Zekât ve hile
Zekât ve hile
Sual: Bazı kimseler, hile ile zekâtı ortadan
kaldırmak istiyorlar. Aynen iskat ve devirde olduğu gibi, zengin, zekâtını
götürüyor, fakire veriyor. Fakir de "aldım kabul ettim" diyor. Sonra
zengine veriyor. Bu âdet halini almıştır. Zenginler, zekât verirken, fakirin
bunu iade edeceğini biliyor. Fakir de âdet olduğunu bildiği için, geri vermek
üzere kabul ediyor. Zekât ile devri birbirine karıştırıyorlar. Böyle hile ile
zekât vermek sahih midir?
CEVAP
Hiçbir anlaşma ve hile olmadan, bir zengin, fakire zekât verse, fakir de,
aldığı zekâtı zengine hediye etse, zekât verilmiş olur. Herkes malını istediği
kimseye hediye edebilir.
Hizmetçi Berire, kendisine zekât olarak verilen malı, Hazret-i Âişe validemize
hediye etmişti. O da, zekât malı olduğu için, Resulullah efendimize vermek
istemeyince, Peygamber efendimiz, (Bu, Berire için zekâttır. Onun bize
verdiği hediye olur) buyurdu. Fakir aldığı zekâtı, zengine hediye
edebilir. Zenginin bunu alması helal olur. Çünkü fakir kendi mülkünden
vermiştir. (Eşi'at-ül lemeât)
Zekât vermemek için hile-i bâtıla yapmak zulüm olur. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki:
(Zenginlerin zekâtı fakirlere kâfi gelmeseydi, Allahü teâlâ onlara ayrıca
nafaka verirdi. Aç kalan fakir varsa, zenginlerin zulmü yüzündendir.) [El-Askeri]
Sual: Zekâtımı altın olarak bir fakire veriyorum. Verdiğim zekâtı
fakir bana hediye ediyor. Zekât kadar parayı yine hayır işlerinde sarf
ediyorum. Bu her sene böyle devam ediyor. Başka fakire versem, verdiğim zekâtı
bana hediye etmez, bu ise hediye ediyor diye, hep aynı fakire zekât veriyorum.
O da bana hediye ediyor. Böyle verilen zekât sahih olur mu?
CEVAP
Fıkıh kitaplarında, (Bir zengin bir fakire zekâtını verse, fakir de, o
zekâtı aynı zengine hediye etse, zekât verilmiş olur) buyuruluyor. (Redd-ül
muhtar)
Ancak, bu âdet haline getirilirse, işin içine hile girmiş olur. Siz, bu fakir
bana zekatı hediye eder diye zekât veriyorsunuz. Fakir de, (Zengin, zekâtının
hediye edilmesini bekliyor. Hediye etmezsem ayıp olur) düşüncesiyle geri
veriyor. Dürr-ül-muhtar’da, (Âdet haline gelen hediyeler, şart
edilen ücret gibidir) buyuruluyor. Bu bakımdan böyle hileli işlerden uzak
durmalıdır.
Sual: Kocam çok fakirdir, ama ben nisaba malikim. Zekât vermemek
için bileziklerimin yarısını kızıma hediye etsem günah olur mu?
CEVAP
Farz olduktan sonra zekât vermemek için, hile yapmak haram olur. Farz olmadan
önce yapılan hile, imam-ı Muhammed’e göre mekruhtur. İmam-ı Ebu Yusuf’a göre
mekruh değildir. Fetva imam-ı Muhammed’e göredir. İmam-ı a’zama göre, kadın
kocasına zekât veremez. Fakat sizin gibi fakir, fakat dinen zengin olan bir
kadının, imam-ı a’zama göre caiz değilse de, zekâtını imameynin kavline uyarak
fakir kocasına vermesi caiz olur. Bunun için hileye başvurmadan zekâtınızı
beyinize verebilirsiniz.
Zekât verirken
Sual: 70 lira zekât vermem gerekiyordu. Bir fakire 140 lira değerinde
bir altın verdim. Sonra bu altını bana 70 liraya satar mısın dedim, sattı.
Zekâtım sahih oldu mu?
CEVAP
Altını fakire vermekle zekâtınız sahih oldu; ama 140 lira değerindeki
altını ondan 70 liraya satın almak mekruh olur. Fakir bana zekât verdi diye
utancından ucuza satmıştır. Böyle yapmak yanlıştır. Durumu olduğu gibi fakire
bildirip, mekruh işlemekten kurtulmak gerekirdi. Yani benim 70 lira zekât
vermem gerekiyor. Ancak elimde 70 lira değerinde altın yok. 140 lira değerinde
var. Size bu altının yarısını zekât olarak verdim demek gerekirdi. Sonra o
altının yarısını bana 70 liraya satar mısın denirdi. Satarsa altının yarısı
zaten sizindi, diğer yarısını da rayiç fiyattan almış olurdunuz.
Sual: 50 lira zekât vermem gerekiyordu. Bir fakir arkadaşımda
140 lira değerinde bir altın vardı. Bu altını bana 50 liraya satar mısın
sana zekât vereceğim dedim.O da 140 lira değerindeki altını 50 liraya sattı.
Ben de ona altını zekât olarak verdim. Zekâtım sahih oldu mu?
CEVAP
Zekât sahih oldu. Ancak fakir normalde 140 lira değerindeki altını 50
liraya satmaz. (Zekâtı bana verecek) diye ucuza sattı. Böyle ucuza satın
alınması mekruh olur. Bunun gibi, fakire 140 lira değerinde bir altın
verip, mesela 100 liraya geri almak da aynı şekilde mekruhtur. Halbuki zekât
işi olmasa idi, insan malını, altınını en ucuz fiyata satabilirdi. Hatta para
almadan hediye bile edebilirdi.
Zekâtta hile
Sual: Bazı kimseler, zekât vereceği zaman bir fakire, (Benim zekât
borcum var. Gel, seninle devir yapalım) diyorlar. Fakire zekât olarak altın
veriyorlar, fakir mecburen altınları geri hediye ediyor. Böyle zekât vermek
sahih midir?
CEVAP
Altınla zekât verilmişse, geri almak caiz olmaz. Devir, kâğıt parayla
verebilmek için bir kolaylıktır. Yoksa zekâtı ortadan kaldırmak için değildir.
Genelde hiçbir fakir, devir yapalım diyen zengine, (Senin vereceğin altınları
sana geri hediye etmem, o altınlar benim olur) diyemez, bundan çekinir. Eğer
fakir, altınları vermese, zenginin, (Seni devir yapacağız diye çağırdım, ver
altınları) demesine fırsat bırakmamak için pazarlıklı devir yapmamalı!
Devir, zekâtı dinin emrine uygun olarak vermek için yapılır. Kâğıt parayla
zekât verebilmek için, pazarlıksız olarak fakirle devir yapmak caiz olur. Daha
önce mesele anlatılır. (Para fakirindir. Kendi rızasıyla altını geri hediye
ederse, ben de bunun bedelini kâğıt para olarak veririm, böylece zekât dine
uygun verilmiş olur. Fakir, parayı hediye etmeye mecbur değildir) demeli. Devir
yaparken, altını verdiğimiz fakir, paranın kendisinin olduğunu kesin olarak
bilmeli ve gönül rızasıyla zengine hediye etmeli. Zengin de, altın miktarı parayı
bir veya birkaç fakire vermeli. Böyle yapılırsa dine uygun şekilde zekât
verilmiş olur.