirmiştir. (Ebu Davud)
Tesbih namazı, mekruh vakitlerin haricinde her zaman kılınabilir. Eğer gündüz
kılınırsa dört rekatta bir, gece kılınırsa iki rekatta bir selam vermek daha
iyi olur.
Haftada veya ayda bir veya hiç olmazsa ömürde bir defa olsun bu namazı kılmanın
iyi olacağı bildirilmiştir. Her rekatında 75 defa(Sübhânallahi velhamdülillâhi ve lâ ilâhe illallahü vallâhü
ekber)tesbihi okunarak kılınan dört rekatlı nafile bir namazdır.
[Fazla yer kaplamaması için, bu tesbih yukarıda siyah harfle kısa olarak yazılmıştır. Tesbih denilince
bu anlaşılmalıdır.]
Tesbih namazının kılınışı
Allah rızası için nafile namaza niyet edilir. Sübhanekeden sonra 15defa
yukarıda bildirilen Tesbih okunur.
Sonra “Vela havle vela kuvvete illa billahil aliyyil azim” denir,
sonra Euzü-Besmele çekilip Fatiha ile bir zammı sure okunur.
Sonra rükuya gitmeden tekrar 10 defa aynı Tesbih okunur.
Sonra “Vela havle vela kuvvete illa billahil aliyyil azim” denir.
Sonra rükuya varılır, rüku tesbihinden sonra 10 defa Tesbih
okunarak, rükudan, (Semiallahü limen hamideh) diyerek
doğrulduktan sonra ayakta iken aynı Tesbih 10 defa
daha okunur.
Tesbih bittikten sonra, (Rabbena lekel hamd) denir ve secdeye
varılır.
Secde tesbihinden sonra 10 defa Tesbih okunur.
Secdeden kalkılır, celsede 10 defa Tesbih okunur, ikinci
secdede de yine 10 defa Tesbih okunur. Toplamı 75 eder.
İkinci rekata kalkılınca, yine önce 15 defa Tesbih okunur,
sonra yine birinci rekattaki gibi hareket edilir, sonra kadeye varılır.
Tehıyyat ve salevatlar okunur.
3. ve 4. rekatlar da ilk iki rekat gibi kılınır.
Her rekatta 75 Tesbih okunmuş olur ki, toplamı 300 eder.
Secde-i sehv gerekirse, secdede bu Tesbih okunmaz.
Nafile bir namaz olduğundan kaza borcu olanın Tesbih namazı kabul olmaz.
Tesbih namazını cemaatle kılmak
Sual: (Tesbih namazı istisna olarak cemaatle kılınır) demek yanlış
değil midir?
CEVAP
Evet, yanlıştır. Muteber kitaplarda diyor ki:
Geceleyin nafile kılan kimse, imam olursa, aşikâre okur. Eğer başkalarına
duyurulursa, üçten fazla kişiyle kılınması mekruh olur. Üç kişiye kadar ve ilan
edilmemek şartıyla, cemaatle kılınınca mekruh olmaz. (Redd-ül-muhtar)
Teravih, küsuf ve istiska namazından başka, bütün nafile namazları başkalarına
haber vererek cemaatle kılmak mekruhtur. Eğer çağırılmadan, bir iki kişi nafile
kılana uysa, mekruh olmaz. Üç kişide ihtilaf vardır. Dört kişinin uyması ise,
ittifakla yani sözbirliğiyle mekruh olur. Bu durum Kâfi ve
diğer kitaplarda böyle zikredilmiştir. (Halebi-yi sagir)
Birbirini çağırarak, nafile bir namazı cemaatle kılmak mekruhtur. İmamdan başka
üç kişi olursa mekruh olmaz; fakat dört kişinin nafileyi cemaatle kılmaları,
esah olan kavle göre mekruhtur. Hulâsa’da da böyledir. (Fetava-i
Hindiyye)
Birbirine duyurarak cemaatle nafile namaz kılmak dört kişi olursa
mekruhtur. (Dürr-ül-muhtar)
Hanefi mezhebinde, Ramazan ayı dışında vacib olan vitir vacibi de cemaatle
kılmak, nafile kılmak gibi, mutlak surette mekruh olur. İmama uyanlar üç
kişiden fazla olurlarsa, cemaatle nafile kılmak mekruh olur, üç veya daha azsa
mekruh olmaz. (Mezahib-i Erbea)
Ravda-tül Fetâvâ’da diyor ki: Gece veya gündüz, nafile namazı cemaatle
kılmak mekruhtur. Teravih namazını bile yirmi rekatten fazla cemaatle kılmak
mekruhtur. Vitri de Ramazandan başka zamanda cemaatle kılmak mekruhtur. Mebsut’ta
diyor ki: Çağrılarak toplanıp cemaatle nafile namaz kılmak mekruhtur. Şemsül
Eimme, (Eğer biri imam üç kimseyle, cemaatle nafile namaz kılsalar
caizdir) demiştir.(Tergib-üs salat)
Teravih hariç, farzı hatırlatacağı için, nafile kılan imamın açıktan okuması
mekruhtur. (Nimet-i İslam)
Yazıklar olsun, binlerce yazıklar olsun! Birçok bid’atler meydana çıkarıldı.
Teheccüd namazını cemaatle kılıyorlar. Gece yarısı, bu namaz için uzaklardan
akın edip geliyorlar. Cemaatle kılıyorlar. Hâlbuki nafile namazları
cemaatle kılmak, tahrimen mekruhtur.Fıkıh âlimlerinden birkaçı, bunun
mekruh olması için duyurulması, ilan edilmesi şarttır demişlerse de, bunlar da,
nafile namazı caminin bir köşesinde ve en çok üç kişi cemaatle kılabilir,
demişlerdir. Üçten fazla kimsenin cemaatle kılması, sözbirliğiyle
mekruhtur. (Mektubat-ı Rabbani 1/131)
Sual: Tesbih namazını cemaatle kılmanın mekruh olduğunu biliyoruz.
Bir hile-i şer'iyye yaparak iki şekilde mubah hale getiriyoruz. Şöyle ki:
1- Cemaatle tesbih namazı kılmayı adıyoruz. Adayınca, adağımızı
yerine getirmek vacib olduğu için cemaatle kılıyoruz.
2- Cemaatle namaza duruyoruz, mekruh olduğu için namazı bozuyoruz.
Bozulan nafileyi iade etmek vacib olduğu için tekrar cemaatle kılıyoruz.
Bizim bu şekildeki namazımıza da mekruh diyenler oluyor. Bu bir hile-i
şer'iyyedir, niye mekruh olsun ki?
CEVAP
Sizinki hile-i şer'iyye değil, hile-i batıladır. Yani caiz olmayan
hiledir:
1- Cemaatle nafile namaz kılmak mekruhtur. Mekruh olan şey adanmaz.
Mesela namazın sünnetlerini ve vaciblerini yapmadan, iki rekât namaz kılmayı
adıyorum denmez. Eğer bu sene hamsi çok çıkarsa, on midyeyi bir fakire vermek
nezrim olsun diye adak yapılmaz; çünkü midye yenmez. Midye yemek, Hanefi'de
helal değildir.
Yanlışlık yapıp cemaatle namaz kılmak adanmışsa, yine cemaatsiz kılınması
gerekir. Yanlış bir iş, yanlış olarak düzeltilmez. Dine uygun düzeltmeye
çalışılır.
2- Namazı şer'i özürsüz bozmak haramdır. Bin rekât nafile namaz kılınsa,
tesbih namazı kılınsa bu günah affolmaz. Bir hadis-i şerifte,(Çok az bir
günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların [nâfile]ibadetleri
toplamından daha iyidir) buyuruluyor. Her günah, Allahü teâlâya isyan
olduğundan, büyüktür; fakat bazısı, bazısına göre küçük görünür. Bir küçük
günahı yapmamak bütün cihanın nafile ibadetlerinden daha sevabdır, çünkü nafile
ibadet yapmak farz değildir. Günahlardan kaçınmaksa farzdır. (Rıyad-un-nasıhin)
Dinde, önce haramdan kaçınmak esastır. Haram işleyerek, farz bile yapılmaz.
Farz ile haram bir araya gelince, yani farzı işlerken haram işlemek mecburiyeti
olunca, haram işlememek için farz tehir edilir. Üstünde çok necaset bulunan
kimse, avret yerini açmadan veya başka bir sebeple temizlemesi mümkün değilse,
başka elbisesi de yoksa o haliyle kılar, çıplak kılmaz. Hatta temizleme
imkânı olsa; ama yanında yabancılar varsa, temizlemeden namazını kılar; çünkü
başkalarının yanında avret yerini açmak yasak, necaseti temizlemek ise emirdir.
Emir ile yasak bir araya gelince, yasağa uyulur. Yani avret yeri açılmaz. Bir
emri yapmak, bir haramı işlemeye sebep olursa, haram işlememek için, o emir
terk edilir, yapılmaz.
Haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce geldiği gibi, mekruhtan kaçmak, sünneti
yapmaktan önce gelir. Haram işleyerek nafile namaz kılmaya çalışmak, kaş
yapayım derken göz çıkarmak olur.