Vitir Şafii’de sünnet, Hanefi’de nasıl vacib oluyor?
Vitir namazı vacibdir
CEVAP
İctihadla çıkarılan hükümler farklı olabilir. Farklı olması da rahmettir.
İctihad, ictihadı nakzetmez. Bir mezhepte helal olan bir şey, diğer mezhepte
haram olabilir. Ahirette, herkes, tâbi olduğu mezhebe göre muamele görecektir.
Mesela koç yumurtası yiyen Şafiilere bir şey sorulmadığı halde, Hanefiler
sorguya çekilecek, yasak edilen şeyi niçin yedikleri sorulacaktır.
Bu dünya işlerinde bile böyledir. Silah taşımak bazı ülkelerde serbest,
bazılarında yasaktır. Herkes kendi kanununa göre sorguya çekilir.
Vitir namazı hakkında çeşitli hadis-i şerifler vardır. İkisi şöyle:
(Vitir haktır. Vitri kılmayan bizden değildir.) [Ebu Davud]
(Vitir namazı bana farz, size nafiledir.) [Deylemi]
Şafii, Maliki ve Hanbeli âlimleri de, vitrin sünnet olduğu hükmünü
çıkarmışlardır. Sünnet nafile demektir.
Hadis kitaplarından hüküm çıkarmak, ancak müctehid âlimlerin işidir. Son
hadis-i şerifi okuyan bir Hanefi, vitrin nafile olduğunu zanneder. Onun için
sık sık izah ettiğimiz gibi, hadis-i şeriflerden hüküm çıkarmaktan sakınmak
gerekir.
Hanefi âlimleri, buna ve başka delillere dayanarak vitrin vacib olduğunu
bildirmişlerdir.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyurdu ki:
(Hadis-i şeriflerle amel etmek, bize caiz olmaz. Mezhebimizin hükmüne aykırı
gibi görülen hadis-i şerifler, âlimlerin sözlerini reddetmek için delil ve
senet olamaz. Bir Hanefinin, imam arkasında Fatiha okuması mezhepten çıkmaktır,
ilhaddır.) [Müjdeci m. 312, Mebde ve Mead 31]
M. Hadimi hazretleri buyuruyor ki:
(Dindeki dört delil, müctehidler içindir. Bizim için delil, mezhebimizin
bildirdiği hükümdür. Çünkü bizler, âyet ve hadisten hüküm çıkaramayız. Mezhebin
bir hükmü, âyete, hadise uymuyor gibi görünse de yanlış değildir. Çünkü âyet ve
hadis ictihad isteyebilir, başka bir âyet veya hadisle değişmiş olabilir veya
bilmediğimiz bir tevili vardır.) [Berika s. 94]
Sual: Vitri gece yarısından sonra kılmak istediğimizde, uyanamayıp
kazaya kalırsa, sabah yatsıyı da kaza etmek lazım mı?
CEVAP
Vitir müstakil namazdır. Gece yarısından sonra kılmak iyidir. Vitir kılınmazsa
yatsıyı kaza etmek gerekmez. Vitri kaza etmek gerekir. Gece yarısı
kalkamayanların vitri de yatsıyla beraber kılıp yatmaları gerekir.
Sual: Vitir namazının kazası kılınır mı?
CEVAP
Evet kaza edilir, çünkü vacibdir.
Sual: Vitir namazında 4. rekata kalkarsak 5'e mi tamamlamamız
gerekir?
CEVAP
Secdeden önce hatırlarsak, oturur secde-i sehv yaparız. Dördüncü rekatın
secdelerini de yapınca hatırlarsak, o zaman bir rekat daha kılıp beşe
tamamlarız. Ancak üçüncü rekatta oturmuş olmamız şarttır. Oturulmamışsa, dört
rekat bitince selam veririz. Hepsi nafile olur, vitri yeniden kılarız.
Sual: Vitri kılarken, üçüncü rekatta zammı sureden sonra Kunut
duaları için ayakta tekbir getirirken, elleri kulaklara değdirip öyle mi
tekbire başlayıp bağlarken bitirmeli?
CEVAP
İftitah tekbiri gibi yapmalı. Yani Al.. derken kulaklara değmeli, ekber denince
bağlanmış olmalı. Başka türlü de yapılsa caiz olur.
Sual: Vitri kılarken, Kevser, Felak ve Nas surelerini okumak uygun
mu? (Kevser 3 âyet, Nas 6 âyet olduğu için soruyorum.)
CEVAP
Kevser’den sonra Nas okunsa mekruh olur. Kevser’den sonra Felak okunduğu için
uygundur. Nas Felak’tan sonra okunuyor, üç âyet değil, bir âyet fazla olduğu
için mahzuru olmaz
Sual: Farz namazlarda kıyam farzdır. Vitirde de kıyam [ayakta
durmak] farz mıdır?
CEVAP
Evet farzdır. (Sirac-ül-vehhac)
Sual: Vitirde Kunuttan önce tekbir alırken, eller aşağı salmadan mı
kaldırılır?
CEVAP
Evet.
Sual: Vitir kazası olan da, sünnet kılamaz mı?
CEVAP
Hayır.
Sual: Vitir namazının niyetini yaparken, yatsı namazının vitir
namazı mı, vaktin vacibi mi demek lazım?
CEVAP
Vitir müstakil bir namazdır, gece namazıdır. Sadece vitir veya vitir vacib diye
niyet edilir.
Sual: Kunut duası vacib mi, sünnet mi?
CEVAP
İki Kunut duasını okumak vacibtir. (Tam İlmihâl)
Sual: Kunut duasını bilmeyen ne okur?
CEVAP
Kunut duasını bilmeyen kimse öğrenene kadar, üç kere istigfar okur.
Mesela, (Allahümmağfirli) der. Yahut bir kere (Rabbenâ
âtinâ...)âyetini sonuna kadar okur.
Sual: Kunut okumayı unutan, rükuya eğilirken geri dönebilir mi?
CEVAP
Tamamen eğilmeyince geriye dönülür.
Kunut okumayı unutmak
Sual: Rükûda kunut dualarını okumadığını anlayan kimse, ne yapar?
Dönüp kunutları okuması gerekir mi?
CEVAP
Rükûda kunut dualarını okumadığını hatırlayan kimse, artık geri dönmez, namazın
sonunda secde-i sehv yapar; ama zamm-ı sureyi okumadığını hatırlarsa geri
döner. Zamm-ı sureyi okur ve rükû yapar. Önceki yaptığı rükû geçersiz sayılır.
Rükû etmeyip secdeye giderse, namazı bozulur; çünkü kıraatten sonra rükûa
gitmek farzdır.
Vitir, Ramazan ayında imamla kılınırken, imam, unuttuğu kunutları okumak için
geri dönüp kunutları okurken, başka biri imama uysa, bu rekâta yetişmiş
sayılmaz; çünkü rükûu kaçırmıştır.
Sual: Yatsıyı kıldıktan sonra vitri başka elbise ile kılan, yatsıyı
kıldığı elbisenin necis olduğunu görse, vitri de iade eder mi?
CEVAP
Evet. Çünkü vitrin vakti, yatsı namazından sonra başlar, sabaha kadar devam
eder.
Ancak, (Necasetli elbiseyle kıldığım yatsı namazını Mâlikî mezhebine göre
kıldım) diye niyet ederse, iki namazı da iade etmesi gerekmez. Çünkü Mâlikî’de
necis elbise namaza mani değildir. Kasıt olmadığı için Mâlikî’yi taklit etmekte
mahzur olmaz.
Sual: Vitri kılarken, son rekâtta zamm-ı sureyi okumayı unutup,
kunut tekbiri alan kimse, kunut dualarını okurken hatırlarsa, ne yapması
gerekir?
CEVAP
Unutulan zamm-ı sureyi okur, sonra tekrar kunut tekbiri alıp kunut dualarını
okur. Vacib olan zammı sureyi geciktirdiği için secde-i sehv de gerekir.
Sual: Ramazan ayında, bir kimse, imamla beraber vitir kılarken,
henüz kunutu bitirmeden, imam rükûa varmış olsa, o kimse ne yapar?
CEVAP
Kunut okumayı bırakıp imama tabi olur. Onunla rükûa eğilir. (F.
Hindiyye)
İmamla vitir kılarken
Sual: Ramazanda, vitrin üçüncü rekâtının rükûunda imama yetişen
kimse, namazının kalan kısmını kendi kılarken Kunut okur mu?
CEVAP
Üçüncü rekâtı imamla kılmış sayıldığı için, artık Kunut okumaz. İmama daha
sonra yetişirse okuması gerekir. Yani vitri baştan kılıyor gibi kılar. (Hindiyye)
Kunut duaları
Sual: Kunut dualarının ikisini de mi okumak vacibdir?
CEVAP
İki Kunut duasını okumak vacibtir. (Tam İlmihâl)
<br
Sual: Ramazanda imamla vitri kılarken, vacib olan kunut dualarının
biri yetişmezse, imamla rükua gidilince, vacibi terk edilmiş olur mu? Yani
kunut okumak imamla kılarken de vacib midir?
CEVAP
Kunut duası, imama uyan için, vacib değil sünnettir. (Redd-ül-muhtar)
Vitri cemaatle kılarken
Sual: Ramazanda vitre ikinci rekâtta yetişen kimse, imam selam
verdikten sonra kalkınca, kunut dualarını tekrar okuması gerekir mi?
CEVAP
Hayır, tekrar kunut dualarını okumaz.
Vitirde aynı sûreleri okumak
Sual: Vitir namazında Asr, Kevser ve İhlâs’ı devamlı okumak mekruh
olur mu?
CEVAP
Vacib olan Vitir namazı, sûre okuma yönünden nâfile gibidir. Yani nâfilelerde
olduğu gibi, vitirde de hep, Asr, Kevser ve İhlas sûrelerini
okumak mekruh olmaz. Nâfile namazların aynı rekâtlarında aynı sûreleri okumak
mekruh değildir.
Vitri önce kılmak
Sual: Yatsının sünnetini kıldıktan sonra, unutup farzı kılmadan vitri
kıldım. Sonra yatsının farzını kıldım. Kıldığım vitri iade etmem gerekir miydi?
CEVAP
Vitri, kasten yatsının farzından önce, kılmak sahih olmaz, ama unutarak
kılınınca, vitri iade etmek gerekmez. Unutmak burada özür oluyor. (Mecmua-i
Zühdiyye)
Vitirde aynı sûreyi okumak
Sual: Vitir namazında Asr, Kevser ve İhlâs’ı
devamlı okumak mekruh olur mu?
CEVAP
Vacib olan Vitir namazı, sûre okuma yönünden nâfile gibidir. (Nimet-i
İslam)
Yani nâfilelerde olduğu gibi, Vitirde de hep, Asr, Kevser ve İhlassûrelerini
okumak mekruh olmaz. (Tergib-üs-salat)
Nâfile namazların bir rekâtında aynı sûreyi tekrar okumak ve bir sûreyi iki
rekâtta tekrar etmek mekruh değildir. (Halebî)
Vitirde birinci rekâtta A’lâ, ikinci rekâtta Kâfirun ve
üçüncü rekâtta İhlas okumak mekruh olmaz. Çünkü Peygamber
efendimiz, "sallallahü aleyhi ve sellem" Vitir namazını bu şekilde de
kılmıştır. (Halebî)
Vitir kılarken
Sual: Vitirde sırayla Felak, Nas, Fil sûresini okumak
mekruh mu?
CEVAP
Felak ve Nas’tan sonra Fil sûresi
okunursa, geriye dönüldüğü için mekruh olur. (Hindiyye, Redd-ül muhtar)</br
Sual: Ramazan ayında olduğu gibi, vitir namazı diğer
zamanlarda da cemaatle kılınabilir mi?
Cevap: Vitir namazı, yalnız Ramazan ayında cemaat ile kılınır. Başka
zamanlarda yalnız kılınır.