(Âdem ve Havva ilk insan değildir. Biz, başka mahlûklardan türedik) diyenler çıkıyor. Bu sözün ilmi bir değeri var mıdır?
İlk insan ve ilk Peygamber
CEVAP
Bu söz; akılla, mantıkla, ilimle bağdaşmaz. Herkes Hazret-i Âdem’in
neslinden gelmiştir. Kur’an-ı kerimde, Allahü teâlâ, insanlara hitap ederken, (Ya
beni Âdem’e = Ey Âdemoğulları) buyuruyor. [Araf 26, 27, 31, 35, Yasin
60]
Bu husustaki âyet-i kerime mealleri şöyledir:
(Rabbin, "Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım" dediği
zaman, melekler, “Yeryüzünde fesat çıkaracak, kan dökecek kimseler
mi yaratacaksın?" dediler. “Ben sizin bilmediklerinizi
bilirim”buyurdu. Âdem’e bütün eşyaların isimlerini [neye yaradıklarını,
ilmini, sanatını] öğretti, sonra meleklere, “Siz de biliyorsanız
söyleyin”buyurdu. Melekler, “Senin bize öğrettiklerinden başka bizim
bilgimiz yoktur”dediler. Âdem’e, “Her şeyin ismini [ne işe
yaradığını] söyle buyurdu. Âdem de, hepsini söyleyince, Rabbin, “Ben
göklerde ve yerde, görülmeyen, gizli açık her şeyi bilirim demedim mi”
buyurdu.) [Bekara 30-33]
(Sizi bir tek nefisten, candan [Âdem aleyhisselamdan], ondan
da eşini [Havva validemizi] yaratan Allah’tır.) [Araf
189, Zümer 6]
İnsanlar bir kişiden, Hazret-i Âdem’den yaratılmıştır. (Nisa 1, Enam 98)
İlk insan topraktan, nesli nutfeden yaratıldı. (Fatır 11, Hac 5, Kehf 37,Mümin 67)
Hadis-i şeriflerde de buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, Âdem aleyhisselamı yeryüzünün her tarafından alınan
topraklardan yarattı. Bu sebeple neslinden, siyah, beyaz, esmer, kırmızı renkte
olanlar olduğu gibi, bu renkler arasında bulunanlar da oldu. Kimi yumuşak, kimi
sert, kimi de temiz oldu.)[Ebu Davud]
(Allahü teâlâ, Âdem aleyhisselamı yarattıktan sonra, “Git şu meleklere selam
ver. İşte senin ve neslinin selamlaşması böyle olacaktır” buyurdu.) [Buhari]
(Allahü teâlâ, Cehennemdeki azabı en hafif olana "Dünyadaki her şey senin
olsaydı, Cehennemden kurtulmak için onları feda eder miydin?" buyurur. O
da "Evet" der. "Sen Âdem’in sulbünde iken, çok az şey istedim,
şirk etme dedim. Ama sen şirk ettin” buyurur.) [Hâkim]
(Hazret-i Âdem’e kadar olan soyumda, zina eden hiç kimse yoktur. Hepsi
temizdir.) [İbni Sa’d]
(Hazret-i Âdem’den babama kadar hep nikâhlı ana-babadan geldim.) [Deylemi]
(Yecüc ve Mecüc de, Âdem aleyhisselamın neslindendir.)[Beyheki]
(Hepiniz Âdem aleyhisselamın çocuklarısınız.) [Bezzar]
Bu delillerden sonra, (Biz Âdem’den değil, maymundan, başka mahlûktan geldik)
diyerek insanlığı hazmedemeyene, gözü hayvanlıkta olana, kim, ne anlatabilir
ki?
Sual: Âdem, İdris ve Şit aleyhimüsselamın peygamberliklerinde şüphe
var mı?
CEVAP
Hayır yoktur. İdris aleyhisselam, Şit aleyhisselamın torunlarındandır.
Hazret-i Şit, Hazret-i Âdem’in oğludur. Şit aleyhisselamın Peygamber olduğu
hadis-i şerifle bildirilmiştir. Diğer ikisinin Kur’an-ı kerimde Peygamber
olarak isimleri geçmektedir. Bunları inkâr, Kur’an-ı kerimi inkâr olur.
Kur’an-ı kerim tevili imkansız bir şekilde şöyle bildiriyor:
(İdris de sadık [özü sözü doğru] bir nebi idi.) [Meryem
56]
Her âyeti inkâr gibi, bu âyeti de inkâr küfürdür. Hazret-i İdris’in Peygamber
olduğu hadis-i şerif ile de sabittir. Bu husustaki iki hadis-i şerif
meali:
(Miracta, ikinci göğe vardık. Cibril, bekçisine “Kapıyı aç” dedi. Melek Ona
dünya semasının bekçisininkine benzer sorular sordu. Hazret-i İdris’e
uğradığımda bana şöyle dedi: “Merhaba ey salih Peygamber ve salih kardeş.” Ben
“Bu kim?” diye sordum. Cebrail, “Bu İdris Peygamberdir” dedi.) [Buhari,
Müslim, İ. Ahmed]
(Resullerin ilki Âdem, sonuncusu ise Muhammed’dir. İsrail oğullarının
nebilerinin ilki Musa ve sonuncusu İsa’dır. Kalem ile yazan ilk Peygamber ise
İdris’tir.) [Hakim-i Tirmizi]
Âdem aleyhisselamın ilk insan ve ilk Peygamber olduğu da bütün kitaplarda yazılıdır.
Kur’an-ı kerimde de mealen buyuruluyor ki:
(İşte bunlar, Allah’ın kendilerine nimetler verdiği Peygamberlerden Âdem’in
soyundan, Nuh ile birlikte [gemide]taşıdıklarımızdan, İbrahim ve
İsrail’in soyundan, doğruya ulaştırdığımız ve seçkin kıldığımız
kimselerdendir.) [Meryem 58]
Âdem aleyhisselamın ilk Peygamber olduğunu bildiren bir hadis-i şerif de
şöyledir:
(Peygamberlerin ilki Âdem aleyhisselamdır.) [Taberani]
İmam-ı a’zam hazretleri de buyuruyor ki:
Peygamberlerin ilki Âdem aleyhisselam, sonuncusu Muhammed
aleyhisselamdır. (Fıkh-ı ekber)
Hazret-i Âdem’in üstünlüğü
Sual: İki âyet meali şöyledir:
(Nebilerden [Yalnız Allah’a kulluk ve ümmetlerini buna davet
edeceklerine dair] söz almıştık. Senden, Nuh, İbrahim, Musa ve Meryem
oğlu İsa'dan misak [sözüne sâdık olan o resullerden, ahitlerinde
duracaklarına dair sağlam söz] aldık.) [Ahzab 7]
(O, Dîni doğru tutun [Allah’ı bir tanıyın, ona itaat edin,
peygamberlerine, kitaplarına, âhiret gününe inanın, mümin ve Müslüman
olun], ayrılığa düşmeyin diye dinden [iman esaslarından]Nuh’a
emrettiğini sana da [senin ümmetine de] din olarak emretti.
İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya vahyedilenleri, sizin için de din kıldı.) [Şura
13]
Bu âyetler, bu beş peygambere gelen dinin aynı olduğunu ve ülülazm
peygamberlerin beş olduğunu, Hazret-i Âdem’in ülülazm peygamber olmadığını
göstermiyor mu?
CEVAP
Hayır. Sadece iki âyet alınmaz. Bir âyet, başka âyetlerle açıklanabilir. Bu
âyetler, her peygamberin getirdiği dinin, iman esasları yönünden aynı olduğunu
gösteriyor. Yani, diğer dinler kötü insanlar tarafından bozulmadan önce
Âmentü’nün esasları bütün dinlerde aynı idi. Seçilmişlerden olan Hazret-i Âdem
ile ilgili iki âyet-i kerime meali:
(Âdem’e bütün isimleri öğretti, sonra eşyayı meleklere gösterdi. “Eğer
sözünüzde samimi iseniz bunların isimlerini bana söyleyin” dedi.) [Bekara
31]
(Sizi yarattık, sonra şekil verdik, sonra meleklere, “Âdem’e secde edin”
dedik; İblis’ten başka hepsi secde etti, o secde edenlerden olmadı.) [Araf
11]
Bu âyetlerde, Hazret-i Âdem’in âlemlere tercih edilenler arasında,
meleklerden daha üstün olduğu, Meleklerin kendisine secde ettiği ve eşyanın
mahiyetini bildiği açıklanıyor. Kur’an-ı kerimde, Peygamber gönderilmeyen kavme
azap yapılmayacağı ve Hazret-i Âdem’in oğlu Kabil’in cehennemlik olduğu
bildiriliyor. Bu âyetler de Hazret-i Âdem’in peygamber olduğunu göstermektedir.
Hazret-i Âdem ile ilgili birkaç hadis-i şerif meali:
(Âdem, Allahü teâlâ ile konuşan bir nebidir.) [Hâkim, Beyheki]
(Allahü teâlâ, Âdem’i kudret eliyle Cuma günü yaratıp ruhundan nefhetti.) [Müslim]
(Allahü teâlânın indinde günlerin seyyidi Cumadır, kurban ve Ramazan bayramı
gününden de kıymetlidir. Cuma gününün beş hasletinden biri; Allah, Âdem’i Cuma
günü yarattı. Dünyaya o gün indirildi, o gün vefat etti.) [Buhari, İ.
Ahmed]
(Musa, “Ya Rabbi, Âdem sana nasıl şükretti?” dedi. Allahü teâlâ buyurdu ki:
“Başına gelenin benden olduğunu bildi. Bu onun şükrü oldu.”) [Hakîm-i
Tirmizi]
(Allahü teâlâ Âdem’e her şeyin sanatını öğretti. Cennet meyvelerinden ona
rızk verdi. Dünya meyveleri bozulur, Cennet meyveleri bozulmaz.) [Taberani]
(Her gün üç kere, “Selâvatullahi alâ Âdeme” diyenin bütün günahları
affolur ve Cennette Âdem aleyhisselama arkadaş olur.)[Deylemi]
(Âdem ile Musa Rableri nezdinde münazara etti, Âdem Musa’ya galip geldi.) [Buhari,
Müslim]
Hazret-i Âdem ülülazm bir peygamberdir. (İtikadname, Ahlak-i
alai)
İlk peygamberi inkâr
Sual: Bazıları Hazret-i Âdem’in ilk peygamber olduğunu inkâr
ediyorlar. Oğlu Kabil’in cehennemlik olması, Hazret-i Âdem’in ilk Resul
olduğunun başka bir delili değil midir?
CEVAP
Elbette öyledir. Allah’ın emrini kabul etmeyen Kabil’in, cehennemlik
olması, babasının peygamber olduğunu göstermektedir. Çünkü Allahü teâlâ bir
peygamber gönderip, dinini bildirmeden insanları mesul tutup, yaptıklarından
dolayı cehenneme atmaz. Bir âyet meali:
(Biz, [helal ve haramları bildiren] bir resul göndermeden önce
azap etmeyiz.) [İsra 15]
Hazret-i Âdem gibi, İdris aleyhisselamın da peygamberliğini inkâr edenler var.
Hazret-i İdris, Şit peygamberin torunlarından, kendisine 30 suhuf indirilen bir
peygamberdir:
(İdris de sadık [özü sözü doğru] bir nebi idi.) [Meryem
56]
Üç hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Miracda, ikinci gökte iken Cebrail, “Bu İdris Peygamberdir” dedi.) [Buhari,
Müslim]
(Resullerin ilki Âdem, sonuncusu Muhammed’dir. Kalemle yazan ilk nebi
İdris’tir.) [Hakîm]
(Nebilerin ilki Âdem aleyhisselamdır.) [Taberani]
Hazret-i Âdem, ilk peygamberdir. İki âyet meali:
(Allah birbirinden gelme bir nesil olarak Âdem’i, Nuh’u, İbrahim ailesi ile
İmran ailesini [peygamber] seçip âlemlere üstün kıldı.)[Al-i
İmran 33]
(İşte bunlar, Allah’ın kendilerine nimetler verdiği nebilerden Âdem’in
soyundan, Nuh ile birlikte [gemide] taşıdıklarımızdan, İbrahim
ve İsrail’in soyundan, doğruya ulaştırdığımız ve seçkin kıldığımız
kimselerdendir.) [Meryem 58]
Resullerin ilki Âdem, sonuncusu Muhammed’dir [aleyhimesselam] (İmam-ı
a’zam - Fıkh-ı ekber)
Kabil’in katil olması
Sual: Hazret-i Âdem’in oğlu Kabil, niçin, kardeşi Habil’i öldürdü?
CEVAP
Hazret-i Havva bir kız, bir erkek doğururdu. Kabil ile doğan kız [Eklima]
çok güzeldi. Kabil bu kardeşi ile evlenmek istedi. Hazret-i Âdem, (Allah’ın emri
böyle. Sen kardeşin Eklima ile evlenemezsin. Eğer bana inanmazsan, Habil ile
Allah’a birer kurban kesin, hanginizin kurbanı kabul olursa Eklima ile o
evlenir.) dedi.
Sürü sahibi Habil, bir koç, çiftçi olan Kabil de, bir demet buğday başağı
ortaya koydu. Kabul olan kurbanı gökten bir ateş inip yakardı. Gökten inen
ateş, Habil’in kurbanını yaktı. Başak demetine bir şey olmadı. Kabil, buna
kızıp, Habil’i öldürdü.
Bu olay Kur’an-ı kerimde mealen şöyle bildiriliyor:
(Onlara, Âdem’in iki oğlunun gerçek olan haberini anlat: Hani birer kurban
takdim etmişlerdi de, birinden kabul edilmiş, diğerinden ise kabul edilmemişti. [Kurbanı
kabul edilmeyen Kabil, kıskançlık yüzünden, kardeşi Habil’e], “Andolsun
seni öldüreceğim” dedi. Diğeri de dedi ki: “Allah ancak takvâ sahiplerinden
kabul eder. Andolsun ki sen, öldürmek için bana elini uzatsan da ben öldürmek
için sana el uzatacak değilim. Ben, âlemlerin Rabbi olan Allah‘tan korkarım.
Sen, hem benim günahımı hem de [beni öldürmek, Allahü teâlâya ve
babamıza isyan ederek işlediğin] kendi günahını yüklenip ateşe
atılacaklardan olursun, zalimlerin cezası işte budur.” Bunun üzerine,
[Kabil, bir insan nasıl öldürülür bilmiyordu, ilk insan öldürülecekti. İblisin,
bir kuşun başına taş vurarak öldürdüğünü görüp] nefsine uyup kardeşini [başına
taş ile]öldürerek, hüsrana [cehenneme giderek büyük zarara] uğrayanlardan
oldu. [Kabil, ölünün gömüleceğini bilmiyordu.] Allah,
kardeşinin ölüsünü nasıl gömeceğini göstermek üzere, ona [ölü kargayı
gömmek için] yeri eşeleyen bir karga gönderdi. [Kabil]“Bana
yazıklar olsun! Kardeşimin ölüsünü gömmek için bu karga kadar olmaktan aciz
kaldım” dedi.) [Maide 27-31]
Eski devirler
Sual: Eski devirdeki insanlara ne olmuş? Dinozorlar gibi güçlü ve
dayanıklı hayvanların bile kurtulamadığı buzul çağından kurtulup nasıl
nesillerini devam ettirmişler?
CEVAP
Herkes Âdem aleyhisselamdan geldiğine göre, demek ki kurtulup gelmiştir.
Allah için bu zor değildir. Yoktan var eden, var olanı koruyamaz mı?
Korkunç kertenkele anlamına gelen dinozorlar hakkında kesin
bilgiler yoktur. Neden nesillerinin tükendiği kesin bilinmemektedir. İnsanlar
yaşayabilir de, hayvanların yaşayamayacağı bir ortam olabilir. Tahminler
üzerine, yani hayali zemin üzerine bina kurulmaz.
NOT: İlk insanlar vahşi miydi, diller ve ırklar nasıl meydana
çıktı? Bu konularda bilgi için buraya tıklayınız.
Rabbiniz değil miyim?
Sual: (Allah bütün insanlara, ben sizin Rabbiniz değil miyim diye
sorduğu zaman, kâfir olanlar evet demedi) deniyor. O zaman, hepsi evet dememiş
miydi?
CEVAP
Evet, hepsi evet demişti. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Kıyamette, biz bundan habersizdik demeyesiniz diye, Rabbin Âdemoğullarının
sulbünden soyunu çıkardı, onları kendilerine şahit tuttu ve dedi ki: “Ben sizin
Rabbiniz değil miyim?” [Onlar da,] “Evet, [buna] şahit
olduk” dediler.) [Araf 172]
İmam-ı Gazali hazretleri de buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, onlara, (Ben sizin Rabbiniz değil miyim?) buyurdu.
Hepsi, (Rabbimizsin, biz buna şahidiz) dediler. Allahü teâlâ,
melekleri ve Âdem aleyhisselamı da şahit tuttu ki, onlar Allahü teâlânın Rab
olduğunu ikrar ettiler. (Kıyamet ve Ahiret)
Hazret-i Havva
Sual: Bazı Hristiyanlar, Hazret-i Âdem’in, Hazret-i Havva’dan önce
başka bir eşi daha olduğunu söylüyorlar. Böyle bir şey olabilir mi?
CEVAP
Bu, evrimci Hristiyanların uydurmasıdır. Tahrif edilmiş olan İncillerde
bile, böyle uydurma şey yazılı değildir. Bazı evrimciler de, hiçbir vesikaya
dayanmadan, maymun veya ayıdan türediklerini söylüyorlar. Hâlbuki Allahü teâlâ,
bütün insanları Hazret-i Âdem’le eşi Hazret-i Havva’dan meydana getirdi.
Kur'an-ı kerimde, bu husus açıkça bildirildi. Üç âyet-i kerime meali:
(Sizi bir tek candan yaratan, ondan da eşini var eden, ikisinden de, birçok
erkek ve kadın yaratan Rabbinizden korkun.) [Nisa 1]
(Sizi bir tek candan [Âdem’den], ondan da eşini [Havva’yı] yaratan
Allah’tır.) [Araf 189]
(Ey insanlar, sizi, bir erkekle bir kadından yarattık. Birbirinizle tanışmanız
için milletlere ve kabilelere ayırdık.) [Hucurat 13]